Gå til innhold

Ville du lest din psykiatriske journal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, LISJ skrev:

De journalene er jo bare juggel jalla for de idiotene som skriver på maskin innimellom å monge. Står kun helt kokko far out stuff der....de kan ikke diagnosere engang i sykiatrin.

Sier du det du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes virkelig ikke du skal bruke tid på det! Det er sånn de lurer narsisistiske pasienter til å lese søppel og hets og faenskap og tusenvis av sider med regelrett mobbing og sjikane av egen person. For å fornedre personen og ødelegge selvbildet deres...begynn å like deg selv heller og oppmuntre deg selv og gi deg selv komplimenter og symbolske handlinger som feks å gå til frisør etc eller å gå på trening- dette har effejt men å plapres ned i psykiatrien er de som gjør motsatt. De ødelegger menneskers selvbilde tankefrihet og selvråderett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser min regelmessig, synes det er greit å lese hva som står skrevet, og se hvordan behandler/miljøpersonell oppfattet ting. Noe er tungt å lese, men jeg vil heller vite enn å ikke vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere en terapeut tenker om at pasienten kan komme til å lese journalen. Blir han mer forsiktig med formuleringene? Kan det være en fare for at ting som burde kommet med, blir utelatt, eller formulert for rundt?

Jeg tror resultatet av at folk leser i journalene sine mens behandlingen pågår, vil bli at journalen deles opp i en del for terapeuten og en annen del for pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Horten Market skrev:

Hva tror dere en terapeut tenker om at pasienten kan komme til å lese journalen. Blir han mer forsiktig med formuleringene? Kan det være en fare for at ting som burde kommet med, blir utelatt, eller formulert for rundt?

Jeg tror resultatet av at folk leser i journalene sine mens behandlingen pågår, vil bli at journalen deles opp i en del for terapeuten og en annen del for pasienten.

Det har jo hele tiden vært mulig å be om kopi av journal i papirformat mens man går i behandling. Behandler kan stenge enkelte dokument for innsyn hvis det er skadelig for pasienten å lese det.

Anonymkode: fdc56...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Horten Market skrev:

Hva tror dere en terapeut tenker om at pasienten kan komme til å lese journalen. Blir han mer forsiktig med formuleringene? Kan det være en fare for at ting som burde kommet med, blir utelatt, eller formulert for rundt?

Jeg tror resultatet av at folk leser i journalene sine mens behandlingen pågår, vil bli at journalen deles opp i en del for terapeuten og en annen del for pasienten.

De burde være forsiktig med hva de skriver der. Å ha en egen journal stengt for pasienten, der behandler kan skrive det han vil uten konsekvenser eller ettersyn er veldig negativt. Jeg hadde aldri gått til behandling under de betingelsene. Om du er en av de som møter en kjip behandler (de eksisterer) eller får noen som misforstår deg mye, så kan det ha veldig negative konsekvenser.

Anonymkode: 62417...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behandler kan stenge enkelte dokument for innsyn hvis det er skadelig for pasienten å lese det.

Det er ikke alt som ikke er skadelig som en pasient bør lese, så det er ikke nok.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De burde være forsiktig med hva de skriver der. Å ha en egen journal stengt for pasienten, der behandler kan skrive det han vil uten konsekvenser eller ettersyn er veldig negativt.

En del behandlere har faktisk en "skyggejournal" som ikke bare er skjult for pasienten, men også for innsyn fra annet helsepersonell. Dette har sammenheng med bekymring rundt sikkerheten i elektroniske journaler.

Jeg ville aldri gått til en behandler som ikke fører skyggejournal hvor mine opplysninger er trygge for snoking eller brudd på datasikkerhet. Visse pasientgrupper oppsøker aldri hjelp på grunn av slik bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Horten Market skrev:

Hva tror dere en terapeut tenker om at pasienten kan komme til å lese journalen. Blir han mer forsiktig med formuleringene? Kan det være en fare for at ting som burde kommet med, blir utelatt, eller formulert for rundt?

Jeg tror resultatet av at folk leser i journalene sine mens behandlingen pågår, vil bli at journalen deles opp i en del for terapeuten og en annen del for pasienten.

Første bud når man skriver journal, er at man skal være klar over at pasienten har innsynsrett, og at man formulerer seg deretter. Dere må slutte å spekulere. Hver gang jeg fører et journalnotat, vet jeg at dette kan bli lest. Det plager meg ikke i det hele tatt, og hindrer meg heller ikke i å dokumentere det som skal og må dokumenteres. Det hindrer meg heller ikke i å skrive noe som kan være ubehagelig for pasienten å lese, dersom dette er viktig for behandlingen. Det er faktisk svært positivt at pasienter har innsynsrett, for det hindrer i stor grad at man skriver spekulasjoner - hvilket man for så vidt aldri skal gjøre, men som allikevel har vært et problem i alle år.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De burde være forsiktig med hva de skriver der. Å ha en egen journal stengt for pasienten, der behandler kan skrive det han vil uten konsekvenser eller ettersyn er veldig negativt. Jeg hadde aldri gått til behandling under de betingelsene. Om du er en av de som møter en kjip behandler (de eksisterer) eller får noen som misforstår deg mye, så kan det ha veldig negative konsekvenser.

Anonymkode: 62417...d87

Man skal overhode ikke være forsiktig med hva man skriver. Man skal dokumentere behandlingsforløp og terapirespons med nødvendige, relevante og viktige opplysninger. Om pasienten ikke liker det, har ingen betydning, så lenge det som står der er riktig. Altså - ikke forsiktig, men saklig og relevant.

Det er ikke mulig å dele opp journalen slik det foreslås her. Jeg har i hvert fall aldri sett den muligheten i noe journalsystem jeg har brukt. Man kan eventuelt sperre enkelte notater for innsyn, men det skal svært gode begrunnelser til.

Anonymkode: d7636...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal overhode ikke være forsiktig med hva man skriver. Man skal dokumentere behandlingsforløp og terapirespons med nødvendige, relevante og viktige opplysninger. Om pasienten ikke liker det, har ingen betydning, så lenge det som står der er riktig. Altså - ikke forsiktig, men saklig og relevant.

Det er ikke mulig å dele opp journalen slik det foreslås her. Jeg har i hvert fall aldri sett den muligheten i noe journalsystem jeg har brukt. Man kan eventuelt sperre enkelte notater for innsyn, men det skal svært gode begrunnelser til.

Anonymkode: d7636...e91

Vi har bare ulike definisjon på forsiktig. Når jeg skriver forsiktig, så mener jeg nettopp det at det ikke skal spekuleres og diagnostiseres i "hytt og pine". Så det jeg mener er mer eller mindre det du skrev i første avsnitt. 

Anonymkode: 62417...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart det. Har til og med sagt at jeg ikke vil ha epikriser fra innleggelser osv. Har ikke noe behov for å vite hva de skriver om meg. Jeg er fortsatt meg, uavhenging av deres synspunkt. Tror uansett ikke jeg hadde tålt det, hadde knekt.

Anonymkode: 93106...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål ang journal. 
Er det mulig å be om å få slettet/unngå at det skrives om andre enn meg? F.eks relasjoner som foreldre?
La oss si omsorgssvikt som ikke ble oppdaget før barnet er voksen. Er det mulig å få dette fjernet fra journalen? 

Anonymkode: 0a5e7...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...