Gå til innhold

Slem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er man slem om man tar takst på huset før kjæresten kjøper seg inn, og kanskje er litt gjerrig eller forsiktig med at ditt er ditt selv om man skal få barn sammen. 

Noen har de jeg kjenner, føler jeg har vært dumsnille og har gitt halve huset til kjæresten selv om kanskje 30% er ned betalt. Så har de kun delt det lånet som er igjen og gjort det slike at personen får halve huset. 

Selv om man har et veldig sikkert forhold å føler vi er et team, og vil nok leve resten av livet sammen. 

Men er man slem om man tenker litt sånn?

Anonymkode: d7080...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er man ikke slem. Man er fornuftig og realistisk. For meg hadde det uaktuelt å la mannen regelrett FÅ halve huset, som jeg har spinket og spart for å kjøpe. 

 

Anonymkode: e3aee...f5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er mange forskjellige måter å se dette på.

Det er de to som skal være samboere som må bli enige om løsning.

Noen velger å beholde eierandel i forhold til den enkeltes innskudd. Andre velger å gi den som eier minst en større andel hvert år ettersom årene går uten å telle på hvor mange kroner hver har skutt inn.

Selv har jeg jobbet svært hardt for å få til boligkjøp - det er ikke naturlig for meg å gi vekk eierandel uten en eller annen form for reell motytelse i form av innskudd eller eventuelt en avtale om innarbeiding over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke slem. Det er også grunn til å ta takst fordi banken som samboer skal ta opp huslån i vil ha dokumentasjon på sikkerheten før lånet gis. 

Hvis du satt med et hus verdt tre mill, resten to mill, har du egenkapital på en mill. Kjæreste selger sin leilighet med 500.000 i overskudd. Skal han da bare betale inn overskuddet på 500.000 og være ansvarlig for totalt resten på huset, altså 1,5 mill og så eier dere liksom likt?!? DET hadde ikke jeg gått med på. 

Da får dere eie skjevt, evt ha skriftliggjort at din egenkapital i boligen er 500.000 mer enn hans.

Det er ikke gjerrig, det er realistisk.  

Anonymkode: d9202...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er veldig lurt. Har hørt om tilfeller der menn bare vil kjøpe seg inn eller bli ektefelle for å senere få en bit av verdien/kaka i baktankene.

Anonymkode: 911e8...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet takst om det bare var et år siden huset ble kjøpt, men jeg hadde definitivt forventet at man kjøper seg inn for halve verdien av huset, ikke halvparten av det man har lån på! Er det lenge siden huset er kjøpt er det en selvfølge med takst!

Anonymkode: 90b20...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett så skal den ene kjøpe seg inn med dagens takst, og ikke taksten som var den gang da, da du kjøpte. 

Alle går inn i forhold med den tanken i hodet at det skal vare livet ut. Men vi vet at omtrent 50 % av alle ekteskap ender med skilsmisse. (Statstikk på samboerforhold finnes ikke.)

Derfor er det like viktig at du sikrer deg og din partner med samboeravtale og gjensidig testament. Et medlemskap i Huseiernes Landsforbund er heller ikke dumt. Der kan du få god hjelp med mangt og mye. 

Anonymkode: 1506d...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...