Gå til innhold

Hvordan føles økonomien for dere uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan føles økonomien for dere uføre? Med familie. 

Anonymkode: 29086...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føles helt greit for meg. Jeg har vært uføretrygdet i ca 10 år.

Har en beskjeden, men levelig inntekt, da jeg i tillegg til uføretrygden fra NAV, også får inntekt fra privat livsforsikring hver mnd. Dette takket være at jeg hadde forsikring gjennom jobb og fagforening mens jeg var i jobb.

Disse inntektene tilsammen gjør at jeg tjener nok til å klare meg. Jeg har ansvar for en sønn, og jeg har kjøpt egen leilighet. Går rundt  hver mnd, og jeg har noe sparepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbetalt 12.000

Husleie 5000. (Trekt fra bostøtte)

Strøm 1300

Mat/diverse 3000

Forsikring 1000

Tlf/nett  500

Lege 200

Medisiner 300

Da er det vel 500 kr igjen. Frisør,tannlege,er det ikke kr til. Skulle jeg trenge elektriker,rørlegger...ikke kr. Jeg kan ikke være med på kino,restaurant, .får ikke satt av en krone. Transport eks. Koster meg 32 kr t/r,men kan ikke gjøre det ofte. Bursdag og julegaver,glem det. Ferie? 

Jeg skriver "jeg", men det er min venninne budsjett.

En annen ble ufør etter mange år i arbeide. 15000 utbetalt. Hun har et hus,men har ikke kr nok til vedlikehold. Stor skam å behandle folk på denne måten

Anonymkode: ae64b...0f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ble ufør etter mange år i arbeide. 15000 utbetalt. Hun har et hus,men har ikke kr nok til vedlikehold. Stor skam å behandle folk på denne måten

Anonymkode: ae64b...0f1

Hvem behandler folk hvordan?

Jeg synes vi har et flott velferdssystem i Norge. Blir vi syke og ikke kan jobbe, så får vi faktisk penger av staten. Rett på konto, uten å gjøre noe som helst.

De pengene skal vi forsørge oss selv for. Staten skal ikke forsørge oss, det må vi gjøre selv. Ergo må det fires på krava. Noen må kanskje flytte, noen må kanskje gi opp en hobby, noen må virkelig stramme inn for å klare seg. Men ingen står uten noen form for inntekt!

Av de som blir uføre får noen mer enn andre, fordi 1) de har brukt penger på private forsikringer 2) de har vært i jobb og fått forsikringsfordeler fra arb.giver 3) de har faktisk vært i jobb, og opparbeidet seg rettigheter.

Vi har alle ansvar for egen forsørgelse!!!!

Blir mannen min eller jeg ufør, må vi mest sannsynlig selge huset vårt, og levestandarden må betraktelig ned. Det er vi innforstått med, og det MÅ vi faktisk gjøre om vi kommer i den situasjonen. Det nytter ikke å skrike på staten for at ikke DE gir oss nok penger for å kunne leve som før. Vi må yte for å nyte, rett og slett.

På den andre siden burde det vært enklere å få økonomisk hjelp for de som får lite. Ikke ved å gi de mer penger, men ved å sette opp budsjetter og hjelpe til med å tilpasse forbruk til inntekt.

 

Anonymkode: c5fec...878

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utbetalt 12.000

Husleie 5000. (Trekt fra bostøtte)

Strøm 1300

Mat/diverse 3000

Forsikring 1000

Tlf/nett  500

Lege 200

Medisiner 300

Da er det vel 500 kr igjen. Frisør,tannlege,er det ikke kr til. Skulle jeg trenge elektriker,rørlegger...ikke kr. Jeg kan ikke være med på kino,restaurant, .får ikke satt av en krone. Transport eks. Koster meg 32 kr t/r,men kan ikke gjøre det ofte. Bursdag og julegaver,glem det. Ferie? 

Jeg skriver "jeg", men det er min venninne budsjett.

En annen ble ufør etter mange år i arbeide. 15000 utbetalt. Hun har et hus,men har ikke kr nok til vedlikehold. Stor skam å behandle folk på denne måten

Anonymkode: ae64b...0f1

Hvorfor skal du trenge elektriker eller rørlegger hvis du leier?

Med så lav inntekt kan man søke om å ikke betale skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, hadde jeg vært i stand til å jobbe, hadde jeg så mye mer heller jobbet. Det er vondt å alltid engste seg for økonomi, for at husleia skal settes opp, for at en bukse skal bli ødelagt, osv.

Anonymkode: 258fc...a00

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det greit, har jobbet i mange år, og hadde også forsikring gjennom jobben, og jeg downsized leilighet når ufør ble et faktum, slik at jeg skulle slippe å snu på hver en krone. 

Men jeg kjenner til unge mennesker som ikke har fått seg arbeidserfaring før ufør, og da er et sosialt liv med kino, busskort, hobbier etc, eller klesbudsjett til å kunne være sosial uten alltid å komme i samme klærne meget redusert. 

Anonymkode: ac49d...029

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utbetalt 15 000, og er enslig mor til 2 barn. Nå går det greit, siden jeg får bostøtte, barnetrygd og bidrag. Men jeg gruer meg til barna blir 18 år, og de fortsatt bor hjemme, og jeg må forsørge de. For da forsvinner alle stønadene. Og hvordan skal jeg forsørge de da? Og den dagen de har flyttet ut, så må jeg nok flytte inn i en veldig liten leilighet, og være så økonomisk jeg kan. Og får liten mulighet til å hjelpe mine barn.

Anonymkode: 7ba54...0a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har utbetalt 15 000, og er enslig mor til 2 barn. Nå går det greit, siden jeg får bostøtte, barnetrygd og bidrag. Men jeg gruer meg til barna blir 18 år, og de fortsatt bor hjemme, og jeg må forsørge de. For da forsvinner alle stønadene. Og hvordan skal jeg forsørge de da? Og den dagen de har flyttet ut, så må jeg nok flytte inn i en veldig liten leilighet, og være så økonomisk jeg kan. Og får liten mulighet til å hjelpe mine barn.

Anonymkode: 7ba54...0a9

Du skal ikke forsørge barn på 18 år, du sender dem på NAV om de ikke har penger.

Anonymkode: 70465...b98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke forsørge barn på 18 år, du sender dem på NAV om de ikke har penger.

Anonymkode: 70465...b98

Man har faktisk forsørgerplikt for barna sine ut videregående. De fleste er ferdig på videregående når de er 19 år. 

Anonymkode: 39a03...f75

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt absurd at enkelte kan bli styrtrike på å selge strøm til utlandet/ dvs å selge ut norske verdier eller stjele businessideer fra andre, mens trygdede går for lut og kaldt vann og må spare i 10 år for å ha råd til 3 ukers ferie. Jeg var på ferie sist for 5 år siden, betalt av andre selvfølgelig; men selvfølgelig grunnet sykdom var det ikke mye gøy. Men om 10 år skal jeg vurdere om jeg reiser på ferie....da har jeg spart. Trygd passer meg elendig psykisk. Jeg har alltid likt akkordjobber og slikt og risikoting....så å få eksakt samme sum gjennom året gjør meg deprimert for jeg synes det er mer spennende å jobbe og tjene bra innimellom og så gå blakk i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har faktisk forsørgerplikt for barna sine ut videregående. De fleste er ferdig på videregående når de er 19 år. 

Anonymkode: 39a03...f75

Har man? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 70465...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to uføre og vi får det til å gå rundt og har det bra, men det er hele tiden akkurat og det føles utrygt å vite at selv relativt små ting kan velte lasset for en stund. 

Det er heller ikke sånn at det går rundt av seg selv uten innsats. Det går fordi vi "aldri" er ute på noe, fordi vi handler alt vi måtte trenge brukt eller på supersalg, fordi vi syr og syr om klær selv, fordi vi lever på havregryn, ris, de billigste rotgrønnsakene, løk og tørre linser/bønner/erter og fordi vi begge to lar være å gå til fysioterapeut og å hente ut de minst nødvendige medisinene våre (i mitt tilfelle smertestillende). Det siste gjør unektelig livet langt vanskeligere enn det hadde behøvd å være, men vi klarer oss og har det alt i alt veldig bra. Men at vi lever i noen form for overflod, det gjør vi ikke. 

Anonymkode: 9f3b3...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbetalt 16k etter skatt, har kun mann og hunder - syns det er trangt.

Anonymkode: 5d0d7...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de som blir uføre får noen mer enn andre, fordi 1) de har brukt penger på private forsikringer 2) de har vært i jobb og fått forsikringsfordeler fra arb.giver 3) de har faktisk vært i jobb, og opparbeidet seg rettigheter.

Vi har alle ansvar for egen forsørgelse!!!

 

Anonymkode: c5fec...878

Mener du at de som er syk fra fødselen av har ansvar for egen forsørgelse? Hvordan skal det gå til?

Anonymkode: 5d0d7...a2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de som blir uføre får noen mer enn andre, fordi 1) de har brukt penger på private forsikringer 2) de har vært i jobb og fått forsikringsfordeler fra arb.giver 3) de har faktisk vært i jobb, og opparbeidet seg rettigheter.

Anonymkode: c5fec...878

Jeg tror det er mange som får seg et sjokk når de blir uføre og ser inntektsgrunnlaget trygden skal regnes ut fra, hvor mange av timene de har jobbet som kanskje ikke teller med i forhold til pensjonsordninger og hvor mange ulike lidelser forsikringsselskapene sniker seg unna å betale ut for. 

Hvis du tror det alltid er så enkelt som å jobbe lenge, jobbe hardt, tjene mye og å søke om (og hvis du er heldig kvalifisere for) uføreforsikring, er du temmelig naiv. 

Hilsen en minstepensjonist som jobbet 180% og hadde over 500 000 i årslønn før hun måtte forlate arbeidslivet. 

Anonymkode: 9f3b3...445

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ufør og alene, på minstesats... Hadde aldri klart meg økonomisk uten hjelp fra foreldrene mine.

Anonymkode: 6871d...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke forsørge barn på 18 år, du sender dem på NAV om de ikke har penger.

Anonymkode: 70465...b98

Nettopp slike holdninger fører til at enkelte familier har trygd som hovedinntekt i generasjon etter generasjon. 

Anonymkode: c184f...4ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har utbetalt 15 000, og er enslig mor til 2 barn. Nå går det greit, siden jeg får bostøtte, barnetrygd og bidrag. Men jeg gruer meg til barna blir 18 år, og de fortsatt bor hjemme, og jeg må forsørge de. For da forsvinner alle stønadene. Og hvordan skal jeg forsørge de da? Og den dagen de har flyttet ut, så må jeg nok flytte inn i en veldig liten leilighet, og være så økonomisk jeg kan. Og får liten mulighet til å hjelpe mine barn.

Anonymkode: 7ba54...0a9

Dette er min situasjon også. Det er fem år til barnet mitt er 18. Da mister jeg barnebidrag, dobbel barnetrygd og barnetillegget i trygden. Barnetrygden og bidraget er til sammen 5000, og barnetillegget er på litt over 3000, men det skatter jeg jo av. Så rundt regnet mister jeg 7000 netto når barnet blir 18. Hvordan i alle dager skal det siste året på vgs gå da? Jeg vil ikke ha råd til å bo der vi bor. Heldigvis må far også betale bidrag fortsatt, men det går direkte til barnet, så jeg må nok be om noe av det i "husleie". Og det føles bare så feil, selv om det er eneste mulighet til at vi klarer oss. Skjønner ikke hvorfor barnetillegg og barnetrygd ikke varer til vgs er ferdig, bidrag som går via Nav varer jo også til da. Hvordan mener de folk skal klare seg det siste året?? Barnet kan jobbe sommertid og tjene opp penger, men det bør jo da være penger barnet kan spare for boutgifter o.l. til året de drar på høyskole og flytter ut. Kan ikke ta pengene barnet tjener selv på sommerjobb!!

Anonymkode: ef92d...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er min situasjon også. Det er fem år til barnet mitt er 18. Da mister jeg barnebidrag, dobbel barnetrygd og barnetillegget i trygden. Barnetrygden og bidraget er til sammen 5000, og barnetillegget er på litt over 3000, men det skatter jeg jo av. Så rundt regnet mister jeg 7000 netto når barnet blir 18. Hvordan i alle dager skal det siste året på vgs gå da? Jeg vil ikke ha råd til å bo der vi bor. Heldigvis må far også betale bidrag fortsatt, men det går direkte til barnet, så jeg må nok be om noe av det i "husleie". Og det føles bare så feil, selv om det er eneste mulighet til at vi klarer oss. Skjønner ikke hvorfor barnetillegg og barnetrygd ikke varer til vgs er ferdig, bidrag som går via Nav varer jo også til da. Hvordan mener de folk skal klare seg det siste året?? Barnet kan jobbe sommertid og tjene opp penger, men det bør jo da være penger barnet kan spare for boutgifter o.l. til året de drar på høyskole og flytter ut. Kan ikke ta pengene barnet tjener selv på sommerjobb!!

Anonymkode: ef92d...6b1

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har utbetalt 15 000, og er enslig mor til 2 barn. Nå går det greit, siden jeg får bostøtte, barnetrygd og bidrag. Men jeg gruer meg til barna blir 18 år, og de fortsatt bor hjemme, og jeg må forsørge de. For da forsvinner alle stønadene. Og hvordan skal jeg forsørge de da? Og den dagen de har flyttet ut, så må jeg nok flytte inn i en veldig liten leilighet, og være så økonomisk jeg kan. Og får liten mulighet til å hjelpe mine barn.

Anonymkode: 7ba54...0a9

Dere mister ikke bare støtten fra Nav, men skatten fyker i været også. Det opplevde jeg da mitt barn ble 18. Særfradraget for enslige foreldre (før skatteklasse 2) forsvinner. Det er på ca 51.000. Alle som har utvidet barnetrygd får dette særfradraget. Før i tiden kunne man søke om å få skatteklasse 2 når man forsørget barn over 18 som bodde hjemme, men den muligheten er nå borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...