Gå til innhold

Feriepenger og sykemelding.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sykemeldt, men jobben presser på at jeg skal ta  imot feriepenger. Er det i det hele tatt lov? Jeg har fått beskjed fra NAV om at jeg skal "spare" ferien til makstiden på sykepenger er over, slik at den kan forlenges. Dessuten så er feriepengene halvparten av full lønn, grunnet kan opptjening i fjor. 

Anonymkode: f063e...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo feriepenger fra i fjor, ja de har lov.

Anonymkode: 3e95d...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer litt på det samme selv. Jeg kommer til å være hundre % sykemeldt til ut august. Skal da ut i 30% arbeid og 70 % AAP. Jeg har blitt trekt for fem uker ferie nå i juni og fått feriepenger. Så skal jeg jo da ha ferien tilgode, meb lurer på hvordan det blir med utbetalinger når jeg har blitt trekt for 100% lønn, men når jeg tar ut ferien har jeg kun 30 % med hundre % utbetaling og 70 % med 66 % utbetaling. Ergo er jeg trekt for mer enn jeg kommer til å ha i inntekt når ferien tas ut og jeg vil da totalt sett komme i minus. Jeg må få ringt lønningskontoret angående det, meb jeg hater å ta slike telefoner. 

Blir jo litt som om man hadde blitt trekt for fem uker ferie, men bare tok ut fire. Da skulle jo den ekstra uken blitt tilbakeført. 

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får utbetalt feriepenger henger ikke nødvendigvis sammen med når du tar ut ferie. I fjor ble jeg trukket for tre uker ferie i juni (skulle vært fem, men klarte å få det ned til tre siden jeg nettopp var blitt ansatt), men skulle jobbe som vanlig hele sommeren og fikk ikke tatt ut noe. Måtte ta noen dager her og der utover høsten for ikke å miste dagene siden jeg kunne overføre kun to av de tre til i år.

Når du er sykmeldt kan du kreve å få utsatt ferien til senere på året, men dette må du melde fra til arbeidsgiver om før eventuell avtalt ferie er avviklet. Dersom du blir trukket for ferie de ukene du tar den ut må du bare spare feriepengene til da. Arbeidsgiver er jo pliktig til å betale dem ut, og de aller fleste gjør det i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, applestories skrev:

Når du får utbetalt feriepenger henger ikke nødvendigvis sammen med når du tar ut ferie. I fjor ble jeg trukket for tre uker ferie i juni (skulle vært fem, men klarte å få det ned til tre siden jeg nettopp var blitt ansatt), men skulle jobbe som vanlig hele sommeren og fikk ikke tatt ut noe. Måtte ta noen dager her og der utover høsten for ikke å miste dagene siden jeg kunne overføre kun to av de tre til i år.

Når du er sykmeldt kan du kreve å få utsatt ferien til senere på året, men dette må du melde fra til arbeidsgiver om før eventuell avtalt ferie er avviklet. Dersom du blir trukket for ferie de ukene du tar den ut må du bare spare feriepengene til da. Arbeidsgiver er jo pliktig til å betale dem ut, og de aller fleste gjør det i juni.

Så jeg kan be om at de betaler det ut i oktober, når jeg skal ha ferie? 

Anonymkode: f063e...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan be om at de betaler det ut i oktober, når jeg skal ha ferie? 

Anonymkode: f063e...b88

Ifølge Arbeidstilsynet;

"Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien.
Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemt måned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale."

Du kan selvsagt be om at de utbetales i oktober, men det er ikke sikkert at de går med på det. Jeg jobber i det offentlige og her er det ikke rom for diskusjon; lønn betales på forskudd den 12. i hver måned, man får feriepenger i juni og blir samtidig trukket for all ferie man skal ifølge loven skal ha, uavhengig om man faktisk har mulighet til å ta den ut eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, applestories skrev:

Ifølge Arbeidstilsynet;

"Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien.
Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemt måned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale."

Du kan selvsagt be om at de utbetales i oktober, men det er ikke sikkert at de går med på det. Jeg jobber i det offentlige og her er det ikke rom for diskusjon; lønn betales på forskudd den 12. i hver måned, man får feriepenger i juni og blir samtidig trukket for all ferie man skal ifølge loven skal ha, uavhengig om man faktisk har mulighet til å ta den ut eller ikke.

Ok, jobber i det offentlige jeg også. Takk for svar :) 

Anonymkode: f063e...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...