Gå til innhold

Ville du lest din psykiatriske journal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne i psykiatrien i rundt 2 år og jeg vurderer nå om jeg skal lese journalen min eller ikke. Jeg lurer derfor på om du ville lest din psykiatriske journal eller ikke? Og såfall på hvilket grunnlag?

Anonymkode: 2ed60...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den vil jeg ikke lese. Prøver å gå videre i livet mitt og føler at den tiden er et tilbakelagt stadium. Håper det. Jobber iallefall mot det og aldri bli innlagt der igjen. Ikke misforstå, jeg fikk både mye og utrolig god hjelp der. Ser ikke helt hvordan det å lese journalen min kan bidra til at jeg får det noe bedre nå, heller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Jeg ser på journaler som liker nyttige å lese seg opp på som bankkontoer. Vet ikke om jeg kan gi så klar begrunnelse. Det føles bare viktig og riktig å være oppdatert og informert om alt som gjelder seg selv

Anonymkode: 62417...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi jeg er nysgjerrig, men ser for meg at jeg kommer til å ende opp med depresjon og aldri snakke igjen om jeg leser den.

Anonymkode: 2d465...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli overrasket over hvor mange irrelevante ting folk dokumenterer hvis det er miljøterapijournal du vil ha :P

Anonymkode: 2da1d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste min fordi den nye fastlegen min påstod han ikke skjønte noe av det som stod der. Jeg skjønte det utmerket, og dessuten hang det ved en diagnose jeg mener er totalt feil, så det kan være en grunn til å lese den. Skal få fjernet den diagnosen.

Anonymkode: ca86d...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det avhenger litt av hva man får ut av å lese den. Dersom man skal kontrollere journalen sin, peke ut feil og jobbe imot det som står der er det en ganske dårlig idé. 

Anonymkode: 82301...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det avhenger litt av hva man får ut av å lese den. Dersom man skal kontrollere journalen sin, peke ut feil og jobbe imot det som står der er det en ganske dårlig idé. 

Anonymkode: 82301...3ae

Men det forekommer jo at journaler inneholder grove feil som kan hefte ved et menneske i lengre tid. Hvordan skal man ellers fange opp disse om ikke ved å gjøre seg kjent med egen journal?

Anonymkode: 62614...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det forekommer jo at journaler inneholder grove feil som kan hefte ved et menneske i lengre tid. Hvordan skal man ellers fange opp disse om ikke ved å gjøre seg kjent med egen journal?

Anonymkode: 62614...e6d

Men hvor mange er det som egentlig har feil i journalen sin? Det er ikke slik at det er feil bare fordi man selv sier det. Og dersom det påvirker livet ens vil man jo merke det før man sjekker journalen sin. Så hva er egentlig bakgrunnen for at man gjør det uten at det er noe som ligger til grunn for det? Lite tiltro til helsevesenet? Mistenkeliggjøring? Ikke innsikt i egen helsetilstand? Noen ganger kan det nok være helt uskyldig, men mange har nok en agenda bak. 

Anonymkode: 82301...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste min etter jeg hadde avsluttet ti år med behandling. Etterpå har jeg makulert alle papirer og sperret journalene for innsyn. 

Anonymkode: f41b2...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange er det som egentlig har feil i journalen sin? Det er ikke slik at det er feil bare fordi man selv sier det. Og dersom det påvirker livet ens vil man jo merke det før man sjekker journalen sin. Så hva er egentlig bakgrunnen for at man gjør det uten at det er noe som ligger til grunn for det? Lite tiltro til helsevesenet? Mistenkeliggjøring? Ikke innsikt i egen helsetilstand? Noen ganger kan det nok være helt uskyldig, men mange har nok en agenda bak. 

Anonymkode: 82301...3ae

Psykiatri er jo ikke så objektivt som man skulle ønske. Når en pasient kan gå til tre ulike behandlere og komme ut med tre vidt forskjellige diagnoser basert på samme historikk, ja, da finnes det et problem i systemet som ikke direkte kan tilskrives pasient og som iallefall ikke burde påføre pasienten tilleggsbelastninger i form av eventuelle feilaktige diagnoser. Skal man først bli gitt en diagnose bør systemet tilstrebe at denne blir riktig. Til dette er på plass vil jeg anbefale de det gjelder om å holde et øye med hvilke diagnoser som blir utdelt, nettopp for å fange opp eventuelle feil slik at de kan rettes opp.

Anonymkode: 62614...e6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er for nysgjerrig til å la vær. Ville nok ikke hatt godt av å lese alt som står der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange er det som egentlig har feil i journalen sin? Det er ikke slik at det er feil bare fordi man selv sier det. Og dersom det påvirker livet ens vil man jo merke det før man sjekker journalen sin. Så hva er egentlig bakgrunnen for at man gjør det uten at det er noe som ligger til grunn for det? Lite tiltro til helsevesenet? Mistenkeliggjøring? Ikke innsikt i egen helsetilstand? Noen ganger kan det nok være helt uskyldig, men mange har nok en agenda bak. 

Anonymkode: 82301...3ae

Har ingen psykisk helse journal, men har lest min fysisk helse journal. Egentlig burde alle gjøre det, for det er vel en grunn til at helsevesenet klager over papirarbeidet, for den journalen kan være mye rart, gitt.  Uansett er det sunt å ha full oversikt i eget liv. 

Anonymkode: f7d73...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får man innsyn i egen journal fra dps? 

Anonymkode: 0a5e7...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man innsyn i egen journal fra dps? 

Anonymkode: 0a5e7...18d

Det er bare å be om en utskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange er det som egentlig har feil i journalen sin? 

Anonymkode: 82301...3ae

Mange. Du aner tydeligvis ikke. 

Og selvfølgelig vil man ikke alltid oppdage grove feil dersom man ikke leser journalen. Hvordan mente du det skulle skje? 

Anonymkode: 1aa0f...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt leser jeg den. Både fordi jeg vil se om jeg har klart å uttrykke meg på rett måte, om hva miljøpersonal har tenkt/observert, hva behandler har tenkt/observert osv. Jeg har vært innlagt i 6,5 mnd pluss at jeg har gått poliklinisk så jeg har mange journalnotater, epikriser, dag- og aftennotater osv. Har lest alle sammen. Det gir meg også mulighet til å reflektere ytterligere i etterkant av en samtale. Eller at jeg har en "mistanke" på meg som jeg ikke har blitt informert om. For eksempel har jeg i dag fått en ny suicidalitetsvurdering hvor jeg er vurdert til å være kronisk suicidal og at det kan være jeg benekter konkrete planer om suicid for å unngå tilbakeholdelse i avdeling da jeg ville skrives ut. Det var en mistanke jeg ikke ble informert om. Det er helt i orden for meg at behandleren tenker i de baner, men jeg liker å ha kontroll på hva som tenkes og ikke rundt min psykiske helsesituasjon. Det er jo ikke så morsomt å vite at man blir sett på som kronisk suicidal, men da vet jeg i alle fall det, og det gir meg mulighet til å reflektere mer rundt egen situasjon og komme fram til om jeg føler det stemmer eller ikke.

For meg er det positivt å følge med på egen journal, men så har jeg heller ikke noen form for paranoide trekk eller motarbeider systemet. At jeg kanskje ikke alltid er enig i det som blir skrevet er ikke noe som skaper mistillit hos meg. For noen vil det være negativt å lese journalen da de sliter med egen innsikt eller blir veldig fort mistenksom og lukker seg dersom de ikke er enig. Det er jo ikke spesielt hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste min egen journal og angrer den dag i dag. Jeg var uheldig med stedet jeg var innlagt og det var mye synsinger, meninger og ondskapsfulle utsagn i den journalen. Jeg ble faktisk syk av  å lese den. Byttet dps, og har aldri lest journalen min etter det

Anonymkode: 50948...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cyrus skrev:

Hvordan får man tilgang til slik info?

Du har lovfestet rett til å lese egen journal.

 

Jeg jobber i yrket, og jeg tror at det i mange tilfeller vil gjøre mer skade enn nytte. Det står ikke noe galt om deg, men å lese så kliniske observasjoner og registreinger om deg selv på et dårlig stadie, tror jeg gjør vondt. Vet ikke helt.

Anonymkode: 97e41...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...