Gå til innhold

Blir der slemt å pumpe brystene for å så gi det i flaske til baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.  Jeg venter mitt første barn om en drøy måned. Og har tenkt litt på det å pumpe meg selv for å så heller gi det i flaske til baby.  Er det noen som har erfaring med dette? Blir det slemt av meg? Jeg er yngst av 6 søstre og har igjennom årene sett hvor mye søstrene mine sliter med å venne barnet av pupp i 1-2 åralderm. Avvenning var kjempevanskelig og flere av barna trasset masse og nermest sprang etter puppene, og ene nevøen min ble så ulykkelig at de tilogmed kommenterte det i barnehagen.  Søstrene mine har jo nermest ikke kunne forlatt huset til en treningtur fordi det blir landesorg om puppen forsvinner 

Om jeg pumper meg selv og så gir det i flaske får babyen den næringsrike melken, samtidig som den ikke blir så sykt avhenting av puppene mine er min tanke. Jeg tenker også at det blir bra for både meg, familien og baby med at feks far kan også få kosen med å gi flaske. Og samtidig som jeg kan ta småturer bort fra baby(treningstur feks)  uten at det blir landesorg for den lille.

jeg har verken ture å nevne dette til venner, helsepersonell eller søsken i frykt for å bli sett ned på. Er denne tanken slem av meg?  Vil jeg frarøve baby viktig nærhet med å gi den flaske? Alternativt, kan et spedbarn læres å like både pupp og flaske om jeg bytter på? Isåfall hvordan trener jeg baby opp til dette? Er det noen har erfaringer med pumping og flaske?

Anonymkode: c998a...93c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som gjør det hvis barnet sliter med å suge. Å om du vil pumpe å gi på flaske så bestemmer du jo helt selv. Baby får morsmelk, du kan avlastes ved at far tar mating. Sånne ting er ofte veldig tabu, men veit mange sykehus er mer og mer åpne for flaskemating :) 

Anonymkode: 5db01...c0a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du jo selv, men det å pumpe er mye jobb! Jeg pumpet for økning med første og det var mye jobb!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gjør det på den maten. Men jeg ser på det som tungvint hvis du faktisk kan amme. Det er heller ikke like lett å opprettholde produksjon med pumping.

Har ammet alle mine tre og ikke hatt problemer med å avvenne amming i det hele tatt. Det blir hva man gjør det til. Flasken må vennes av den også og tror det kan være verre for mange(hvis man ser på hvor mange 2-3 åringer som bruker flaske)

Anonymkode: ad18e...333

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du jo helt selv og slemt er det da aldeles ikke. Derimot hørtes det fryktelig tungvint ut, men det er jo bare å prøve seg frem og se hva som passer for dere.

min veksler for øvrig smidig mellom pupp og flaske :) 

Anonymkode: f731e...2d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke amme til barnet er 1-2 år. Min erfaring er at de fleste begynner avvenning litt over 6 mnd alder når barnet så smått kan begynne å spise fast føde 

Anonymkode: 5db01...c0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del ting som ikke kan planlegges i forkant. Amming er en av dem. Jeg var heldig og hadde masse melk og fikk til amming og fullammet til gutten min var 8-9 mndr. Måtte pumpe og da ga far flaske. Det som kan væe problemet er at ungen blir sugeforvirret og lat og gidder dermed ikke suge pupp.
Det stimulerer også melkeproduksjonen å ha barnet ved brystet. Det skjer noe hormonelt når det suger. Det er ikke bare massasjen som opprettholder produksjonen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig? Ja. Det er litt egoistisk av deg. Barnet ditt trenger kosen og nærheten det får igjennom ammingen. Babyen din er helt avhengig av mamman sin og du ødelegger den største trøsten den nye babyen har. Om det er bare fordi du "vil dra ut iblant" så kan du godt amme og likevel pumpe og gi på flaske NÅR DET TRENGS. Avvenning kommer tidsnok. 

Jeg fødte en jente for to måneder og får helt frysninger av å lese dette når jeg vet hvor mye jeg og jenta mi har kost oss med ammingen samt at jeg vet at den største tryggheten for henne i livet er å ligge inntil mamman sitt bryst. Da forsvinner alle vondter og urolighet en liten baby kan ha. 

Håper virkelig ikke du gjennomfører det.  Nå skal du bli mamma og da er babyen din viktigst. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det er ikke noe i veien med å gjøre dette. Nærhet får barnet uansett når du gir flaske. Men som andre skriver : det kan bli tungvint!

Ps.mine hadde null problem med avvenning. Så det gjelder nok ikke alle barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver jo ikke vente til barnet kan gå (løpe etter deg) før du avvenner fra puppen. 

Det er vanskelig (men ikke umulig) å opprettholde stor nok melkeproduksjon til å kun gi morsmelk, ved å bare pumpe. 

Det er mye positivt ved å pumpe noe, da kan andre (pappaen) gi mat, baby venner seg til flaske osv.

Begynn å amme hvis du vil gi morsmelk, og så kan du trappe ned og avvenne fra brystet i god tid før barnet kan gå, hvis det er det du ønsker.

Jeg har fire barn og avvenningen har ikke vært noe problem. Jeg har fullammer alle til +/- 5 mnd alder, og fortsatt med amming til hhv 10, 12, 15 og 18 mnd.

Anonymkode: bd3fa...5ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig? Ja. Det er litt egoistisk av deg. Barnet ditt trenger kosen og nærheten det får igjennom ammingen. Babyen din er helt avhengig av mamman sin og du ødelegger den største trøsten den nye babyen har. Om det er bare fordi du "vil dra ut iblant" så kan du godt amme og likevel pumpe og gi på flaske NÅR DET TRENGS. Avvenning kommer tidsnok. 

Jeg fødte en jente for to måneder og får helt frysninger av å lese dette når jeg vet hvor mye jeg og jenta mi har kost oss med ammingen samt at jeg vet at den største tryggheten for henne i livet er å ligge inntil mamman sitt bryst. Da forsvinner alle vondter og urolighet en liten baby kan ha. 

Håper virkelig ikke du gjennomfører det.  Nå skal du bli mamma og da er babyen din viktigst. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

Du. Man kan godt ha babyen inn til brystet om en gir flaske også :-)

Og hvorfor skulle en ikke kunne kose like lenge under måltidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke slemt, men veldig flott at du vil strekke deg langt for at barnet skal få den gode, sunne morsmelka. Jeg tenker at det blir mye (unødvendig) jobb, men det er opp til deg. Babyen får også nærhet når man gir flaske og kan få hud mot hud-kontakt også utenom mating.

Det som er slemt er å ikke amme (pumpe og gi det på flaske går også under amming) og i stedet gi morsmelkerstatning fordi du er redd for avvenning fra puppen.

Ikke alle barn er like avhengig av puppen. Som regel er det ikke noe problem at moren og puppen er ute på treningstur, og mor går jo tilbake til jobb også etter noen måneder. Da blir også puppen borte noen timer, og pappa gir mat og morsmelk/morsmelkerstatning på flaske. En del barn slutter selv med puppen når de mister interessen og bare kaver og biter i den.

Jeg ville uten tvil ammet og tatt avvenning når den tid kommer. Velger du derimot å pumpe og gi flaske, er det et veldig godt alternativ.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen

takk for tilbakemeldinger så langt 😊 Jeg ser at mange av dere sier det er vanskelig å opprettholde melkeproduksjon ved pumping. Er det fordi vi mennesker ikke er så godt egnet til å bli "melket" ? Eller er det hormonelt ? Kan bryst form å størrelse ha noe å si? Jeg har ganske store rundt bryst. Ene søster min som er ganske lik i kropp og proposjoner hadde så mye melk at hun donerte til sykehuset. 

Jeg ser også i sier at det blir egoistisk av meg og at jeg frarøve baby nærhet. Men vil ikke baby få samme nærhet av at jeg holder den og koser når jeg gir flaske? Vil han ikke føle seg trygg da? Eller blir et ikke det samme? Jeg har jo aldri tenkt å forlate den lille over lengre tid bare fordi jeg ikke ønske puppe avhengighet. Jeg tenker typ en joggetur her og der, dra å få massasje (jeg sliter med rygg). Altså jeg vil være borte toppen 2 timer. Vil det traumatisere baby om baby er sammen med far som er oppegående og trygg? Jeg høres kanskje rar ut men jeg mener der er viktig selv som mamma å unne seg et lite pusterom innimellom. 

Er der lett å venne et spedbarn som er vant til pupp over til flaske sa? Om jeg for eksempel gir melka via brystene de første månedene for å så  gå over til flaske. Vil baby trolig skjønne tegninga eller reagere sterkt?

grunntaken min bak å pumpe melka og gi i flaske er "baby kan ikke savne noe den ikke vet hva er" . Hvis den aldri får puppen, vil den ikke kunne savne den heller eller lide noe unødig psykisk. Samridig vil pappaen kunne få være del av den nærheten med baby. Vi begge er jo like viktig for barnet 

jeg overtek er sikker mye 😊 Men er vel litt normalt når det nermer seg hehe

Anonymkode: c998a...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var overhodet ikke noe problem å avvenne mitt barn fra amming, i alle fall! Han sluttet selv, rett og slett. Jeg ammet frem til han var 11½ mnd, og da på slutten var det kun en liten morgensup han fikk. Han var ikke videre interessert den siste tiden uansett, og det var fort overstått, den skvetten han fikk om morgenen. Han ville ut i stua og leke om morgenen, han, ikke ligge ved puppen.

Det jeg gjorde en morgen, var rett og slett å droppe og legge han til brystet. Bare løftet han ut av sengen og gikk ut i stua. Han prøvde aldri å få pupp etter det. Han var ferdig med det, han.

Siden han også var lite interessert i å sitte og bli matet med skje på morgenen, fikk han fullkornsvelling fra flaske istedet som frokost istedet. Klippet av tuppen av en tåteflaske, sånn at vi kunne lage vellingen tjukk og god, og likevel bruke flaske å gi han den med. Det fungerte strålende! Han elsket vellingen og vi brukte det som frokost i lang tid. Lunken/varm fullkornsvelling fra flaske.

Fullkorns-velling er mere vanlig i Sverige enn Norge. Vi brukte å kjøpe en stor kartong eller to med fullkorns-velling i Sverige når vi var der og handlet.

Anonymkode: 11656...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen

takk for tilbakemeldinger så langt 😊 Jeg ser at mange av dere sier det er vanskelig å opprettholde melkeproduksjon ved pumping. Er det fordi vi mennesker ikke er så godt egnet til å bli "melket" ? Eller er det hormonelt ? Kan bryst form å størrelse ha noe å si? Jeg har ganske store rundt bryst. Ene søster min som er ganske lik i kropp og proposjoner hadde så mye melk at hun donerte til sykehuset. 

 

Anonymkode: c998a...93c

Puppestørrelse har null å si. Og ja, det er hormonelt. Babyen sier til kroppen hva den trenger og så lager kroppen det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig? Ja. Det er litt egoistisk av deg. Barnet ditt trenger kosen og nærheten det får igjennom ammingen. Babyen din er helt avhengig av mamman sin og du ødelegger den største trøsten den nye babyen har. Om det er bare fordi du "vil dra ut iblant" så kan du godt amme og likevel pumpe og gi på flaske NÅR DET TRENGS. Avvenning kommer tidsnok. 

Jeg fødte en jente for to måneder og får helt frysninger av å lese dette når jeg vet hvor mye jeg og jenta mi har kost oss med ammingen samt at jeg vet at den største tryggheten for henne i livet er å ligge inntil mamman sitt bryst. Da forsvinner alle vondter og urolighet en liten baby kan ha. 

Håper virkelig ikke du gjennomfører det.  Nå skal du bli mamma og da er babyen din viktigst. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

seriøst!? Ikke hør på denne brukeren, TS. Jeg vet ikke hva han/hun får ut av å shame andre mødre, men det er ikke ditt problem.  Det er ikke egoistisk og det er mer enn bra nok å pumpe og mate eller å gi mme for den saks skyld. Kos og nærhet kan man selvsagt  gi barnet sitt mer enn nok av uten å amme. Alle er forskjellige og hva som er best for deg og din familie må bare du finne ut av. 

Anonymkode: f731e...2d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig? Ja. Det er litt egoistisk av deg. Barnet ditt trenger kosen og nærheten det får igjennom ammingen. Babyen din er helt avhengig av mamman sin og du ødelegger den største trøsten den nye babyen har. Om det er bare fordi du "vil dra ut iblant" så kan du godt amme og likevel pumpe og gi på flaske NÅR DET TRENGS. Avvenning kommer tidsnok. 

Jeg fødte en jente for to måneder og får helt frysninger av å lese dette når jeg vet hvor mye jeg og jenta mi har kost oss med ammingen samt at jeg vet at den største tryggheten for henne i livet er å ligge inntil mamman sitt bryst. Da forsvinner alle vondter og urolighet en liten baby kan ha. 

Håper virkelig ikke du gjennomfører det.  Nå skal du bli mamma og da er babyen din viktigst. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

Så fint at du er verdensmester på dette da, siden din er to måneder. Babyen er viktig ja, men amming går IKKE foran mamming! Det å være mamma er så mye mer enn å amme! Heldigvis forstår de fleste dette. Det hjelper ikke å amme om mor hater det, og går i depresjon, kanskje også ikke får til amming! Du vet at slike kommentarer kan føre til skyldfølelse hos mor, noe hun overhodet ikke kan noe for! Kjenner jeg blir skikkelig provosert og sint når slike som deg skriver slik! Amming er faktisk ikke for alle, og babyen kan fint ligge intill mammas og pappas bryst uten amming! Amming er ikke så himla viktig, om dette ikke faller naturlig for mor! Pumping går også som amming. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Jeg bare lurer på om du vet hvor mye jobb du går til dersom du planlegger å fullpumpe? Du må få tid til å pumpe, og det kan gå bra og det kan være vanskelig (ikke alle som har pumpevennlige pupper), og når du pumper må du ikke stresse, da det stopper utdrivingen. Og så må du vaske og sterilisere utstyret. I tillegg skal du jo ta deg av dette lille spedbarnet som de første ukene/månedene gjerne vil være helt klistret til deg. Jeg har nå 12 uker erfaring med å være mor, og jeg må si at en av mine største overraskelser med å bli mamma er hvor mye baby henger fast i puppen i starten. Man sitter gjerne benkra i sofaen i noen timer hvor baby spiser litt, sover litt, koser litt - ved brystet. Min baby hylskrek om jeg prøvde å legge hun fra meg, så jeg er kjempeglad for at alt har gått bra med amming. 

Jeg har ingenting i mot mødre som gir flaske med mme eller mm, men jeg er takknemlig for at jeg slipper all den ekstra jobben det innebærer. Og jeg tenker at dersom argumentet mot amming er at man gruer seg til en avvenning som kanskje er 1-2 år unna, og at man vil få mulighet til å kunne være borte fra baby innimellom så tenker jeg at en bedre løsning må være å amme, men samtidig også pumpe litt (men ikke være så avhengig av det), slik at man lager seg et lite lager av mm. Dette kan så brukes til at baby kan få flaske innimellom og venner seg til det også, og så kan mor fint være borte noen timer. Og når avvenningen kommer, så trapper man ned med puppen og trapper opp med lageret av mm? Og da kanskje til og med tiden for tutekopp har kommet.

En liten tanke man imidlertid må ha i bakhodet er at dette med amming egentlig er noe som ikke helt kan planlegges.

 

Anonymkode: 0a153...a84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumping er helt greit det... men flaskebarn må være ganske stress!! :PForetrekker amming uten tvil, men er jo mulig å gi flaske innimellom. Jeg gav ca en flaske til dagen med mme pga av litt lite mm/lav vekt i starten. Når vekten var ok og melken kom for fullt, fortsatte jeg med å gi en flaske med mm ca annenhver dag, slik at babyen husket hvordan hun skulle drikke av den. Pappaen hadde i oppgave å gi flasken, og slik kunne mor enklere få fri når hun trengte det!

Anonymkode: b15d2...0ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ideen om å amme, men å pumpe ut et lite lager av MM som kan gis på flaske hvis du vil ut en tur :) Jeg er flaskemamma da min melkeproduksjon aldri kom ordentlig i gang pga en hormonforstyrrelse, og det er altså stressende, selv om vi har (mange) selvsteriliserende flasker og mikrobølgeovn. Nå begynner jeg å bli ganske garvet (og mini får en del fast føde), men jeg kan fortsatt bli svett av å tenke på alt vi må ha med når vi skal ut på lengre turer. Jeg fullammet første måneden og delammet frem til 4 måneder og det var fantastisk lettvint både på matfronten men også mtp at jeg alltid hadde trøst, kos og sovemedisin hengende på kroppen. Vi fant selvfølgelig andre metoder når ammingen tok slutt, men puppen var mye enklere. 

Og tilslutt vil jeg bare si at den første tiden er man så og si lenket til babyen konstant, amming eller ei, så turer ut på egenhånd tar det en stund før man får til uansett - med forbehold om at din baby er annerledes :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...