Gå til innhold

Bæsjetrøbbel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde diarè fra august til februar, og nå de siste par ukene har det blitt motsatt problem.
Status akkurat nå er at jeg ikke har bæsjet siden tirsdag. Mistenker at det kan være pga. paralgin forte som jeg har brukt nå og da den siste tiden. 

Uansett. Kjøpte laktulose igår og tok det da og idag, men det skjer jo ingenting.
Hva kan jeg gjøre? Hvor lenge kan man gå uten å bæsje før det er farlig/fare for fokale brekninger (min største skrekk) osv?

Prøvde å ta en voltaren-stikkpille, ettersom stikkpiller vanligvis pleier å få igang sakene, men skjer ikke noe...
Føler meg stinn i magen, men føles egentlig ikke ut som jeg har noe bæsj liksom?

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laktulose trenger litt tid på å fikse problemet. Ta mer. Det er helt ufarlig. Å ikke få gjort det på 3-4 dager er uproblemàtisk. Og i mitt tilfelle er det helt vanlig. Kanskje du bør ta dette opp med lege i og med at det har vært en lang periode motsatt og nå dette.

Anonymkode: 614f1...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Laktulose trenger litt tid på å fikse problemet. Ta mer. Det er helt ufarlig. Å ikke få gjort det på 3-4 dager er uproblemàtisk. Og i mitt tilfelle er det helt vanlig. Kanskje du bør ta dette opp med lege i og med at det har vært en lang periode motsatt og nå dette.

Anonymkode: 614f1...f2a

Haha, herregud, føler meg så sykt patetisk. Men er så redd for sånne fokale brekninger. Fikk det da jeg hadde forstoppelse som barn (men da varte det vel i sånn 2-3 uker tror jeg, måtte på sykehus). :P 

Har tatt med laktulose og det kom litt før og etter middag. Det må da være bedre enn ingenting. Kjøpte noen tabletter på apoteket som jeg tenkte å ta en av i kveld om det ikke skjer noe mer før den tid. 

Ja, altså, jeg er vel mer eller mindre under utredning for chrons/ulcerøs kolitt pga. diarèen, så dette passer vel egentlig inn i bildet. Virker jo ikke som det er i "rumpen" det har stoppet, men lenger opp da jeg er veldig oppblåst og stinn, men ingen følelse av at jeg må på do. Håper bare det er treg mage. :P 

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk en liter kefir på styrten.

Anonymkode: c9b37...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, herregud, føler meg så sykt patetisk. Men er så redd for sånne fokale brekninger. Fikk det da jeg hadde forstoppelse som barn (men da varte det vel i sånn 2-3 uker tror jeg, måtte på sykehus). :P 

Har tatt med laktulose og det kom litt før og etter middag. Det må da være bedre enn ingenting. Kjøpte noen tabletter på apoteket som jeg tenkte å ta en av i kveld om det ikke skjer noe mer før den tid. 

Ja, altså, jeg er vel mer eller mindre under utredning for chrons/ulcerøs kolitt pga. diarèen, så dette passer vel egentlig inn i bildet. Virker jo ikke som det er i "rumpen" det har stoppet, men lenger opp da jeg er veldig oppblåst og stinn, men ingen følelse av at jeg må på do. Håper bare det er treg mage. :P 

Anonymkode: 2a64d...e54

HOs meg var det alvorligere enn crohns... 

Svulst i tykktarm. 

Få tatt en CT-scan av magen og en colo- og endoskopi snarlig! Dette kan ikke vente.

Anonymkode: e021f...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk en liter kefir på styrten.

Anonymkode: c9b37...f5c

Hahaha, fyfaen, holdt på å spy bare av å lese det xD 
Kommer nok feil vei det! Kan prøve imorgen om det ikke skjer noe innen da :P

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HOs meg var det alvorligere enn crohns... 

Svulst i tykktarm. 

Få tatt en CT-scan av magen og en colo- og endoskopi snarlig! Dette kan ikke vente.

Anonymkode: e021f...388

Au da. Hva slags symptomer hadde du?

Legen tror allerede at jeg er hypokonder (har slitt med hjertebank etter måltider i 3,5 år, og han mener jeg er hysterisk når jeg spør som det er skadelig for hjertet at hvilepulsen er sånn 140 mange timer hver dag), så er ikke så giret på å grine meg til undersøkelser. Tok koloskopi i 2013 eller 14. Skulle egentlig ta en tidligere i år, ble henvist når jeg hadde diarè, men fikk ikke time før i mai og da hadde jo diarèen gitt seg så jeg takket nei :( whops

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, fyfaen, holdt på å spy bare av å lese det xD 
Kommer nok feil vei det! Kan prøve imorgen om det ikke skjer noe innen da :P

Au da. Hva slags symptomer hadde du?

Legen tror allerede at jeg er hypokonder (har slitt med hjertebank etter måltider i 3,5 år, og han mener jeg er hysterisk når jeg spør som det er skadelig for hjertet at hvilepulsen er sånn 140 mange timer hver dag), så er ikke så giret på å grine meg til undersøkelser. Tok koloskopi i 2013 eller 14. Skulle egentlig ta en tidligere i år, ble henvist når jeg hadde diarè, men fikk ikke time før i mai og da hadde jo diarèen gitt seg så jeg takket nei :( whops

Anonymkode: 2a64d...e54

Levere inn en hemofec også: Blødninger i tarm vises ikke alltid, spesielt ikke om det er høyt oppe.
Jeg ignorerte symptomene for lenge. slet lenge med vekslende avføring, treg mage osv. På slutten blødninger som jeg trodde var hemoroider eller rifter.

 

Anonymkode: e021f...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Levere inn en hemofec også: Blødninger i tarm vises ikke alltid, spesielt ikke om det er høyt oppe.
Jeg ignorerte symptomene for lenge. slet lenge med vekslende avføring, treg mage osv. På slutten blødninger som jeg trodde var hemoroider eller rifter.

 

Anonymkode: e021f...388

Ah. Men jeg tror nok ikke det er svulst på meg. Jeg er veldig ung og har slitt med magen i maaange år.

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg innpå en feit pris med løssnus, og hell nedpå et par kopper svart kaffe.

Det funker for meg.

Anonymkode: fceb9...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lactulose/Duphalac er ikke avførende, det bare "smører" tarmen når avføringen er hard, som når man tar sterke smertestillende som Paralgin Forte. Ergo er det et viktig og bra supplement å ta i tillegg til smertestillende.

Jeg hadde prøvd med 10-15 dråper Laxoberal (fås kjøpt reseptfritt på apotek) i tillegg til lactulosen, tas gjerne på kvelden, fordi det tar litt tid før det virker (det eksploderer altså ikke kl 04 på natten). Jeg ville tatt typ 15 dr ikveld, 10 dr imorgen tidlig, 10 dr imorgen kveld hvis det ikke har kommet noe avf til da. Hvis det sitter langt nede (endetarm) ville jeg tatt en Dulcolax stikkpille, men du sier jo selv at det sitter høyere oppe. 

Bruk ikke Laxoberal dersom

du har magesmerter og kramper

dersom du har sterke magesmerter og kramper med feber, etterfulgt av kvalme og oppkast

dersom du har betennelsestilstander i tynn- og tykktarm

dersom du har forsnevring i tarmen

dersom du har alvorlig uttørking

dersom du er allergisk overfor natriumpikosulfat eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6)

dersom du har en sjelden arvelig intoleranse for noen av hjelpestoffen

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg innpå en feit pris med løssnus, og hell nedpå et par kopper svart kaffe.

Det funker for meg.

Anonymkode: fceb9...b7d

Hehe, snusen er på plass - men kaffe blir jeg veldig uvel av så da kommer det fort feil vei :P 

2 timer siden, tuppa skrev:

Lactulose/Duphalac er ikke avførende, det bare "smører" tarmen når avføringen er hard, som når man tar sterke smertestillende som Paralgin Forte. Ergo er det et viktig og bra supplement å ta i tillegg til smertestillende.

Jeg hadde prøvd med 10-15 dråper Laxoberal (fås kjøpt reseptfritt på apotek) i tillegg til lactulosen, tas gjerne på kvelden, fordi det tar litt tid før det virker (det eksploderer altså ikke kl 04 på natten). Jeg ville tatt typ 15 dr ikveld, 10 dr imorgen tidlig, 10 dr imorgen kveld hvis det ikke har kommet noe avf til da. Hvis det sitter langt nede (endetarm) ville jeg tatt en Dulcolax stikkpille, men du sier jo selv at det sitter høyere oppe. 

Bruk ikke Laxoberal dersom

du har magesmerter og kramper

dersom du har sterke magesmerter og kramper med feber, etterfulgt av kvalme og oppkast

dersom du har betennelsestilstander i tynn- og tykktarm

dersom du har forsnevring i tarmen

dersom du har alvorlig uttørking

dersom du er allergisk overfor natriumpikosulfat eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6)

dersom du har en sjelden arvelig intoleranse for noen av hjelpestoffen

 

Har jo hard bæsj også, og jeg har tatt mer paralgin forte enn noen gang i det siste + voltaren - så det KAN jo ha noe med saken å gjøre (eneste er at det har vært en del dagers mellomrom mellom hver gang og hovesaklig stikkpiller som pleier å være avførende for min del :p). Uansett, ja, det føles som det sitter lenger opp. Kjenner ikke noe bæsjetrang, men midten av magen er stinn. Er også synlig veldig kraftig oppblåst på venstre side, så kan nesten se hvor problemet er føler jeg.. :P 

Har kjøpt dulcolax-tabletter, disse skulle virke etter 6-12 timer, så tenker å ta før jeg legger meg og håpe på at det skjer noe imorgen. Kjøpte også microlax hvis det skulle være veldig hardt/fortsatt ikke skje noe. Tusen takk for tips :) 

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tuppa skrev:

Lactulose/Duphalac er ikke avførende, det bare "smører" tarmen når avføringen er hard, som når man tar sterke smertestillende som Paralgin Forte. Ergo er det et viktig og bra supplement å ta i tillegg til smertestillende.

Jeg hadde prøvd med 10-15 dråper Laxoberal (fås kjøpt reseptfritt på apotek) i tillegg til lactulosen, tas gjerne på kvelden, fordi det tar litt tid før det virker (det eksploderer altså ikke kl 04 på natten). Jeg ville tatt typ 15 dr ikveld, 10 dr imorgen tidlig, 10 dr imorgen kveld hvis det ikke har kommet noe avf til da. Hvis det sitter langt nede (endetarm) ville jeg tatt en Dulcolax stikkpille, men du sier jo selv at det sitter høyere oppe. 

Bruk ikke Laxoberal dersom

du har magesmerter og kramper

dersom du har sterke magesmerter og kramper med feber, etterfulgt av kvalme og oppkast

dersom du har betennelsestilstander i tynn- og tykktarm

dersom du har forsnevring i tarmen

dersom du har alvorlig uttørking

dersom du er allergisk overfor natriumpikosulfat eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6)

dersom du har en sjelden arvelig intoleranse for noen av hjelpestoffen

 

Det er ikke helt riktig :) 

Laktulose er et avføringsmiddel. Det virker ved at det er et karbohydrat som ikke tas opp i tynntarmen, men passerer til tykktarmen og blir næring for bakteriene der. Det øker aktiviteten i tykktarmen og derfor også avføringen.

Men det har ikke akutt effekt slik som stikkpiller og klyster har. Tar 2-4 dager før det virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ung for den diagnosen jeg fikk... men stadig flere yngre får det dessverre.


Du bør se på hva du spiser. Drikker du nok væske? Spiser du nok fiber? Mosjonerer du nok?

Anonymkode: e021f...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å glede seg til dette "løsner" ts. Det kommer til å bli skikkelig digg:nori:

Anonymkode: fceb9...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sammenheng med forstoppelse og Diare. Når man får forstoppelse kan kroppen prøve å kompenser ved å "lage løs mage" slik at noe renner ut.

Jeg vil anbefale kiwi.

http://mat-helse.no/2014/11/kiwi-kan-hjelpe-mot-treg-mage/

 

Anonymkode: 2ac27...e3d

Kiwi ja! Artig! Er det deg som snakker 50 sekunder ut i dette klippet? "To sånne, så fem minutter etter må du dra i snora" :)

Anonymkode: fceb9...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er vel egentlig Laxoberal ganske hard for mage og tarm å bruke. Movicol eller Visiblin blir mer anbefalt av leger har jeg merket meg. Jeg selv har brukt Movicol som også gjør sånn at avføringen blir mykere dagene etterpå. Laxoberal fungerer på en måte bare én gang og så "må" man liksom bruke smørende midler for videre fremover. Har aldri hatt problemer med Movicol. 

Anonymkode: 0d801...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for ung for den diagnosen jeg fikk... men stadig flere yngre får det dessverre.
Du bør se på hva du spiser. Drikker du nok væske? Spiser du nok fiber? Mosjonerer du nok?

Anonymkode: e021f...388

Jeg både spiser og drikker for lite og har gjort det siden jeg var veldig ung.. Jeg har jo alltid hatt magetrøbbel og de siste 3,5 årene har jeg også slitt med kraftig hjertebank etter måltider, så da blir det til at det er mer behagelig å la være å spise. :P 
Mosjonerer nok iallefall da :-)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å glede seg til dette "løsner" ts. Det kommer til å bli skikkelig digg:nori:

Anonymkode: fceb9...b7d

Haha, digg var det ikke. Ble så utrolig uvel og kvalm. Men problemet er iallefall løst og nå er det ekko i magen. Er for uvel til å spise noe da :-( 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sammenheng med forstoppelse og Diare. Når man får forstoppelse kan kroppen prøve å kompenser ved å "lage løs mage" slik at noe renner ut.

Jeg vil anbefale kiwi.

http://mat-helse.no/2014/11/kiwi-kan-hjelpe-mot-treg-mage/

Anonymkode: 2ac27...e3d

Er klar over det. Har hatt utposning på tarmen da jeg var yngre også, og da fikk jeg jo først forstoppelse også diarè når det først kom ut. Kiwi er jeg allergisk mot :/ men nå har jeg iallefall vært på do.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel egentlig Laxoberal ganske hard for mage og tarm å bruke. Movicol eller Visiblin blir mer anbefalt av leger har jeg merket meg. Jeg selv har brukt Movicol som også gjør sånn at avføringen blir mykere dagene etterpå. Laxoberal fungerer på en måte bare én gang og så "må" man liksom bruke smørende midler for videre fremover. Har aldri hatt problemer med Movicol. 

Anonymkode: 0d801...972

Har ikke prøvd hverken laxoberal eller movicol, men ble anbefalt visiblin av magespesialist. Uansett, jeg sliter med mye kvalme og har også angst for å kaste opp - så at det smakte så grusomt var et problem. Fikk det ikke ned. Bare brakk meg. :( 

Uansett: Til alle som måtte lure så er iallefall problemet løst. Tror nok det blir et par dager til neste gang for nå er det virkelig tomt her. Tok laktulose og et klyster (microlax) i morges, så noen timer etter smalt det virkelig ja. :P 

Anonymkode: 2a64d...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...