Gå til innhold

Når noen spør om å bytte flysete, hva svarer du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden du faktisk har betalt for det så er det helt ok å ikke flytte seg. Hvis du hadde flyttet deg så hadde det vært penger ut av vinduet, regner med at du ikke hadde fått tilbake penger eller at den moren tilbød seg å dekke det ekstra. If you snooze you loose. Det er jo ikke slik at i andre sammenhenger forventer man at folk gir fra seg det de har betalt for. Var dette charter? Vi har aldri bestilt spesifikke seter, har alltid sittet ved siden av hverandre selv om vi av og til får midtgangen i mellom oss. Har ikke flydd mye annet enn charter så må stille litt dumme spørsmål :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reiser jeg alene er jeg som regel ganske flyttbar, men jeg flytter meg ikke gjerne til et midtsete på turer lenger enn en time - det er jo en grunn til at jeg har tatt meg bryet med å forhåndsbestille sete - eller i det minste sørge for å sjekke inn tidlig. Reiser jeg sammen med andre bestiller vi jo seter sammen fordi vi vil sitte sammen.

Ser flere mener at dette burde flyselskapet tenke på og at det ikke burde være sånn - det kan man godt mene, men det er nå engang sånn det er nå, og det må man forholde seg til. Reiser du sammen med barn som ikke kan sitte alene, er det ditt ansvar å sørge for at det ikke skjer, ved å benytte de mulighetene som foreligger. 

Endret av Daria
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har reist på ferie. På flyet hadde vi en litt ubehagelig opplevelse. Vi hadde bestilt seter ved siden av hverandre i god tid, samt betalt for dette. Det er også vår første ferie sammen og vi synes det er kjekt å begynne reisen sammen på flyet. Vi kom inn på flyet og fant plassene. Noen minutter etter da de fleste var kommet seg til rette så kommer en flyvertinne + mor og datter bort. Flyvertinnen spør oss pent om vi kan bytte sete, da mor og datter har ulike plasser. Datteren var vel ca 7-8år kan jeg tenke meg. 

Fortalte pent at vi hadde bestilt og betalt for seter på forhånd slik vi kunne sitte sammen. Får da beskjed av moren "men det er vel viktigere at at min datter ikke sitter alene". Gjentok høflig tilbake det samme jeg svarte først, sa også at dette var noe hun kunne tenkt på på forhånd (opplever det samme på omtrent hvert fly). Ble litt sure miner. De forsvant lengre bak i flyet og jeg vet ikke om det ordnet seg. 

Hva skal man gjøre i slike situasjoner. Synes det er kjedelig å bytte seter når vi har betalt og gledet oss til å fly sammen, snakke og se i bøker om hva vi vil oppleve. Var snakk om 4-timers flytur, hadde vært ok om det hadde vært en kort flytur. 

Anonymkode: 9e171...c04

Kommer an på

Har flyttet meg for små barn som ønsker vindu plassen min men ikke for folk som er for gretne til å betale for å sitte sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg syntes flyselskapet burde tenke på det. Det skal ikke være så man MÅ bestille sete. Da er jo alle flypriser bare jug. Åpenbart at barn under 10 trenger en voksen fra reisefølget. Jeg og mannen dro med 5 og 6 åring på tur uten å bestille seter. Jeg tenker det er åpenbart at barna må ha en forelder hos seg, men var forberedt på at en av oss voksne kunne bli plassert et annet sted, eller at en voksen og et barn kunne bli satt et sted mens de to andre et annet. Så ja jeg forstår ts. Hun betalte for en tjeneste og vil selvsagt ha den. Forstår moren også. Syntes det var tåpelig av flyselskapet. Barn satt vekk fra foreldrene blir jo bare grin, mas og uro i flyet. 

Alle vet jo at på lavprisselskaper er dette noe en betaler for uavhengig av evt barns alder.

Det er en del av utgiften ved å dra på tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt om de kunne spørre noen andre da jeg har valgt den plassen pga reisesyke, men at jeg selvsagt hadde byttet plass om det ikke var for det.

Det med betalingen driter jeg jo i om det er snakk om et barn som blir sittende alene, og jeg hadde ikke krevd hundringens tilbake nei.

Det hender jo at man har reservert sete "dobbelt" og at flere har betalt for samme plass/sete(og overbookede fly hvor alle har betalt det samme). 

Anonymkode: 797a1...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
42 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Alle vet jo at på lavprisselskaper er dette noe en betaler for uavhengig av evt barns alder.

Det er en del av utgiften ved å dra på tur.

Det syntes jeg ikke. Det skal være en tjeneste som går under "ekstra komfort", ikke "nødvendighet". Ellers blir det diskriminering av de med småbarn. Da kan du like gjerne kalle det " småbarnstillegg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det syntes jeg ikke. Det skal være en tjeneste som går under "ekstra komfort", ikke "nødvendighet". Ellers blir det diskriminering av de med småbarn. Da kan du like gjerne kalle det " småbarnstillegg"

Vel da forbeholder jeg meg retten til å bli diskriminert.

Det er ikke en nødvendighet for alle og ergo må de som velger å reise med selskaper som tar betalt for setevalg punge ut.

Ser ikke ikke hvorfor allmuen skal betale for de få.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slik flyskrekk at meg hadde du ikke fått flyttet. Jeg tvilholder på mannen min fra begynnelse til slutt. Det er synd i barnet, men dette er helt og holdent mor sin feil. Har jeg betalt for setet er det frekt å bruke samvittigheten til folk på denne måten. Jeg hadde sagt nei, fordi jeg har slik flyskrekk og velger sete etter det, og må ha mannen min der, men jeg hadde følt meg elendig hele tiden etterpå fordi jeg hadde sagt nei til at et lite barn fikk sitte med moren sin.
Det var dessuten veldig lite smidig av flyvertinnen å prøve å splitte par som har betalt for å sitte ved siden av hverandre, det er er garantert flere som flyr alene og som det ikke betyr så mye for hvor de sitter.

Anonymkode: abba0...a5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært på tur alene hadde det selvfølgelig ikke gjort meg noe å bytte sete, især om det ikke innebar å bytte fra vindus-/midtgangssete til midtsete, samme hvem som spurte. Men jeg hadde aldri i verden byttet vekk fra et sete ved siden av reisefølget mitt om det ikke var en helt, helt spesiell grunn til det. Og at en mor ikke har giddet å sørge for at hun og datteren sitter sammen (noe enhver vet at man må forsikre seg om på forhånd) er ikke en helt, helt spesiell grunn, det er bare dårlig planlegging.

Det kan vel hende jeg i praksis likevel hadde gitt etter og gått med på å flytte meg (ikke med min nåværende kjæreste, hun har voldsom flyskrekk og trenger å henge fast i sin rimelig flyinteresserte mann - altså meg), rett og slett fordi jeg ikke gidder å krangle om sånt. Men jeg synes ikke det er det spor rart eller tullete om noen nekter.

Anonymkode: 3e3f6...41a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke flyttet meg. Et barn på 7-8 år klarer å sitte alene, og hvis det blir problematisk har i alle fall moren lært til neste gang. Hvorfor jeg ikke hadde flyttet meg? Fordi min mann har ekstrem angst for å fly, og er nødt til å holde meg i hånden samt ta beroligende medikamenter når vi flyr. Det er bare jeg som klarer å roe han ned på fly (og selv jeg blir nødt til å melde pass og dytte i han beroligende på lange flyreiser) Av den grunn flyr han aldri uten meg. 

Dette er noe du ikke kan se på han, så jeg hadde foretrukket å ikke bli spurt. 

Anonymkode: 59ae8...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere at et barn på 7-8 år får sitte sammen med noen det kjenner enn at to voksne skal "turtle". Det er ikke barnets feil at moren ikke har ordnet med setereservasjon. MEN, siden man tross alt har betalt for noe man ikke får, ville jeg spurt hvordan de ville kompensere. Gratis mat kanskje?

Og så var det litt underlig at de ikke spurte noen av dem som reiste alene først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke hatt noe imot det om jeg hadde reist alene, men når man faktisk har betalt for å sitte sammen hadde jeg og sagt nei.

Var helt sikkert noen som reiste alene på det flyet som kunne bytte!

Anonymkode: 532c3...75d

Og for meg er det omvendt. 

Når jeg reiser sammen med noen, kan jeg godt flytte på meg dersom den andre plassen er samme type, samt at flyverten sørger for at jeg får plass til håndbagasjen min i bagasjehylle rett i nærheten av den nye plassen. 

Selv om jeg har reist forholdsvis mye, også alene, blir jeg alltid litt stresset når jeg reiser alene. Og jeg er avhengig av å ha planlagt reisen fra hjem til bestemmelsessted (hotell eller arbeidsplassen jeg skal besøke) på forhånd. Inkludert i dette er å vite hvor på flyet jeg skal sitte. Å da bli flyttet på fordi noen andre ikke har giddet å forhåndsbestille plass for seg og følget sitt bryter opp rutinen min, og jeg blir anspent og fryktelig stresset. 

(Ja, jeg har OCD i mild grad. Noe som ikke plager meg nevneverdig med unntak av når jeg har alenereiser som innbefatter fly).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser du med barn bestiller du seter slik at du får sitte med barna dine! Punktum!!

jeg har to barn og hver gang vi reiser bestiller vi seter slik at vi får sitte sammen!

jeg hadde ikke flytta meg om jeg hadde fått samme spmål som ts

Anonymkode: 69265...216

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så viktig å sitte sammen, så burde moren ha tatt det ansvaret og betalt den kostnaden for å sitte sammen med datteren sin på forhånd. Syns det sier mye om mor som ikke planlegger skikkelig, og som belager seg på andres samvittighet. Det er hun som bør ha dårlig samvittighet for å risikere noe slikt! Ingen regel uten unntak; forglemmelser kan skje og tekniske feil kan oppstå, men hvordan takler man det derfra og hvordan oppfører man seg mot andre? Mon tro om moren selv på en annen flytur hadde vært villig til å flytte på seg?

 

Mennesker som er lite ydmyke,krever ofte mer av andre enn seg selv, og dette er så urettferdig. Det er spesielt dårlig folkeskikk å kreve at andre skal gi fra seg et gode helt uten videre. Ser flere skriver om kompensasjon, og det er det som er så provoserende - man får jo som regel ikke igjen for å være "snill."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reiser mye. Jeg blir ofte spurt,og sier ja. Tilbyr meg også, om det er par,voksen med barn. 

Betaler hellet ikke for bestemt sete.  Jeg vil helst sitte i midtgangen, og blir glad når noen vil ha vindusplass 

Anonymkode: fae69...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser jeg med andre, så flytter jeg meg ikke på lange flyturer. Fordi da reserverer vi ved siden av hverandre nettopp for å få flyturen sammen.

Som oftest reiser jeg alene, og da kan jeg være flyttbar så lenge det ikke er snakk om å bli flyttet til et midsete (jeg vil sitte enten ved midtgangen eller ved vinduet), eller om det er snakk om da å bli sittende ved siden av en person som tar mer enn sitt sete og må sitte over på meg.

Men folk MÅ lære seg å ta ansvar for å reservere seter etc, og ikke la problemet bli andres problem.

Anonymkode: fc7df...69e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere betalte for å sitte sammen, og da er det helt ok å ikke ville flytte på seg. Hadde jeg betalt for det hadde jeg aldri flyttet meg.  Moren skulle betalt for å sitte med datteren om det var så viktig at hun ikke satt alene. 

Ellers har jeg reist mye alene uten å betale for å sitte akkurat der jeg sitter, og da har jeg aldri hatt noe problem med å flytte på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde det ikke vært mer naturlig å spørre to som reiste alene, eller ENDA mer logisk å spørre den som satt ved siden av enten moren eller barnet slik at de ikke trengte TO nye seter, men bare det ene? 

Anonymkode: 3ae15...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...