Gå til innhold

Deprimert eller bare lei seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg er deprimert, men jeg vil ikke gi meg selv en diagnose, men jeg vil heller ikke dra til lege eller familie om jeg tror jeg bare er lei meg..

vet noen symptom osv.?:/

Anonymkode: d182c...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 14 år, og har ikke lyst til at f.eks moren min skal si "det er bare puberteten" så vil helst prøve å finne ut om jeg et deprimert ell om det bare er..ja disse årene 

Anonymkode: d182c...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ungdomstiden er en spesiell tid. Og det er en vanskelig alder generelt. Det betyr ikke at all nedstemthet er vanlig og sånn som skjer med alle. 

Hvis du søker på depresjon på nett så får du opp en del artikler om det. Men du kan jo lese her på NHI sine sider f.eks. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-en-oversikt/ her står det mye om symptomene. 

De pleier også å si at man kun kan kalle det depresjon hvis det har vart i over 2 uker sammenhengende. Det finnes milde depresjoner, og alvorligere depresjoner. 

Du skulle ikke trenge å være alene om dette. Kanskje legen eller moren din vil overraske deg, og det er godt å ha noen å støtte seg på. Sender deg en klem! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hadde en periode på videregående der jeg trodde jeg var deprimert. Jeg var langt nede, ja, og veldig rådvill og lei meg - men jeg vet i ettertid at det ikke handlet om depresjon. Jeg hadde ingen venner grunnet at de sviktet meg på det groveste. Jeg gikk på skolen hver dag i flere måneder og fikk kun se ryggen på de som tidligere var mine venner. Ingen snakket til meg på en hel skoledag. Dette luftet jeg for min mor som reagerte med å bli sint og avfeide det hele.

Idag vet jeg, som sagt, at det ikke var depresjon. Innimellom, svært sjelden, har jeg dager der jeg er sikker på at jeg føler på depresjon. Disse dagene er jeg rett og slett tom. Jeg ser ingen glede eller verdi i de tingene som jeg normalt setter høyt i livet, jeg har ingen drive eller håp for framtiden, jeg føler bare at alt er meningsløst og verdiløst. Jeg vet ikke hvorfor jeg har slike dager innimellom (det handler om kanskje 1-2 dager i året), det er ingenting som bygger opp mot en slik dag liksom. Men når jeg får en slik dag, så forstår jeg følelsen alle deprimerte sitter inne med. Heldigvis for meg dreier dette seg kun om én dag om gangen, så selv om jeg blir kjemperedd den dagen det gjelder så er det helt borte dagen etter jeg har fått sovet.

Om en tror en er deprimert er det likevel uansett lurt å ta en samtale med legen sin. Legen kan hjelpe deg med å skille mellom diagnosen depresjon og følelser en gjerne forbinder med depresjon. En må ikke dra til legen med en selvdiagnose - legen er til for å diagnostisere.

Anonymkode: 357ac...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta en prat med helsesøster på skolen din, evt. helsestasjon for ungdom. Depresjon og nedstemthet er to forskjellige ting, men uansett hva det er som er galt/vanskelig, så virker det som at du kan ha godt av å prate med noen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å skille mellom depresjon og vanlig nedstemthet/tristhet ja. Det vanligste symptomet på depresjon er at det rett og slett varer lenger enn det å være trist. Det er noe som "sitter i" over lengre tid, over 2 uker, sammenhengende. Andre symptomer er nedstemthet, generell tap av motivasjon, dårlig matlyst, veldig høy matlyst (trøstespising), lite ork, sove mye eller problemer å sove, konsentrasjonsproblemer eller problemer med hukommelsen, skyldfølelse og følelse av at man er mindre verdt enn andre, pessimistiske tanker om seg selv og andre, om fremtiden og om familien, et ønske om å ikke leve lenger eller ikke eksistere, etc. 

Det er mange symptomer. Om man har diagnosen kommer an på hvor mange symptomer man har som er tilstede, og graden av disse. Viktig å påpeke hvor lenge symptomene har vart, og hva som er triggeren (utløseren) til disse, hvis det er en. 

Anonymkode: 568ec...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...