Gå til innhold

Gi bort bruden


Thyra

Anbefalte innlegg

Hvor mange praktiserer denne skikken?  Har inntrykk av at dette er noe "alle" gjør nå til dags. Mange tror dette er en gammel tradisjon,  men det har ikke vært vanlig i Norge før i senere år. Påvirket av amerikanske filmer, kanskje? 

Symbolikken er jo at bruden skifter "eier", fra ektemann til far. Ikke akkurat noe som passer inn i vårt moderne likestilte samfunn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De eneste jeg har sett i bryllup jeg har vært tilstede i som gjør dette er de som allerede er litt umoderne 😜 Kjerringer, om du vil. Jeg syns hele den symbolikken er hårreisende og ville ALDRI blitt "gitt bort" av noen. 

Anonymkode: f7c10...a6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært i mange bryllup,  men alle jeg har vært i de senere år har gjort dette. Også i mye av det jeg har sett i media av norske kjendisbrylluper har bruden blitt "overlevert" fra sin far til brudgommen. 

Husker det var debatt om emnet i Sverige da kronprinsessen skulle gifte seg. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, alt folk skal finne på å syte over...

Anonymkode: d9c8d...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, alt folk skal finne på å syte over...

Anonymkode: d9c8d...6b9

Dette er et debattforum hvor man kan diskutere saker. Selv om du kanskje har en annen mening så betyr ikke det at andre syter.

I denne tråden snakker vi om hvordan skikken med at bruden blir gitt bort ved alteret undergraver henne som kvinne. Hold deg til saken!

Anonymkode: f7c10...a6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg var 30 og vi hadde barn sammen og vert samboere i mange år før bryllupet.. Blir litt kunstig om jeg da plutselig skulle bli "gitt bort".

Dessuten er det en ganske ny tradisjon her til lands. Oldefar var organist i kirken å spillte i ørten bryllup, ingen ble ført opp av sin far..

Anonymkode: 805e2...f47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg faktisk vil det når jeg gifter meg, for det er en tradisjon for min far (som har gitt utrykk for at han alltid har gledet seg til det øyeblikket fordi jeg er eneste datter). Nå er det ganske klart at jeg ikke er et objekt til å gis bort til eie, men hvis det er viktig for pappa så er det ikke som strider i meg for å gjøre det. 

Jeg skjønner jo godt at man kan reagere på hva det symboliserer, men for meg er hva det ville betydd for pappa viktigere enn å være politisk korrekt akkurat den dagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fast bestemt på at det ikke skulle bli snakk om noen overlevering da jeg giftet meg. Det var heldigvis ingen som insisterte på at jeg skulle overleveres heller.

Anonymkode: 342cb...e45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg var 30 og vi hadde barn sammen og vert samboere i mange år før bryllupet.. Blir litt kunstig om jeg da plutselig skulle bli "gitt bort".

Dessuten er det en ganske ny tradisjon her til lands. Oldefar var organist i kirken å spillte i ørten bryllup, ingen ble ført opp av sin far..

Anonymkode: 805e2...f47

Det stemmer ikke i det hele tatt. Da min mor giftet seg rundt 1960 var det ihvertfall veldig vanlig. Tror også det var ganske standard fram til liturgien endret seg på 80-90 tallet.

Anonymkode: f3b7c...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting får en annen betydning med tid. Også gamle tradisjoner. Det betyr ikke lenger at bruden skifter eierskap for de alle fleste. Bare det at faren følger sin datter gjennom livet. Uten at det handler om eierskap :) 

Anonymkode: dde39...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke i det hele tatt. Da min mor giftet seg rundt 1960 var det ihvertfall veldig vanlig. Tror også det var ganske standard fram til liturgien endret seg på 80-90 tallet.

Anonymkode: f3b7c...0b1

Mulig dette varierte ulike steder i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ting får en annen betydning med tid. Også gamle tradisjoner. Det betyr ikke lenger at bruden skifter eierskap for de alle fleste. Bare det at faren følger sin datter gjennom livet. Uten at det handler om eierskap :) 

Anonymkode: dde39...ff7

Men dette er ikke en gammel tradisjon i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg tror jeg faktisk vil det når jeg gifter meg, for det er en tradisjon for min far (som har gitt utrykk for at han alltid har gledet seg til det øyeblikket fordi jeg er eneste datter). Nå er det ganske klart at jeg ikke er et objekt til å gis bort til eie, men hvis det er viktig for pappa så er det ikke som strider i meg for å gjøre det. 

Jeg skjønner jo godt at man kan reagere på hva det symboliserer, men for meg er hva det ville betydd for pappa viktigere enn å være politisk korrekt akkurat den dagen :) 

Synes egentlig det er litt feil av han å gi uttrykk for det. Det er ikke noen selvfølge at bruden skal gis bort. Og bryllupet er bruden og brudgommens dag,  ikke brudens fars dag. For deg er det kanskje greit,  men for andre kan det føles veldig feil. Og så må de velge mellom å gå på akkord med seg selv og å skuffe sin far. Kan legge en demper på dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte å spørre om min morfar ville følge meg opp, rett og slett fordi det har rt tradisjon i familien at fadder følger brud til alteret og fadder alktid er mor, far, eldste gutt eller jente over 15 år. Slik var det for min oldemor, som ble fulgt opp av sin eldste bror, som var hennes fadder, og jeg ville holde på dette. 

Ikke for at min morfar skulle gi meg bort, men for at han var den som skulle følge meg inn i et nytt kapittel. Han har fulgt meg hele livet. Fra fødsel(kjørte mamma og var den første,som fikk komme inn etter fødsel), til dåp, første skoledag, håndballkamp osv. Da ble det naturlig at han skulle følge meg inn i min nye tilværelse som Fru A. Sikkert rart og sært for mange, men helt naturlig for meg :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke i det hele tatt. Da min mor giftet seg rundt 1960 var det ihvertfall veldig vanlig. Tror også det var ganske standard fram til liturgien endret seg på 80-90 tallet.

Anonymkode: f3b7c...0b1

Tradisjoner fra rundt 50/60-tallet er da jammen nye. Farget av amerikansk populærkultur.

Anonymkode: f7c10...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...