Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i undervektig? F.eks en mann åp 185 cm?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Undervektig = For tynn for din høyde/kropp osv
Overvektig = For tykk i forhold til din høye/kropp

Vi er alle ulike. En på 160 kan være overvektig, mens en på 170 kan veie det samme som en på 160, men ha normal vekt. Det samme gjelder undervektige. 

Dårlig forklart, men forhåpentlig forståelig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke redd for at hjertet mitt plutselig stopper opp under søvn, men jeg foretrekker det ikke. Jeg er ikke redd for å dø. Jeg er ikke redd for døden. Det som hadde bekymret meg var de jeg måtte forlate. Som min datter på 5 år..

Hvis jeg går rundt og tenker på det,blir jeg gal. Jeg holder sånne tanker på avstand og har en normal holdning til dette. I min familie/slekt er det mye hjerteproblemer og kreft. Jeg har selv hatt problemer med hjertet uten at legene har funnet ut av dette. Det gjør meg så klart ekstra bekymret for at sånne ting kan skje. Men hvis jeg går rundt og tenker på det, så kommer jeg i hvertfall til å få hjerteproblemer pga stress og redsel..Det går ikke. 

Jeg fokuserer på å holde meg i form. Jeg trener, spiser normalt sunt og variert, samtidig som jeg unner meg både det ene og andre i mat som er usunt inni mellom. Alt blir gjort med måte, og det har vist seg å bli gode resultater for min helse. Jeg er frisk og sunn. Og har ikke hatt problemer med hjerte på over ett år. Var ikke spesielt usunn før heller, men var i en situasjon over tid som tok veldig mye av meg, og alt gikk ut over hjerte på en måte. Måtte bruke astma medisin for å kunne puste, som jeg fikk av legen. Den medisinen utvidet halsen på en måte, så jeg kunne få puste. Det at jeg har hatt god kontakt med legen min, har også gjort underverker. Hun tar meg på alvor og er veldig nøye.

Det er overraskende mange over sunne idrettsutøvere som har dødd av hjertestans. De er for sunne, det er heller ikke bra. Alt med måte er et ordtak jeg liker å bruke. Alt med måte i alt..

Pga mine hjerteproblemer er jeg bekymret for at dette kan skje. Men jeg er ikke redd. Jeg ønsker bare ikke å forlate det kjæreste jeg har, min datter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Minlillesky skrev:

 

Undervektig = For tynn for din høyde/kropp osv
Overvektig = For tykk i forhold til din høye/kropp

Vi er alle ulike. En på 160 kan være overvektig, mens en på 170 kan veie det samme som en på 160, men ha normal vekt. Det samme gjelder undervektige. 

Dårlig forklart, men forhåpentlig forståelig :P 

Haha nå begynte jeg å tenke! Altså jeg er ganske slank bygd, men ikke noe at beina syns lissom.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Minlillesky skrev:

Jeg er ikke redd for at hjertet mitt plutselig stopper opp under søvn, men jeg foretrekker det ikke. Jeg er ikke redd for å dø. Jeg er ikke redd for døden. Det som hadde bekymret meg var de jeg måtte forlate. Som min datter på 5 år..

Hvis jeg går rundt og tenker på det,blir jeg gal. Jeg holder sånne tanker på avstand og har en normal holdning til dette. I min familie/slekt er det mye hjerteproblemer og kreft. Jeg har selv hatt problemer med hjertet uten at legene har funnet ut av dette. Det gjør meg så klart ekstra bekymret for at sånne ting kan skje. Men hvis jeg går rundt og tenker på det, så kommer jeg i hvertfall til å få hjerteproblemer pga stress og redsel..Det går ikke. 

Jeg fokuserer på å holde meg i form. Jeg trener, spiser normalt sunt og variert, samtidig som jeg unner meg både det ene og andre i mat som er usunt inni mellom. Alt blir gjort med måte, og det har vist seg å bli gode resultater for min helse. Jeg er frisk og sunn. Og har ikke hatt problemer med hjerte på over ett år. Var ikke spesielt usunn før heller, men var i en situasjon over tid som tok veldig mye av meg, og alt gikk ut over hjerte på en måte. Måtte bruke astma medisin for å kunne puste, som jeg fikk av legen. Den medisinen utvidet halsen på en måte, så jeg kunne få puste. Det at jeg har hatt god kontakt med legen min, har også gjort underverker. Hun tar meg på alvor og er veldig nøye.

Det er overraskende mange over sunne idrettsutøvere som har dødd av hjertestans. De er for sunne, det er heller ikke bra. Alt med måte er et ordtak jeg liker å bruke. Alt med måte i alt..

Pga mine hjerteproblemer er jeg bekymret for at dette kan skje. Men jeg er ikke redd. Jeg ønsker bare ikke å forlate det kjæreste jeg har, min datter! 

Jeg forstår.

Så det er flere i familien din som har fått hjerteinfrakt? Du er ikke redd for at mtp på den forhistorien i familien din, så kan du ha en medfødt hjertefeil, som du ikke vet om?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha nå begynte jeg å tenke! Altså jeg er ganske slank bygd, men ikke noe at beina syns lissom.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Normal tynn med andre ord? 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår.

Så det er flere i familien din som har fått hjerteinfrakt? Du er ikke redd for at mtp på den forhistorien i familien din, så kan du ha en medfødt hjertefeil, som du ikke vet om?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Ja, mange :) Pappaen til min mamma døde av hjerteinfarkt 40 år gammel blant annet. Pappa går på hjertemedisiner osv. Flere tilfeller av kreft. Muskel og ledd sykdommer. Mamma har blant annet en muskel/ledd sykdom som er arvelig og kan være dødelig, som jeg tror jeg har fått selv, men i veldig liten grad. Skal få sjekket det ut. Det er så mye, så skriver bare osv bak her :fnise:


Jeg har tenkt på det, at jeg kan ha en medfødt hjertefeil, som jeg ikke vet om. Så jeg tar forhåndsregler. Jeg holder meg frisk og sunn. Skjer det noe uvanlig med meg, eller jeg kjenner at noe er galt, så ringer jeg legen med en gang. Jeg tør for eksempel ikke å hoppe i fallskjerm, er redd for at det kan påvirke hjertet veldig, og jeg vet ikke hva hjertet mitt tåler med tanke på det som har skjedd tidligere :) Jeg er bare 27 år, litt tidlig for meg å dø enda føler jeg :fnise:

Men jeg går ikke rundt å tenker på det daglig. Det er ikke bra. Jeg er klar over hva som har skjedd og at det er lurt å ta forhåndsregler. Ofrer ikke en tanke mer på det.. :) Lever livet som normalt og gjør det jeg har lyst til å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye over det egentlig. Dør jeg mens jeg sover så får det ikke blitt bedre.

Verst er vel hvis jeg blir sengeliggende i måneder med smerter og samtidig vite at døden er eneste utvei. Da håper jeg legen gir meg så mye morfinpiller at jeg kan avslutte livet selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Om hjertet stopper under søvn så er det den enkleste og minst ubehagelige måten å dø på. Ved hjerteinfarkt stopper ikke nødvendigvis hjertet, da får en vondt og blir smertepåvirket. 

Hjertet går til det stopper, helt uten tankens påvirkning. Å bekymre seg for hjertet er unødvendig helt til hjertet har stoppet, da er bekymringer for sent. 

Anonymkode: 46531...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, EvaLena skrev:

Tenker ikke så mye over det egentlig. Dør jeg mens jeg sover så får det ikke blitt bedre.

Verst er vel hvis jeg blir sengeliggende i måneder med smerter og samtidig vite at døden er eneste utvei. Da håper jeg legen gir meg så mye morfinpiller at jeg kan avslutte livet selv. 

Enig. Hvis døden er siste utvei, så hadde jeg valgt en smertefri død og få selv velge når livet mitt skal avsluttes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Minlillesky skrev:

Normal tynn med andre ord? 

 

Ja, mange :) Pappaen til min mamma døde av hjerteinfarkt 40 år gammel blant annet. Pappa går på hjertemedisiner osv. Flere tilfeller av kreft. Muskel og ledd sykdommer. Mamma har blant annet en muskel/ledd sykdom som er arvelig og kan være dødelig, som jeg tror jeg har fått selv, men i veldig liten grad. Skal få sjekket det ut. Det er så mye, så skriver bare osv bak her :fnise:


Jeg har tenkt på det, at jeg kan ha en medfødt hjertefeil, som jeg ikke vet om. Så jeg tar forhåndsregler. Jeg holder meg frisk og sunn. Skjer det noe uvanlig med meg, eller jeg kjenner at noe er galt, så ringer jeg legen med en gang. Jeg tør for eksempel ikke å hoppe i fallskjerm, er redd for at det kan påvirke hjertet veldig, og jeg vet ikke hva hjertet mitt tåler med tanke på det som har skjedd tidligere :) Jeg er bare 27 år, litt tidlig for meg å dø enda føler jeg :fnise:

Men jeg går ikke rundt å tenker på det daglig. Det er ikke bra. Jeg er klar over hva som har skjedd og at det er lurt å ta forhåndsregler. Ofrer ikke en tanke mer på det.. :) Lever livet som normalt og gjør det jeg har lyst til å gjøre :) 

Men hvorfor bestiller du ikke time til en kardiolog? Så kan han få undersøkt deg fra a til å, og se om det er noe medfødt der? 

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er redd for når det gjelder egen død, er å ha uutholdelige smerter først.  Så nei - å dø i søvne er jeg ikke noe redd for.

Er du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillesky skrev:

Normal tynn med andre ord? 

 

Ja, mange :) Pappaen til min mamma døde av hjerteinfarkt 40 år gammel blant annet. Pappa går på hjertemedisiner osv. Flere tilfeller av kreft. Muskel og ledd sykdommer. Mamma har blant annet en muskel/ledd sykdom som er arvelig og kan være dødelig, som jeg tror jeg har fått selv, men i veldig liten grad. Skal få sjekket det ut. Det er så mye, så skriver bare osv bak her :fnise:


Jeg har tenkt på det, at jeg kan ha en medfødt hjertefeil, som jeg ikke vet om. Så jeg tar forhåndsregler. Jeg holder meg frisk og sunn. Skjer det noe uvanlig med meg, eller jeg kjenner at noe er galt, så ringer jeg legen med en gang. Jeg tør for eksempel ikke å hoppe i fallskjerm, er redd for at det kan påvirke hjertet veldig, og jeg vet ikke hva hjertet mitt tåler med tanke på det som har skjedd tidligere :) Jeg er bare 27 år, litt tidlig for meg å dø enda føler jeg :fnise:

Men jeg går ikke rundt å tenker på det daglig. Det er ikke bra. Jeg er klar over hva som har skjedd og at det er lurt å ta forhåndsregler. Ofrer ikke en tanke mer på det.. :) Lever livet som normalt og gjør det jeg har lyst til å gjøre :) 

Fortell meg hva du er redd for at er galt med hjertet ditt? Jeg kan av ulike grunner en del om det meste med hjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma og var veldig syk en måneds tid for 2 år siden da jeg fikk diagnosen astma. Som mange vet er astma alltid forbundet til en viss grad av angst. Jeg kjenner alltid på hjertet og hvordan det dunker hver kveld før jeg sovner, men er ikke redd for at det plutselig skal stoppe egentlig siden det er så lite sannsynlig. Er mer redd for å få en bakterie som er resistent mot antibiotika og dø siden det er mye mer sannsynlig

Anonymkode: 7cc39...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, isw skrev:

Fortell meg hva du er redd for at er galt med hjertet ditt? Jeg kan av ulike grunner en del om det meste med hjertet. 

Dette er TS, men kan du si noe om hvorfor ofte friske unge folk får hjertestans utav det blå?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være den ideelle måten å vandre på. Håper dog det ikke skjer riktig enda. De jeg kjenner som har fått infarkt har falt om med voldsomme smerter, da må det jo være bedre å bare sovne uten å merke noe. For ikke å snakke om seigpining i kreft, brenne inne, bli liggende i årevis uten å kunne røre seg etter ulykker osv. Nei, forsvinne rolig i søvne vil definitivt være førstevalget. 

Anonymkode: 51eb3...c6d

 

Ingen som sier man ikke våkner, og at det ikke gjør vondt og er skummelt og ensomt.  Man kan være for svekket til å påkalle noen, men våken.  At man 'dør i søvne' betyr vel stort sett bare at man blir funnet død i senga. 

Jeg er redd for det i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hjertet skal stoppe, så håper jeg at det skjer når jeg sover. Men fint om det kan vente i 50 - 60 år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er TS, men kan du si noe om hvorfor ofte friske unge folk får hjertestans utav det blå?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Det skjer ikke ofte, men jeg kan forklare hva som skjer de gangene det skjer. Det er delt i fire hovedårsaker.

1. Mellom 1 av 2000 og 1 av 4000 har medfødte defekter i strømmene av salter inn og ut av cellene. Disse tilstandene heter Lang QT-tid, Brugada syndrom eller noen andre svært sjeldne varianter (CPVT, kort QT-syndrom og malign tidlig repolarisering). Disse tilstandene sees som regel på et EKG hos fastlegen og er i stor grad arvelige. Noen medisiner (f.eks visse antipsykotika) kan utløse alvorlige hjerterytmeforstyrrelser og plutselig død hos disse menneskene. 

2. Det finnes en tilstand (bl.a Anja Andersen og Ståle Solbakken har denne) hvor deler av høyre hjertekammer erstattes av fettvev fra 20-års alder. Tilstanden er mest vanlig hos italienere og heter ARVD (også kjent som ARVC). Hvis man uten annen årsak får tusenvis av ekstraslag i døgnet, eller besvimelser under aktivitet, er det lurt å undersøkes med ultralyd eller MR av hjertet.

3. Iblant kan virussykdommer (bl.a magesyke) infisere hjertet. Som regel gir dette brystsmerter og fører til at man drar til legen, men noen ganger kan hjertet bli infisert uten at man merker det. Hard fysisk aktivitet kan da gi farlige hjerterytmeforstyrrelser. Dette er grunnen til at man skal være forsiktig med hard trening rett etter sykdom.

4. Noen (f.eks svømmeren) trener faktisk på seg et hjerteinfarkt, som følge av at langvarig høy aktivitet sammen med arvelig høyt kolesterol gjør at blodårene rundt hjertet går tette. Dette er ekstremt sjeldent og fører som regel til anginasmerter lenge før det blir farlig.

I fravær av dette er risikoen for å plutselig få hjertestans uten kjent hjertesykdom, 1 på 31.000 pr år. Altså ekstremt lav. Dog dessverre ikke null.

Ekstraslag og hjertebank øker IKKE risikoen hos hjertefriske.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nope. Fordi jeg nettopp har hatt full hjertesjekk av kardiolog, pga familiært mye hjertesykdom, og alt var i tipp topp stand!

Anonymkode: 287ce...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overlevd hjertestans, dog ikke mens jeg sov. Da hadde jeg vært død nå. 

Nå hadde ikke jeg infarkt som kan være smertefullt, men stans pga. rytmeforstyrrelse (ventrikkelfeil).  Og jeg merket ingenting, absolutt ingenting. Det er ihvertfall en meget behagelig måte å dø på.

Når jeg våkna på sykehuset en uke etterpå, var hjernen min helt fuked pga. nedsoving med morfin. Hadde noen sagt til meg at jeg var på månen, i Trøgstad eller innste Sibir, jeg hadde trodd det.

I dag er jeg nesten like god som før, men svakere ( tåler noe mindre ) 

Anonymkode: f18dc...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er derimot redd for at jeg skal dø langsomt og smertefullt av sykdom. Kreften jeg har for øyeblikket f.eks. 

Anonymkode: 13611...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...