Gå til innhold

Driti meg skikkelig ut - utleggsforretning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden kom det jeg ventet og fryktet. Tjukk konvolutt fra Namsfogden. Har gått brutalt ned i inntekt siste året og ting har ballet på seg. Jeg er ikke slem eller dum eller tror jeg skal få vridd meg unna faktiske utgifter. Jeg er mer naiv som tror at neste lønning, da skal jeg få betalt... sånn gikk det ikke, og Namsfogden sendte brev. Jeg bare åpnet konvolutten, kastet opp litt i munnen og la den i vesken min. Jeg ventet en god del i skattepenger, så jeg skulle betale når de kom. I dag kom pengene, jeg åpnet konvolutten og ventet å finne en innbetalingsblankett el. Men nei, bare et skjema om hva jeg eier og har og hva jeg kunne tenke meg å gi vekk (hus eller bil el)
Jeg har sendt e-post til dem og beklaget at jeg ikke hadde lest nøye alt de hadde sendt og håpet jeg bre kunne få gjøre opp.
Jeg får panikkangst bare jeg tenker på at sambo skal få vite dette. Den skuffelsen kommer jeg ikke til å kunne bære.
Andre som har erfaring? Er det kjørt mtp at mannen min får vite dette?
Jeg vil bare betale og bli ferdig med det. Jeg sover ikke om natten og har det skikkelig dårlig. Og det burde jeg sikkert ha, jeg vet at jeg har driti meg ut...

Anonymkode: 45574...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye penger er det snakk om?

Hvis du betaler stopper brevene og prosessen. Bare betal gjelden din så slipper du å fortelle noe.

Hvis dere er gift har han vel rett til å vite og du plikt til å opplyse om det?

Kjipt hvis din halvdel av boligen havner på tvangssalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har pengene nå så løser detta seg! :) Du beklager og spør om hvor du kan betale inn pengene du skylder. 

Anonymkode: 2bfd2...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare åpnet konvolutten, kastet opp litt i munnen og la den i vesken min.

Vel, du skulle gjort som alle pleier som havner i din situasjon: Alle konvolutter som ligner på regninger, havner i en stor pose, eller i ovnen. Det du ikke vet, har du ikke vondt av. God lærdom å ta med seg. ;) Så rart forresten at du overså akkurat denne konvolutten. Trodde du den var fra Norsk Tipping?

Sitat

Jeg får panikkangst bare jeg tenker på at sambo skal få vite dette. Den skuffelsen kommer jeg ikke til å kunne bære.

Du har samboer nettopp for at det skal være lettere for deg å komme gjennom livets bølgedaler. Å dele det vanskelige gjør det lettere å bære. Så sant som det er sagt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal nå, eller kom til en nedbetalingsordning med kreditor.

Velger du nedbetalingsordning får du en betalingsanmerkning som blir stående til gjelda er helt nedbetalt. Og namsmannen tar pant i bolig, frem til det er nedbetalt. Og det får nok samboer snusen i.

Anonymkode: 25621...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så krise er det ikke. Vi er opplært til at det å få brev fra namsfogden er det samme som om livet er over. Mange blir faktisk presset til selvmord på grunnen av skammen. Sånn kan vi ikke ha det. Det er bare penger. 

Greit nok, hivs samboeren din får vite det og forlater deg så er det selvsagt hardt, men livet er ikke over. 

Som oftest er det snakk om overkommelige summer, og er det ikke det så vi regler om gjeldsordning for at folk skal slippe å være gjeldsslaver resten av livet.

Se på dette som en oppgave eller et prosjekt du skal løse. Verken mer eller mindre. Du kommer i mål før eller siden. Slutt å krisemaksimer.

Anonymkode: 130b7...d4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:


Jeg vil bare betale og bli ferdig med det. Jeg sover ikke om natten og har det skikkelig dårlig. Og det burde jeg sikkert ha, jeg vet at jeg har driti meg ut...

Anonymkode: 45574...687

Hvor mye er kravet på da, og hvor mye får du i skattepenger? Du har kanskje fått skattepengene idag, i likhet med veldig mange andre i landet?

Når det er sagt, så vet jeg at det offentlige kan holde tilbake skattepenger for å dekke ubetalt gjeld til offentlige instanser. Namsmannen er en slik instans. Har du gjeld der, kan de holde tilbake skattepenger man har til gode for å dekke dette.

Har du sjekket konto i dag om du har fått noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så krise er det ikke. Vi er opplært til at det å få brev fra namsfogden er det samme som om livet er over. Mange blir faktisk presset til selvmord på grunnen av skammen. Sånn kan vi ikke ha det. Det er bare penger. 

Greit nok, hivs samboeren din får vite det og forlater deg så er det selvsagt hardt, men livet er ikke over. 

Som oftest er det snakk om overkommelige summer, og er det ikke det så vi regler om gjeldsordning for at folk skal slippe å være gjeldsslaver resten av livet.

Se på dette som en oppgave eller et prosjekt du skal løse. Verken mer eller mindre. Du kommer i mål før eller siden. Slutt å krisemaksimer.

Anonymkode: 130b7...d4d

Veldig bra innlegg.

Anonymkode: 689e2...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...