Gå til innhold

Har dere kontanter i hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vinter gikk strømmen her. Den gikk da jeg var på veg ut til butikken. Det fikk vi jo ikke brukt kort. Da var det kjekt med kontanter

Anonymkode: 8c9ed...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender, men aldri svære beløp. Ikke rart folk gjør innbrudd.

Anonymkode: 31d9e...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn 57 dollar, 20 euro og noen hundrelapper. I tillegg har jeg en pose med mynt i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puttipott

Jeg har kontanter hjemme, bruker de dersom jeg skal på fjelltur og det er parkeringsavgift/bompenger som krever kontanter (flere sånne avgiftsområder har begynt å bruke vipps som alternativ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kontanter, men mat for et par-tre  uker, våpen og litt gull. Mannen min er prepper light, så det holder ikke med cash her. :fnise:

Anonymkode: d3442...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsammen 1000kr. Er mest for å ha i tilfelle jeg må fylle på busskortet ol.

Anonymkode: 9dfe2...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par tusen i kontanter nettopp i tilfelle det skulle bli nødvendig, og kort ikke er aktuelt, av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kontanter i veska og hjemme. Fikk bruk for det senest i forrige uke når jeg skulle kjøpe et klesplagg og terminalen i butikken lå nede. Det er også kjekt hvis noen trenger å låne penger, men det er unntak og ikke en regel.

Det varierer hvor mye jeg har i kontanter, som regel et sted mellom en tusenlapp og par, tre tusen. En jeg kjenner sier at man alltid skal ha minst titusen liggende hjemme. Hun har mye penger uten å være direkte rik. Jeg har ikke spurt hvorfor hun mener at man bør ha ti tusen liggende, men hun har hintet om at infrastrukturen kan ramle ut noen dager. Det kan jo skje, men...

Dere som mener at kort er det eneste man bør bruke, hva mener dere vil skje om bankterminalene faller ut? Hva om du mangler dopapir, satt på spissen? Hvorfor stoler dere blindt på blant annet vipps? Det hender jo ofte at man ikke får brukt kort. Hva gjør dere da? Går i fryseboksen og tar opp mat, og er så selvforsynte at dere ikke tenker fra a til å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har byttet ut alle mine i nye

Anonymkode: 8c9ed...eb5

Hvor fikk du gjort det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kontanter liggende :) får ofte behov for dem på bussen, når strømmen går og kortet ikke virker, kjøp/salg på finn osv. Ikke enorme summer, men noen tusenlapper er det :) i tillegg kommer bursdagen man hadde glemt, loddsalg fra idrettslaget på døren, og alt sånt hvor det er greit å ha kontanter.

Anonymkode: 70a24...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 8.27, Atea skrev:

Jeg har alltid kontanter i veska og hjemme. Fikk bruk for det senest i forrige uke når jeg skulle kjøpe et klesplagg og terminalen i butikken lå nede. Det er også kjekt hvis noen trenger å låne penger, men det er unntak og ikke en regel.

Det varierer hvor mye jeg har i kontanter, som regel et sted mellom en tusenlapp og par, tre tusen. En jeg kjenner sier at man alltid skal ha minst titusen liggende hjemme. Hun har mye penger uten å være direkte rik. Jeg har ikke spurt hvorfor hun mener at man bør ha ti tusen liggende, men hun har hintet om at infrastrukturen kan ramle ut noen dager. Det kan jo skje, men...

Dere som mener at kort er det eneste man bør bruke, hva mener dere vil skje om bankterminalene faller ut? Hva om du mangler dopapir, satt på spissen? Hvorfor stoler dere blindt på blant annet vipps? Det hender jo ofte at man ikke får brukt kort. Hva gjør dere da? Går i fryseboksen og tar opp mat, og er så selvforsynte at dere ikke tenker fra a til å?

Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har akutt behov for å kjøpe noe som ikke kan vente i noen dager. Jeg storhandler uansett når ting er på tilbud i stedet for å springe i butikken hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6/24/2017 den 8.30, Belima skrev:

Hvor fikk du gjort det?

 

På jobben hos min mann. De hadde fått inn mye.

Anonymkode: 8c9ed...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 8.27, Atea skrev:

Jeg har alltid kontanter i veska og hjemme. Fikk bruk for det senest i forrige uke når jeg skulle kjøpe et klesplagg og terminalen i butikken lå nede. Det er også kjekt hvis noen trenger å låne penger, men det er unntak og ikke en regel.

Det varierer hvor mye jeg har i kontanter, som regel et sted mellom en tusenlapp og par, tre tusen. En jeg kjenner sier at man alltid skal ha minst titusen liggende hjemme. Hun har mye penger uten å være direkte rik. Jeg har ikke spurt hvorfor hun mener at man bør ha ti tusen liggende, men hun har hintet om at infrastrukturen kan ramle ut noen dager. Det kan jo skje, men...

Dere som mener at kort er det eneste man bør bruke, hva mener dere vil skje om bankterminalene faller ut? Hva om du mangler dopapir, satt på spissen? Hvorfor stoler dere blindt på blant annet vipps? Det hender jo ofte at man ikke får brukt kort. Hva gjør dere da? Går i fryseboksen og tar opp mat, og er så selvforsynte at dere ikke tenker fra a til å?

Jeg har aldri kontanter hverken på meg eller hjemme. Om bankterminalene faller helt ut vil jeg rett og slett ikke få betalt med kort, enkelt og greit. Synes enkelte i denne tråden krisemaksimerer litt. Om terminalene er ute av drift noen timer en dag, er det ikke verre enn å komme tilbake på butikken senere på ettermiddagen. Man dør ikke av sult på den tiden. Og om det skulle være toalettpapir man har akutt bruk for, så tviler jeg sterkt på at ikke en nabo, venn eller et familiemedlem hadde stilt opp. Kanskje butikken hadde latt meg betale neste gang jeg var innom eller via faktura. Om min nabo stod på døren og bønnfalt meg om en rull med dopapir, så hadde da vedkommende fått med seg noe, no questions asked.

Og om bankterminalene skulle falle ut dagesvis, så ser jeg heller ikke noen grunn til å frykte å sulte ihjel eller andre apolakyptiske tilstander. Jeg tror neppe det finnes hverken butikker, naboer eller venner som ville latt noen sulte eller tørste ihjel om de var ute av stand til å betale for seg. Og skulle folk bli så kyniske, er det faktisk noe som heter nødrett.

Men, så klart, er jo fremdeles visse steder som ikke aksepterer kort. For min del er dette imidlertid så enkelt at da avstår jeg heller fra å handle. Har aldri funnet en butikk/restaurant som selger noe jeg har et akutt, livsnødvendig behov for det der og da. Kan godt være de hadde en fin t-skjorte jeg hadde lyst på, men jeg lever fint med å ikke få kjøpt den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 8.27, Atea skrev:

Jeg har alltid kontanter i veska og hjemme. Fikk bruk for det senest i forrige uke når jeg skulle kjøpe et klesplagg og terminalen i butikken lå nede. Det er også kjekt hvis noen trenger å låne penger, men det er unntak og ikke en regel.

Det varierer hvor mye jeg har i kontanter, som regel et sted mellom en tusenlapp og par, tre tusen. En jeg kjenner sier at man alltid skal ha minst titusen liggende hjemme. Hun har mye penger uten å være direkte rik. Jeg har ikke spurt hvorfor hun mener at man bør ha ti tusen liggende, men hun har hintet om at infrastrukturen kan ramle ut noen dager. Det kan jo skje, men...

Dere som mener at kort er det eneste man bør bruke, hva mener dere vil skje om bankterminalene faller ut? Hva om du mangler dopapir, satt på spissen? Hvorfor stoler dere blindt på blant annet vipps? Det hender jo ofte at man ikke får brukt kort. Hva gjør dere da? Går i fryseboksen og tar opp mat, og er så selvforsynte at dere ikke tenker fra a til å?

Hva mener du med at det "ofte" skjer at en ikke får brukt kort? :klo:

Altså - det finnes jo fremdeles en og annen bod e.l. som verken tar kort eller vips, men at de på noe vis har livsnødvendige ting i feks en fruktbod er i overkant dramatisk. 

 

I forhold til å ikke få brukt kort i en faktisk butikk så har dette aldri hendt meg. Om terminalene er nede så signerer en - null problem. :vetikke: 

Anonymkode: 13352...f79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker stort sett kun kontanter når jeg er i utlandet, da i land hvor enkelte butikker, kollektivtransport, markeder o.l, ikke tar kort. 

Ellers så får jeg kontanter i bursdags og julegave av besteforeldrene mine, men de setter jeg inn i banken med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ha kontanter hjemme/i bilen da vi har en tenåring som stjeler som en ravn - stjeler ALT! Parkeringsmynter, sparebøsse til søsken, gave-penger, alt. 

Har riktignok kjøpt safe nå, satser på å kunne ha litt i den. 

Anonymkode: e3b32...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontanter liggende, bursdag- og julegaver. Vet ikke hvor mye der, rundt 2000kr tror jeg. 
Føler jeg har mer kontroll når jeg bruker kort. Også er det fin sparing/back up. Så ønsker ikke å bruke pengene heller. 

Har ikke byttet ut 200-lappene mine enda. Er det bare å gå i butikken å si at du vil bytte?
Ønsker ikke å tømme boksen, vil gjerne ha pengene der. Har ligget der urørt i 2 år, så burde nok veksle inn 200 lappene. 
 

Anonymkode: da6c5...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hubro skrev:

Jeg har aldri kontanter hverken på meg eller hjemme. Om bankterminalene faller helt ut vil jeg rett og slett ikke få betalt med kort, enkelt og greit. Synes enkelte i denne tråden krisemaksimerer litt. Om terminalene er ute av drift noen timer en dag, er det ikke verre enn å komme tilbake på butikken senere på ettermiddagen. Man dør ikke av sult på den tiden. Og om det skulle være toalettpapir man har akutt bruk for, så tviler jeg sterkt på at ikke en nabo, venn eller et familiemedlem hadde stilt opp. Kanskje butikken hadde latt meg betale neste gang jeg var innom eller via faktura. Om min nabo stod på døren og bønnfalt meg om en rull med dopapir, så hadde da vedkommende fått med seg noe, no questions asked.

Og om bankterminalene skulle falle ut dagesvis, så ser jeg heller ikke noen grunn til å frykte å sulte ihjel eller andre apolakyptiske tilstander. Jeg tror neppe det finnes hverken butikker, naboer eller venner som ville latt noen sulte eller tørste ihjel om de var ute av stand til å betale for seg. Og skulle folk bli så kyniske, er det faktisk noe som heter nødrett.

Men, så klart, er jo fremdeles visse steder som ikke aksepterer kort. For min del er dette imidlertid så enkelt at da avstår jeg heller fra å handle. Har aldri funnet en butikk/restaurant som selger noe jeg har et akutt, livsnødvendig behov for det der og da. Kan godt være de hadde en fin t-skjorte jeg hadde lyst på, men jeg lever fint med å ikke få kjøpt den. 

Er du ansatt hos DnB ?

Anonymkode: ddce0...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...