Gå til innhold

Hva slags hjelp kan man få av Barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er midt i et samarbeid med Barnevernet, og de har spurt meg om å tenke på hva slags hjelp/tiltak jeg kunne trenge. Men jeg aner jo ikke hva de kan tilby overhode? Så hva vet dere om av hjelpetiltak de er i stand til å utføre? 

Anonymkode: b2591...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De spør jo om hva du trenger. Ingen grunn til å tilby noe hjelpetiltak du ikke trenger. Dette står det på deres sider:

Hjelpetiltak i hjemmet

Alle kan en eller annen gang i livet komme i en vanskelig livssituasjon, hvor de har behov for hjelp og støtte til å ivareta egne barns omsorgsbehov. I slike tilfeller har barnevernet et ansvar for å hjelpe familien. Barnevernet kan sette inn ulike hjelpetiltak for å øke foreldrekompetansen, kompensere for mangler i omsorgen, eller avlaste foreldrene.

Målet med hjelpetiltak er å bidra til positiv endring hos barnet eller i familien. Hjelpetiltak skal rettes mot den bekymringen som er meldt om barnet og barnets omsorgssituasjon.

Noen hjelpetiltak kan være direkte knyttet til barnet, mens andre vil rette seg mot foreldrene. Ofte vil det være nødvendig med en kombinasjon av tiltak for å hjelpe barnet og familien på best mulig måte. Hjelpetiltak kan settes inn for kortere og lengre perioder, alt ettersom hvilket tiltak som er hensiktsmessig for den enkelte familie. I visse situasjoner kan hjelpetiltak strekke seg over mange år. Slike tiltak kan eksempelvis være støttekontakt, barnehageplass, avlastningshjem etc. 

Anonymkode: d699e...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De spør jo om hva du trenger. Ingen grunn til å tilby noe hjelpetiltak du ikke trenger. Dette står det på deres sider:

Hjelpetiltak i hjemmet

Alle kan en eller annen gang i livet komme i en vanskelig livssituasjon, hvor de har behov for hjelp og støtte til å ivareta egne barns omsorgsbehov. I slike tilfeller har barnevernet et ansvar for å hjelpe familien. Barnevernet kan sette inn ulike hjelpetiltak for å øke foreldrekompetansen, kompensere for mangler i omsorgen, eller avlaste foreldrene.

Målet med hjelpetiltak er å bidra til positiv endring hos barnet eller i familien. Hjelpetiltak skal rettes mot den bekymringen som er meldt om barnet og barnets omsorgssituasjon.

Noen hjelpetiltak kan være direkte knyttet til barnet, mens andre vil rette seg mot foreldrene. Ofte vil det være nødvendig med en kombinasjon av tiltak for å hjelpe barnet og familien på best mulig måte. Hjelpetiltak kan settes inn for kortere og lengre perioder, alt ettersom hvilket tiltak som er hensiktsmessig for den enkelte familie. I visse situasjoner kan hjelpetiltak strekke seg over mange år. Slike tiltak kan eksempelvis være støttekontakt, barnehageplass, avlastningshjem etc. 

Anonymkode: d699e...d1c

Jeg har lest dette. Men det jeg lurer på er om noen har personlige erfaringer ang hva slags hjelp det i praksis går an å få. 

Anonymkode: b2591...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pmto-kurs var jeg veldig fornøyd med. Cos-p kurs tilbys også, det er lærerikt. 

Anonymkode: f17bb...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk hjelp til ferieutstyr som telt, sovepose, sykkel til barnet, sykkelhenger til å ha barnet i, billetter til forskjellige ting som kino eller inngang i dyrepark og lignende slik at familien kan oppleve en liten ferie. Men noen ganger må det forskuddteres og så får du penger igjen ved visning av kvitteringer. Barn kan også få betalt fritidssysler som idrettkontigent og utstyr. Dette var noen eksempler.

Anonymkode: 0a31d...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrekurs, avlastning, økonomisk eller praktisk hjelp til at barnet kan være med på fritidsaktiviteter.

En slekning av meg fikk støttekontakt som tok henne med i stall en gang i uka i mange år for eksempel. Foresatte hadde hverken økonomisk eller annen kapasitet til å følge henne opp mot fritidsaktiviteter (og heller ikke så mye annet men det er en annen historie). Da hun ble stor nok til å komme seg til stallen selv sluttet støttekontakten men barnevernet fortsatt å betale for tilknytning til ridesenteret og annen familie hjalp henne økonomisk med hesten.

  

Anonymkode: 20b45...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ekstreme tilfeller bør det bli en mulighet at barnevernet går inn som nanny/hushjelp, som siste utvei før omsorgsovertakelse. I Norge er det en negativ innstilling til hushjelp, dessverre, derfor mister foreldre omsorgen oftere enn strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 337bc...96c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ekstreme tilfeller bør det bli en mulighet at barnevernet går inn som nanny/hushjelp, som siste utvei før omsorgsovertakelse. I Norge er det en negativ innstilling til hushjelp, dessverre, derfor mister foreldre omsorgen oftere enn strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 337bc...96c

Er dette et ironisk innlegg hvis ikke vennligst utdyp.

Anonymkode: 0a31d...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan også tilby/gi økonomisk støtte til å dekke svømmekurs til barna som trenger ekstra hjelp til dette. 

Endret av slagelse
Rettelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er midt i et samarbeid med Barnevernet, og de har spurt meg om å tenke på hva slags hjelp/tiltak jeg kunne trenge. Men jeg aner jo ikke hva de kan tilby overhode? Så hva vet dere om av hjelpetiltak de er i stand til å utføre? 

Anonymkode: b2591...479

Hva slags samarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 hjelp til å strukturere hverdagen hjemme for foreldrene med f.els lage rutiner i forhold til søvn, kosthold, skole, fritidsaktiviteter, kontakt med andre instanser som skole, kursing i forhold til oppdragelse  og det å være foreldre.

I forhold til barna det å få støttekontakt som kan hjelpe med aktiviteter, leksehjelp osv. Avlastning på hverdager eller i helger.

,økonomisk støtte i forhold til aktiviteter, SFO og barnehage. 

Du må tenke etter selv hva du/barna trenger for at hverdagen skal bli bedre. 

Anonymkode: 8a248...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er midt i et samarbeid med Barnevernet, og de har spurt meg om å tenke på hva slags hjelp/tiltak jeg kunne trenge. Men jeg aner jo ikke hva de kan tilby overhode? Så hva vet dere om av hjelpetiltak de er i stand til å utføre? 

Anonymkode: b2591...479

Ikke tenk på hva de kan tilby tenker jeg. Si bare hva du ønsker og trenger! Sett deg ned og tenk etter. Det er nok det de forventer og vil. Tenker jeg da. Det er deg og barnet/barna det handler om vet du. I omvendt rekkefølge kanskje :-) men håper du skjønner. Lykke til ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I ekstreme tilfeller bør det bli en mulighet at barnevernet går inn som nanny/hushjelp, som siste utvei før omsorgsovertakelse. I Norge er det en negativ innstilling til hushjelp, dessverre, derfor mister foreldre omsorgen oftere enn strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 337bc...96c

Det har vært gjort noen steder, men dessverre ble det for dyrt for det offentlige. En person i full stilling 5 dager i uka er jo kostbart. Det er jo umulig for det offentlige å bruke så mye penger på en familie dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn vi har tiltak via barnevernet til. Barnet har i mange år slitt med sosiale samspill og har vært suicidal.

Har nå ungdomsgruppe han er med på en gang i uka samt miljøarbeider han er med en gang i uka.

Dette har gjort underverker for ham. Han har ikke selvmordstanker lenger og klarer å omgås andre.

Han er egentlig blitt for stor til å være med i ungdomsgruppa, men de er fleksible og han får etter eget ønske fortsette der også neste skoleår. 

Han kan selv avslutte der hvis han ønsker. 

De dekker også enkelte sosiale ting med miljøarbeideren. Som gocart, svømming etc.

Vi har også muligheten for forskjellige kurs. Og får veiledning i håndtering av barnet.

i tillegg har vi samarbeid med en annen lavterskel instans hvor han går til samtaler. Dette er tverrfaglig med skole/ bup/ hippt/ bv og hjem.

Det var først etter at barnevernet kom inn med sine tiltak at endringene begynte å skje. All ære til dem for at jeg ikke har et barn for lite. 

Anonymkode: 0d845...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er midt i et samarbeid med Barnevernet, og de har spurt meg om å tenke på hva slags hjelp/tiltak jeg kunne trenge. Men jeg aner jo ikke hva de kan tilby overhode? Så hva vet dere om av hjelpetiltak de er i stand til å utføre? 

Anonymkode: b2591...479

Har hørt fra venninne som er barnevernskonsulent at du kan få hjelp:

-Vaskehjelp

-Innkjøp mat

-NAV-ekstra støtte

- Psykolog og sosionom 

- Barnepass

-Kurs/utdanning

Anonymkode: 350c6...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...