Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Det tenker jeg aldri på, men når jeg tenker på det så må vel være beste måten å dø på. 

Anonymkode: 795dc...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, isw skrev:

Det skjer ikke ofte, men jeg kan forklare hva som skjer de gangene det skjer. Det er delt i fire hovedårsaker.

1. Mellom 1 av 2000 og 1 av 4000 har medfødte defekter i strømmene av salter inn og ut av cellene. Disse tilstandene heter Lang QT-tid, Brugada syndrom eller noen andre svært sjeldne varianter (CPVT, kort QT-syndrom og malign tidlig repolarisering). Disse tilstandene sees som regel på et EKG hos fastlegen og er i stor grad arvelige. Noen medisiner (f.eks visse antipsykotika) kan utløse alvorlige hjerterytmeforstyrrelser og plutselig død hos disse menneskene. 

2. Det finnes en tilstand (bl.a Anja Andersen og Ståle Solbakken har denne) hvor deler av høyre hjertekammer erstattes av fettvev fra 20-års alder. Tilstanden er mest vanlig hos italienere og heter ARVD (også kjent som ARVC). Hvis man uten annen årsak får tusenvis av ekstraslag i døgnet, eller besvimelser under aktivitet, er det lurt å undersøkes med ultralyd eller MR av hjertet.

3. Iblant kan virussykdommer (bl.a magesyke) infisere hjertet. Som regel gir dette brystsmerter og fører til at man drar til legen, men noen ganger kan hjertet bli infisert uten at man merker det. Hard fysisk aktivitet kan da gi farlige hjerterytmeforstyrrelser. Dette er grunnen til at man skal være forsiktig med hard trening rett etter sykdom.

4. Noen (f.eks svømmeren) trener faktisk på seg et hjerteinfarkt, som følge av at langvarig høy aktivitet sammen med arvelig høyt kolesterol gjør at blodårene rundt hjertet går tette. Dette er ekstremt sjeldent og fører som regel til anginasmerter lenge før det blir farlig.

I fravær av dette er risikoen for å plutselig få hjertestans uten kjent hjertesykdom, 1 på 31.000 pr år. Altså ekstremt lav. Dog dessverre ikke null.

Ekstraslag og hjertebank øker IKKE risikoen hos hjertefriske.

Og allikevel hopper du over den vanligste årsaken til plutselig hjertedød hos unge. Det er medfødt koronarstenose (en medfødt forsnevring av kransarteriene, som fører til at hjertet kan få problemer med sin egen blodforsyning). Dette er også meget sjeldent, så det er ikke noe å bekymre seg for.

Du har sikkert lest mye, men her sorterer du nokså dårlig den informasjonen du har tilegnet deg.Mye av det du ramser opp her, vil dessuten sjelden gi problemer mens man er ung. Du utelater en del, og en del er nokså ufullstendig, eller slurvete beskrevet. Dette er best egnet til å skremme.

Anonymkode: 24817...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Nei.

 

Jeg tror, at hvis man frykter det, så har man angst og har øynene lukket for livet. 

 

Ikke bra.

Anonymkode: e0581...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og allikevel hopper du over den vanligste årsaken til plutselig hjertedød hos unge. Det er medfødt koronarstenose (en medfødt forsnevring av kransarteriene, som fører til at hjertet kan få problemer med sin egen blodforsyning). Dette er også meget sjeldent, så det er ikke noe å bekymre seg for.

Du har sikkert lest mye, men her sorterer du nokså dårlig den informasjonen du har tilegnet deg.Mye av det du ramser opp her, vil dessuten sjelden gi problemer mens man er ung. Du utelater en del, og en del er nokså ufullstendig, eller slurvete beskrevet. Dette er best egnet til å skremme.

Anonymkode: 24817...02a

Den medfødte årsaken du nevner der. Er den alltid alvorlig? Eller kan man ha det hele livet, uten at det har gitt problemer?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den medfødte årsaken du nevner der. Er den alltid alvorlig? Eller kan man ha det hele livet, uten at det har gitt problemer?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Det er en betydelig risikofaktor, ja. Men før du får panikk, skal du vite at dette er sjeldent - akkurat som hjertedødsfall blant unge er svært sjeldent. På sikt vil det disponere for angina pectoris, men er man ikke idrettsutøver, holder seg i grei form, og ikke presser seg ekstremt fysisk, behøver man ikke merke noe til det. Kombinert med familial hyperkolesterolemi (arvelig økt åreforkalkning), kan det være svært farlig. Unngår man overvekt og passivitet, samt holder et balansert kosthold, vil de færreste oppleve noen plager av det før i den alder slike plager gjerne melder seg uansett.

Risikoen vil være særlig stor ved ventrikkelhypertrofi (når karveggene i hjertet vokser seg unormalt tykke, og dermed ikke pumper like effektivt). Dette ser man hovedsaklig hos middelaldrende til eldre med sedat livsstil, og hos toppidrettsutøvere (det er vevsforskjeller i tilstanden mellom disse to gruppene, men det har ikke så stor betydning for dette), og ved tilstander som gir økt risiko for blodpropp.

Jeg synes ikke man skal gå rundt og være redd for at hjertet stopper. De aller fleste tilstander vil gi symptomer som varsler om mulige hjerteproblemer lang tid i forveien, og disse blir utredet når man oppsøker lege. Hjertedødsfall blant folk under 35-45 er svært sjeldne. Blant mennesker i tyveårene enda sjeldnere, og av disse er det en lett overvekt av menn. Sentralstimulerende rusmidler er en langt hyppigere årsak til hjertedødsfall i denne grupppen enn hjertesykdom er.

Det er veldig mange andre ting enn hjerteproblemer man heller bør bekymre seg om når man er ung. Vold og ulykker er en mye hyppigere årsak til død blant unge enn sykdom.

Anonymkode: 24817...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du burde lese om hypokondri og artikler og bøker av Ingvard wilhelmsen, fremfor å lese om hjertestans. 

Anonymkode: fa38a...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gutt jeg gikk i klasse med i 6 år, døde nylig pga. hjerteinnfarkt i søvne (18 år gammel).

Helt ærlig, hvis jeg skal dø på en eller annen måte, så foretrekker jeg å dø slik som han. Å dø i søvne. Tenker det må være minst skremmende og minst smertefullt, så derfor frykter jeg absolutt ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spiteful skrev:

En gutt jeg gikk i klasse med i 6 år, døde nylig pga. hjerteinnfarkt i søvne (18 år gammel).

Helt ærlig, hvis jeg skal dø på en eller annen måte, så foretrekker jeg å dø slik som han. Å dø i søvne. Tenker det må være minst skremmende og minst smertefullt, så derfor frykter jeg absolutt ikke det.

Hvorfor gjorde han det? Medfødt?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde han det? Medfødt?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Han hadde et hjerteproblem ingen hadde visst om. Kan ikke si mer enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 16.03, isw skrev:

Det kan du ikke. 

Eneste er at fra et hjertemessig ståsted bør du trene kondisjon i tillegg til styrke. For kondisjonstrening øker også hjertets slagvolum gjennom å øke mengden blod det er plass til i hjertet. Styrketrening gjør bare hjerteveggene sterkere. 

Jeg klsrer ikke å trene kondisjon , pga pulsen blir for høy . 

 

Ts: ja jeg er litt redd for det, pga medfødt hjerteproblemer. 

Anonymkode: 277a4...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Spiteful skrev:

Han hadde et hjerteproblem ingen hadde visst om. Kan ikke si mer enn det

Hadde han en forhistorie i familien med det da? 

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en betydelig risikofaktor, ja. Men før du får panikk, skal du vite at dette er sjeldent - akkurat som hjertedødsfall blant unge er svært sjeldent. På sikt vil det disponere for angina pectoris, men er man ikke idrettsutøver, holder seg i grei form, og ikke presser seg ekstremt fysisk, behøver man ikke merke noe til det. Kombinert med familial hyperkolesterolemi (arvelig økt åreforkalkning), kan det være svært farlig. Unngår man overvekt og passivitet, samt holder et balansert kosthold, vil de færreste oppleve noen plager av det før i den alder slike plager gjerne melder seg uansett.

Risikoen vil være særlig stor ved ventrikkelhypertrofi (når karveggene i hjertet vokser seg unormalt tykke, og dermed ikke pumper like effektivt). Dette ser man hovedsaklig hos middelaldrende til eldre med sedat livsstil, og hos toppidrettsutøvere (det er vevsforskjeller i tilstanden mellom disse to gruppene, men det har ikke så stor betydning for dette), og ved tilstander som gir økt risiko for blodpropp.

Jeg synes ikke man skal gå rundt og være redd for at hjertet stopper. De aller fleste tilstander vil gi symptomer som varsler om mulige hjerteproblemer lang tid i forveien, og disse blir utredet når man oppsøker lege. Hjertedødsfall blant folk under 35-45 er svært sjeldne. Blant mennesker i tyveårene enda sjeldnere, og av disse er det en lett overvekt av menn. Sentralstimulerende rusmidler er en langt hyppigere årsak til hjertedødsfall i denne grupppen enn hjertesykdom er.

Det er veldig mange andre ting enn hjerteproblemer man heller bør bekymre seg om når man er ung. Vold og ulykker er en mye hyppigere årsak til død blant unge enn sykdom.

Anonymkode: 24817...02a

Så om man ikke har noen historie med medfødte hjerteproblemer i familien, så er sannsynligheten svært liten for at man har det?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Spiteful skrev:

Han hadde et hjerteproblem ingen hadde visst om. Kan ikke si mer enn det

Hadde han en forhistorie i familien med det da? 

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Skadeskutt skrev:

Nei er absolutt ikke redd for det. Hadde vært helt okei. 

Hadde vært okei?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært okei?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Ja? Jeg er ikke redd for døden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg ikke redd for. Bør i såfall være den beste måten å dø på. Mannen til en kollega stoppet hjertet på mens han sov(han var 35-år da). Tilfeldigvis var hun delvis våken og reagerte på at han plutselig sluttet å trekke pusten og fikk ringt ambulanse og de fikk hjertet igang igjen. Han sier at han husker ingenting av dette, er også et par dager på sykehuset han heller ikke husker. Han er ikke redd for å dø på en slik måte. Selv om sannsynligheten for det er liten siden de opererte inn pacemaker for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, dk73 skrev:

Nei det er jeg ikke redd for. Bør i såfall være den beste måten å dø på. Mannen til en kollega stoppet hjertet på mens han sov(han var 35-år da). Tilfeldigvis var hun delvis våken og reagerte på at han plutselig sluttet å trekke pusten og fikk ringt ambulanse og de fikk hjertet igang igjen. Han sier at han husker ingenting av dette, er også et par dager på sykehuset han heller ikke husker. Han er ikke redd for å dø på en slik måte. Selv om sannsynligheten for det er liten siden de opererte inn pacemaker for å være på den sikre siden.

Oj! Vet du hvorfor han fikk det? Hadde han en forhistorie med det i familien, eller en usunn livvstil?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...