Gå til innhold

Saken Kevin


ops2

Anbefalte innlegg

Etterforskningsleder Rolf Sandberg må ha vært tidenes narsissist. Jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn til at han ikke tok opp om den 13-åringen som gjennomførte en voldtekt på en tre år gammel gutt, ikke også kunne ha myrdet Kevin. Det er helt galt å drapstrue noen, og Rolf Sandberg har måttet gå i dekning. Jeg synes dog ikke så veldig synd på han. Guds kvern maler langsomt....

Ville det ødelegge folks oppfatning av Rolf Sandberg, hvis det kom fram at han hadde utpekt to smågutter som mordere, og så var de uskyldige? http://nwt.se/arvika/2017/06/20/gw-kritisk-mot-polisen

Sitat

– Han vet exempelvis var Kevins skor ligger. Den självklara första frågan man bör ställa är: hur vet du det? Pojken har uppgett alibi, han hade varit på biblioteket. Problemet är att biblioteket i Arvika är stängt på söndagar. Han säger att han har cyklat, men i vart fall inte i Dottevik, han har nämligen synts med Kevin under den aktuella dagen.

Sitat

– Men framför allt: han har uppmärksammats av vuxna som oroats av hans intresse för småpojkar. Nio månader senare kommer han ha genomfört ett fullbordat sexuellt övergrepp på en treåring, 100 meter från där Kevin hittades död.

I dag bor denne gutten som da var 13 år, i Norge. Oslo nærmere bestemt. Han er nå ca 31-32 år?

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kevins familie er også forbannet. Både fordi Kevin er blitt sammenlignet med en herreløs hund som drev rundt uten tilsyn i Dottevik og tigde mat. http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

Dette i følge politiets rapport (Rolf Sandberg  valgte ut forfatteren.. og rapporten inneholdt grov ros av den samme Rolf Sandberg) Alle innbyggerene i Dottevik omtales nedlatende og med forakt i denne rapporten. Her er hva rapporten sa om Kevin, og som familien hans reagerte på:

Sitat

Bilden av Kevin som underrättelsetjänsten fick fram, påminde mer om en

lösdrivande hundvalp än en fyraårig pojke. Han strök runt där det fanns umgänge

och mat. Kevin har en äldre syster, de bodde hos sin mamma som studerar på

Komvux. Hans pappa bor tillsammans med en ny kvinna och barn i ett annat

bostadsområde i Arvika, det hände att han var där vissa helger, men inte ofta.

Hans föräldrar separerade innan han föddes, de första åren träffade han knappt

sin pappa alls. Kevin dök ofta upp hos morföräldrarna som bodde i närheten.

Men Kevin dök också upp i andra familjer, bland annat hemma hos femåringen.

Det verkade som om de flesta i området kände Kevin. Kanske sökte han social

trygghet som han inte hade hemma eller hittade på gatan? Kanske letade han

efter en fadersgestalt. Av obduktionen att döma, fanns det övrigt att önska om

hans mathållning; hans tänder var t ex slitna av för mycket Cola. Han var redan

känd hos polisen. En bilägare anmälde våren-98 skadegörelse då några barn

klättrade upp på hans bil för att åka kana på den, Kevin var ett av barnen.

Anmälan nådde inte socialförvaltningen under sommaren. Kevin hade både

vänner och ovänner bland gatans barn. Han hade utvecklat ett tämligen vulgärt

språkbruk och tvingades skapa sina egna normer.

http://nwt.se/arvika/2017/05/18/kevins-familj-trott-pa#cxrecs_s

Sitat

Nu vill Kevins morbror rentvå familjens dåliga rykte:

– Varken jag och mina syskon eller våra barn har haft en dålig uppväxt. Det här är ett stort fall som blir läst av många, vi vill inte att folk ska se ner på oss, säger han.

Sitat

– Rolf Sandberg tycker jag inte direkt har gjort ett lysande jobb... Till oss i familjen sa han att bröderna erkänt och berättat i detalj hur mordet gått till och hur de fraktat Kevin. Han ljög oss rakt upp i ansiktet, och det har kommit fram nu 19 år senare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svikt fra første stund. 
Savner kommentar fra foreldrene til Kevin jeg. Skulle likt å høre hva de har å si om saken. Her ble et liv tapt og to ødelagt, en hel familie skadet. Det er null hold i saken mot disse to guttene. 
Ingen bevis, og det eneste bevismaterialet de har, det viser at de er uskyldige! 
De planter ord i hodet på barna. Det med skadene på halsen-delen. De følger de ikke bare på deres veg. De dytter dem foran seg og forteller dem hvor de skal gå. 
Barna ga feil informasjon fra dag 1. Det er bevis nok at de ikke viste noe. Barn forteller fantasihistorier, barn lyver. Det å ta en 5 åring for hans ord på denne måten.. det blir helt feil. De skulle ha skrevet dem av ganske fort. Men de hadde ingen spor, ingen mistenkte, så de gikk etter de svakeste. De avskrev vitneutsagn fra voksne folk. For det passet ikke inni deres ramme. I stedet valgte de å manipulere med makt og urettmessig behandling, slik at guttenes historie passet deres. 
Det der er en skandale som bør rettes oppi med en gang. 

Litt treg dokumentar. Kunne ha kuttet den ned på halve tiden. Veldig lite fremgang. 

Anonymkode: 409d2...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

For 18 år siden var det knapt nok internett. Jeg begynte ikke å bruke internett, nettbank, epostkonto før rundt år 2000. Jeg vet ikke om jeg var spesielt sent ute eller begynte sånn gjennomsnittlig.

Og så har arbeidet med denne dokumentaren vart i to år, og man har lest igjennom 6000 sider med utskrifter av alle forhør, og sett timesvis med opptak. Det var over tusen andre forhør og vitneforklaringer. Først da kunne man slå fast at politiet løy på pressekonferansene. Alt var hemmeligstemplet på den tiden. Hvorfor skjønte ingen av de psykologer og politimenn innblandet i saken der og da, at det ble begått grove feil?

Det er så jævlig å lese at psykologene nærmest krevde at brødrene måtte skilles fra hverandre. Heldigvis, kan man si, ville ingen fosterhjem ta inn en slik liten morder. Derfor fikk de vokse opp med foreldrene sine, Robin hos pappa og stemor, Christian hos mamma. En av grunnene til at psykologene helst ville ha barna i fosterhjem, var at spesielt faren ikke var helt overbevist om deres skyld. Derfor kunne han ikke hjelpe guttene med å bearbeide følelsene etter drapet. (!)

Å lese aviser over hele verden er så hverdagslig nå. Jeg kan like gjerne lese Daily Mail som Dagbladet. Før nettaviser var det ikke noen slik mulighet. Jeg tror at jo lenger tilbake i tid man går, jo mer respekt hadde man for "øvrigheta" dvs politi, lege, psykiater, direktør og slike yrker. Journalister behandlet slike med en viss respekt, nesten som kongelige?

Jeg tror også at man vet mer om polititabber og justismord i dag. Jeg kan ikke se for meg at foreldre i en slik situasjon i dag, ikke ber om advokat.

Jeg så vel hovedsakelig kun nyheter på NRK og TV2 den gangen, i tillegg til at jeg leste Aftenposten, Dagbladet, VG og lokalavisa med ujevne mellomrom. Internett visste jeg knapt hva var. 

Men vi var da ikke tapt bak en sten den gangen heller, og saken framsto som alt annet enn vanntett allerede da. "Alle" jeg kjente kalte det et justismord og snakket om hvordan Sandberg satt og løy åpenlyst på TV. Det er ingenting ved det som kom fram i dokumentaren som overrasker meg i så måte. Det som overrasker meg nå når saken er oppe i media igjen og som får meg til å ville grave meg ned i bakken av skam er at det faktisk aldri ble gjort rett igjen senere - det har jeg, naiv som jeg er, rett og slett bare antatt var blitt gjort. Og jeg er så lei meg for at jeg ikke på et eller annet vis har stått på barrikadene for disse gutta. 

Anonymkode: 9e272...0b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg leste noe spesielt om Kevin-saken i 1998. Derimot husker jeg godt James Bulger fra 1993. I den saken var det både opptak fra sikkerhetskameraer, ikke alibi, ting guttene hadde stjålet ble funnet på drapsstedet, mange vitner som så de sammen med James, og tilståelser.

Mulig at jeg hadde den saken i minnet, hvis jeg hørte om Kevin, og tok det som nok en sjokkerende sak med barnemordere.

Vi fikk bare politiets versjon.

Mange tror fremdeles Robin og Christian er skyldige. Jeg tror noen kommer til å tro det, uansett om de blir frikjent i den nye undersøkelsen. Disse tror fremdeles på Rolf Sandbergs versjon, om at faren, Weine hadde skrevet dagbok om at guttene kom og fortalte at Kevin var i vannet, den samme dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til å spy av. 

Les nedover i avisartikkelen til GWs spaningstips. En trettenåring ble sjekket ut av saken. Sandberg ville ikke ha noe fokus på den gutten fordi bakgrunnen hans (flyktning) kunne bli brukt "flyktningfiendtlig" i valgkampen. Trettenåringen ble ni måneder etter drapet tatt på fersk gjerning mens han voldtok en annen liten gutt.

Det er typisk for det politisk korrekte landet. Ofrer to svenske gutter heller enn å risikere at folk får vite at en tretten år gammel gutt med flyktningbakgrunn blir tatt (som senere voldtar en annen liten gutt).

 

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/

Anonymkode: 75e57...beb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo helt sykt?? Stakkars stakkars gutter. De blir jo presset.

Anonymkode: fa20c...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er til å spy av. 

Les nedover i avisartikkelen til GWs spaningstips. En trettenåring ble sjekket ut av saken. Sandberg ville ikke ha noe fokus på den gutten fordi bakgrunnen hans (flyktning) kunne bli brukt "flyktningfiendtlig" i valgkampen. Trettenåringen ble ni måneder etter drapet tatt på fersk gjerning mens han voldtok en annen liten gutt.

Det er typisk for det politisk korrekte landet. Ofrer to svenske gutter heller enn å risikere at folk får vite at en tretten år gammel gutt med flyktningbakgrunn blir tatt (som senere voldtar en annen liten gutt).

 

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/

Anonymkode: 75e57...beb

Hvordan er det mulig at denne etterforskningslederen fortsatt går løs? 

Herregud! 

Hva skjer videre med brødrene? Blir de frikjent og hvem er denne 13-åringen som visstnok bor i Norge nå. 

Anonymkode: d8f3d...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at denne etterforskningslederen fortsatt går løs? 

Herregud! 

Hva skjer videre med brødrene? Blir de frikjent og hvem er denne 13-åringen som visstnok bor i Norge nå. 

Anonymkode: d8f3d...7a0

Nå, du vet vi ikke kan nevne navn her.

Men han er navngitt på et svensk forum. Jeg synes man bør huske at han ikke trenger å være skyldig. Politiet må ikke gjenta feilen som ble gjort i 1998, fokusere bare på en måte det kunne skjedd på og blindt ignorere alle andre muligheter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/gq6l0/nya-forhor-har-hallits-i-kevin-fallet

Jeg har ikke så stort håp om at det blir funnet en morder, og at vi får en (riktig) tilståelse. Håper det finnes noe DNA-spor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

Nå, du vet vi ikke kan nevne navn her.

Men han er navngitt på et svensk forum. Jeg synes man bør huske at han ikke trenger å være skyldig. Politiet må ikke gjenta feilen som ble gjort i 1998, fokusere bare på en måte det kunne skjedd på og blindt ignorere alle andre muligheter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/gq6l0/nya-forhor-har-hallits-i-kevin-fallet

Jeg har ikke så stort håp om at det blir funnet en morder, og at vi får en (riktig) tilståelse. Håper det finnes noe DNA-spor.

Takk for påminnelsen og ja, det var ett dumt spørsmål av meg å stille. 

Hele saken er bare så tragisk. At etterforskerne bak saken har klart å leve normale liv i etterkant vel vitende at de har ødelagt to liv, skjønner jeg ikke. 

Men å voldta en liten gutt som 13-åring er ikke ett normal adferd det heller. Har ikke det blir fulgt opp i det hele tatt? Jeg sliter sånn med å forstå svensk og derfor spørsmålene. 

Anonymkode: d8f3d...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for påminnelsen og ja, det var ett dumt spørsmål av meg å stille. 

Hele saken er bare så tragisk. At etterforskerne bak saken har klart å leve normale liv i etterkant vel vitende at de har ødelagt to liv, skjønner jeg ikke. 

Men å voldta en liten gutt som 13-åring er ikke ett normal adferd det heller. Har ikke det blir fulgt opp i det hele tatt? Jeg sliter sånn med å forstå svensk og derfor spørsmålene. 

Anonymkode: d8f3d...7a0

Nei, du kan så si. Hvis et barn begår voldtekt, er det ikke noen spesiell høy straff. Jeg regner med at det ble fulgt opp, men man kan ikke straffe en som er under den kriminelle lavalder.

Jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg antar at sosialstyrelsen bestemte at han skulle ha samtaleterapi med en barnepsykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/23/2017 den 13.15, ops2 skrev:

Etter 18 år? Ikke med mindre han tilstår. Ikke les linkene under, hvis dere vil følge resten av programmene med et friskt blikk, ikke påvirket av ting dere får vite i forveien.

Merk også at linkene under ikke går til artikler med de som lagde dokumentaren. Som de har sagt, dokumentaren skal belyse feil som politiet gjorde mot de to brødrene, ikke utpeke en gjerningsmann.

Det artiklene opplyser, kommer ikke fram i dokumentaren.

 

 

Flere saker har latt seg løse mange år etter da teknologi til DNA-analyse og fingeravtrykk er blitt bedre. Men det forutsetter at tekniske spor fra åstedet er oppbevart på en adekvat måte. 

I tillegg kan det være bekjente av gjerningsmannen som ikke turde si noe da som sier noe nå. 

Sjansen er jo liten, men ikke bare avhengig av at noen tilstår.

Anonymkode: 275d6...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at diss guttene ble dømt for mord, så åpenbart som det var gjennom hele serien at de var uskyldige. Og politiet... burde skamme seg. Virkelig. Og av selvrespekt ha verdighet nok til å gå av. 

Anonymkode: c4131...43e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MizBiz

er sjokkert her også. hjerteskjærende sak. to ødelagte familier. og en gjeng med politifolk som merkelig nok har klart å leve normale liv uten å (tilsynelande) slite nevneverdig med samvittighetskvaler. hvordan er det mulig? og har de i årenes løp så til de grader overbevist seg selv om at det de gjorde var rett at de var dumdristige/overmodige  nok til å være med på en dokumentar som viser hvor inkompetente de var? er nesten imponert over overmotet deres, samtidig som jeg er glad for det, for da får vi se hvor udugelig de har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 1.50, ElizabethTaylor skrev:

Har også akkurat blitt ferdig. Helt forferdelig! Satt og gråt under siste episode med de siste avhørene. Måtte ta en pause for det var så innmari sterkt. Håper så inderlig den familien får sjelefred nå, og en heftig erstatning. Og at morderen blir funnet.

Det jeg syns er merkelig er at politiet fokuserte på at det var barn og tenåringer som hadde gjort det, når Kevin ble funnet med sår mellom beina?! Tenker overgrep som har gått galt jeg. 

Var det ikke 2 små gutter som hadde drept han da?

Anonymkode: 2d7bb...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke 2 små gutter som hadde drept han da?

Anonymkode: 2d7bb...11a

Har du sett dokumentserien?

Anonymkode: 1dbad...8e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne saken er kjempetrist, men dessverre ikke alene. 

I Sverige finnes f.eks. Samir-saken, som endte med full frikjenning og erstatning etter 30 år: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/r2yQa/samir-frias-fran-mordet-pa-sin-styvmamma-1986 

Fetteren til Birgitte Tengs: https://www.aftenposten.no/norge/Faren-til-Birgitte-Tengs-fetter-Tilstaelsen-er-plukket-i-fillebiter-Vi-er-uendelig-lettet-610693b.html

Anonymkode: cee5c...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Sett siste episode nå. Altså, fy faen. Det er helt utrolig at det går an. Det er jo bare 20 år siden, men skulle tro man juridisk sett var i steinalderen? Det er INGENTING som peker på at guttene var skyldige, ikke en gang en tilståelse, men likevel konkluderer man med at det er dem? Jeg skjønner ikke at det går an.. Skjønner det bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har produsert denne TV-serien har nok vært veldig flinke til å vinkle saken slik de selv ønsker den. De er ikke nødvensigvis nøytrale... 

De må jo skape en historie som fenger mest mulig, forhåpentligvis uten å gå på akkord med sannheten.. 

Anonymkode: cb732...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...