Gå til innhold

Når noen spør om å bytte flysete, hva svarer du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har reist på ferie. På flyet hadde vi en litt ubehagelig opplevelse. Vi hadde bestilt seter ved siden av hverandre i god tid, samt betalt for dette. Det er også vår første ferie sammen og vi synes det er kjekt å begynne reisen sammen på flyet. Vi kom inn på flyet og fant plassene. Noen minutter etter da de fleste var kommet seg til rette så kommer en flyvertinne + mor og datter bort. Flyvertinnen spør oss pent om vi kan bytte sete, da mor og datter har ulike plasser. Datteren var vel ca 7-8år kan jeg tenke meg. 

Fortalte pent at vi hadde bestilt og betalt for seter på forhånd slik vi kunne sitte sammen. Får da beskjed av moren "men det er vel viktigere at at min datter ikke sitter alene". Gjentok høflig tilbake det samme jeg svarte først, sa også at dette var noe hun kunne tenkt på på forhånd (opplever det samme på omtrent hvert fly). Ble litt sure miner. De forsvant lengre bak i flyet og jeg vet ikke om det ordnet seg. 

Hva skal man gjøre i slike situasjoner. Synes det er kjedelig å bytte seter når vi har betalt og gledet oss til å fly sammen, snakke og se i bøker om hva vi vil oppleve. Var snakk om 4-timers flytur, hadde vært ok om det hadde vært en kort flytur. 

Anonymkode: 9e171...c04

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med deg. Det kunne hun tenkt på og ordnet på forhånd, slik dere har gjort. Synes du taklet situasjonen bra. 

Anonymkode: 6ac5a...9c3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne moren kunne sikkert ha tenkt på det. Men jeg synes dere som voksne, godt kunne forstå at et barn ikke kan sitte alene også. Vi gjør alle feil. Og rett skal være rett, det er ikke deres ansvar, men det går an å være litt på godsiden? Jeg hadde byttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Jeg har opplevd det selv også, og sagt ifra at jeg har betalt ekstra for å sitte her. 

Denne moren var frekk. Hun burde betalt for å få velge sete hun også, om det var så viktig å sitte sammen. 

Jeg har også opplevd å få en mor og datter ved siden av meg. Jeg hadde betalt for å få vindusplass, siden jeg liker godt å se ut, og samtidig liker å slippe å reise meg for folk som sitter innenfor som skal på do og sånt. Datteren sutret for hun ikke fikk sitte ved vinduet, og moren så så stygt på meg og forklarte at "nei, du kan ikke sitte der, for der sitter det allerede en dame. sååå syyyynd at du ikke får sitte der, jeg skjønner du er kjempelei meg, "osv osv. Alt for å shame meg til å gi opp setet mitt. Dret langt i henne. 

Anonymkode: 330f6...7f3

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg betalt for setevalg, noup. Da er det flyselskapets problem , eventuelt morens om ikke hun har ordnet dette på forhånd. Hvis det er flyselskapet som har overbooket eller rotet, kan jeg godt bytte mot en kompensasjon . 

Hvis jeg ikke hadde betalt , kommer an på hvordan man spør. Ikke SÅ viktig for meg og sitte med kjæresten . Betaler stort sett ikke for setevalg og er sent ute på flyplass , så sitter der det er plass. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde helt klart byttet sete slik at mor og barn fikk sitte sammen. Kan hende de hadde fått tak i billetter i siste liten og regnet med at noen ville flytte på seg slik at de fikk sitte sammen? 

Synes det er litt stusselig at en jente på 7-8 skal sitte alene i 4 timer jeg 😎

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler for mitt sete, fordi jeg vet at det er der det blir best for meg å sitte ettersom jeg må opp å gå og være nærme en do. Da bytter jeg ikke plass. 

Anonymkode: d3ac9...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den holdningen moren viste der er det ikke sjangs i havet for at jeg hadde byttet. Om Hun hadde vært tydelig på at hun hadde gjort en tabbe og glemt å bestille setereservasjon og beklaget veldig, så kanskje. 

Anonymkode: e1190...f4c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn selv, men hadde ikke byttet, du ville i jeg i så fall krevd tilbake gebyret fra flyselskapet. Jeg tenker flyselskapene kunne løst det ved å ikke tillate barn under f.eks. 10 år å sitte alene, men å gi barnet gratis setereservasjon, slik at kun foreldrene betaler. Har sett den løsningen; var det RyanAir tro?

Det hender jeg ikke reserverer seter selv om vi reiser sammen, ungene begynner å bli store så er det snakk in 1-1,5 t så går det bra, men da kunne det ikke falle meg inn å be om å få bytte plass. Reiser jeg alene bestiller jeg uansett ikke plass og ville gitt fra meg mitt sete om det hjalp (om en av dem hadde setet ved siden av mitt). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Hadde jeg betalt for å sitte der (og med en annen person) så hadde jeg ikke rikket meg en cm. Sikkert slemt gjort, men jeg vil ha det jeg betaler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, missLynch skrev:

Jeg hadde helt klart byttet sete slik at mor og barn fikk sitte sammen. Kan hende de hadde fått tak i billetter i siste liten og regnet med at noen ville flytte på seg slik at de fikk sitte sammen? 

Synes det er litt stusselig at en jente på 7-8 skal sitte alene i 4 timer jeg 😎

Når mine barn var 7-8 år , hadde de syntes det var Kjempespennende å sitte alene, jeg hadde syntes mest synd på de som satt ved siden av dem som skulle høre på dem i 4 timer. 

Poenget er at det er svært få fly der alle seter er booket; flyvertinnene har oversikten over bestilte seter og kan velge å spørre passasjerer som ikke har betalt for setet.  Normalt sett er jeg veldig fleksibel på sånn så lenge jeg ikke ender opp i markant dårligere sete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har reist på ferie. På flyet hadde vi en litt ubehagelig opplevelse. Vi hadde bestilt seter ved siden av hverandre i god tid, samt betalt for dette. Det er også vår første ferie sammen og vi synes det er kjekt å begynne reisen sammen på flyet. Vi kom inn på flyet og fant plassene. Noen minutter etter da de fleste var kommet seg til rette så kommer en flyvertinne + mor og datter bort. Flyvertinnen spør oss pent om vi kan bytte sete, da mor og datter har ulike plasser. Datteren var vel ca 7-8år kan jeg tenke meg. 

Fortalte pent at vi hadde bestilt og betalt for seter på forhånd slik vi kunne sitte sammen. Får da beskjed av moren "men det er vel viktigere at at min datter ikke sitter alene". Gjentok høflig tilbake det samme jeg svarte først, sa også at dette var noe hun kunne tenkt på på forhånd (opplever det samme på omtrent hvert fly). Ble litt sure miner. De forsvant lengre bak i flyet og jeg vet ikke om det ordnet seg. 

Hva skal man gjøre i slike situasjoner. Synes det er kjedelig å bytte seter når vi har betalt og gledet oss til å fly sammen, snakke og se i bøker om hva vi vil oppleve. Var snakk om 4-timers flytur, hadde vært ok om det hadde vært en kort flytur. 

Anonymkode: 9e171...c04

Man viser en smule hensyn og tiloasser seg. Når det er flyvertene som spør, så innretter man seg. 

Er det derimot en annen passasjer som spør, er svaret nei, fordi det er ikke lov å bytte plasser uten godkjenning fra flyvertene. 

Jeg har selv vært i en noe tilsvarende situasjon. Jeg har spesielle behov, der er seter reservert for personer med spesielle bohov, og en annen hadde reservert det setet uten å ha spesielle behov. Passasjeren lagde så mye trøbbel og så mange sure miner under hele flyturen at det var direkte pinlig. Men dette var ikke min bestemmelse, men flyvertens bestemmelse. Hun hadde friske bein og ingen hjelpemidler og kunne fint gå bakover i flyet. 

Når en mor med et lite barn skal ut og reise, så kunne du vist litt smidighet. 

Anonymkode: 66b04...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg ville flyttet meg. Ville gjort det hvis jeg reiste alene da, er ikke nøye på selve setet, men hvis jeg hadde betalt for å sitte med kjæresten min så vil jeg sitte med han. Og jeg er gjerrig så vil ha det jeg betaler for :fnise: hadde kaaanskje gjort det mot en god kompensasjon, eller dersom det var et yngre barn og det virket tydelig som en forglemmelse, men en normal åtteåring klarer seg fint fire timer på flyet. Gi henne noen fargeblyanter og litt oppmerksomhet fra flyvertinnene fordi hun "reiser alene" så synes hun sikkert bare det er stas :P

Anonymkode: 8d6bb...55c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg og ville ikke flyttet meg en mm engang. Har jeg betalt for sete så vil jeg ha det.  Dessuten synes jeg det er ubehagelig å ta fly så da foretrekker jeg å sitte med de jeg reiser med og ikke sammen med fremmede. 

Anonymkode: 0d6a5...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man viser en smule hensyn og tiloasser seg. Når det er flyvertene som spør, så innretter man seg. 

Er det derimot en annen passasjer som spør, er svaret nei, fordi det er ikke lov å bytte plasser uten godkjenning fra flyvertene. 

Jeg har selv vært i en noe tilsvarende situasjon. Jeg har spesielle behov, der er seter reservert for personer med spesielle bohov, og en annen hadde reservert det setet uten å ha spesielle behov. Passasjeren lagde så mye trøbbel og så mange sure miner under hele flyturen at det var direkte pinlig. Men dette var ikke min bestemmelse, men flyvertens bestemmelse. Hun hadde friske bein og ingen hjelpemidler og kunne fint gå bakover i flyet. 

Når en mor med et lite barn skal ut og reise, så kunne du vist litt smidighet. 

Anonymkode: 66b04...dc7

Så om man reiser med barn skal man da altså, i følge deg, være fritatt fra å betale for det å få velge plass? Siden det bare er å sutre seg til å få flyvertinnen til å be andre, betalende passasjerer, om å flytte seg? 

Anonymkode: 330f6...7f3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn er ulike. Noen synes det er superkult å sitte alene. Andre kan være engstelige, trenge hjelp med praktiske ting. 

Er folk så prinsippfaste og lite behjelpelige? Jøsses. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Vi har betalt for å sitte sammen langt foran i flyet da jeg er redd for å fly. Aldri i verden om jeg hadde byttet 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Druid skrev:

Når mine barn var 7-8 år , hadde de syntes det var Kjempespennende å sitte alene, jeg hadde syntes mest synd på de som satt ved siden av dem som skulle høre på dem i 4 timer. 

Poenget er at det er svært få fly der alle seter er booket; flyvertinnene har oversikten over bestilte seter og kan velge å spørre passasjerer som ikke har betalt for setet.  Normalt sett er jeg veldig fleksibel på sånn så lenge jeg ikke ender opp i markant dårligere sete.

Lyddempende øretelefoner. Så de måtte gjerne ga mast så mye de bare orket for min del, hadde ikke hørt dem. 😉

Flyselskapene lar barn reise alene fra de er 5 år, så da må også barn i førskolealder og oppover kunne sitte alene med foresatt et annet sted i flyet uten at det er noen krise. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at flyvertinnen spurte et par i stedet for to som reiste alene og tilfeldigvis satt ved siden av hverandre. Hvis jeg i tillegg hadde betalt for setene hadde jeg nok ikke vært spesielt velvillig.

Anonymkode: 34751...6c5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...