Gå til innhold

Kategorisering av mennesker - hva legges i ordet "stygg" utseendemessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man leser jo her inne om hvordan mange kategoriserer mennesker, gjerne etter den såkalte "skjønnhetsskalaen." Men hva er "stygg"? Hva karakteriserer et menneske utseendemessig som får "karakteren" 1-5? 

Anonymkode: e8639...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bevist egenskap som oppfattes som vakker er symmetri. Og da et usymmetrisk utseende oppfattes som mindre vakkert. 

Men det er kanskje ikke dette TS hadde i tankene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å tenke på noen som stygg. Reagerer mye sterkere på hvordan folk oppfører seg.

Hvis ts mener lite attraktiv er jo det individuellt, spesiellt etterhvert som en blir eldre og ikke så mye preget av hva andre synes.

Anonymkode: 655f6...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det at en stygg personlighet gjør folk stygge. Men når det gjelder utseende, så har jeg aldri sett en person som er stygg.

Anonymkode: 01bc1...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite symmetri i ansiktet, feks små øyne, stor nese, liten munn/lepper, store kinn og liten hake. Uren hud og ujevn hudfarge.

Min mening

 

Anonymkode: e5898...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite symmetri i ansiktet, feks små øyne, stor nese, liten munn/lepper, store kinn og liten hake. Uren hud og ujevn hudfarge.

Min mening

 

Anonymkode: e5898...ec3

Hvis man måtte ha symmetri, med normalt store øyne, noe stor nese, medium tykke lepper, høye kinnbein, spiss hake, litt uren hud og ujevn(?) hudfarge - da er man? 

Prøvde å finne noen bilder som kunne ligne på meg: 

Øynestørrelse, bredde mellom øynene, leppestørrelse, kinnbein, hake. ed4dbaf36083e0e1cf639969b3eecc9f--plum-l

Nesen og hud (tone og akne):

241fcf9bd1f68dbfe9fb7fada17d89aa.jpg

Anonymkode: e8639...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man leser jo her inne om hvordan mange kategoriserer mennesker, gjerne etter den såkalte "skjønnhetsskalaen." Men hva er "stygg"? Hva karakteriserer et menneske utseendemessig som får "karakteren" 1-5? 

Anonymkode: e8639...ad4

Vet ikke, men ingen er i en posisjon til å dømme noen sånn. Det du eventuelt måtte mene er pent/stygt trenger ikke være det for andre, eller omvendt. Bortsett i fra det, så er jo spørsmålet ditt utrolig barnslig. 

Anonymkode: 1159c...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men ingen er i en posisjon til å dømme noen sånn. Det du eventuelt måtte mene er pent/stygt trenger ikke være det for andre, eller omvendt. Bortsett i fra det, så er jo spørsmålet ditt utrolig barnslig. 

Anonymkode: 1159c...22e

Jeg vil kalle det aktuelt fremfor barnslig. Ts belyser jo et tema som er årsaken til mange problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på øyet som ser, er det noe som heter. Skjønnhet er dog objektivt. En ond person er ikke vakker. 

Men en god person er vakker - uansett størrelsen på nesa. Det er sånn det er. 

Kjenner du ikke vedkommende kan du ikke uttale deg om hvorvidt personen er vakker eller stygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å være stygg så lenge man har noenlunde balanse i trekkene. Det skal gå ganske skeis med flere ting før man blir stygg altså, og selv da finnes det mye som kan kompensere. De fleste av oss er helt normale og sånn mer eller mindre middelmådige. 

Anonymkode: 83c4e...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor mye effekt karisma kan ha. Om du kan finne trygghet i hvem du er og hva du står for, så vil du øke din attraktivhet med flere hakk. 

Noe av problemet er at de som har et mindre tiltrekkende utseende gjerne blir mobbet og sett ned på, så de får aldri utvikle sin karisma. 

Uansett er nok dette et mer kompleks tema. Utseende har mye å si for hvordan folk oppfatter deg, samtidig utvikler man ansiktsuttrykk og oppførsel basert på hvordan andre mennesker behandler en.

Anonymkode: d0914...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Simbyxor skrev:

Kommer an på øyet som ser, er det noe som heter. Skjønnhet er dog objektivt. En ond person er ikke vakker. 

Men en god person er vakker - uansett størrelsen på nesa. Det er sånn det er. 

Kjenner du ikke vedkommende kan du ikke uttale deg om hvorvidt personen er vakker eller stygg. 

Sånne utsagn ( som jeg har uthevet ), blir veldig grunne. Det er sjelden en person bare er ond eller bare er god...

Det blir litt som i eventyrene fra Asbjørnsen& Mo.

Les litt Hamsun, så kanskje horisonten din blir noe utvidet.......

Anonymkode: 3f057...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne utsagn ( som jeg har uthevet ), blir veldig grunne. Det er sjelden en person bare er ond eller bare er god...

Det blir litt som i eventyrene fra Asbjørnsen& Mo.

Les litt Hamsun, så kanskje horisonten din blir noe utvidet.......

Anonymkode: 3f057...d1c

Det er sant, det er sjelden, men en overvekt av ondskap betyr en overvekt av stygghet. Dermed blir personen generelt sett en stygg person. Mkay? 

Jeg leser ikke litterære verk skrevet av nazister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært sjelden mennesker er stygge. Da må det være pga dårlig personlighet som setter sine trekk på utseende, stort alkoholbruk, visse narkotika. dårlig hygiene som også medfører at tennene detter ut og mye annet. 

Så man gjør altså det meste bare ved å dusje, pusse tenna, være fysisk aktiv, blid, spise sunt og ikke innta narkotika og drikke lite alkohol. 

Anonymkode: 657f5...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Simbyxor skrev:

Det er sant, det er sjelden, men en overvekt av ondskap betyr en overvekt av stygghet. Dermed blir personen generelt sett en stygg person. Mkay? 

Jeg leser ikke litterære verk skrevet av nazister ;)

Her viser du bare igjen hvor lite nyansert du er når du kaller Hamsun nazist, og ikke klarer å skille mellom han som forfatter.

Anonymkode: 3f057...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her viser du bare igjen hvor lite nyansert du er når du kaller Hamsun nazist, og ikke klarer å skille mellom han som forfatter.

Anonymkode: 3f057...d1c

Jeg ser ikke filmer av voldtektsmenn heller, hvis det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Simbyxor skrev:

Jeg ser ikke filmer av voldtektsmenn heller, hvis det hjelper.

En idiotisk sammenligning...

Anonymkode: 3f057...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En idiotisk sammenligning...

Anonymkode: 3f057...d1c

Åja. Du skriver idiotiske kommentarer, hvis det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på uattraktiv og stygg (frastøtende)?

Å være uattraktiv er normalt og kan kompenseres for hvis man er karismatisk, åpen, morsom, intelligent, snill, osv. Individuelt hvilke egenskaper folk vektlegger, men utseende betyr sjeldent alt.

Svært få mennesker er direkte stygge da. Hvis man er både uattraktiv, uflidd og uvennlig kan man kanskje oppfattes sånn? Ellers tenker jeg alvorlige deformasjoner, og div. andre fysiske og psykiske tilstander som kommer til uttrykk til dels via ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...