Gå til innhold

Tar ansatte bak kassen penger til seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier alltid å ta i mot kvitteringen og beholde den når jeg har handlet. Dessverre sjekket jeg ofte ikke før jeg kom hjem før, og da er det irriterende å oppdage at kassereren har gjort ting som å slå inn en agurk til 20,- istedenfor en brokkoli til 10,- som jeg faktisk kjøpte. Eller slått inn feil type tunfiskboks, så det ble en dyrere type enn den jeg faktisk hadde valgt. Har aldri blitt feil for de helt store summene, men det irriterer meg grenseløst at det ALLTID er til butikkens gevinst at disse feilslagene skjer! Det har aldri vært til min fordel, faktisk. Kan skjønne at trådstarter irriterer seg over dette, for jeg gjør det selv. Men jeg har som sagt aldri opplevd noen store summer feil. Små nok til at man ikke vil reagere nevneverdig over totalen, bare betale og gå.

Uansett har jeg nå det siste halvåret begynt å sjekke kvitteringen mens jeg fremdeles er i butikken eller rett utenfor. For finner jeg feil da, kan jeg gå tilbake og få det rettet og få igjen pengene mine. Matvarer er dyrt nok i Norge, og jeg gidder ikke betale mer enn jeg må.

Anonymkode: 3f06c...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok for mye betalt en gang fordi sjefen ropte en sum til meg, da varen ikke var priset. Fryktelig irriterende når ting ikke er priset eller det stårmpå feil plass. Eller at det ikke er registrert.

Anonymkode: 526c9...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid å ta i mot kvitteringen og beholde den når jeg har handlet. Dessverre sjekket jeg ofte ikke før jeg kom hjem før, og da er det irriterende å oppdage at kassereren har gjort ting som å slå inn en agurk til 20,- istedenfor en brokkoli til 10,- som jeg faktisk kjøpte. Eller slått inn feil type tunfiskboks, så det ble en dyrere type enn den jeg faktisk hadde valgt. Har aldri blitt feil for de helt store summene, men det irriterer meg grenseløst at det ALLTID er til butikkens gevinst at disse feilslagene skjer! Det har aldri vært til min fordel, faktisk. Kan skjønne at trådstarter irriterer seg over dette, for jeg gjør det selv. Men jeg har som sagt aldri opplevd noen store summer feil. Små nok til at man ikke vil reagere nevneverdig over totalen, bare betale og gå.

Uansett har jeg nå det siste halvåret begynt å sjekke kvitteringen mens jeg fremdeles er i butikken eller rett utenfor. For finner jeg feil da, kan jeg gå tilbake og få det rettet og få igjen pengene mine. Matvarer er dyrt nok i Norge, og jeg gidder ikke betale mer enn jeg må.

Anonymkode: 3f06c...c0d

Hehehehe, nu vell. Kjiper at feil skjer men å tro at butikker tjener helt vilt på små feil 😂😂😂😂😂😂 

Du kjøper sikkert ting som er på tilbud? Gevinst til deg og tap til butikken. Jordbær til 22,90 - jatakk? Butikken taper penger for hver eneste kurv. Du sa en pose men trengte vist en til? En krone i minus til butikk. And so on... 

Anonymkode: adaf4...337

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehehe, nu vell. Kjiper at feil skjer men å tro at butikker tjener helt vilt på små feil 😂😂😂😂😂😂 

Du kjøper sikkert ting som er på tilbud? Gevinst til deg og tap til butikken. Jordbær til 22,90 - jatakk? Butikken taper penger for hver eneste kurv. Du sa en pose men trengte vist en til? En krone i minus til butikk. And so on... 

Anonymkode: adaf4...337

De driver bevisst på ..

Anonymkode: 6fc1b...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Jeg er under 30 og bruker bare kontanter omtrent, kjenner flere som gjør det samme. 

Anonymkode: 619d2...c8b

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler også med kontanter og er under 70 :Nikke:

Anonymkode: 7b488...baa

http://e24.no/privat/kontanter/kontantene-forsvinner-kontantbetaling-i-dagligvarehandelen-er-halvert-paa-fem-aar/23607810

 

dEUeSIT_QSW5aEL95eAt7Q.png

Anonymkode: b667d...009

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, coffeegirl83 skrev:

Okei da. Spør fra nå av alltid etter kvittering og sjekk gjennom :D

Jeg har lurt litt på dette, hvordan sjekker jeg? Jeg var med min bestemor på butikken en gang, og hun visste jo hva ting kostet og fikk fikset noe feilpriset frukt med en gang.

Meg selv aner ikke hva noe mat koster. Hva melk koster for eksempel, det har jeg ikke peiling på.

Skulle nesten vært en app jeg kunne legge inn alle varene, og om kunne summere prisene for meg. Slik at jeg kunne starte ragnarok hvis butikken prøver å lure meg. Men det virker som fryktelig mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg har lurt litt på dette, hvordan sjekker jeg? Jeg var med min bestemor på butikken en gang, og hun visste jo hva ting kostet og fikk fikset noe feilpriset frukt med en gang.

Meg selv aner ikke hva noe mat koster. Hva melk koster for eksempel, det har jeg ikke peiling på.

Skulle nesten vært en app jeg kunne legge inn alle varene, og om kunne summere prisene for meg. Slik at jeg kunne starte ragnarok hvis butikken prøver å lure meg. Men det virker som fryktelig mye arbeid.

Du er nødt til å sjekke prislappen rett og slett.

 

Og nå det kommer til frukt kan det veies, dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, coffeegirl83 skrev:

Du er nødt til å sjekke prislappen rett og slett.

 

Og nå det kommer til frukt kan det veies, dersom du ønsker det.

Men hvordan skal jeg huske prisene på 50 forskjellige varer samtidig som jeg står å vurderer cherrytomater eller hvilken ost jeg vil ha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehehehe, nu vell. Kjiper at feil skjer men å tro at butikker tjener helt vilt på små feil 😂😂😂😂😂😂  

Anonymkode: adaf4...337

Det blir store beløp når slike feil skjer med mange kunder, hver dag.

Jeg har opplevd flere ganger at butikker har gjort feil, og hver gang har det gått i butikkens favør. Nå ber jeg konsekvent om kvittering, og ser gjennom den når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: cee5a...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir store beløp når slike feil skjer med mange kunder, hver dag.

Jeg har opplevd flere ganger at butikker har gjort feil, og hver gang har det gått i butikkens favør. Nå ber jeg konsekvent om kvittering, og ser gjennom den når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: cee5a...42c

Så klart går det typisk i butikkens favør, men det er ikke bevisst. Prisene ligger inne i systemet med en "standard"pris, men så kommer gjerne varen på tilbud. Noen ganger endres etiketten til en lavere pris, uten at prisen i selve systemet oppdateres, eller så fjernes ikke tilbudsetiketten etter at tilbudet faktisk er over. Og når priser endrer seg går de typisk opp; prisene på alt sammen økes litt etter litt. Ingenting av dette er bevisst. At det er sløvt av mange ansatte er en annen sak, men den 19-åringen som jobber deltid på Rema 1000 tjener ikke en krone på å være sløv. Og det er heller ikke så kjekt å få tilsnakk eller regelrett kjeft av kunder for slike ting. Ingen ansatte ønsker at prisene skal være feil, men det skjer. Det gjelder bare å forsøke å følge med - spesielt på varer som står oppført med en lavere pris enn normalt.

Anonymkode: 884f2...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ble gjort feil, var det ikke bare med tilbudsvarer, men også at varer ble slått inn flere ganger uten at det ble korrigert.

Er ikke typen som flyr tilbake til butikken og kjefter, og har et ok forhold til den butikken jeg stort sett bruker. De ordnet opp uten noe problem, og jeg merker at det har blitt mindre feil etter at jeg ber om kvittering og de vet at jeg sjekker.

Anonymkode: cee5a...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har enda ikke gjort rede for hvordan feil pris på varene/kassa, medfører svinn av kontanter i kassa.

Anonymkode: b667d...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
På 21.6.2017 den 22.02, kvinneguide skrev:

Jeg tror ikke det, men når du handler frukt og grønt kan det hende de taster feil PLU slik at Potetene dine får Kiwi-pris for eksempel

Vi har ingen andres priser enn våre egne i systemet. 

 

På 21.6.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Og bare sånn at dere vet det: Jeg har ofte like hastverk som de bak kassen og klager nesten aldri på sånt, men det blir for dujmt og ikke gjøre det.
Det er klart jeg reagerer når noen har slått inn flere barberhøvler når det ikke ligger på kassa en gang. Mulig det var kunden bak meg som slapp å betale for disse barberhøvlene? :klo: 

Hilsen ærlig person! :smilbla: 

Anonymkode: 3e808...3ee

Hvis noen har kastet en vensafe-lapp på båndet så kan du få slått inn barberhøvler uten at den i kassen har gjort noe feil. 

På 21.6.2017 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg er ikke alene om å mene at folk driver med svinn bak kassen i matbutikker (og andre steder). 
Stort sett tror jeg at de fleste er ærlige, men jeg tror at det kan skje, ja

Anonymkode: 3e808...3ee

 

På 21.6.2017 den 23.05, AnonymBruker skrev:

  Du sa det var svinn. Hvordan kan det bli svinn, når alle betaler med kort?

Anonymkode: b667d...009

 

Er veldig vanskelig å stjele i kassen. ;) Alle moderne butikker har cashguard og 95% av alle kunder betaler med kort. I tillegg til kameraovervåkning i butikken. 

Hatt nok av gale kunder som har beskyldt _meg_ for å "stjele" hvis en pris de selv har sjekket feil er annerledes eller jeg har skrevet inn feil PLU (dette kan skje en gang eller to når man slår inn millioner av varer). 

Er mye vanligere at kunder betaler for LITE enn for mye. Så dere kan slappe helt av. Alle store grønnsaker/frukter blir veid for lite på de aller fleste vekter i kassen, dere tar for mange poser, forsyner dere av nøtter, frukt og snop i store mengder. Alle butikker går med masse svinn, vi hadde gått i pluss på dette punktet hvis vi virkelig svindlet folk systematisk som alle liker å beskylde oss for. 

Anonymkode: 3beb9...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig fort gjort å slå inn en vare to ganger, det skjer hvis du ikke er rask nok til å ta varen fra scanneren (Ca 0,006 sekunder)

Anonymkode: 32b5c...91f

Kassene har sperre for å ta samme strekkode på rad. Irriterende hvis noen har to like ting da det tar lengre tid å trykke 2 x scann enter enn å bippe dobbelt. 

Anonymkode: 3beb9...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.6.2017 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid å ta i mot kvitteringen og beholde den når jeg har handlet. Dessverre sjekket jeg ofte ikke før jeg kom hjem før, og da er det irriterende å oppdage at kassereren har gjort ting som å slå inn en agurk til 20,- istedenfor en brokkoli til 10,- som jeg faktisk kjøpte. Eller slått inn feil type tunfiskboks, så det ble en dyrere type enn den jeg faktisk hadde valgt. Har aldri blitt feil for de helt store summene, men det irriterer meg grenseløst at det ALLTID er til butikkens gevinst at disse feilslagene skjer! Det har aldri vært til min fordel, faktisk. Kan skjønne at trådstarter irriterer seg over dette, for jeg gjør det selv. Men jeg har som sagt aldri opplevd noen store summer feil. Små nok til at man ikke vil reagere nevneverdig over totalen, bare betale og gå.

Uansett har jeg nå det siste halvåret begynt å sjekke kvitteringen mens jeg fremdeles er i butikken eller rett utenfor. For finner jeg feil da, kan jeg gå tilbake og få det rettet og få igjen pengene mine. Matvarer er dyrt nok i Norge, og jeg gidder ikke betale mer enn jeg må.

Anonymkode: 3f06c...c0d

Ingen har PLU koder på tunfisk. Da har du sjekket feil prislapp på din eske. Stor forskjell på pris tunfisk i vann og tunfisk i gele f.eks. 

Matvarer i Norge er noen av verdens billigste i forhold til grunninntekt. 

På 22.6.2017 den 20.13, amativeReflection skrev:

Jeg har lurt litt på dette, hvordan sjekker jeg? Jeg var med min bestemor på butikken en gang, og hun visste jo hva ting kostet og fikk fikset noe feilpriset frukt med en gang.

Meg selv aner ikke hva noe mat koster. Hva melk koster for eksempel, det har jeg ikke peiling på.

Skulle nesten vært en app jeg kunne legge inn alle varene, og om kunne summere prisene for meg. Slik at jeg kunne starte ragnarok hvis butikken prøver å lure meg. Men det virker som fryktelig mye arbeid.

 

På 22.6.2017 den 21.23, amativeReflection skrev:

Men hvordan skal jeg huske prisene på 50 forskjellige varer samtidig som jeg står å vurderer cherrytomater eller hvilken ost jeg vil ha?

Prisene i kassen er alltid rett. Hvis det er forskjell er det fordi plakatene ikke er skiftet i tide eller de elektroniske prislappene har hengt seg opp. Det er som regel kun daglig leder og gamle travere som har lov (og kan) fikse taggene og plakatene. Derfor er det ekstremt ufint å skulle skjelle ut en kvisete tenåringsgutt når dine tomater er 5kr "dyrere" enn du trodde. 90% av tiden har kunden sjekket feil prislapp og hisser seg opp over ingenting. 

Angående plakater på fruktavdeling så endres dette ekstremt kjapt. Hver mandag morgen lasset jeg på egenhånd 20 store paller stablet høyere enn mitt eget hode på få timer, og må samtidig magisk oppdage om noen av de 100 plakatene er feil i forhold til en liste som ofte ikke engang har tatt med alle prisendringene. Prisene endres ofte mange ganger i tillegg igjennom dagen. 

Anonymkode: 3beb9...17c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har PLU koder på tunfisk. Da har du sjekket feil prislapp på din eske. Stor forskjell på pris tunfisk i vann og tunfisk i gele f.eks. 

Matvarer i Norge er noen av verdens billigste i forhold til grunninntekt. 

 

Prisene i kassen er alltid rett. Hvis det er forskjell er det fordi plakatene ikke er skiftet i tide eller de elektroniske prislappene har hengt seg opp. Det er som regel kun daglig leder og gamle travere som har lov (og kan) fikse taggene og plakatene. Derfor er det ekstremt ufint å skulle skjelle ut en kvisete tenåringsgutt når dine tomater er 5kr "dyrere" enn du trodde. 90% av tiden har kunden sjekket feil prislapp og hisser seg opp over ingenting. 

Angående plakater på fruktavdeling så endres dette ekstremt kjapt. Hver mandag morgen lasset jeg på egenhånd 20 store paller stablet høyere enn mitt eget hode på få timer, og må samtidig magisk oppdage om noen av de 100 plakatene er feil i forhold til en liste som ofte ikke engang har tatt med alle prisendringene. Prisene endres ofte mange ganger i tillegg igjennom dagen. 

Anonymkode: 3beb9...17c

Dette stemmer ikke. Hvis det er forskjell er det lappene som gjelder. At butikken averterer varer til priser de ikke ønsker å selge for er uheldig, for dem. Som forbruker kan jeg kreve avertert pris, tilbudene er bindende for butikken.

Enhver idiot kan fikse en plakat. Dersom butikken gjennom dårlig organisering ikke evner å holde averterte priser synkroniserte med prisene i kassen er det uheldig men hovedsaklig for dem. Det er de som vil lide tapet. Jeg skjønner ikke hvorfor de holder på slik, det jager bort kunder, og det kaster bort tid. Idiotisk drifting. Jeg vil påstå at jeg kunne gjort en bedre jobb enn 95% av kjøpmennene her i Norge.

At butikkene endrer prisene ofte og at det medfører problemer for dem kan enkelt løses: bare slutt å endre prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke opplevd. Ser alltid på prisene så jeg har en ide før kassen, og når det er tilbudsvarer o.l som det er lett for at det er feil med så tar jeg kvittering. Tar også kvittering når jeg skal få tilbake penger av venner for felleshandling, hvis beløpet er større enn jeg forventet.. som oftest stemmer det. Har en sjelden gang opplevd feil men da har det vært varer med PLU kode, og som kan ligne på det lille bildet på skjermen hvis man ikke kjenner til varen (østerssopp slått inn som kantarell f.eks). Men det er jo mennesker de bak kassen og så selvsagt kan det skje feil. 

Anonymkode: fbe62...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2017 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Alt for ofte så ser jeg at de bak kassen enten i mat butikk eller noen ganger i klesbutikk tar for mye betalt. Jeg ser f.eks på hjemmesidene til Rema 1000 hva maten koster så jeg vet hva beløpet blir når jeg skal betale. 

Men da kan det ofte være dobbelt og trippelt så dyrt. Flere legger til ting som "dyr såpe", et par dvd'er og da hører man at summen er feil siden man ikke har tatt med disse tingene. De MÅ seriøst se selv at det de gjør er galt. 

Dette skjer nesten hver gang jeg handler mat. Sist ba en meg betale 30 kr for noe jeg vet koster 10 kr. Og sånn holder de på.

Hva kan man gjøre med dette? De gidder ikke skrive dette med på kvitteringen liksom og jeg vil ha mine egne penger til mat. Er så lei av at folk driver med svinn bak kassen. 👹

Noen som vet? Hva gjør de? Tar de beløpet selv eller? 

Anonymkode: 3e808...3ee

Unnskyld meg, men har du litt tungt for det? Selvfølgelig er ikke underslag vanlig på rema 1000, da det er svært lett å bli oppdaget. Det er en av grunnene til at du får kvittering. Mener du for alvor at du ofte betaler 30 kroner for noe, og at det deretter står 10 kroner på kvitteringen? Og hva mener du med at de driver med svinn bak kassen? Jeg tror ikke du vet hva svinn er...

Anonymkode: 1ed01...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...