Gå til innhold

Saken Kevin


ops2

Anbefalte innlegg

Nettopp sett ferdig serien. Det er rett og slett helt horribelt! Fatter ikke hva etterforskerne har tenkt med i denne saken! Virker som de gav blanke i hva løsningen ble så lenge de kunne si at saken var løst. 

Anonymkode: 1db51...b0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Så ferdig i kveld jeg også. Skremmende å tenke på at dette ikke er så altfor lenge siden heller. Og han etterforskningslederen var jo klin hakke sprø. 

Stakkars unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236

Har også akkurat blitt ferdig. Helt forferdelig! Satt og gråt under siste episode med de siste avhørene. Måtte ta en pause for det var så innmari sterkt. Håper så inderlig den familien får sjelefred nå, og en heftig erstatning. Og at morderen blir funnet.

Det jeg syns er merkelig er at politiet fokuserte på at det var barn og tenåringer som hadde gjort det, når Kevin ble funnet med sår mellom beina?! Tenker overgrep som har gått galt jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236

Leste nå artiklene som ble lagt ut. Flaut av politiet å ikke gå etter et så viktig spor. Tenk alle barna som kanskje har opplevd overgrep i ettertid fordi politiet gjorde en rævva jobb og dømte 2 uskyldige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele serien i går og jeg blir ikke bare fryktelig lei meg på de små små guttene sine vegne, men også helt utrolig sint!

Dette er små barn som har mistet sin beste venn! Husker når min datter på 5 år fikk vite at bestefaren til en nabojente som hun kun hadde møtt en gang hadde dødd. Hun pratet om det i flere uker og var lei seg. Og disse har mistet en nær venn! Den seansen hvor de skal "vekke minner" og tar med en dukke ned på brygga som skal forestille Kevin. Eldste broren blir stille og lei seg. Og de pusher på og spør spørsmål og nærmest tvinger han til å se for seg at han dreper vennen sin! Mens han mest sannsynlig er kjemp lei seg fordi han minnes når han lekte med Kevin og er lei seg for at han er død og savner han. 

At voksene kan være så stygge mot barn! 

"Se for deg at dette er Kevin" "Han hadde sår her på halsen" "Vis meg hvordan du sparket Kevin" 

Nei, fy f*#n!!! Jeg blir så sint! Og moren fikk ikke komme inn og trøste barna.

At en 4 år gammel gutt mister livet er kjempetrist, men å se hvordan disse to guttene ble behandlet av polititet er helt grusomt! Hadde de vært skyldige så rettferdiggjør det heller ikke måten politet gikk frem! 

Viktig og god dokumentar! Håper dette aldri aldri skjer igjen! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett 2 episoder, og kjenner jeg er så provosert er jeg blir kvalm. Hvordan i helvete klarer de å rettferdiggjøre behandlingen av disse to guttene? 2 unge liv har blitt totalt ødelagt. 

Lederen for etterforskningen sier jo rett ut at han var fortvilet og så seg nødt til å finne en løsning, og at personligheten hans ikke liker å tape, men ta sjangser. Det oser så mye dårlig samvittighet for valget han tok at det er til å spy av. Han ofret to barn for å bli helt selv. 

Man trenger ikke være barnepsykolog for å se at gutten på 5 år vikler seg lengre og lengre inn i et nett av "løgner" og forteller politiet det de har lyst å høre under avhørene. HVORFOR er det ingen bistandsadvokat med?? I Norge har alle mindreårige krav på en bistandsadvokat. 

Dette må være det kvalmeste jeg noen gang har sett :( Å se hvordan hele gjengen sier at de var veldig usikre og følte at noe var feil, og flirer av det! Fy faen :( 

Jeg håper guttene får oppreisning og full renvaskelse, og selvfølgelig at den rette morderen blir tatt! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært så forbanna av en dokumentar! 

Først tenkte jeg hva er det som feiler foreldrene som tillater dette. Men de skjønte jo ikke at ungene var mistenkte istedenfor for vitner. Og attpåtil handler jo de på psykiatrisk når de innser det. Og attpåtil man kan ha avhør av noen som er innlagt og dopet er helt utrolig! Foreldrene var virkelig ikke i stand til å ta vare på guttene, de burde hatt advokat til stedet fra dag en.

Så er det manipuleringen politiet driver med. De får i oppdrag å bli venner med guttene, de belønner både foreldre og barn med kos og smiger når de gjør det på deres måte eller sier det de vil politiet vil de skal si. De legger jo ting i munnen på guttene. Alt for mye ledene spørsmål og ikke for å glemme å presse guttene i avhøringen over flere timer!

Men det verste er jo at de faktisk hadde alibi og ikke kunne gjort det! 

Anonymkode: 8d0c4...7e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig forbanna på foreldrene selv.

Jeg tror de er ganske naive, med en tiltro til at politi og psykiatere vet best. De har akseptert ting som er helt hinsides. Som i det forferdelige 4 1/2 times avhøret av Christian. Å la politiet lede deg ut av rommet mend 7-åringen din roper på mamma, og likevel går du ut?

Jeg vet ikke om man kan kalle det noe annet enn en tragedie. De brudd på tjenesteplikten som politiet gjorde, er foreldet. De får neppe noen konsekvenser.

Spoiler for de som ikke har sett del 3:

Selv å lyve foran kamera. Den kvinnelige forhørslederen, Ingrid Harryson, sier at guttene forteller om Kevins skader, som bare morderen kunne kjent til. Så får hun se opptakene, hvor hun tegner Kevin og forteller hvordan han hadde sår på halsen. Hun gjør det to ganger, i avhør med begge brødrene. "Etter å ha vist Robin skadene, og tegnet de opp, spør du over hundre ganger om han vil snakke om halsen. Du gjør det om og om igjen. Det foregår i timesvis".

Ansiktsuttrykket hennes er ganske talende. Jeg tror hun har overbevist seg selv om at historien politet fortalte om avhørene er riktig. Hun har gitt seg selv falske minner. "Guttene visste". Så får hun se den vonde sannheten.

Og etterforskeren Anders. Det var under tredje del av dokumentaren at mannen min måtte reise seg opp og gikk rundt i rommet mens han bannet. Det var mens Anders avhørte Christian. "Nå har jeg bestemt at mamma ikke får bli med inn, så får vi snakke med deg". Og til moren: "Gå inn og trøst Christian litt. Få han til å forstå at vi må fortsette med dette". Christian kunne ikke vise hvor Kevin ble funnet. Til slutt kom Anders med et flyfoto, og sa: "Her er lastepallen hvor vi fant Kevin".

Etterpå rister Anders Forsman på hodet når han ser opptakene av seg selv. Han sier: "Jeg lurer på om dette presset vi opplevde, at det måtte løses... at det var derfor det gikk så galt": Det var på det punktet mannen min ropte mot skjermen: Du er da for helvete ikke et offer!

Endret av ops2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun sett del 1, og må ta det gradvis for jeg kjenner at dette blir for mye og kan bare forestille meg hvordan brødrene og foreldrene har hatt det. 

Det er ikke bare Kevin som har blitt frarøvet livet. Hva de får av erstatning kan ikke veie opp mot de årene de ble fratatt. 

 

Anonymkode: d8f3d...7a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet motbeskyldninger om at dokumentaren er vinklet, at man har utelatt ting,, at man har brukt dramatisk musikk, og så videre.

 

Motargumentene kjører steinhardt på Eva og Weines "tilståelser" i ettertid om at Christian og Robin kom inn samme kveld og fortalte at "Kevin lå i vannet".

Mens de første avhørene, og senere avhør av familien som var på besøk, forteller at guttene holdt seg hjemme og lekte, og det skjedde slett ikke noe uvanlig. Man legger heller ikke vekt på at de voksne fortalte at de holdt et øye med barna. At moren som var på besøk, stadig kikket ut av vinduet, fordi hennes barn var bare fire år.

Jeg synes Eva og Weines forklaringer ble godt belyst. Både Evas og Weines "tilståelser" kom mens de var inlagt. Foreldrene ble kjørt knallhardt om at de skulle snakke med barna og skrive ned alt de sa. Nå får foreldrene skylden av de som ikke liker dokumentaren, foreldrene får skylden fordi de "løp til politiet med nye opplysninger".

Jeg synes Weine oppsummerer det godt: Det føles som om vi er en svak familie. "Nå tar vi dem. Nå avslutter vi saken".

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Jeg har sett de tre episodene nå. Og det er så hjerteskjærende, det være seg om de faktisk er skyldige eller ei. 

Anonymkode: 63d7d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ingen av dere andre som reagerte når dette skjedde? 

Anonymkode: 9e272...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Sisti skrev:

Når kommer episode 2 på tv? Eller har det gått? 

Torsdag. 

Hele serien er tilgjengelig på NRK nett-tv. 

Endret av Berentsens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette beviser hvordan "svake" familier i et samfunn blir angrepet av systemer de ikke har ressurser til å forstå. Dette er en relativt ordinær hardtarbeidende familie. Svakheten deres er at de hadde tillit til systemet og ble utnyttet av en etterforskningsleder som ville opp og frem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så jævlig! Psykisk mishandling av små barn, satt i system! Hadde frysninger og gråt hele siste episode. Og han der Sandberg... En gal, gal mann. En FARLIG mann! Håper han og de han jobbet med får kjenne på konsekvensene, for dette er så grovt at jeg ikke har ord.

Anbefaler alle å se denne viktige dokumentarserien.

Anonymkode: 1dbad...8e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som han ene etterforskeren påpekte, man skal ikke dømme folk basert på en tilståelse alene, siden det finnes folk som tilstår gjerninger de ikke har gjort. Men denne saken var ikke så gal at de ble dømt utelukkende på en tilståelse, den var mye verre: De ble dømt uten noen tilståelse, uten noen tekniske bevis, og til tross for at de hadde solid alibi.

At politiet oppfører seg på denne måten er forsåvidt gammelt nytt, men det slutter aldri å sjokkere meg likevel. Og på toppen av det hele måtte de naturligvis involvere han kvakksalveren som gjorde Quick-saken til en farse, så idiotien ble fullbrakt.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skrek til skjermen underveis. Da disse undermålerne som foretok avhørene henviste til at guttene ga detaljer som bare de skyldige kunne ha visst om, så tenkte jeg bare takk gud for videoopptak. Det siste avhøret med sjuåringen, der han blir avkrevd et svar han ikke kan gi, og fortvilt griner i mammas fang, er bare så hjerteskjærende at det ikke er til å holde ut.

Anonymkode: dff6c...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Men var det ingen av dere andre som reagerte når dette skjedde? 

Anonymkode: 9e272...0b3

For 18 år siden var det knapt nok internett. Jeg begynte ikke å bruke internett, nettbank, epostkonto før rundt år 2000. Jeg vet ikke om jeg var spesielt sent ute eller begynte sånn gjennomsnittlig.

Og så har arbeidet med denne dokumentaren vart i to år, og man har lest igjennom 6000 sider med utskrifter av alle forhør, og sett timesvis med opptak. Det var over tusen andre forhør og vitneforklaringer. Først da kunne man slå fast at politiet løy på pressekonferansene. Alt var hemmeligstemplet på den tiden. Hvorfor skjønte ingen av de psykologer og politimenn innblandet i saken der og da, at det ble begått grove feil?

Det er så jævlig å lese at psykologene nærmest krevde at brødrene måtte skilles fra hverandre. Heldigvis, kan man si, ville ingen fosterhjem ta inn en slik liten morder. Derfor fikk de vokse opp med foreldrene sine, Robin hos pappa og stemor, Christian hos mamma. En av grunnene til at psykologene helst ville ha barna i fosterhjem, var at spesielt faren ikke var helt overbevist om deres skyld. Derfor kunne han ikke hjelpe guttene med å bearbeide følelsene etter drapet. (!)

Å lese aviser over hele verden er så hverdagslig nå. Jeg kan like gjerne lese Daily Mail som Dagbladet. Før nettaviser var det ikke noen slik mulighet. Jeg tror at jo lenger tilbake i tid man går, jo mer respekt hadde man for "øvrigheta" dvs politi, lege, psykiater, direktør og slike yrker. Journalister behandlet slike med en viss respekt, nesten som kongelige?

Jeg tror også at man vet mer om polititabber og justismord i dag. Jeg kan ikke se for meg at foreldre i en slik situasjon i dag, ikke ber om advokat.

Endret av ops2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...