Gå til innhold

Hvor sliten er det vanlig å være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg er mer sliten enn det som er normalt. Er 28 år, singel, i full jobb, og ønsker helst å gjøre ting ca 3-4 ganger i uka utenom jobb. F. eks et par ganger i løpet av uka og lørdag og søndag. Men jeg klarer det ikke sånn som energinivået er nå. 

Jeg trener og spiser sunt, bare så det er sagt. Har også sjekket vitaminniåver hos legen flere ganger, + stoffskifte. Jeg får migrene de gangene det blir for mye og jeg kanskje sover for lite. Alkohol har jeg omtrent sluttet å drikke fordi jeg blir så tappet for energi dagen etter.

Hvordan er det med dere andre som er rundt min alder og ikke har barn? Blir dere veldig slitne etter jobb? Hvor ofte er dere sosiale?

Anonymkode: 59b4d...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir ufattelig sliten hver dag selv. 26 år, med samboer i flere år, ferdig med studier og jobber. Etter en dag på jobb er jeg så trøtt og kjørt, må bare legge meg nedpå en time når jeg kommer hjem. Et problem jeg har, som kan være en faktor, er alt for lite søvn. Jeg står opp kl 6 hver dag, men legger meg ikke til for å sove før klokken er bikket tolv, sovner da gjerne ikke før kl 1. Så blir ikke mange timene søvn. Har blitt en dårlig uvane. men håper og tror det er fordi jeg ikke har hatt jobben så lenge enda, og ikke har kommet i rutiner. Jeg blir generelt sliten i hverdagen. Jeg spiser helt normal mat, noe usunt enkelte dager, men får i meg nok, har vitaminmangel, men får sprøyte hos legen hver tredje måned. Ikke klart å trene etter jeg begynte i jobb, men håper det også går seg til. Vil også finne på ting med venner f. eks, men det klarer jeg ikke i ukedagene. Skjer som regel noe hver helg, så får aldri slappet av i helgen heller. Da blir det som regel alkohol eller noe på lørdagen, og fyllesyk søndag, sover bort hele dagen, og er død på mandag. Skulle helst vært foruten disse festligheten i helgene, men er faktisk den eneste gangen jeg orker å møte venner, etter å ha sovet ut på lørdag. Har blitt vant med å være sliten, kan ikke fatte og begripe hvordan jeg en dag skal orke å få barn. Du er i hvert fall ikke alene :) 

Anonymkode: ec5b9...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ufattelig sliten hver dag selv. 26 år, med samboer i flere år, ferdig med studier og jobber. Etter en dag på jobb er jeg så trøtt og kjørt, må bare legge meg nedpå en time når jeg kommer hjem. Et problem jeg har, som kan være en faktor, er alt for lite søvn. Jeg står opp kl 6 hver dag, men legger meg ikke til for å sove før klokken er bikket tolv, sovner da gjerne ikke før kl 1. Så blir ikke mange timene søvn. Har blitt en dårlig uvane. men håper og tror det er fordi jeg ikke har hatt jobben så lenge enda, og ikke har kommet i rutiner. Jeg blir generelt sliten i hverdagen. Jeg spiser helt normal mat, noe usunt enkelte dager, men får i meg nok, har vitaminmangel, men får sprøyte hos legen hver tredje måned. Ikke klart å trene etter jeg begynte i jobb, men håper det også går seg til. Vil også finne på ting med venner f. eks, men det klarer jeg ikke i ukedagene. Skjer som regel noe hver helg, så får aldri slappet av i helgen heller. Da blir det som regel alkohol eller noe på lørdagen, og fyllesyk søndag, sover bort hele dagen, og er død på mandag. Skulle helst vært foruten disse festligheten i helgene, men er faktisk den eneste gangen jeg orker å møte venner, etter å ha sovet ut på lørdag. Har blitt vant med å være sliten, kan ikke fatte og begripe hvordan jeg en dag skal orke å få barn. Du er i hvert fall ikke alene :) 

Anonymkode: ec5b9...152

Ikke meningen å virke kritiserende, men hvis du sover så lite, ikke trener og drikker en del alkohol på lørdagen, så sier det vel seg selv at du ikke orker noe i hverdagen? Jeg merker enorm forskjell på når jeg har gode treningsvaner og når jeg ikke har det. 

Jeg legger meg senest 22:30, trener 2-3 dager i uka og drikker nesten ikke noe alkohol lenger. Og likevel føler jeg meg så mye sliten.

Anonymkode: 59b4d...aa0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden orket å gjøre ting ofte etter jobb, men i ettertid har jeg sett at en periode jeg var ekstra sliten var det nok fordi jeg var deprimert pga. jobbmiljøet. De gangene jeg har fått hodepine har det stort sett skyltes lite søvn, lite vann, og/eller støy. Vær også forsiktig med koffein, spesielt på ettermiddagen og kvelden.

Anonymkode: 1a860...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt vanlig ut. Det er overraskende stor kontrast fra man er 20 til 25. Noe helt annet enn fra 15 til 20. Gruer meg til jeg går fra 30 til 35. Går bare nedover fra midten av tyveårene og den tredagersen man fint greide før er umulig å i det hele tatt se for seg da. 

Anonymkode: 8c580...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg er mer sliten enn det som er normalt. Er 28 år, singel, i full jobb, og ønsker helst å gjøre ting ca 3-4 ganger i uka utenom jobb. F. eks et par ganger i løpet av uka og lørdag og søndag. Men jeg klarer det ikke sånn som energinivået er nå. 

Jeg trener og spiser sunt, bare så det er sagt. Har også sjekket vitaminniåver hos legen flere ganger, + stoffskifte. Jeg får migrene de gangene det blir for mye og jeg kanskje sover for lite. Alkohol har jeg omtrent sluttet å drikke fordi jeg blir så tappet for energi dagen etter.

Hvordan er det med dere andre som er rundt min alder og ikke har barn? Blir dere veldig slitne etter jobb? Hvor ofte er dere sosiale?

Anonymkode: 59b4d...aa0

Er du mann eller kvinne? Jeg har hatt det slik som du sier i 5 år og legene sa alle blodprøvene mine var normal. Helt til spesialist fant ut at jeg hadde både dårlig stoffskifte og lavt testosteron. Sikkert 30 udugelige leger har sagt jeg er normal. Nå får jeg både testosteron og t3 og det er som natt og dag. Er en helt annen person med masse energi

Mange leger bruker referanseverdier som strekker seg veldig langt. F.eks testosteron. Der er referanseverdiene 8-40 nmol. Hvor ungdommer er oppe i 30 og 100 åringer på rundt 8-12. Jeg hadde 8.5. Altså jeg er innenfor referanseområdet men har samme nivå som en 100 åring selv om jeg er 26. Du må gå til privat lege som spesialiserer seg på stoffskifte og testosteron. Da det er disse som pleier å være lave når du har det slik du gjør. Det er dyrt men garantert verdt det

Anonymkode: 578a8...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne. Syns det er så vanskelig å vite hva som er normalt! Jeg kan følge meg ganske fin på morgenen og dagen, men etter kl 14 går energien nedover. Har som sagt sjekket stoffskiftet, og har selv prøvd å tolke verdiene, men det virker som jeg ligger veldig innenfor normalen. Kunne tenke meg å gå til en spesialist. Har aldri hørt at man kan få påfyll av testosteron for mangel på energi, men det høres interessant ut.


Får forøvrig nok søvn, og drikker aldri kaffe etter kl 15. Generelt føler jeg at jeg tar MYE hensyn til å ikke bruke opp energien, men med en gang jeg gjør litt for mye en uke er jeg kjempesliten til helga.

Anonymkode: 59b4d...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26, og er fullstendig utmattet etter jobb. Var ikke slik i forrige jobb og jeg mistenker at jobben har mye av skylden. Det er faktisk så ille at jeg ikke gjør noe. Tvinger meg noen ganger til å treffe ei venninne i helgen, men som regel lader jeg batteriene alene. Er singel nå, har absolutt ikke energi til å date, så forblir vel singel.

Anonymkode: 474f7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27, og hadde det som deg før jeg fikk barn. Hadde en fantastisk jobb med supert miljø og jeg stortrivdes - så handlet ikke om det. Spiste sunt og trente et par ganger i uka; men gikk rett på sofaen etter jobb.

nå har jeg en 2-åring og har mye mer energi. Jeg tror bestemt det har en sammenheng med at jeg er mer aktiv :) siden jeg har datteren min, har jeg ikke anledning til å ligge på sofaen etter jobb - jeg tvinges til leking, tur og aktivitet hele ettermiddagen, og det har fått energinivåret opp. Det var beintøft i begynnelsen, etter jobb- og barnehagestart - men det har gått seg veldig til. Nå er jeg ikke så sliten lenger, og står gjerne opp kl 8 på en lørdag - da er jeg som regel våken av meg selv uansett.

Nå sier jeg ikke at du bør få barn for å ordne dette :P men har du prøvd å tvinge deg selv til å være mer aktiv en periode? Det betyr ikke å trene flere dager i uka - en aktiv livsstil er mer enn to timer på trening. Gå en tur, rydd boden, bruk lang tid på middagslaging - tving deg selv til å ikke ligge på sofaen :) 

jeg merker hvertfall veldig at de dagene vesla ikke er hjemme og jeg legger meg på sofaen med tv'en, blir jeg automatisk mer sliten enn hvis jeg er aktiv. Verdt et forsøk!

Anonymkode: fb01d...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta magnesium tabletter? Jeg hadde en lengre periode hvor jeg var meget utslitt og trøtt. Så begynte jeg å ta magnesium og kalsium, etter dette fikk jeg mye mer energi med engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud bare vent til dere får barn.  Jeg er 40 år . Har 2 små. Full jobb i et krevende yrke  , trener 3 ganger i uka, tar master i tillegg til jobben . Er ikke sliten men er nokså morgentrøtt da minsten våkner 2 timer hver natt og vil leke. Ikke har jeg spesielt god helse heller da jeg fikk hjerte problemer etter 2 svangerskap .25 åringer som klager på at de er slitne, tror dere er for lite aktive hvis man ikke har ?ME da. 

Anonymkode: 77837...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, og er utmattet. Jobber 100%, spiser med stort fokus på proteiner og vitaminer, trener vanligvis 5-6 ganger i uka etter mange år med trening og gradevis økt intensitet. Det har fungert bra lenge, jeg har vært utmattet her og, men treningen har fått meg gjennom dagen. En dag uten trening ødelegger for alt som heter energi. 

Til det for en og en halv måned sa stopp. Å gjennomføre en treningsøkt ødela meg helt. Også når jeg senket intensiteten. Så jeg har hatt noen uker nå hvor jeg har forsøkt å hentet meg inn igjen. 

Prøvene hos legen har alltid vært "ekstremt bra" har sky-høre vitaminlagre tydeligvis. Drikker noen ganger i året, drikker jeg må jeg ha en uke på å "komme meg på". Det er veldig ekstremt. 

Har irretabel tarm, men har funnet et kosthold som fungerer for meg, så jeg er ikke så plaget lenger. Fullt utredet for andre farlige tarm-tilstander. Er kommet mye "ny" forskning på dette som er interessant. Mange sammenhenger mellom ekstrem utmattelse og irretabel tarm uten at man helt har klart å finne ut hvorfor enda. Jeg gir det mye av skylden. 

Når det er sagt tror jeg dette med å føle seg sliten er veldig normalt. Som sagt fungerer jeg, om ikke optimalt alltid, mye bedre på jobb, men er sliten når jeg kommer hjem. Fokus og motivasjon tror jeg har mye å si. Jeg tror alle blir slitne, men har man fokuset på noe annet så tror jeg man på mange måter kan klare å distrahere seg vekk fra det å føle seg sliten. Værtfall før man skal legge seg for kvelden. 

Mitt råd får være å ha noe å fokusere på, eller ha en plan på dagen din, men samtidig ha litt "meg-tid" og lytte til kroppen. Og begynn med mindfulness. Ligger mye lydklipp på youtube og andre steder på netter. Og fortsett med gode vaner :)

PS: Også håper jeg det kommer en dag hvor energien er topp, ser lyst på fremtiden jeg :)

Endret av lillehavfruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Det å være sliten, er helt normalt.

Selv om du gjerne ikke finner noen konkret årsak til det, kan selv underbevisstheten din bære på noe som gjør deg sliten.

Faktorer som stress, i utgangspunktet bare det å stå opp og være steder der det er mye mennesker, mye å se på, kan gjøre deg sliten.

Det virker som om at du er kvinne? Du har sjekket vitaminlagre og den slags, regner også med at du har sjekket jern. Som kvinne vil du uavhengig av hva jernlageret viser på et tidspunkt, få lavere jernlager ved menstruasjon for eksempel, men lageret vil stige igjen etter hvert.

Så helhetlig er du nok helt frisk, du kunne bekymret deg mer om du hadde hatt andre tilleggssymptomer, men det å være vanlig sliten er normalt!

God kveld videre:)

Hilsen en biologilektor

Endret av Droxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er relativt normalt å være sliten etter jobb, særlig om den krever litt. Har også behov for endel alenetid, så ofte orker jeg ikke være sosial etter jobb fordi jeg må lade opp.

Jeg har lavt stoffskifte som det tok en stund før ble oppdaget. Skjønte at det var noe galt da jeg ikke orket å gjøre de tingene som er strengt nødvendig lenger. Kunne f.eks utsette i flere uker å ta en tur i byen etter jobb for å kjøpe en ny mascara. Kanskje ikke det beste eksempelet, men det er noe jeg burde orke etter jobb når jeg er i 20-årene. 

Har energinivået ditt endret seg, orket du mer før? Orker du å gjøre de tingene man er nødt til å gjøre som dusje, gå på butikken, lage mat o.l? Orker du å trene? Ligger verdiene dine i øvre/nedre del av referanseverdiene (kan jo hende du trenger høye verdier for å fungere)?

Anonymkode: 420d9...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skiftet til en mindre stressende 8-4 jobb er jeg sjelden sliten. Er 39, trener 5 dager i uken, spiser sunt, går i seng kl 22 hver dag, men er lenge oppe i helgene. Pleier å treffe venner 2-3 dager i uken.

Anonymkode: e62bb...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til alle som har svart! Jeg har vel alltid følt at jeg blir fortere sliten enn andre, f. eks blir jeg tappet for energi av å være på fest, eller ha for mye høye lyder rundt meg. Sikkert mange som tenker høysensitiv med en gang her, men jeg vil ikke si at det er så enkelt. 

Tok jern og magnesium en stund, men merket ingen forskjell der, og har som sagt alltid hatt fine verdier. 

Nå er det ikke sånn at jeg føler jeg er i ME-land, jeg yter godt på jobb, og klarer fint å trene og være sosial et par ganger i uka. Ikke noe problem å få gjort husarbeid. Har aldri hatt samboer, så er vant til at det er jeg som må handle og lage middag hver dag. Men jeg føler energien alltid synker gradvis etter kl 14. Har forresten hatt en rekke ulike jobber, og har ikke merket noen bedring av energi selv om jeg har hatt jobber som har krevd mindre. 

Nå har jeg forsåvidt tilleggsymptomer ved at jeg har migrene, men har lært å holde den ganske bra i sjakk. Den er utløst av stress og søvnmangel, så unngår det så godt det er mulig.

Føler liksom helga har gått mer og mer fra å ha det gøy og kanskje gå ut og være ute sent, til å bare hente seg inn og helst gjøre så lite som mulig. Litt kjedelig når man bor alene og, får mye ut av å være sosial selv om det også krever litt.

Anonymkode: 59b4d...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utslitt og utbrent allerede som barn etter dårlig ernæring, mye reising og skole og fritidsaktiviteter og sovnet hvor som helst når som helst...så pga lite vitaminer som tenåring ble jeg nærmest besvimt om våren uten d vitaminer....så trøtt ble jeg av vintertiden. Så jeg har lært at ernæring og vitaminer må jeg ha + at spiseforstyrrelse og mye alkohol blir jeg ENDA trøttere av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig nok.

Slik du beskriver det, virker du å være frisk. Når du sier du går på jern, må du huske at blodet ditt, bestående av serum og fibrinmolekyler, inneholder hemoglobin, et protein med fire polypeptidkjeder, som har stor evne til å ta til seg oksygen, nemlig fordi dette proteinet består av fire jernatomer. Dette finnes i dine røde blodceller om man skal spesifisere mer, der det er disse blodcellene som frakter oksygenet rundt om i kroppen din, til celleånding i cellene, for å få frigjort energi i kroppen din, som du kan yte. Derfor essensielt med jern, jern trengs kontinuerlig, unødvendig å sjekke hos lege hva verdien er, den er i konstant endring. Verdien vil alltid variere, så du bør bare fortsette å gå på jern, gjerne også d-vitamin, til styrking av immunforsvaret ditt!

Husk at det er menneskelig at andre kropper takler mer eller mindre enn andre, for noen skal det bare til å se en gruppe mennesker for å bli utmattet. Om du vil ha dette begrunnet, kan jeg si at det ligger i nervesystemets lag. Dine milliarder av kveilede nerveceller, med et isolasjonsmateriale rundt seg, kalt myelin, avgjør impulsenes hastighet, som avgjør din yteevne, dette kan ses i sammenheng med for eksempel jernverdi. Har du i et gitt øyeblikk godt nok jernlager til nerveceller i sitt aksjonspotensial?

Kanskje litt for faglig, men prøvde å gjengi i korte, enkle hovedtrekk eventuelle årsaker til det du beskriver. Tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt :)

Hilsen biologilektor

Endret av Droxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...