Gå til innhold

Jeg har et spørsmål til dere som mener at kjønn er en identitet og ikke knyttet til kjønnsorgan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så; slik jeg har forstått det så kan alle definere seg som menn, kvinner, intetkjønnet, altkjønnet, genderfluid osv... Uansett hvilket kjønnsorgan man er født med. Samtidig mener vi at det ikke finnes en bås for menn eller en bås for kvinner; altså at som kvinne må man ikke være feminin, leke med dukker, ha omsorgsyrker, etc. Og menn må ikke være macho, like biler, spise masse biff, og være kjempetøff.

Så da er det jo naturlig å spørre da.. Hva ER en kvinne, og hva ER en mann? Hva er definisjonen egentlig? 

Anonymkode: 769c6...c6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å gi et "riktig" svar, fordi det finnes flere hensyn man kan ta. Man kan velge å definere kjønn etter biologiske kjønnstegn som kjønnsorgan, eller man kan velge å definere etter hva personen selv identifiserer seg som. Jeg er av de som tenker at det kommer an på hva personen selv opplever, og at det her kan være store variasjoner på "kjennetegn" på kjønnet og hvordan de "gjør" sitt kjønn. At det finnes båser for menn og kvinner må en erkjenne uansett, selv om man kan velge å se bort fra eller kjempe i mot disse avgrensningene. Etter min mening er kjønn i veldig stor grad sosiale konstrukter, og det må man ta høyde for når man omtaler kjønn. Jeg tenker at det ikke er så viktig å definere kjønn utover at man enes i at det er det en person identifiserer seg som, da definisjoner fort fungerer som båser.

Anonymkode: 02fa2...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du født med en penis er du mann. Ble du født med en vagina er du kvinne.Så kan du naturligvis ha en rekke psykiske sykdommer i tillegg.

Anonymkode: b5f3b...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Ikke ha for høye forventninger nå TS. Er så mange huller i logikken til gender-snøflakene at å forvente noe som gir mening overhodet er nokså håpløst uansett hvor direkte du spør :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du født med en penis er du mann. Ble du født med en vagina er du kvinne.Så kan du naturligvis ha en rekke psykiske sykdommer i tillegg.

Anonymkode: b5f3b...198

Hva om du ble født med kjønnsorganer som verken var entydig kvinnelige eller entydig mannlige? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du født med en penis er du mann. Ble du født med en vagina er du kvinne.Så kan du naturligvis ha en rekke psykiske sykdommer i tillegg.

Anonymkode: b5f3b...198

Kan du ikke skaffe deg litt kunnskap? Eller er det sånn at du bare ikke vil? Ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker har behov for å sette andre i bås, og vi har behov for å sykeliggjøre alt vi ikke forstår. Det er ikke så mange år siden homofili ble både sett på som en sykdom (og det gjøres enda mange steder), og har til og med vært forbudt (og er det enda mange steder). 

Kanskje det å være transkjønnet er en psykisk lidelse som enkelte påstår ja. Men da er det en lidelse det finnes en effektiv behandling for. Og da er det jo bra de får hjelp. Noen sykdommer trenger medisiner, noen terapi og og noen da tydeligvis noen operasjoner for å gjøre folk friske. :) 

For meg er definisjonen på kjønn hva hver enkelt definerer seg som. Vi har kommet lengre i mange land enn å ha veldig firkantede kjønnsroller. Jeg har helt ærlig ikke noe med hva andre definerer seg som, har mellom beina eller hvem de har seg med i senga. 

Anonymkode: b0249...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, NotNaomi skrev:

Kan du ikke skaffe deg litt kunnskap? Eller er det sånn at du bare ikke vil? Ærlig?

I Norge er det Rikshospitalet som har landsfunksjonen for behandling av personer som lider av transseksualisme. Der kan du få psykologiske timer og tett oppfølging. God bedring.

http://www.hbrs.no/no/transseksualisme/

Anonymkode: b5f3b...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skiller ofte mellom "sex" og "gender". "Sex" henviser til kjønn som biologiske trekk, som genitalia, mens "gender" er hvordan kjønn spilles ut av oss mennesker som kjønnsroller, handlingsmønster og så videre. Få vil påstå at kvinner og menn ikke har ulike genitalia, altså ulikt "sex", men "gender" tenkes på som kulturelt og sosialt, noe vi læres opp til, og ubevisst spiller ut. Det er ingen som nekter for at du har en penis fra naturens side, men at det å ha penis automatisk tilsier at det også er mer naturlig for deg å delta i politikk og samfunnsliv, mens det å ha vagina liksom automatisk fører til at du passer til kjøkkenarbeid, er sosialt. Det har med kulturelle forestillinger å gjøre, som vi blir sosialisert inn i fra vi blir født.

For eksempel har det i mange hundre år vært tenkt at det ikke er naturlig for mennesker med vagina å beskjeftige seg med akademiske fagfelt, men når de samfunnsmessige omstendighetene forandrer seg - universitetene begynner å akseptere kvinnelige studenter - så viser det seg at mennesker med vagina selvsagt er fullt kapable til akademisk arbeid. Og mennesker med penis er fullt kapable til å være gode omsorgspersoner for småbarn. Og slik endres holdningene til kjønn gradvis. At noen fødes med vagina og noen med penis kommer neppe til å forandre seg, men hvordan vi tolker betydningen og konsekvensen av kjønnsorganet er i evig utvikling. Slik utvikler altså oppfatningen av hva en kvinne og hva en mann er seg.

Jeg vet ikke hva transkjønnethet ER, men jeg tror absolutt ikke det er farlig, eller mindre "naturlig" enn noe annet.

Anonymkode: a2559...224

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen er vel at alle må definere seg selv. Det finnes ingen objektiv definisjon, sett bort ifra biologisk kjønn, som det menes ikke er relevant.

Biologisk kjønn, kjønnsidentiet og kjønnsuttrykk er altså 3 separate ting. Du kan være født med vagina, kle deg feminint og be om å bli referert til som han, hin, whatever, fordi du til tross ikke føler deg som kvinne. Du er bare tilfeldigvis født med kvinnedeler og liker tilfeldigvis å kle deg feminint. Litt satt på spissen, men det finnes absolutt slike personer.

Personlig tror jeg hele konseptet om kjønnsidentitet er en myte, en til dels grunnløs teori som har fått fritt spillerom. Man kan fint leve som kvinne eller mann, som man er født, uten denne brennenede følelsen av at man ER kjønnet sitt. Hvor mange "cis-mennesker" har egentlig denne følelsen?

Etter det en gang for alle ble solid avkreftet at nei, du kan ikke kappe penisen av et guttebarn, fostre han opp som jente og tro at alt ordner seg, måtte de modifisere teorien sin litt. Var dårlig PR det der. Tilfeldigvis har den blitt modifisert til noe man har null mulighet til å avkrefte denne gangen.

Endret av vendeli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn som i gender er et irrelevant begrep, litt som hvilken drøm som er din favoritt. Det er irrelevant for absolutt alle andre enn de som gnåler om det

Kjønn som i sex er relevant når det kommer til reproduksjon, men da er det reproduksjonsstatus man bryr seg om, ikke resten av kjønnsgreiene.

Synes hele greia er fjottete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å støtte "kjønn som identitet" og samtidig være i mot kjønnsroller. Det er jo helt selvmotsigende. "Åh jeg er jente som liker biler og biff! Er nok mann jeg ja! For jenter kan ikke like bil og biff." Høres jo helt på jorde ut. Det finnes helt klart de som har såkalt "gender dysphoria", men det er en sykdom som skal BEHANDLES, ikke heies på med hormonterapi og "you go girl!". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...