Gå til innhold

Noen som har adoptert her?


Hoihoihoi

Anbefalte innlegg

Vi har to barn, på 1 og 4 år. Selv er vi 28 og 38 år. Så lenge jeg kan huske har jeg tenkt at jeg ønsker å adoptere barn. Fordi det er så mange barn der ute som trenger et trygt og kjærlig hjem- noe vi kan tilby. Men så ble det ikke sånn, i stedet har vi fått to biologiske barn. Men nå har jeg begynt å tenke på adopsjon igjen. Er det noen her som har biologiske og adopterte barn?

Leser meg opp på de ulike kravene som stilles, og finner nesten ingen land som ville godtatt oss som adopsjonsforeldre. 

Er det likevel muligheter? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående at "det er så mange barn der ute". Dette er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at det er forferdelig lange adopsjonskøer her til lands. Det er ikke slik at det står barn i kø og bare venter på at noen her i Norge skal adoptere dem.

Jeg synes derfor det er "dårlig gjort" at folk som har egne barn stiller seg i adopsjonskøen og følgelig gjør det vanskeligere for folk som ikke er så heldige at de kan få egne barn å adoptere. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli heller fosterhjem ❤

Anonymkode: e8c34...851

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Angående at "det er så mange barn der ute". Dette er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at det er forferdelig lange adopsjonskøer her til lands. Det er ikke slik at det står barn i kø og bare venter på at noen her i Norge skal adoptere dem.

Jeg synes derfor det er "dårlig gjort" at folk som har egne barn stiller seg i adopsjonskøen og følgelig gjør det vanskeligere for folk som ikke er så heldige at de kan få egne barn å adoptere. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

Dette. Det er masse barn der ute i verden som hadde trengt et godt hjem. Men det betyr ikke at de er frigitt for adopsjon. De fleste land er kjempestrenge på dette. Det er vel flere som ønsker å adoptere enn det er barn som venter på å bli adoptert. 

Kjenner faktisk to par som har et biologisk og et adoptivbarn. Det ene paret fikk biologisk barn først etter mange års prøving. Mor hadde krevende svangerskap og ble vel frarådet av lege å få flere. De adopterte senere. Det andre paret var ufrivillig barnløse og fikk beskjed om at de ikke kunne biologiske barn. Adopterte. Noen år senere ble mor gravid likevel. Begge familiene er (så vidt jeg vet) velfungerende og det har gått veldig fint. 

Men siden du kan få barn naturlig vil jeg be deg tenke nøye gjennom dette. Det er en der ute som venter på å få adoptere, og for dem er det kanskje eneste mulighet til å få barn. 

Anonymkode: f3905...290

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange barn som trenger ett godt hjem så vil anbefale fosterhjem ❤️

Anonymkode: 4a24b...93b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Angående at "det er så mange barn der ute". Dette er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at det er forferdelig lange adopsjonskøer her til lands. Det er ikke slik at det står barn i kø og bare venter på at noen her i Norge skal adoptere dem.

Jeg synes derfor det er "dårlig gjort" at folk som har egne barn stiller seg i adopsjonskøen og følgelig gjør det vanskeligere for folk som ikke er så heldige at de kan få egne barn å adoptere. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

Barn adopteres ikke for foreldrenes skyld. Det bør iallefall ikke være hovedårsaken. Du snakker om adopsjonsbarna som om de er ting. Det er ikke snakk om at noen kjøper de to siste like genserne på H&M, sånn at ingen bak får et eksemplar.  Det her er snakk om barn som trenger et hjem, uavhengig om det er hos noen som ikke kan få barn, eller hos noen som kan få barn.

Anonymkode: 59f67...f0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn adopteres ikke for foreldrenes skyld. Det bør iallefall ikke være hovedårsaken. Du snakker om adopsjonsbarna som om de er ting. Det er ikke snakk om at noen kjøper de to siste like genserne på H&M, sånn at ingen bak får et eksemplar.  Det her er snakk om barn som trenger et hjem, uavhengig om det er hos noen som ikke kan få barn, eller hos noen som kan få barn.

Anonymkode: 59f67...f0e

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan du leser det der ut ifra hva jeg har skrevet. 

Nei, barn adopteres ikke for foreldrenes skyld, og de er ikke ting. Det har jeg ikke skrevet. 

Jeg har poengtert at det faktisk IKKE er sånn som ts skriver, at det er haugevis av barn som står i kø for å få komme til Norge. Det er lang kø for å få lov til å adpotere. Og når det er større pågang av foreldre som vil adoptere enn det er av barn som er frigitt for adopsjon til Norge, så synes jeg at man bør la være å stille seg i løen når man allerede har barn. 

Hadde det vært som ts sier, at det er mange barn "ledig" for adopsjon, så hadde det vært en helt annen sak. Men sånn er det altså ikke. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan du leser det der ut ifra hva jeg har skrevet. 

Nei, barn adopteres ikke for foreldrenes skyld, og de er ikke ting. Det har jeg ikke skrevet. 

Jeg har poengtert at det faktisk IKKE er sånn som ts skriver, at det er haugevis av barn som står i kø for å få komme til Norge. Det er lang kø for å få lov til å adpotere. Og når det er større pågang av foreldre som vil adoptere enn det er av barn som er frigitt for adopsjon til Norge, så synes jeg at man bør la være å stille seg i løen når man allerede har barn. 

Hadde det vært som ts sier, at det er mange barn "ledig" for adopsjon, så hadde det vært en helt annen sak. Men sånn er det altså ikke. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

Du skriver at de som ikke har evnen til å få barn selv, bør få stille først i køen, og at noe annet er "dårlig gjort". Ikke en mening man i mine øyne bør ha når det er snakk om foreldreløse barn.

Anonymkode: 59f67...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn adopteres ikke for foreldrenes skyld. Det bør iallefall ikke være hovedårsaken. Du snakker om adopsjonsbarna som om de er ting. Det er ikke snakk om at noen kjøper de to siste like genserne på H&M, sånn at ingen bak får et eksemplar.  Det her er snakk om barn som trenger et hjem, uavhengig om det er hos noen som ikke kan få barn, eller hos noen som kan få barn.

Anonymkode: 59f67...f0e

Jeg synes faktisk barn bør adopteres for foreldrenes skyld. De bør adopteres av noen som har så inderlig lyst til å bli foreldre at de orker å gå gjennom det som kreves for å få adoptere. Vi har adoptivbarn i nær familie, og jeg overhørte en gang noen som sa at barnet var "heldig" som hadde "fått lov" til å komme til så snille mennesker. Det er feil. De menneskene er vanvittig heldige som fikk lov til å adoptere det barnet.

Forøvrig støtter jeg forslagene om å bli fosterhjem. Det er veldig mange barn som trenger et sted å kalle "hjemme" :)

Endret av ClickB4it
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at dere ikke ville blitt godtatt som adoptivforeldre så lurer jeg på hvorfor?

Anonymkode: 1eaad...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som kommer hvor i køen beror på vurderingen til det adopsjonslandet en velger. Noen land har enormt lang ventetid, andre land har kortere ventetid. Noen land har kriterier som andre land ikke har, blant annet at paret ikke skal ha barn fra før. 

De fleste land har og kriterier om alder på adoptivforeldrene. Her er tiden i ferd med å renne ut for ts, slik at om de nå setter igang søknadsprosessen, så kan de faktisk med stor sannsynlighet regne med å bli stoppet på grunn av ts sin ektefelles alder.  Dermed stopper prosessen opp der. I tillegg skal yngste barnet og ha nådd en viss alder før adopsjonsprosessen kan igangsettes. 

Adopterte barn er en like stor eller liten del av familien som biologiske barn. Man skiller ikke mellom måten barnet er blitt til eller har kommet inn i familien på. Heller ikke skiller man mellom hudfarge, det er noe man ser utenfor familien og møter på blant uvitende og fremmede utenfor familien. 

Anonymkode: 13a73...a28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte å adoptere (trodde ikke vi kunne få egenfødte), men ble gravide på egenhånd og slo det da fra oss til tross for at jeg kunne tenkt meg å adoptere Nr.2. Vi slo det fra oss pga at vi ikke ville ta plassen fra noen som ikke kunne få egenfødte. Omsorgstjenesten i kommunen sa at det ikke var noen hindring slik de så det, fordi de ønsket å finne best mulig foreldre til barna, uansett om disse foreldrene hadde barn fra før eller ikke, men for oss som hadde venner som ventet og ventet, ble det en årsak til at vi trakk oss. Nå er det slik at adopsjonssituasjonen i de ulike landene stadig er i endring, så det er faktisk mangel på søkere til noen land nå, etter mange år med motsatt situasjon. Det beste dere kan gjøre, er å kontakte adopsjonsforeningene for mer info.

Anonymkode: f70a5...dd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn adopteres ikke for foreldrenes skyld. Det bør iallefall ikke være hovedårsaken. Du snakker om adopsjonsbarna som om de er ting. Det er ikke snakk om at noen kjøper de to siste like genserne på H&M, sånn at ingen bak får et eksemplar.  Det her er snakk om barn som trenger et hjem, uavhengig om det er hos noen som ikke kan få barn, eller hos noen som kan få barn.

Anonymkode: 59f67...f0e

Ehhhh... betyr det at du ville adoptert et barn mot din egen vilje, bare fordi det er mange 'stakkars barn som trenger et hjem'? Barn adopteres uten unntak fordi det er noen voksne som ønsker seg et barn. Motivene er forskjellige  (kan ikke få biologiske barn/ønske om å hjelpe et barn mm), men i bunnen av det hele ligger alltid et egoistisk behov. 

Så døm ikke TS, hun har et flott utgangspunkt, ettersom hun har tenkt gjennom dette i flere år. Ingen impulshandling. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere vurdert fosterhjem? :) vi har ett fosterbarn som har bodd hos oss i 8 år (kom til oss som 1-åring) - samt biologiske barn på 12 og 6. Det er helt fantastisk, og fosterbarnet er nummer 2 i søskenflokken på lik linje med de andre barna. 

Anonymkode: bc08c...19b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et skrikende behov etter fosterhjem i Norge. Jeg håper virkelig dere vurderer dette, da det mange barn som lever under ustabile forhold. 

Anonymkode: 3a7e1...af9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke egoistisk å adoptere som noen her prøver å fremme, faktisk etter hva jeg har lest siste tiden er adopsjonskøene blitt kortere fordi færre ønsker å adoptere. Gjør det dere selv ønsker!

Anonymkode: 2f22c...0b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ClickB4it
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke egoistisk å adoptere som noen her prøver å fremme, faktisk etter hva jeg har lest siste tiden er adopsjonskøene blitt kortere fordi færre ønsker å adoptere. Gjør det dere selv ønsker!

Anonymkode: 2f22c...0b5

Det å få barn er jo egoistisk. Man får barn fordi man har lyst på barn, det er egoistisk. Det betyr ikke at det er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2017 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Hvem som kommer hvor i køen beror på vurderingen til det adopsjonslandet en velger. Noen land har enormt lang ventetid, andre land har kortere ventetid. Noen land har kriterier som andre land ikke har, blant annet at paret ikke skal ha barn fra før. 

De fleste land har og kriterier om alder på adoptivforeldrene. Her er tiden i ferd med å renne ut for ts, slik at om de nå setter igang søknadsprosessen, så kan de faktisk med stor sannsynlighet regne med å bli stoppet på grunn av ts sin ektefelles alder.  Dermed stopper prosessen opp der. I tillegg skal yngste barnet og ha nådd en viss alder før adopsjonsprosessen kan igangsettes. 

Adopterte barn er en like stor eller liten del av familien som biologiske barn. Man skiller ikke mellom måten barnet er blitt til eller har kommet inn i familien på. Heller ikke skiller man mellom hudfarge, det er noe man ser utenfor familien og møter på blant uvitende og fremmede utenfor familien. 

Anonymkode: 13a73...a28

Tiden er ikke i ferd med å renne ut for Ts. De fleste er eldre enn Ts når de oppdager at de ikke kan få barn. En hovedregel er 90 år for mor og far til sammen. De eldste parene får kun adoptere større barn, men Ts og mannen ligger godt an til å få adoptere yngre barn. 

Selv har jeg egne men vurderer å bli fostermor når de er blitt litt større da det ofte anbefales at egne barn er større.

Anonymkode: 23d44...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎06‎.‎2017 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Angående at "det er så mange barn der ute". Dette er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at det er forferdelig lange adopsjonskøer her til lands. Det er ikke slik at det står barn i kø og bare venter på at noen her i Norge skal adoptere dem.

Jeg synes derfor det er "dårlig gjort" at folk som har egne barn stiller seg i adopsjonskøen og følgelig gjør det vanskeligere for folk som ikke er så heldige at de kan få egne barn å adoptere. 

Anonymkode: 7dfa2...c16

Jeg lurer på hvor du og andre som uttaler seg så skråsikkert om lange køer i Norge henter denne påstanden fra? Fra adopsjonsforeningene er det i hvert fall ikke. Norge mangler søkere, det er for få som ønsker å adoptere, og his det fortsetter slik klarer ikke norske foreninger å fylle kvotene de får fra giverlandene. Med det konsekvenser det kan få for videre samarbeid.

Adopsjonsforum trenger søkere på flere land, men særlig Colombia. Inoradopt ønsker flere søkere på Taiwan, og Verdens barn har lenge søkt etter flere søkere på Korea. Les mer her og her.

Så altså, de som jobber med dette daglig sier det motsatte av deg og mange andre som hevder at det å adoptere når man har biologiske barn er å frata noen andre plass i køen.

 

På ‎21‎.‎06‎.‎2017 den 15.22, ClickB4it skrev:

Jeg synes faktisk barn bør adopteres for foreldrenes skyld. De bør adopteres av noen som har så inderlig lyst til å bli foreldre at de orker å gå gjennom det som kreves for å få adoptere. Vi har adoptivbarn i nær familie, og jeg overhørte en gang noen som sa at barnet var "heldig" som hadde "fått lov" til å komme til så snille mennesker. Det er feil. De menneskene er vanvittig heldige som fikk lov til å adoptere det barnet.

Forøvrig støtter jeg forslagene om å bli fosterhjem. Det er veldig mange barn som trenger et sted å kalle "hjemme" :)

Norske myndigheter er klare på at barn ikke skal adopteres for foreldrenes skyld. Det er bare en ting som teller, og det er om det er til beste for barnet å bli adoptert. Å ønske seg barn veldig sterkt vil ofte være en god motivasjon, men ikke nok i seg selv. Derfor vurderes også par som søker om adopsjon nøye, og å ha egne barn kan være positivt i vurderingen.  

Til TS, så ville jeg tatt kontakt med en adopsjonsforening og forhørt meg om mulighetene. Kriteriene varierer fra land til land, så dette må dere undersøkes nærmere. Dere er ikke for gamle, slik noen hevdet over. Men prosessen er todelt etter hva jeg forstår, først skal dere utredes i Norge og så skal dere vente på å få tildelt barn, så det tar litt tid. Derfor kan det være lurt å forhøre seg og få noen innspill. Lykke til!

 

Anonymkode: 3d157...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere vurdert fosterhjem? :) vi har ett fosterbarn som har bodd hos oss i 8 år (kom til oss som 1-åring) - samt biologiske barn på 12 og 6. Det er helt fantastisk, og fosterbarnet er nummer 2 i søskenflokken på lik linje med de andre barna. 

Anonymkode: bc08c...19b

Litt utenfor trådens tema, men må bare spørre: er det "vanlig" være fosterforeldre så lang tid uten at det blir adopsjon? Vurderer selv å bli fosterforelder, og ønsker da helst små barn, men er usikker pga at biologiske foreldre plutselig får omsorgen og da vil det bli vanskelig for "søsken" her osv. Synes forøvrig fosterforeldre gjør en uvurderlig jobb.

Anonymkode: 301f4...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...