Gå til innhold

Var det mer sorthårede mennesker i Norge før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer fordi jeg ser ingen med sort hår i Norge som er norsk. Bestemor hadde sort hår, jeg vet ikke med hennes foreldre igjen. Mamma har blondt og jeg har brunt. Resten av søskene mine er blonde. De fleste i slekta mi er blonde faktisk. Hva skyldes dette? 

Snakket om arv med mamma, for hun har fått det tykke håret på morsiden sin. Jeg og broren min har fått det tynne håret til pappa. Skal ærlig innrømme at jeg er en smule sur for p ha fått håret til pappa. Vil ha tykt hår, og skulle gjerne vært svart som bestemor.

Anonymkode: dba2d...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Det jeg vet er at det har vært en del innslag av spansk og portugisisk blod langs norskekysten, som har gitt en del mørkhårede etterkommere, men at dette er blitt ganske utvidet med tiden. Tror også at håret til især kvinner kunne ha blitt noe mindre solbleket, da de ofte gikk med det oppsatt og under hatter og skaut når de var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror flere norske kvinner har mørkere hår enn de vil "innrømme" ;) Mange som bleker håret. 

Det er også sånn at fotografier fra "gamle dager" er mørkere slik at folk ser mørkere ut på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2017 den 1.57, doremifa skrev:

Det jeg vet er at det har vært en del innslag av spansk og portugisisk blod langs norskekysten, som har gitt en del mørkhårede etterkommere, men at dette er blitt ganske utvidet med tiden. Tror også at håret til især kvinner kunne ha blitt noe mindre solbleket, da de ofte gikk med det oppsatt og under hatter og skaut når de var ute.

Det er en seiglivet myte at opphavet til mørkhårede vestlendinger skyldes skipbrudne iberiske sjøfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Klossmajor skrev:

Det er en seiglivet myte at opphavet til mørkhårede vestlendinger skyldes skipbrudne iberiske sjøfolk.

Kan du gi noen dokumentasjon på at dette er en myte? 

Anonymkode: 8a179...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi noen dokumentasjon på at dette er en myte? 

Anonymkode: 8a179...f0a

Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte. Ikke dermed sagt at det ikke forekom, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere.

Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8/21/2017 den 14.25, Klossmajor skrev:

Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte. Ikke dermed sagt at det ikke forekom, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere.

Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge.

Du er bra naiv hvis du tror dette ville vært avspeilet i kirkebøkene dersom ikke mødrene var gift med dem. DET har forekommet. Derimot har vi svært lange tradisjoner for at uekte barn som fødes i ekteskap oppføres med ektemannens navn helt uavhengig av hvem som er far. Hvis du tror på din egen informasjon vet du svært lite om samfunnsforholdene i eldre tid.

Anonymkode: 8a179...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er bra naiv hvis du tror dette ville vært avspeilet i kirkebøkene dersom ikke mødrene var gift med dem. DET har forekommet. Derimot har vi svært lange tradisjoner for at uekte barn som fødes i ekteskap oppføres med ektemannens navn helt uavhengig av hvem som er far. Hvis du tror på din egen informasjon vet du svært lite om samfunnsforholdene i eldre tid.

Anonymkode: 8a179...f0a

Jeg tviler ikke på at det har forekommet. Det har det helt sikkert. Men at omfanget av nettopp skipbrudne spanjoler som opphav til mørkt hår langs norskekysten er jeg temmelig sikker på at er så sterkt overdrevet at det kan kalles en myte. Det ser ut til å ha blitt en frase som har satt seg. Bildet er garantert mye mer nyansert enn den frasen skulle tilsi.

Man kan jo også legge til at nyere DNA-forskning peker i retning av at den opprinnelige befolkningen i Vest-Europa var mørkere, men med lysere øyne, enn befolkningen som spredte jordbruket til Europa sørøstfra. Meget mulig har en en viss andel av den skandinaviske befolkningen alltid hatt helt mørkt hår, uavhengig av innvandring.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...