Gå til innhold

Underlig, bladløst, hvit blomst i plenen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dette? Kan det være en form for sopp?

IMG_20170620_092042.thumb.jpg.05fe910a1b133692ca96a70747b1c658.jpgIMG_20170620_091934.thumb.jpg.5f821c77315b3d87e8c92d41a478f1eb.jpg

Anonymkode: f728f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk den på det første bildet så ut som en død løvetann. Etter at den er ferdigblomstret, men før den blir til en sånn støvball. Mens det på bilde nummer to sikkert er sopp ja.

Men jeg er ingen ekspert på blomster og planter, så hvis Million over meg sier alt er sopp så er det sikkert det. :fnise: 

Anonymkode: b383b...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Kan den brukes til noe? Hva heter den?

Anonymkode: f728f...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Million skrev:

Ja, det er en sopp. Vanlig å få i plenen.

Hva slags sopp da? 

Jeg synes det ser ut som frøkapsler, jeg. En av dem har jo til og med sprukket/blitt ødelagt så vi ser frøene inni. Hva slags plante de hører til er en annen sak, det har jeg ingen anelse om. 

Anonymkode: 77786...1be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sopp, 100% sikkert. Dukker ofte opp i plener etter perioder med regn. Hva soppen heter, eller hva det er for slags type, vet jeg ikke, men det spiller ingen rolle heller.

Det vi SER av soppen over bakken, er toppen av isfjellet. Røttene sprer seg som et enormt nett under bakken.

Googler man "sopp i plenen" får man nesten 40.000 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Million skrev:

Det er sopp, 100% sikkert. Dukker ofte opp i plener etter perioder med regn. Hva soppen heter, eller hva det er for slags type, vet jeg ikke, men det spiller ingen rolle heller.

Det vi SER av soppen over bakken, er toppen av isfjellet. Røttene sprer seg som et enormt nett under bakken.

Googler man "sopp i plenen" får man nesten 40.000 treff.

Jeg vet godt at mesteparten av en sopp vil befinne seg under bakken og at det er vanlig med sopp i plenen, men jeg har faktisk aldri sett eller hørt om en sopp som ser ut som en tredelt frøkapsel med store, runde frø inni, slik som på bilde 2. (Jeg fant ikke noe liknende på Google bildesøk heller, men skal ærlig innrømme at jeg ikke sjekket alle de 40 000 treffene.) 

Anonymkode: 77786...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt at mesteparten av en sopp vil befinne seg under bakken og at det er vanlig med sopp i plenen, men jeg har faktisk aldri sett eller hørt om en sopp som ser ut som en tredelt frøkapsel med store, runde frø inni, slik som på bilde 2. (Jeg fant ikke noe liknende på Google bildesøk heller, men skal ærlig innrømme at jeg ikke sjekket alle de 40 000 treffene.) 

Anonymkode: 77786...1be

Det du ser på er den veksten som står helt til venstre. Det er ikke sikkert det er samme vekst som de to soppene til høyre i bildet. Selv om de vokser på samme sted i plenen. Du nekter vel ikke for at de to til høyre er sopper!??

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Million skrev:

Det du ser på er den veksten som står helt til venstre. Det er ikke sikkert det er samme vekst som de to soppene til høyre i bildet. Selv om de vokser på samme sted i plenen. Du nekter vel ikke for at de to til høyre er sopper!??

 

Jeg synes de to til høyre ser ut som tynne, gjennomskinnelige frøkapsler (av samme type som den ødelagte til venstre, ja), der vi ser antydning av de rødrosa frøene gjennom kapselveggen. Det er også mulig å se noen tynne, grønnlige vertikale striper som kan være skillet mellom segmentene i kapselen. 

Jeg er ikke ute etter å krangle, altså, og blånekter vel ikke på noe som helst, jeg synes bare ikke det ser ut som sopp og har forsøkt å begrunne hvorfor. Den soppen det likner mest på av dem jeg kjenner til er kanskje hagestanksopp, men den er hvit utenpå og rød inni før den bryter ut av kappen sin (jeg husker ikke hva det egentlig heter på "soppspråket") og strekker seg i høyden.  

Anonymkode: 77786...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre er definitivt de samme. Kan ta et nytt bilde i morgen om det er av interesse. Nettopp dette med frøkapselopplegget var så underlig for meg også.

Anonymkode: f728f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...