Gå til innhold

Allergibarn i bursdag-bake alt allergivennlig eller tilby laktosefritt alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere det i praksis? Bursdagsbarnet skal hverken ha gele eller sjokoladekake. Hn ønsker seg kremkake og muffins. 

Anonymkode: 12396...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom laktose er det eneste problemet, hadde jeg laget alt uten, da det finnes gode erstatninger for det meste. Er jo bare å bytte ut kremfløte og melk med laktosefrie produkter.

Anonymkode: ae90e...dfc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet ville jeg laget kakene med laktosefrie produkter fordi det blir det enkleste. Rent generelt tenker jeg at om det er intoleranse så lager jeg et alternativ som de kan spise, mens om det det er allergi så lager jeg alt allergivennlig. 

Anonymkode: 2556d...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på alder på barna, og om det er lett å holde styr på om allergiske barnet spiser av det eller ikke. 

Men siden det er hovedpersonen, ville jeg ha laget alt tilpasset vedkommende. 

Anonymkode: d90cd...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag kakene med laktosefrie produkter? Vanskeligere er det ikke :P 

Anonymkode: 37fdb...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag kakene med laktosefrie produkter? Vanskeligere er det ikke :P 

Anonymkode: 37fdb...711

Finnes det laktosefri kremfløte og vaniljekrem?

Anonymkode: 12396...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på alder på barna, og om det er lett å holde styr på om allergiske barnet spiser av det eller ikke. 

Men siden det er hovedpersonen, ville jeg ha laget alt tilpasset vedkommende. 

Anonymkode: d90cd...2f9

Er en gjest som har allergi.

Anonymkode: 12396...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det laktosefri kremfløte og vaniljekrem?

Anonymkode: 12396...41f

Ja, det finnes laktosefri kremfløte. Vanilje er jeg litt usikker på. Har selv laktoseallergi og tenker nesten ikke over det lenger for ALT får en kjøpt laktosefritt i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torfa skrev:

Ja, det finnes laktosefri kremfløte. Vanilje er jeg litt usikker på. Har selv laktoseallergi og tenker nesten ikke over det lenger for ALT får en kjøpt laktosefritt i dag.

Ok, da finner jeg det nok:) Men er det tilstrekkelig å skylle vekk sjokoladetrekket på lollipop?

Anonymkode: 12396...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk deg at laktosefri kremfløte tar litt lenger tid for å piskes stiv, så ikke gi opp hvis det drøyer, og at den ikke piskes riktig like luftig. Det er ikke merkbart smaksmessig, men  du kan risikere å ikke få dekka hele kaka di dersom du kjøper den samme mengden fløte som du pleier. Pleier du for eksempel å kjøpe to kartonger, kan det være lurt å kjøpe inn en tredje så du har for sikkerhets skyld :) 

Anonymkode: b79f3...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er sikker på at det er laktoseallergi og ikke melkeallergi? En vesentlig forskjell

Som allergimamma tilbyr jeg meg alltid å ta med kake selv, så de slipper å bake to ganger (melkeallergi ikke bare laktoseintoleranse). Syntes ikke det er en selvfølge at du skal bake dobbelt

Anonymkode: 12f38...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er sikker på at det er laktoseallergi og ikke melkeallergi? En vesentlig forskjell

Som allergimamma tilbyr jeg meg alltid å ta med kake selv, så de slipper å bake to ganger (melkeallergi ikke bare laktoseintoleranse). Syntes ikke det er en selvfølge at du skal bake dobbelt

Anonymkode: 12f38...cb4

Jeg er enig i at hun må være sikker på at det er laktose og ikke melk som helhet. 

Men å bake dobbelt? Det er da ingen grunn til det ved laktoseallergi, når det er så enkelt å lage uten? 

Anonymkode: b79f3...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du er sikker på at det er laktoseallergi og ikke melkeallergi? En vesentlig forskjell

Som allergimamma tilbyr jeg meg alltid å ta med kake selv, så de slipper å bake to ganger (melkeallergi ikke bare laktoseintoleranse). Syntes ikke det er en selvfølge at du skal bake dobbelt

Anonymkode: 12f38...cb4

Mamman ga beskjed om at det var allergi iallefall.... Så fint du tilbyr deg det og både dere foreldre og barnet er helt sikre på at det faktisk er lakyosefritt. Hadde også sendt med kaker selv om bama var allergiske. Men "må" alt jeg lager være melkefriytt, er det forventet? Eller holder det med et alternativ da? Kam jeg feks servere marshmallows som jubilanten ønsker seg? Ts

Anonymkode: 12396...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamman ga beskjed om at det var allergi iallefall.... Så fint du tilbyr deg det og både dere foreldre og barnet er helt sikre på at det faktisk er lakyosefritt. Hadde også sendt med kaker selv om bama var allergiske. Men "må" alt jeg lager være melkefriytt, er det forventet? Eller holder det med et alternativ da? Kam jeg feks servere marshmallows som jubilanten ønsker seg? Ts

Anonymkode: 12396...41f

Er det laktose i marshmallows? :klo:  Det er vel hvertfall ikke det om du lager det hjemmelaget. Skal du ha potetgull så ville jeg kjøpt uten laktose, husker ikke hvilket merke det er, men les på baksiden av pakningen (er mysepulver i mye potetgull). Når det gjelder kaker så bytter du bare ut melkeprodukter med tilsvarende laktosefrie produkter. Vet ikke om du får kjøpt ferdig laktosefri vaniljekrem, men det er hvertfall ikke noe stress å lage selv av laktosefrie produkter.

Er det en ting eller to du ikke får laktosefritt (melkesjokolade f.eks), så tenker jeg det er helt greit så lenge det finnes andre ting vedkommende kan spise.

Enda et tips på tampen som er genialt i barnebursdager er å lage et skikkelig fruktfat, fruktspyd eller frukttog eller lignende av oppskåret frukt. Helt laktosefritt og veldig populært blant barn ;) 

Her i huset kjøper vi stortsett bare laktosefrie  melkeprodukter. Det er jo så lang holdbarhet på de. Genialt :nigo: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget alt laktosefritt. Generelt strekker jeg meg langt for at alle skal kunne spise det samme og at ikke de med allergier eller andre spesielle behov i matveien skal bli henvist til egen mat mens alle de andre spiser noe annet. Og jeg ser også hvor glade de blir over å kunne spise det samme som alle vennene sine for det er tydelig at dette ikke er noe de er vant med. Noen ganger betyr det at bursdagsbarnet ikke får akkurat den kaken eller maten han eller hun ønsket seg aller mest, men jeg synes det er viktig å lære barna mine at når man inviterer til selskap tar man hensyn til gjestene og favorittkaken kan man spise når som helst ellers.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da finner jeg det nok:) Men er det tilstrekkelig å skylle vekk sjokoladetrekket på lollipop?

Anonymkode: 12396...41f

Skylle av sjokoladetrekket wtf 😂 Kjøp laktosefri kroneis 

Anonymkode: 37fdb...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamman ga beskjed om at det var allergi iallefall.... Så fint du tilbyr deg det og både dere foreldre og barnet er helt sikre på at det faktisk er lakyosefritt. Hadde også sendt med kaker selv om bama var allergiske. Men "må" alt jeg lager være melkefriytt, er det forventet? Eller holder det med et alternativ da? Kam jeg feks servere marshmallows som jubilanten ønsker seg? Ts

Anonymkode: 12396...41f

Men hun har gitt beskjed om allergi, men boen bruker ordene om hverandre (meg inkludert) melkeallergi og laktoseallergi? 

Som nevbt lenger oppe, laktosesllergi er lett å tilrettelegge for melkeallergi er vanskeligere. Nettopp derfor tar jeg med selv, syntes jeg må det samt da er jeg sikker på at det er ordentlig melkefritt. HR opplevd å få servert "melkefri" mat led smør i feks. 

Det blr holde å lage noe anna til allergibarndt. Syntes bursdagsbarnet bør få velge selv hva det vil ha. Det dinnes oftest ferdige allergivennlige kaker i butikker som Meny/Mega også i frysedisken. "Kladdkakene", de brownielignende kakene er oftest melkefrie feks

Anonymkode: 12f38...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser dere det i praksis? Bursdagsbarnet skal hverken ha gele eller sjokoladekake. Hn ønsker seg kremkake og muffins. 

Anonymkode: 12396...41f

Laktose er så enkelt å styre unna så da hadde jeg laget alt laktosefritt. Hadde det dreid seg om gluten så ville jeg laget en medium glutenfri kake og en vanlig. Det er ikke alltid det går å lage alt uten gluten/laktose/nøtter/svinekjøtt etc så da får man bare lage et produkt disse kan spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være på den sikkre

På 22.6.2017 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Mamman ga beskjed om at det var allergi iallefall.... Så fint du tilbyr deg det og både dere foreldre og barnet er helt sikre på at det faktisk er lakyosefritt. Hadde også sendt med kaker selv om bama var allergiske. Men "må" alt jeg lager være melkefriytt, er det forventet? Eller holder det med et alternativ da? Kam jeg feks servere marshmallows som jubilanten ønsker seg? Ts

Anonymkode: 12396...41f

For å være sikker så er det bare å kjøre helt melkefritt og det er ikke så vanskelig :)

Kremfløte:

https://www.alpro.com/no/produkter/plantebasert-alternativ-til-matflote/plantebasert-alternativ-til-kremflote-soya?gclid=CjwKEAjw-LLKBRCdhqmwtYmX93kSJAAORDM6kBf4IlPf_GB1oaKwlXwlznSrd3QLVxL5eZ-2aKhpxxoCbjHw_wcB#productrange

Oppskrift på vaniljekrem:

 1 pakke vispbar soyakremfløte

  2 teskjeer sukker

  1 desiliter vegansk vaniljepudding (Alpro sin vaniljedessert)

 

Forventet er det nok ikke,men garantert verdsatt. Tenk så mye glede det barnet får av å kunne spise akkurat det samme som alle de andre :)

 

https://www.alpro.com/no/produkter/dessert/soya-liten-vanilje#productrange

 Visp kremfløte og sukker til du har en helt stiv krem. Ta ut en tredjedel og vend inn vaniljepuddingen.

 

 

 

Anonymkode: c672a...fda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, June 22, 2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser dere det i praksis? Bursdagsbarnet skal hverken ha gele eller sjokoladekake. Hn ønsker seg kremkake og muffins. 

Anonymkode: 12396...41f

Vil si det kommer an på barnas alder. Samtidig er det aldri godt å føle seg annerledes fordi man ikke kan spise det samme som alle andre. I bursdagsbesøk er det skjelden eller aldri nødvendig å ta hensyn til at andre ikke får i seg ernæringsriktig kost. Jeg ville løst dette med en type mat til alle. 

Anonymkode: a3062...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...