Gå til innhold

Er det flere som reagerer på matvarer ved å få ødemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ler og sier jeg må slanke meg. At det ikke går an å ha så mye vann i kroppen. At det ikke går an å ha ødemer noe annet sted enn i bena.  At det bare er en dårlig unnskyldning for å slippe å slanke meg osv. Jeg har gitt opp å få hjelp fra den kanten. 

Anonymkode: e3141...79b

Hæ.. hva er det for noen idioter, da? Var jeg deg ville jeg byttet fastlege, og sørget for en henvisning videre. Det kan faktisk være farlig å gå sånn. 

Jeg har opplevd ved en episode å gå ned 20 kilo på to dager, så de er i beste fall kunnskapsløse.

Anonymkode: 8fe63...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.6.2017 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Oj, det var litt av en liste! Det der må være litt av en utfordring i hverdagen. Jeg ser at vi har litt felles punkter når det gjelder mat, så jeg tror jeg skal se litt nærmere på de andre matvarene du nevner. 

Det jeg vet jeg reagerer på med ødemer er mais, rug og gul løk. (Det jeg enda ikke er sikker på er om det gjelder rødløk, hvitløk, salatløk, sjarlottløk og vårløk også. Purre vet jeg at går greit.)

Mais og rug påvirker også magen min kraftig (smerter, oppblåst, vandig diarè) og det samme gjør store mengder laktose og alle typer frukt unntatt tomat og avokado. Bær går greit i små mengder. 

Rabarbra reagerer jeg ekstra sterkt på; da havner jeg på akutten med de de kaller gallestein i løpet av en time. Hvorvidt det reelt er gallesteinsanfall eller om det er en annen form for reaksjon, vet jeg ikke. 

Ellers får jeg eksem på hendene av flere typer grønnsaker, spesielt av løk og potet, og av de fleste typer frukt. (Så mulig jeg bør se litt nærmere på poteten?)

I tillegg har jeg jevnlige episoder hvor jeg hovner opp i svelget. Ikke så mye at jeg ikke får puste, men likevel tydelig og sånn at svelging er vanskelig og det er synlig med det blotte øyet. Jeg har mistenkt både peanøtter og sopp, for de dukker uforholdsmessig ofte opp i sammenheng med opphovninga mi,  men så plutselig kan jeg spise begge deler uten at noe skjer. Så kanskje er det en kryssallergi, eller kanskje er det bare noe helt annet? 

I tillegg reagerer jeg på kjøtt, fisk og skalldyr med kvalme og oppkast. Det har jeg gjort siden jeg var liten (før jeg fylte ett), men jeg vet fremdeles ikke hvorfor. 

 

Hvor mye vannvekt er det snakk om hos deg? Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye ekstra vann jeg har totalt siden det er vanskelig å vite hva som er vann og hva som er fett (og det har jeg mer enn jeg burde av) enkelte steder og jeg på en måte ikke har noen bunnlinje å gå utifra siden jeg har hatt store ødemer siden ungdomsskolen og nå er i 40-åra, men det er i hvertfall snakk om 30 kg +. Jeg kan fint gå opp/ned 12-13 kg i løpet av et døgn eller to, og da er det godt synlige mengder vann igjen. En gang gikk jeg ned 32 kg på 10 dager; da forsvant det 24 cm bare rundt halsen min. Dessverre kom alt sammen tilbake i løpet av to-tre måneder. 

 

 

 

Anonymkode: e3141...79b

Stakkars deg, dette høres helt ekstremt ut.. 😦

Har du noensinne blitt testet for noe som heter angioedema?  Det er en sykdom/tilstand som kan trigges av visse matvarer, men den kan også være medfødt og debuterer ofte i tenårene (altså at den da begynner å bli "merkbar") og det å svelle opp i halsen virker å være et "nøkkelsymptom" der. Mange med tilstanden reagerer også på skalldyr. Enkelte kan også få  vektøkning/vannsamlinger i kroppen. Slik jeg oppfattet det har sykdommen ofte sammenheng med allergier. 

Jeg prøver ikke å gi deg noen diagnoser ved å nevne angioødem, men kom tilfeldigvis over denne sykdommen når jeg prøvde å finne en annen artikkel jeg hadde lest (om lipødem) for noen år siden og tenkte at dette kan være en interessant lesning for deg mtp de symptomene og plagene du har, spesielt at du hovner såpass opp i halsen at det er vanskelig å svelge. 

Uansett hva du har, trenger du hjelp og det er helt vanvittig at helsepersonellet ikke tar deg på alvor! Eller har du noensinne vært utredet på ordentlig? Jeg sier som de andre, bytt lege og krev ordentlig utredning! 

Anonymkode: f2076...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Hæ.. hva er det for noen idioter, da? Var jeg deg ville jeg byttet fastlege, og sørget for en henvisning videre. Det kan faktisk være farlig å gå sånn. 

Jeg har opplevd ved en episode å gå ned 20 kilo på to dager, så de er i beste fall kunnskapsløse.

Anonymkode: 8fe63...5d3

Fastlegen min er ikke veldig interessert, men henviser meg videre både hit og dit. Det er i spesialisthelsetjenesten alt stopper opp. Har du forresten noen anelse om hvilken spesialisering som egentlig har dette her som sitt ansvarsområde? 

De er forresten ikke kunnskapsløse, nei, de er dømmende. Ikke vanskelig å merke forskjell på de to, men sånn er det å være "feit" (eller full av vann, da) i norsk helsevesen, og jeg vet rett og slett ikke hva jeg kan gjøre med det. 

Lekker du noen ganger væske gjennom huden? 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg, dette høres helt ekstremt ut.. 😦

Har du noensinne blitt testet for noe som heter angioedema?  Det er en sykdom/tilstand som kan trigges av visse matvarer, men den kan også være medfødt og debuterer ofte i tenårene (altså at den da begynner å bli "merkbar") og det å svelle opp i halsen virker å være et "nøkkelsymptom" der. Mange med tilstanden reagerer også på skalldyr. Enkelte kan også få  vektøkning/vannsamlinger i kroppen. Slik jeg oppfattet det har sykdommen ofte sammenheng med allergier. 

Jeg prøver ikke å gi deg noen diagnoser ved å nevne angioødem, men kom tilfeldigvis over denne sykdommen når jeg prøvde å finne en annen artikkel jeg hadde lest (om lipødem) for noen år siden og tenkte at dette kan være en interessant lesning for deg mtp de symptomene og plagene du har, spesielt at du hovner såpass opp i halsen at det er vanskelig å svelge. 

Uansett hva du har, trenger du hjelp og det er helt vanvittig at helsepersonellet ikke tar deg på alvor! Eller har du noensinne vært utredet på ordentlig? Jeg sier som de andre, bytt lege og krev ordentlig utredning! 

Anonymkode: f2076...94a

Tusen takk for svar :) 

Ja, jeg har lest om angioødem, og spesielt den heriditære typen. Jeg er ikke blitt testet for det, men skulle ønske jeg kunne bli det. Det samme gjelder lipødem, kuldeallergi, div hjertelidelser, cushings etc. 

Nei, jeg har aldri blitt ordentlig utredet. Jeg er aldri blitt utredet i det hele tatt. Jeg har vært hos utallige spesialister, men de gjør aldri noen ting, de bare ser overbærende på meg, klager på vekta mi, ler når jeg prøver å forklare og anbefaler slanking. Det er som sagt ikke fastlegen det stopper hos, det er spesialisthelsetjenesten. 

 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) 

Ja, jeg har lest om angioødem, og spesielt den heriditære typen. Jeg er ikke blitt testet for det, men skulle ønske jeg kunne bli det. Det samme gjelder lipødem, kuldeallergi, div hjertelidelser, cushings etc. 

Nei, jeg har aldri blitt ordentlig utredet. Jeg er aldri blitt utredet i det hele tatt. Jeg har vært hos utallige spesialister, men de gjør aldri noen ting, de bare ser overbærende på meg, klager på vekta mi, ler når jeg prøver å forklare og anbefaler slanking. Det er som sagt ikke fastlegen det stopper hos, det er spesialisthelsetjenesten. 

 

Anonymkode: e3141...79b

Jeg har jo opplevd noe av det samme, altså ikke samme symptomer, men jeg har vært sliten og slapp i årevis med vondter både her og der. Jeg følte at jeg fikk bare "kvinne i 40-årene i dårlig form"-stempelet. Etterhvert begynte det å bli flere konkrete symptomer og etter det har diagnosene kommet på rad.. Og dette er jo selvfølgelig ikke ting som har skjedd over natten. Det viser bare at man skal jo lytte til kroppen sin! Men det er frustrerende og det er helt håpløst å ikke bli tatt på alvor og at de avviser deg når du har såpass alvorlige symptomer som hevelser i halsen, er bare utrolig 😠 Har du vært hos en endokrinspesialist eller immunspesialist? 

Anonymkode: f2076...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo opplevd noe av det samme, altså ikke samme symptomer, men jeg har vært sliten og slapp i årevis med vondter både her og der. Jeg følte at jeg fikk bare "kvinne i 40-årene i dårlig form"-stempelet. Etterhvert begynte det å bli flere konkrete symptomer og etter det har diagnosene kommet på rad.. Og dette er jo selvfølgelig ikke ting som har skjedd over natten. Det viser bare at man skal jo lytte til kroppen sin! Men det er frustrerende og det er helt håpløst å ikke bli tatt på alvor og at de avviser deg når du har såpass alvorlige symptomer som hevelser i halsen, er bare utrolig 😠 Har du vært hos en endokrinspesialist eller immunspesialist? 

Anonymkode: f2076...94a

Har vært hos endokrinolog. 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...