Gå til innhold

Venninne med autistisk sønn - hverdagen er bare mas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Må du gjøre noe? Hold deg unna som du gjør nå om du blir sliten. Det er nok kompetente folk som vet og rådgir henne. 

Og igjen det kan man ikke være sikker på.

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hvor i Norges land du er ifra, men her i Oslo, er det ofte man ikke for hjelp, man søker om ting som man får avslag på pga budsjett, jeg hadde en bekjent med gutt på barneskole på Grunerløkka med diagnose autist og hadde  behov for spesielt tilrettning, hvor rektor ville ikke gjøre det pga budsjett, etter flere runder på flere mnd tok hun tok kontakt med advokat og da endelig  fikk den hjelpen hun (barnet) hadde krav, jeg har flere inkludert meg selv må fighte og sloss for å få hjelp, ofte er også løsningen kun medisin ingenting utenom det. 

Anonymkode: c8362...5f1

Jeg bor ikke i Oslo. Men, budsjett er noe de aller fleste skoler vifter med når det er snakk om ekstra ressurser. Få ppt på banen, be dem om en sakkyndig vurdering, og tiltakssplan, og henvis deretter til opplæringsloven. Skolen står ikke særlig sterkt om de fortsatt nekter barnet tilrettelagt undervisning. Mange undervurderer barnets opplæringslov..vi voksne arbeidere har arbeidsmiljøloven å forholde oss til, og det er ikke mange som er dumme nok til å gjøre overtramp på den..samme gjelder opplæringsloven ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og igjen det kan man ikke være sikker på.

Anonymkode: c8362...5f1

Nei,selvfølgelig ikke liksom. En må jo "gjøre noe" om en ikke forstår. At folk ikke kan slutte å bry seg med pga uerfarenhet og egne subjektive synsinger. Tror nok det er folk som bryr seg OM. Og vet og skjønner mer -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Jeg bor ikke i Oslo. Men, budsjett er noe de aller fleste skoler vifter med når det er snakk om ekstra ressurser. Få ppt på banen, be dem om en sakkyndig vurdering, og tiltakssplan, og henvis deretter til opplæringsloven. Skolen står ikke særlig sterkt om de fortsatt nekter barnet tilrettelagt undervisning. Mange undervurderer barnets opplæringslov..vi voksne arbeidere har arbeidsmiljøloven å forholde oss til, og det er ikke mange som er dumme nok til å gjøre overtramp på den..samme gjelder opplæringsloven ;) 

Har ett barn en diagnose så nytter det jo ikke å snakke med bare . PPT, BUP og kommune har noe og si, ikke skolen alene.

Anonymkode: 63907...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Jeg bor ikke i Oslo. Men, budsjett er noe de aller fleste skoler vifter med når det er snakk om ekstra ressurser. Få ppt på banen, be dem om en sakkyndig vurdering, og tiltakssplan, og henvis deretter til opplæringsloven. Skolen står ikke særlig sterkt om de fortsatt nekter barnet tilrettelagt undervisning. Mange undervurderer barnets opplæringslov..vi voksne arbeidere har arbeidsmiljøloven å forholde oss til, og det er ikke mange som er dumme nok til å gjøre overtramp på den..samme gjelder opplæringsloven ;) 

Du mistet hele poenget. Hun måtte gå til advokat for å det barnet skulle ha krav på, etter å ha kranglet med skolen i flere mnd.

Som bla annet var for å få en assistent sitte ved siden av barnet. Det burde ikke være slik, men slik er virkeligheten for mange med barn med diagnose, spesielt i dette tilfellet da det er en "mild" autisme. Og man faller gjennom to stoler.

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ett barn en diagnose så nytter det jo ikke å snakke med bare . PPT, BUP og kommune har noe og si, ikke skolen alene.

Anonymkode: 63907...83d

Enig,derfor mener jeg at TS burde å oppforde henne og/eller ta kontakt med disse menneskene, for det er ikke for gitt at venninnen for hjelp av de.

Anonymkode: c8362...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mistet hele poenget. Hun måtte gå til advokat for å det barnet skulle ha krav på, etter å ha kranglet med skolen i flere mnd.

Som bla annet var for å få en assistent sitte ved siden av barnet. Det burde ikke være slik, men slik er virkeligheten for mange med barn med diagnose, spesielt i dette tilfellet da det er en "mild" autisme. Og man faller gjennom to stoler.

Anonymkode: c8362...5f1

Har du hørt om ppt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ett barn en diagnose så nytter det jo ikke å snakke med bare . PPT, BUP og kommune har noe og si, ikke skolen alene.

Anonymkode: 63907...83d

Men bup kan ikke lage tiltaksplaner for skolen ;) Kun ppt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Har du hørt om ppt?

Herregud, jeg gir opp-du skjønner ikke hva jeg prøver å si, kjempe fint at du ha opplevd det andeledes, virkelig :)

Anonymkode: c8362...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig,derfor mener jeg at TS burde å oppforde henne og/eller ta kontakt med disse menneskene, for det er ikke for gitt at venninnen for hjelp av de.

Anonymkode: c8362...5f1

Men hvis barnet har fått en diagnose så har de mest sannsynlig fått veiledning av BUP for hva de kan gjøre videre. En må ikke takke ja, men synes det er rart hvis disse foreldrene har avvist hjelp eller at BUP ikke har sagt noe i det hele tatt.

Anonymkode: 63907...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Men bup kan ikke lage tiltaksplaner for skolen ;) Kun ppt.

BUP kan hjelpe jo. De har utredet barnet og kan legge press på det som barnet trenger, ut i fra diagnosen de har satt, hvis en ikke får den hjelpen man trenger.

Anonymkode: 63907...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis barnet har fått en diagnose så har de mest sannsynlig fått veiledning av BUP for hva de kan gjøre videre. En må ikke takke ja, men synes det er rart hvis disse foreldrene har avvist hjelp eller at BUP ikke har sagt noe i det hele tatt.

Anonymkode: 63907...83d

Igjen min erfaring er at den veiledningen er eskremt lite, man for mer hjelp hvis barnet er utagerende og forstyrrende for elever, og da er det gjerne lærere som har blitt lei og tatt kontakt med de forskjellige distansene.

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mistet hele poenget. Hun måtte gå til advokat for å det barnet skulle ha krav på, etter å ha kranglet med skolen i flere mnd.

Som bla annet var for å få en assistent sitte ved siden av barnet. Det burde ikke være slik, men slik er virkeligheten for mange med barn med diagnose, spesielt i dette tilfellet da det er en "mild" autisme. Og man faller gjennom to stoler.

Anonymkode: c8362...5f1

Men da er det ikke skolen som er problemet, men kommunen.

Anonymkode: 63907...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det ikke skolen som er problemet, men kommunen.

Anonymkode: 63907...83d

Spiller det noe rolle?

Poenget var at hun fikk ikke hjelp, før hun gikk til det dratiske og kontaktet advokat og lagte en sak.

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen min erfaring er at den veiledningen er eskremt lite, man for mer hjelp hvis barnet er utagerende og forstyrrende for elever, og da er det gjerne lærere som har blitt lei og tatt kontakt med de forskjellige distansene.

Anonymkode: c8362...5f1

BUP skal ikke veilede selv, men synes det er rart hvis BUP f.eks ikke har nevnt habiliteringstjenesten en gang. Eller noe støtteapparat for foreldre og barn med autisme? At de bare har sagt: Her har dere autisme og adjø.... Og ingen videre veiledning til foreldrene som sitter med en ny diagnose.

Anonymkode: 63907...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

BUP skal ikke veilede selv, men synes det er rart hvis BUP f.eks ikke har nevnt habiliteringstjenesten en gang. Eller noe støtteapparat for foreldre og barn med autisme? At de bare har sagt: Her har dere autisme og adjø.... Og ingen videre veiledning til foreldrene som sitter med en ny diagnose.

Anonymkode: 63907...83d

Enig. det burde å være mer. 

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noe rolle?

Poenget var at hun fikk ikke hjelp, før hun gikk til det dratiske og kontaktet advokat og lagte en sak.

Anonymkode: c8362...5f1

Ja, det spiller en rolle. Det er feil info om skolen og derfor ikke riktig å gi dem skylden når det ikke er dem som har siste ordet. Mulig skolen kunne gjort en bedre jobb, hvem vet, men jeg som har barn med diagnose synes det er forskjell på å ha barnet mitt på en skole som ikke vil hjelpe enn en skole som vil, men ikke får de ressursene barnet mitt trenger.

Anonymkode: 63907...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BUP kan hjelpe jo. De har utredet barnet og kan legge press på det som barnet trenger, ut i fra diagnosen de har satt, hvis en ikke får den hjelpen man trenger.

Anonymkode: 63907...83d

Ja, det kan de, men de kan IKKE lage tiltaksplan for skolen. Det er derfor de har samarbeidsmøter med ppt - hvor de rådgir og sier hvilke tiltak som må til, og så skriver ppt en sakkyndig vurdering, som deretter blir gitt skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det spiller en rolle. Det er feil info om skolen og derfor ikke riktig å gi dem skylden når det ikke er dem som har siste ordet. Mulig skolen kunne gjort en bedre jobb, hvem vet, men jeg som har barn med diagnose synes det er forskjell på å ha barnet mitt på en skole som ikke vil hjelpe enn en skole som vil, men ikke får de ressursene barnet mitt trenger.

Anonymkode: 63907...83d

Tydeligvis ville ikke skolen hjelpe, når rektor kun snakker om budsjett og nekter å sende søknad til rikitge distanser, nå har jeg også ikke fortalt alt fordi jeg ikke vil gjøre det slik at man skjønner hvem det gjelder, skolen hadde mulighet til å gi ressurser men ville ikke gi så mye av budsjettet sitt ti0 barel ett barn, når mor gikk til sak ombestemte rektor seg og ga de ressuserne de hadde og kunne gi barnet på dagen (nesten).

Anonymkode: c8362...5f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener derimot du burde si noe. Ikke belærende, men fortell om det du har lært, at rutiner og stabilitet kan hjelpe. Det er ganske gjennomgående for de med autisme, at klare forventninger, og rutine hjelper på den indre uroen og problemene. 

Anonymkode: 67000...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...