Gå til innhold

Åpne trinn småbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en trapp med åpne trinn. Faller fra andre etasje og helt ned til kjelleren om man er uheldig. Vi har små barn og han ene har begynt å krabbe opp trappen. Har selvsagt trappegrind men vi har latt han gå opp når vi er rett bak. Men ser at vi må ordne noe så det ikke er så åpent. Ikke råd til ny trapp så det er utelukket. Er det noe annet man kan gjøre? 

Vi kan lite om snekring osv, så burde ikke være så komplisert.. da får vi det nok ikke til. Hjelp?! 

Anonymkode: 0e3b6...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke være verre enn at dere skrur en planke/list på baksiden av hvert trinn, som da minker mellomrommet mellom trinnene. Dere kan jo velge om dere vil ha en plate som dekker hullet mellom trinnene helt, eller bare ha en litt høy list som bare minker mellomrommet så det ikke er sjangs for å falle mellom. Det er ikke vanskeligere enn å feste et par skruer pr trinn, altså meget enkelt. 

Anonymkode: 7ca28...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke være verre enn at dere skrur en planke/list på baksiden av hvert trinn, som da minker mellomrommet mellom trinnene. Dere kan jo velge om dere vil ha en plate som dekker hullet mellom trinnene helt, eller bare ha en litt høy list som bare minker mellomrommet så det ikke er sjangs for å falle mellom. Det er ikke vanskeligere enn å feste et par skruer pr trinn, altså meget enkelt. 

Anonymkode: 7ca28...862

Åh tusen takk! Det burde vi klare. Vet du hvor store/tykke osv de burde være? 

Anonymkode: 0e3b6...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreslår jeg du spør om der du kjøper planker/plater. 

Hvor stort mellomrom er det snakk om her? Jo større mellomrom, jo sterkere krutt må til. Men så lenge dere altlid har barnet under oppsyn, trenger det jo ikke være sterke enn at det holder stand til dere får løftet ungen vekk derfra. Det er noe annet om barnet er uten oppsyni trappen, og får tid til å sparke/slå ned hindringer. 

Anonymkode: 7ca28...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det foreslår jeg du spør om der du kjøper planker/plater. 

Hvor stort mellomrom er det snakk om her? Jo større mellomrom, jo sterkere krutt må til. Men så lenge dere altlid har barnet under oppsyn, trenger det jo ikke være sterke enn at det holder stand til dere får løftet ungen vekk derfra. Det er noe annet om barnet er uten oppsyni trappen, og får tid til å sparke/slå ned hindringer. 

Anonymkode: 7ca28...862

TS 17 cm er det. Spurte en byggvare på chat og han visste ikke noe mål. 

Anonymkode: 0e3b6...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 17 cm er det. Spurte en byggvare på chat og han visste ikke noe mål. 

Anonymkode: 0e3b6...345

Du kan jo sjekke standarder og regler om sikkerhet på lekeplasser, og se hvilke mål det er lov å ha på hull/åpninger i vegger o.l.? De reglene er laget for at det ikke skal være mulig å sette fast hodet. 

Anonymkode: 33969...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo sjekke standarder og regler om sikkerhet på lekeplasser, og se hvilke mål det er lov å ha på hull/åpninger i vegger o.l.? De reglene er laget for at det ikke skal være mulig å sette fast hodet. 

Anonymkode: 33969...737

TS 

jeg har lest og funnet ut at det skal være max 10 cm mellom. Men finner ikke noe om hvor sterke plankene skal være.. 

Anonymkode: 0e3b6...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS 

jeg har lest og funnet ut at det skal være max 10 cm mellom. Men finner ikke noe om hvor sterke plankene skal være.. 

Anonymkode: 0e3b6...345

Akkurat det kan jeg faktisk ikke tenke meg at det finnes noen regler for, så du må bare bruke din egen dømmekraft. En "normal" planke vil sannsynligvis være mer enn sterk nok, bare du fester den skikkelig. Lange nok skruer til å få skikkelig feste er viktig, og 3 skruer sitter bedre enn 2 om trinnene er brede. Og forboring reduserer risikoen for at planken sprekker når du skrur den på. 

Anonymkode: 33969...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...