Gå til innhold

Gitt at helvete og himmelen finnes - kommer man til helvete om man lyver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En sannhet har alltid  to sider. Det kan være riktig å lyve i visse omstendigheter, som da Corri Ten Bom sa hun ikke gjemte jøder til nazistene. På samme måte som at det er greit å kjøre på venstre side i Norge for å unngå å skade noen. Uansett tilhører dommen Herren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Simbyxor skrev:

Bevisst løgn, uten anger, er en dødssynd i kristendommen. Så ja, da kommer du til helvete. 

Men hvis du snakker om Islam, så har "de lov til" å lyve til f.eks kristne. Eller ateister. For i deres øyne er alle andre enn muslimer bare dritt (det er også derfor de tror de kan komme "til himmelen" hvis de dreper vantro)

Drømmer du!. Dette er usant uten noe hold og referanse til islamske tekster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

En sannhet har alltid  to sider. Det kan være riktig å lyve i visse omstendigheter, som da Corri Ten Bom sa hun ikke gjemte jøder til nazistene. På samme måte som at det er greit å kjøre på venstre side i Norge for å unngå å skade noen. Uansett tilhører dommen Herren

Sant det, Uansett tilhører dommen Herren

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Det forutsetter at Helvete finnes. Hittil har vi ingen beviser som tyder på at det finnes.

Det forutsetter at det er galt å lyve. Hittil har vi ingen beviser på at dette er galt og at det skal føre deg til det imaginære Helvetet.

Bibelen og ander lignende skrifter er skrevet av mennesker, men det finnes ingen beviser som tyder på at det de skrev om er sant.

Anonymkode: 43a74...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forutsetter at Helvete finnes. Hittil har vi ingen beviser som tyder på at det finnes.

Det forutsetter at det er galt å lyve. Hittil har vi ingen beviser på at dette er galt og at det skal føre deg til det imaginære Helvetet.

Bibelen og ander lignende skrifter er skrevet av mennesker, men det finnes ingen beviser som tyder på at det de skrev om er sant.

Anonymkode: 43a74...2a8

......og griser kan fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debatant skrev:

......og griser kan fly :)

Det vet vi beviselig at de ikke kan. Så de har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 43a74...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi beviselig at de ikke kan. Så de har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 43a74...2a8

Dumme kommentarer krever dumme svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, debatant skrev:

Dumme kommentarer krever dumme svar.

Fortell hva som var så dumt med det jeg skrev?

Helvete er ikke bevist, bibelen er skrevet av mennesker og hvem har slått fast at det er galt å lyve?

Anonymkode: 43a74...2a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Gitt at det finnes hvor er man når man lever her på jorda?  Med tanke på at man opplever smerte og sorg lykke og kjærlighet..

Anonymkode: 00a9a...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forutsetter at Helvete finnes. Hittil har vi ingen beviser som tyder på at det finnes.

Det forutsetter at det er galt å lyve. Hittil har vi ingen beviser på at dette er galt og at det skal føre deg til det imaginære Helvetet.

Bibelen og ander lignende skrifter er skrevet av mennesker, men det finnes ingen beviser som tyder på at det de skrev om er sant.

Anonymkode: 43a74...2a8

Nå var nå en gang premisset for tråden at himmelen og helvete finnes. Så å begynne med å diskutere at det ikke finne får du lage din egen tråd om. 

TS

Anonymkode: b728e...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, omarel skrev:

Drømmer du!. Dette er usant uten noe hold og referanse til islamske tekster.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, omarel skrev:

Har du studert islam? Virker ikke sån!

Mer enn deg, tydeligvis. Har du i det hele tatt lest Koranen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Simbyxor skrev:

Det handler ikke om å torturere, det handler om fravær av Gud. 

Javel, men er det virkelig verre å fortelle en eneste løgn, enn å bli fratatt Guds nærvær for evig og alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Javel, men er det virkelig verre å fortelle en eneste løgn, enn å bli fratatt Guds nærvær for evig og alltid?

Du ser ikke den store sammenhengen; så lenge man står for løgnen, er det en ond handling. Angrer man ikke, står man for løgnen. Man skal følge den smale stien, forstår du? Det skal ikke være lett å komme til himmelen. Men det er veldig lett å ikke komme til himmelen. Hvis man forteller en løgn, og angrer, så kan man be om tilgivelse. Men om man ikke angrer, og for eksempel fortsetter å lyve (eller tenke i de baner), så er det du selv som vender deg bort fra Gud. 

Det er ikke Gud som vender seg bort fra deg, han lar alle som ønsker det og som ber om tilgivelse og mener det, få komme til seg. Men man må følge den smale stien.

Slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debatant skrev:

Hva er ondest klandre løgneren, eller Gud for løgnene som blir fortalt?

Jeg klandrer ikke Gud for et menneskes løgn her, jeg spør hva som er ondest: torturere noen i evig tid, eller å fortelle en eneste løgn? Vi vet jo svaret på det, for det er åpenbart. På samme måte som at det er galt av barnet mitt å stjele en sjokolade, er det selvsagt ekstremt mye verre hvis jeg pisker henne til døde for å ha gjort det.

Denne kognitive dissonansen er det største problemet i vanlig kristendom, for den sier at to gjensidig utelukkende ting er sant samtidig. Den sier både at Gud dømmer rettferdig, OG at han har tenkt å torturere en del mennesker til evig tid. Begge deler kan ikke være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Du ser ikke den store sammenhengen; så lenge man står for løgnen, er det en ond handling. Angrer man ikke, står man for løgnen. Man skal følge den smale stien, forstår du? Det skal ikke være lett å komme til himmelen. Men det er veldig lett å ikke komme til himmelen. Hvis man forteller en løgn, og angrer, så kan man be om tilgivelse. Men om man ikke angrer, og for eksempel fortsetter å lyve (eller tenke i de baner), så er det du selv som vender deg bort fra Gud. 

Det er ikke Gud som vender seg bort fra deg, han lar alle som ønsker det og som ber om tilgivelse og mener det, få komme til seg. Men man må følge den smale stien.

Slik er det.

Jeg vet ikke hva du mener helt konkret med fravær av Gud. Hvis du mener at vi lever evig vil jeg tro det er en ganske kjip tilværelse.

Jeg forstår ikke i hvilken sammenheng en evigvarende lidelse kan være en rettferdig straff for noen som helst forbrytelse, spesielt ikke en enkelt løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg vet ikke hva du mener helt konkret med fravær av Gud. Hvis du mener at vi lever evig vil jeg tro det er en ganske kjip tilværelse.

Jeg forstår ikke i hvilken sammenheng en evigvarende lidelse kan være en rettferdig straff for noen som helst forbrytelse, spesielt ikke en enkelt løgn.

Det er fordi du ikke er kristen, og ikke anser en løgn som en synd. 

Med fravær av Gud er det veldig lett: Fravær av Gud. Gud har skapt verden, og alt, og ønsker at mennesker skal være gode. Gud er god. 

Når du er ond, vender du deg bort fra Gud. Selvsagt er det en grusom tilværelse! Når man innser hva man har gjort, og hva man har vendt seg bort fra. Du kan jo tenke deg hva fravær av alt godt betyr.

Endret av Simbyxor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Jeg klandrer ikke Gud for et menneskes løgn her, jeg spør hva som er ondest: torturere noen i evig tid, eller å fortelle en eneste løgn? Vi vet jo svaret på det, for det er åpenbart. På samme måte som at det er galt av barnet mitt å stjele en sjokolade, er det selvsagt ekstremt mye verre hvis jeg pisker henne til døde for å ha gjort det.

Denne kognitive dissonansen er det største problemet i vanlig kristendom, for den sier at to gjensidig utelukkende ting er sant samtidig. Den sier både at Gud dømmer rettferdig, OG at han har tenkt å torturere en del mennesker til evig tid. Begge deler kan ikke være sant.

Så deter en kognitiv dissonans å holde folk til ansvar for handlingene sine. wow. Hva vet du om Guds dommer. Og blir det ikke for dumt å debattere noe du ikke vet noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
14 timer siden, debatant skrev:

Gud dømmer synd fordi Han hater det. Er det vanskelig å forstå?

Du igjen da. Jada. Gud hater synd,men ikke syndere. Er det vanskelig for deg å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...