Gå til innhold

Dere med to barn av samme kjønn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler dere at dere går glipp av noe ved å være mamma/ pappa til 2 barn av samme kjønn? Dersom du som kvinne for eksempel har to gutter, føler du at det er sårt dersom du aldri får oppleve å få en datter? Og omvendt for menn dersom du har to jenter. Dette er et tabubelagt tema har jeg skjønt, som det kanskje ikke snakkes så mye om. Jeg er selv mamma til to flotte gutter, men er usikker på om vi får flere barn i fremtiden. Jeg er 33 år, så har ikke all verdens tid på meg heller. Tenkte bare å spørre dere som er foreldre til to barn av samme kjønn om dere har følt noe savn? Det er sikkert veldig individuelt. Dette med kjønn er jeg klar over at ikke er viktig til syvende og sist, helse kommer alltid først. Likevel tror jeg at mange har noen tanker rundt dette. Ville bare høre litt om tanker/ erfaringer rundt dette temaet. Mulig det har blitt tatt opp tidligere her inne. 

Anonymkode: f296b...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to jenter først og tenkte aldri den tanken, nei. Da vi skulle ha tredjemann, var det helt likegyldig for meg hvilket kjønn det var. Virkelig! Det var igrunnen ingen som trodde meg da jeg sa det -irriterende nok. Nå fikk vi en gutt som nummer tre, og det er veldig gøy, men igrunnen er han mer lik den ene jenta enn de to jentene er like hverandre.

Anonymkode: 6eacc...ca4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør i grunnen ikke det (føler savn). Det er ikke noe annerledes enn tanker om at jeg aldri vil oppleve å bli mor til tre eller flere barn, ha en hel ungeflokk, ha store barn og små samtidig, være en ung mor. Det er ikke noe savn eller sårt, bare enkelte strøtanker om at det hadde sikkert hadde vært veldig fint (det også), og sånn blir det jo ikke.

Anonymkode: 69832...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som ikke begriper hvorfor man ikke kan gjøre de samme tingene om man nå har jente eller gutt. Man kan helt fint ta med jentungene på fotballkamp, og perle med guttene. Så jeg ser ikke helt hva man går glipp av om man bare har ett kjønn. 

 

Anonymkode: d8b72...4f7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan ønske seg et bestemt kjønn på barnet sitt, eller at man opplever at det er noen man "går glipp av" hvis man ikke har det ene kjønnet, føler jeg ikke er tabu.

Men at det (alltid) er pappen som ønsker seg gutt og mammaen som ønsker seg jente, tror jeg ikke er opplagt, jeg vet om veldig mange som sier omvendt, at han veldig gjerne vil ha en datter og hun veldig gjerne vil ha en sønn.

Det jeg opplever er tabu / lite akseptert (og som jeg er enig i at man ikke bør tenke), er at man blir skuffet / mindre glad for barnet hvis det har et bestemt kjønn.  Eller at det man "går glipp av" er veldig viktig.

Søsteren min har ingen jenter, og koser seg med å for eksempel flette håret på min jente. Så det "går hun glipp av" med sine to sønner (som har kort hår), men det er ikke akkurat et stort / altoppslukende savn..

Anonymkode: 574b0...0cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter, men aldri hatt noe savn etter en jente. Nå er nok jeg litt sånn som type at jeg er fornøyd med det jeg har, så jeg ville nok vært like fornøyd om jeg hadde en av hver eller to jenter. For jeg ser mange fordeler med å ha to barn av samme kjønn og også å ha gutter, som jeg ikke tenkte på før jeg fikk barn. I tillegg til selvsagt, at det blir litt som en over sa, at to av ulikt kjønn kan ha mer til felles og være mer lik å være forelder for enn to av samme kjønn. Så man vet jo lite om personligheten deres ut fra kjønnet, egentlig, annet at det er litt mer sannsynlig at en gutt vil være opptatt av biler og at en jente vil insistere på å ha på seg prinsessekjole i barnehagen, og slike ting.

Men jeg har en venninne som har to gutter, som kjente veldig på savnet etter en jente, og de fikk en jente som nr tre, og hun følte at hun hadde vunnet jackpot. Og når jeg har luftet for henne at vi lenge har tenkt på om vi skal ha et tredje barn eller ikke, så antar hun automatisk at vi vurderer det for å prøve å få en jente. Men kjønn er helt likegyldig for oss, selv om jeg tviler på at noen vil tro det om jeg skulle bli gravid igjen. Og det er vel også noen tall på det, at i familier med to gutter er sannsynligheten større for at man får barn nr tre (antar det med gutter handler om at mor oftere har siste ordet på familieplanlegging enn mannen?).

Men sånn generelt, ser jeg ikke helt hva man mister eller savnet ved å ikke ha det ene kjønnet. Det har hendt jeg har tenkt på at det virker koselig å pynte seg sammen med en datter når hun blir større eller at man kan sitte og strikke sammen og sånne ting. Men man vet jo ikke om man vil få en datter som liker disse tingene en gang, og jeg syns heller ikke jeg mangler felles interesser med barna mine foreløpig (nå er de små ennå, da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg har tre gutter.

Jeg synes de som er besatt av tanken på et bestemt kjønn (som regel jente...) virker rimelig enkle. 🙄 

Anonymkode: 9bf9c...2fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes da ikke at jeg går glipp av noe selv om jeg har to gutter. Hva skulle det være?? Flette hår og lakke negler  på barna er da ikke akkurat noe jeg MÅ oppleve i livet mitt. Dessuten går det fint an å gjøre på gutter også.

 

Det eneste jeg har tenkt på, er at ofte får mormor tettere kontakt med barnebarna enn farmor får, og jeg kommer aldri til å blir mormor. Men dette er jo veldig individuelt, og det kommer til å være veldig opp til meg selv også, og naturligvis hvor i landet de bosetter seg. 

Anonymkode: 1aaec...311

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 jenter:fnise:

Har aldri savnet en gutt, men det har den "stakkars" mannen min, med et glimt i øyet så klart:P 

De eldste okkuperer badene helt imponerende lenge, men det er overraskende lite drama mellom dem. Jeg elsker den store jenteflokken min❤️❤️

Anonymkode: 57447...b06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler egne tanker og erfaringer. Så mange gode innspill! Fint å få flere perspektiver på et litt følsomt tema for noen. Hvis jeg er så heldig å bli gravid en siste gang i fremtiden, så ønsker jeg ikke å ha fokus på kjønn. Tror ikke jeg (vi) kommer til å spørre etter kjønn på ultralyd. Igjen, Hyggelig at dere deler!

TS

Anonymkode: f296b...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en søster, så vi er bare to jenter i familien. Jeg tror at dersom du har mer enn ett barn, selv om de er samme kjønn, så vil de barna være ulike hverandre. Kanskje det til dels er genetisk, men også handler om at man inntar ulike roller overfor hverandre. Moren min har sagt det at hun har ulike samtaler med oss to og at den variasjonen er del av å være forelder - man innser at barna er ulike, men likeverdige. Så det er jo ikke slik at samme kjønn betyr like barn (selv om jeg vet det ikke var det du hintet til).

Mennesker er forskjellige, men jeg kan nok trygt si at mamma er av typen som liker veldig godt å ha to jenter. Vi har familietid med vår stefar, men hun tar ofte initiativ til at vi treffes bare oss tre, og har en "jentekveld".

Hadde hun hatt en gutt hadde jo ting vært annerledes. Hun er nok også en person som rett og slett tilpasser slik ting er. 

Anonymkode: 0038f...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til mange barn, og flesteparten er gutter. Syntes nok det var ekstra spennende da jeg fikk høre at min bror ventet en jente, handler nok om at jeg føler at en jente er mer lik meg, selv om jeg langt ifra er en sånn hyperfeminin type selv ;) . Nå er det 2 gutter som er de yngste i familien, og jeg har utrolig god kontakt med dem begge, så det er absolutt ikke slik at en jente er mer " verdt" for meg enn en gutt. Handler vel mer om at hvis man for eksempel er tante til 10 gutter og 2 jenter, så er det litt mer spennende når det kommer en ny jente inn i familien :) .

Anonymkode: cd0b0...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle barn er unike, uavhengig av kjønn

Men sitter på den oppfatning at søster-søster og bror-bror søskenforhold generelt sett er bedre og mer givende enn blandingsforhold. 

Anonymkode: 88cd2...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid likt guttebabyer/gutterbarn best. Om jeg selv hadde fått en datter hadde nok pipa fått en helt annen lyd. Har en gutt nå, og håper neste blir gutt også.

Anonymkode: f5dbb...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere at dere går glipp av noe ved å være mamma/ pappa til 2 barn av samme kjønn? Dersom du som kvinne for eksempel har to gutter, føler du at det er sårt dersom du aldri får oppleve å få en datter? Og omvendt for menn dersom du har to jenter. Dette er et tabubelagt tema har jeg skjønt, som det kanskje ikke snakkes så mye om. Jeg er selv mamma til to flotte gutter, men er usikker på om vi får flere barn i fremtiden. Jeg er 33 år, så har ikke all verdens tid på meg heller. Tenkte bare å spørre dere som er foreldre til to barn av samme kjønn om dere har følt noe savn? Det er sikkert veldig individuelt. Dette med kjønn er jeg klar over at ikke er viktig til syvende og sist, helse kommer alltid først. Likevel tror jeg at mange har noen tanker rundt dette. Ville bare høre litt om tanker/ erfaringer rundt dette temaet. Mulig det har blitt tatt opp tidligere her inne. 

Anonymkode: f296b...1c6

Absolutt ingen savn, har 2 sønner og vil ikke ha flere barn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere at dere går glipp av noe ved å være mamma/ pappa til 2 barn av samme kjønn? Dersom du som kvinne for eksempel har to gutter, føler du at det er sårt dersom du aldri får oppleve å få en datter? Og omvendt for menn dersom du har to jenter. Dette er et tabubelagt tema har jeg skjønt, som det kanskje ikke snakkes så mye om. Jeg er selv mamma til to flotte gutter, men er usikker på om vi får flere barn i fremtiden. Jeg er 33 år, så har ikke all verdens tid på meg heller. Tenkte bare å spørre dere som er foreldre til to barn av samme kjønn om dere har følt noe savn? Det er sikkert veldig individuelt. Dette med kjønn er jeg klar over at ikke er viktig til syvende og sist, helse kommer alltid først. Likevel tror jeg at mange har noen tanker rundt dette. Ville bare høre litt om tanker/ erfaringer rundt dette temaet. Mulig det har blitt tatt opp tidligere her inne. 

Anonymkode: f296b...1c6

Mannen min ønsket seg en gutt, og var skuffet - ja skuffet, da førstemann ble en jente!

Men så ble han knyttet til henne og så at det var jo stas med jenter og.
Nervøs ble jeg derfor da vi skulle ha barn nr to, tenk om han nok en gang ble skuffet om det ble jente?
Men nei - det ble jente - og han ble faktisk glad! 
For han hadde fått av seg dette barnslige ønske om en gutt, et barn er like verdifullt og spennende uansett!

Vi har aldri savnet en gutt til - vi fikk to barn og følte oss "mette"..... De to har utrolig stor glede av hverandre.
Eneste ulempen med to av samme kjønn - og bare et par års aldersforskjell, er at de har så like interesser, at det lett kan bli krangling og - de er jo på en måte rivaler. Tror det blir litt annerledes om det er gutt/jente... vs gutt/gutt og jente/jente - særlig jente/jente tror jeg... Jeg tror nok jenter krangler mer enn gutter- gutter slåss kanskje, men hos jentene er det så mye mer sjalusi og drama..........

 

Anonymkode: 34f64...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to gutter. Ønsket meg en jente også de første årene, men nå har tiden gått for å få flere barn og vi er begge fornøyde med våre to gutter. 

Jeg synes jo det er litt rart å bli skuffet pga et kjønn. Man vet at det er 50-50 og man får vel barn fordi man ønsker seg et barn, Man bestemmer seg vel ikke for å få en jente eller en gutt. 

Synes veldig mange av dagens små jenter blir oppdratt som prinsesser, noe som merkes. Jeg forstår godt at det er lett å hive seg på den bølgen, mtp hvordan vi blir påvirket av samfunnet rundt oss. Bare se hva som selges for små jenter i klesbutikkene eller i lekebutikkene. Synd at vi ikke lar barna våre få bestemme selv hva de vil leke med eller ha på seg, men putter dem i små kjønnsroller. 

Anonymkode: 37bfe...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter, og skulle gjerne ha opplevd å være jentemamma også. Ville aldri bytta bort gutta mine, og vet ikke om det egentlig er så stor praktisk forskjell. Men jeg er ganske jentete selv, så myser med ømt blikk bort på jenteklærne i klesbutikken. Stelle med hår, kjøpe barbier, leke med dukker sammen. Jeg ser for meg at mor og datter har et spesielt bånd via felles interesser. Og enda mer når dagen kommer for barnebarn, da vil nok den gravide jenta vende seg mest mot sin mor. 

Jeg perler og tegner med gutta, har lært meg navnet må mange stormaskiner og mange dinosaurer. Klart det. Men gravemaskiner vil jeg nok aldri digge 😅

Som 33 så rekker du et barn til! To-tre om du vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 gutter og aldri savnet en jente :) 

Anonymkode: 217ba...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjent på noe savn, har to jenter :) Blir ikke flere barn her heller.

Anonymkode: 0bc4c...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...