Gå til innhold

Alltid hull i tennene. Hva skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 21 år. Jeg er veldig plaget med hull i tennene. Helt fra jeg var liten har jeg hatt opp til flere hull hvert eneste år. Tannlegen har sagt til meg før at jeg har svake tenner. Men det har vært 1 år .. eller maks 2 år i løpet av hele mitt liv, at jeg ikke har hatt noen hull. Det var for noen år siden. Vet ikke hva jeg gjorde annerledes da som gjorde at jeg ikke fikk hull. Men i fjor f.eks så hadde jeg 6 hull eller noe.... og nå har jeg noen hull og noen begynnende hull.... og til sammen er det i nesten alle tennene mine  :O Hvorfor skjer dette? .... jeg blir så redd. Jeg pusser tennene morgen og kveld og bruker tanntråd. 

Anonymkode: e46ea...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med det samme...  Men jeg er veldig tørr i munnen. Så jeg vet at det er god grobunn for bakterier. 
Jeg har prøvd ALT av tannkremer, munnskyll, pastiller og sprayer fra apoteket. 
Jeg har hull i alle jekslene mine nå.. 

Anonymkode: ca442...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også mye hull i tenna da jeg var mindre, men så hadde jeg foreldre som ga meg saft med sukker, nugatti, godteri i ganske store mengder etc. Har ikke hatt hull siden jeg var 14 år eller noe og det er nok fordi jeg har kuttet mye ned på sukkeret og blitt flinkere til å drikke vann. Tannlegen min sier også at man alltid skal drikke vann etter man har drukket f.eks brus/juice og annen drikke med mye sukker/syre. Bruker du fluorskyll? Sukkerfri tyggis? Dette er også bra i følge tannlegen. Munntørrhet kan også gi mye hull i tennene om du sliter med det pga medisiner etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CaraCaraMia skrev:

Jeg hadde også mye hull i tenna da jeg var mindre, men så hadde jeg foreldre som ga meg saft med sukker, nugatti, godteri i ganske store mengder etc. Har ikke hatt hull siden jeg var 14 år eller noe og det er nok fordi jeg har kuttet mye ned på sukkeret og blitt flinkere til å drikke vann. Tannlegen min sier også at man alltid skal drikke vann etter man har drukket f.eks brus/juice og annen drikke med mye sukker/syre. Bruker du fluorskyll? Sukkerfri tyggis? Dette er også bra i følge tannlegen. Munntørrhet kan også gi mye hull i tennene om du sliter med det pga medisiner etc. 

Jeg føler ikke at jeg er noe særlig tørr i munnen. Eller har aldri tenkt over det før. Fluorskyll bruker jeg ikke nei. Men vil det kunne utgjøre så stor forskjell? At jeg ikke får hull bare pga munnskyll? De 2 gangene når jeg ikke hadde hull, da brukte jeg heller ikke munnskyll ..... 

 

Hilsen TS :) 

Anonymkode: e46ea...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke at jeg er noe særlig tørr i munnen. Eller har aldri tenkt over det før. Fluorskyll bruker jeg ikke nei. Men vil det kunne utgjøre så stor forskjell? At jeg ikke får hull bare pga munnskyll? De 2 gangene når jeg ikke hadde hull, da brukte jeg heller ikke munnskyll ..... 

 

Hilsen TS :) 

Anonymkode: e46ea...1c7

Det anbefales å ta ekstra fluor enten i form av tabletter eller munnskyllevann om man sliter mye med hull i tennene :) Husk tanntråd også. Er litt styr men verdt det om man slipper hull, for det er både vondt og dyrt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme. Be tannlegen din om resept på duraphat (reseptbelagt tannkrem med ekstra fluor). Har brukt det siden 2013 og ikke hatt hull siden.

Anonymkode: c95dc...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skylle munnen med fluorskyll etter tannpuss kan være en lur idé hvis man sliter med hull i tennene. Fluor beskytter mot hull og kanskje du får for lite fluor, sånn som du steller tennene nå?

Prøv også sukkerfri tyggis en periode, for å holde munnhulen fuktig nok og fylt med nok spytt. Det er velkjent at munntørrhet forårsaker hull. Spyttproduksjonen i munnen går ned om natten når vi sover, og det er derfor vi ofte har så dårlig ånde om morgenen. Dette med munntørrhet om natten får du ikke gjort så mye med, men du kan iallfall minske faren for det om dagen ved å bruke tyggis. V6 er den man bør bruke. Den tyggisen fås kjøpt med fluor i også, og fluor beskytter mot hull.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha nedsatt spyttsekresjon? 

Ellers er tannpuss med 12 timers mellomrom, tanntråd og fluor det du selv kan gjøre. 

Anonymkode: 49185...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på medisiner som gir deg munntørrhet? For eksempel allergimedisiner? Dette forårsaker hull, men du kan såklart ha munntørrhet uten medisiner. Hadde selv lenge munntørrhet uten å tenke noe særlig over det.

Bruk fluorskyll, tannlegen min anbefaler alltid flux sin serie. Dersom du er tørr i munnen er det også munnskyll mot det. Sistnevnte har hjulpet meg, til og med på munntørrheten man får om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Jeg hadde også endel hull tidligere, men etter min da nye tannlegen min sa at jeg fremover skulle begynte med fluorskyll/munnskyllevann hver kveld etter jeg hadde pusset tennene mine, men IKKE skylle munnen m vann etter det, så har jeg ikke hatt et eneste hull! Da får fluoren virke i munnen på natten mens man sover, og det hjelper masse for å forhindre hull.

Prøv, det virker!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tannlege sa jeg skulle sjekke hos legen om magesekken min (eller noe i den duren) "åpnet" seg litt opp om natten uten at jeg selv merker det, og slipper opp sure oppstøt i små mengder som kan skade tennene. Har enda ikke sjekket, men kanskje det samme gjelder deg?

Og om man har svak emalje er man desverre mere utsatt :( kan ousse tennene 100x mer effektivt enn noen med sterk emalje, og likevel være den heldige som ender opp med hull.

Anonymkode: bd616...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en jente på 21 år. Jeg er veldig plaget med hull i tennene. Helt fra jeg var liten har jeg hatt opp til flere hull hvert eneste år. Tannlegen har sagt til meg før at jeg har svake tenner. Men det har vært 1 år .. eller maks 2 år i løpet av hele mitt liv, at jeg ikke har hatt noen hull. Det var for noen år siden. Vet ikke hva jeg gjorde annerledes da som gjorde at jeg ikke fikk hull. Men i fjor f.eks så hadde jeg 6 hull eller noe.... og nå har jeg noen hull og noen begynnende hull.... og til sammen er det i nesten alle tennene mine  :O Hvorfor skjer dette? .... jeg blir så redd. Jeg pusser tennene morgen og kveld og bruker tanntråd. 

Anonymkode: e46ea...1c7

Vet du - da ville jeg ha byttet tannlege.

Tenner har karies - det er helt normalt fullstendig udramatisk. Tannleger behandler denne kariesen først når den har nådd et så avansert stadie at det ikke lengre regnes være håp om at det går tilbake av seg selv. Inntil det stadiet er faktisk sjansen stor for at tannen fikser seg selv, og å borre i en slik tann er dermed feilbehandling. 

Så bytt til en tannlege som omtaler "hull" som karies og er klar på hva som bør og ikke bør behandles. Og - like viktig - som gir deg råd og tips om hvorfor det er som det er og hva du kan gjøre for å motvirke det. (Dersom du har tørr munn skal tannlegen informere deg om dette og understreke at du må behandle dette).

Sånn ellers - folk med problemtenner foretrekker ofte tannpuss etter hvert måltid. Så du kan teste det pluss munnskyll ved sengetid.

Anonymkode: 6b2a5...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter du med å puste gjennom nesen når du sover?

Anonymkode: aec3f...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en jente på 21 år. Jeg er veldig plaget med hull i tennene. Helt fra jeg var liten har jeg hatt opp til flere hull hvert eneste år. Tannlegen har sagt til meg før at jeg har svake tenner. Men det har vært 1 år .. eller maks 2 år i løpet av hele mitt liv, at jeg ikke har hatt noen hull. Det var for noen år siden. Vet ikke hva jeg gjorde annerledes da som gjorde at jeg ikke fikk hull. Men i fjor f.eks så hadde jeg 6 hull eller noe.... og nå har jeg noen hull og noen begynnende hull.... og til sammen er det i nesten alle tennene mine  :O Hvorfor skjer dette? .... jeg blir så redd. Jeg pusser tennene morgen og kveld og bruker tanntråd. 

Anonymkode: e46ea...1c7

Du bør unngå sukkerholdig og syreholdig drikke (brus, juice), 

du bør bruke 2 mg fluorskylling (den sterkeste) - hver dag, og perioder med ising, to ganger om dagen. 
bruk tanntråd hver dag, og bruk mykeste tannbørsten så du ikke børster vekk emaljen.

Unngå tannpuss etter måltid. 

Tygg sukkerfri tyggis mellom måltid. 

 

Jeg har også svak emalje, og dette er hva jeg ble anbefalt av tannlege.


Pass også på at du får i deg calsium daglig, om du ikke får i deg meieriprodukter, bør du ta calsiumtilskudd... hmm hvordan visste kvinneguiden at jeg skulle nevne calsium, nå kom det en reklame her hehe :) Jaja.

Men tennene består mye av calsium og fluor, så å få fylt på med det er bra.
Og unngå sukker, spesielt sukker- og syreholdige drikker, det er verstinger. 
Og hold spyttproduksjonen oppe ved å tygge sukkerfri tyggegummi.

Siden du får ofte hull, bør du gå til tannlege to ganger årlig i stedet for bare en gang i året. 

Anonymkode: 26ae4...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...