Gå til innhold

Nytt kjøkken - tør vi velge antrasittgrått/nesten svart?


Fossekall

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp et kjøkken og vurderer Kungsbacka kjøkken fra Ikea. Det er antrasittgrått, men ser nesten svart ut. Tenker å ha en mellomgrå benkeplate og lys grå vegger. Det blir også et lyst gulv. Det er et stort kjøkken, så vi velger å ikke ha overskap. 

Link: http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/designideas/20173_come04a/

Men skal vi tørre å ha et så mørkt kjøkken? Hva ville dere gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er bare underskap, og kjøkkenet er stort, ser jeg faktisk ingen problemer. Og jeg er alltid skeptisk på mørke farger! Mulig dere bør tenke godt over hvor mye lys dere skal montere da, denne fargen sluker endel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri valgt mørk innredning. Det sluker lyset, uansett hvor mange vinduer du har og hvor mange lyskilder du monterer. Du vil nok også gå raskere lei den mørke fargen.

At du i det hele tatt spør på et forum sier meg at du ikke er helt sikker. Og er du ikke 100% sikker så gjør du det ikke. Et kjøkken er ment å vare i 15-20 år. Det er ikke noe du bare kan bytte ut i en fei som et gulvteppe eller gardiner. 

Jeg ville styrt unna. Det finnes en million ulike farger og finisher å velge mellom i dagens marked. Velg noe du ikke er lei av neste sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt så mørkt kjøkken. Husk også at om dere skal selge en dag kan "rare" fargevalg gjøre det vanskelig.

Søsteren min har svært kjøkken. De har mørkebrune underskap og hvite vegger, og jeg synes det er tungt og dystert.

Anonymkode: 6aaf5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fossekall skrev:

Vi skal pusse opp et kjøkken og vurderer Kungsbacka kjøkken fra Ikea. Det er antrasittgrått, men ser nesten svart ut. Tenker å ha en mellomgrå benkeplate og lys grå vegger. Det blir også et lyst gulv. Det er et stort kjøkken, så vi velger å ikke ha overskap. 

Link: http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/designideas/20173_come04a/

Men skal vi tørre å ha et så mørkt kjøkken? Hva ville dere gjort? 

Jeg syntes det var kjempe fint! Og uten overskap blir det ikke for mye synes nå jeg.. Jeg ville dog valgt en lys benkeplate. Pynt med litt grønne planter så blir det nok kjempe fint ☺️ Mørke kjøkken er jo litt mer "in" nå og jeg vurderer selv et slikt kjøkken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Synes det er et veldig fint kjøkken. Vi har også bestilt nytt kjøkken nå, og har valgt et koksgrått kjøkken med sort eik sokler og hvit benkeplate. Vi skal også kun ha underskap og har store vinduer. Er ikke redd for at det blir for lite lys i det hele tatt. Lyset er også lyst og skal ha en sprek lys farge på veggene. 

 

Har dere lyst på mørkt kjøkken, kjør på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den fargen på veggen, og gå for hvitt kjøkken er mitt tips.

Anonymkode: fdc64...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke valgt svart kjøkken selv, men det er smak sak. Og jeg ville valgt svart kjøkken fremfor hvit, hvis det som var valget. Jeg tror hvit kjøkken, nytt nå i 2017, er så pass oppbrukt, at det kommer til å være veldig ut veldig snart, og om få år er det ingen som vil ha hvit kjøkken. Og det kommer til å være "så 2010".. Akkurat som fargen Caffe Latte på veggene, som skulle være så tidløs og klassisk for bare få år siden, men absolutt ingen vil ha gule vegger nå.

Anonymkode: d83f2...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte kjøkken i samme farge. Og vi elsker det, jeg er så lei hvite og lyst tre kjøkken, vi har ingen planer om å selge huset, så hva andre potensielle kjøpere skulle føle om vårt kjøkken er revnende likegyldig.

Anonymkode: eaa49...ad2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Fortsatt ikke bestemt meg. Hvitt kjøkken blir det uansett ikke, det vil i såfall bli grått. Men på ikea har de ingen fine gråfarger ( bare høyglans, men det vil jeg ikke ha). Så da blir kjøkkenet fort en del dyrere om vi skal bestille fra et annet sted...

må gå i tenkeboksen litt til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke valgt svart kjøkken hvis jeg ikke elsket det og ikke tvilt et sekund. Det er nok en kortvarig trendgreie og jeg tviler på at det er noe jeg kunne tenkt meg å leve med i 20 år hvis jeg ikke var overbevist fra første blikk (og da hadde jeg ikke trengt å spørre noen...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har svart kjøkken og jeg liker det kjempegodt :) Kjøkkenplassen er "halvåpen" mot stuen. Så oppleves ikke som at kjøkkenet ser lite ut når det er svart :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/designideas/20144_conk01a/#room/20144_conk01a Er jo denne type farge og kjøkken på Ikea også dersom du ønsker lysere farge. Men det er selvfølgelig ikke helt samme stil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, -Multe- skrev:

Vi har svart kjøkken og jeg liker det kjempegodt :) Kjøkkenplassen er "halvåpen" mot stuen. Så oppleves ikke som at kjøkkenet ser lite ut når det er svart :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/designideas/20144_conk01a/#room/20144_conk01a Er jo denne type farge og kjøkken på Ikea også dersom du ønsker lysere farge. Men det er selvfølgelig ikke helt samme stil.

 

Det er en fin gråfarge, men vil ikke ha profilerte dører, det samler seg bare støv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir svart kjøkken hvis noen lurte. Tror det blir kjempefint! 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som liker noen ganger å eksprementere med farger, i stooor skala.

Jeg ville ha prøvd å rendre sterke farger i ulike varianter/kombinasjoner på data.

Prøv ihvertfall å skaffe deg noen malingsprøver i samme kode og mal på en plate eller vegg hjemme hos deg for å ta en siste sjekk før du låser bestillingen.

Anonymkode: ddcfe...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja !! Jeg hadde glatt gått for et sort kjøkken !! Så et kjøkken som var sort her en dag, med gullfliser.. Til å dø for nesten :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt svart kjøkken I mange år og det sluker hverken lys eller gjør meg lei. Men overflaten på frontene samler støv, har kjent på overflaten på de frontenev du har valgt og det kjennes ut som om det er mye bedre. Jeg vurderer underskap I mørk valnøtt og er redd for å bli lei den fargen.  Men, ikea fronter er billige og enkle å bytte. Skulle man angre er det ingen formue å bytte de heller så lenge det bare er fronter. Og mange kjøper gjerne brukte fronter på finn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, melatonin skrev:

Har hatt svart kjøkken I mange år og det sluker hverken lys eller gjør meg lei. Men overflaten på frontene samler støv, har kjent på overflaten på de frontenev du har valgt og det kjennes ut som om det er mye bedre. Jeg vurderer underskap I mørk valnøtt og er redd for å bli lei den fargen.  Men, ikea fronter er billige og enkle å bytte. Skulle man angre er det ingen formue å bytte de heller så lenge det bare er fronter. Og mange kjøper gjerne brukte fronter på finn. 

Du ser ikke idag at det sluker lys, men kan love deg at du merker det den dagen den mørke innredningen er ute.

Og det er ikke bare-bare å bytte fronter. Har man synlige skrog kan man ikke velge og vrake i de frontene man vil heller.

Anonymkode: df79a...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke idag at det sluker lys, men kan love deg at du merker det den dagen den mørke innredningen er ute.

Og det er ikke bare-bare å bytte fronter. Har man synlige skrog kan man ikke velge og vrake i de frontene man vil heller.

Anonymkode: df79a...26f

Det kan du virkelig love??:fnise: Var lyst kjøkken her før og det er virkelig ikke en lyssluker med svart hos oss, det kommer nok mer ann på hvordan du har det, finnes like mange fasiter som det finnes kjøkken her til lands. Har bare underskap så det er lyst og luftig. Så jeg har faktisk en sammenligning å basere det på, inne på samme rom og samme lysforhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...