Gå til innhold

Hundens skåler i oppvaskmaskinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom opp i en liten diskusjon med en venninne for en tid siden, som jeg har grublet litt på. Vi har begge to en hund hver.

Greia begynte sånn at jeg tilfeldigvis gikk forbi der mat- og vannskålen til hunden hennes står. Det var noe rart i bunnen av den tomme matskålen (sånn metallskål) til hunden hennes, så jeg løftet den opp for å hva det var for noe rart. Da så jeg at det var faststørknet skitt. Gamle matrester, rett og slett. 

Litt forskrekket datt det ut av meg;; "Oi, se hva som er i bunnen av denne skåla. Vasker du ikke matskålen til hunden din?"

Hun kom bort og så på den, sa "eh...joda" og tok den fra meg og gikk bort til vasken og begynte å vaske den med oppvaskbørsten. Mumlet noe om at det var en stund siden hun hadde gitt den en omgang med kosten, ja. Kosten? Hvorfor styre med det? "Det er vel bare sette den i oppvaskmaskinen en gang i uka eller så" sa jeg. "Jeg har flere matskåler, så alltid en ren på lur. Hver lørdag bytter jeg matskål, og setter den gamle i oppvaskmaskinen".

*Gisp* fra venninnen min. "Setter du hundens skåler i samme oppvaskmaskin som tallerkener og glass mennesker spiser av!??" utbryter hun.

"Selvsagt gjør jeg det. Jeg kjører et fast vaskeprogram på 70°C i maskinen hver gang, og det gjør alt rent og fint."

Jeg påpekte ikke at jeg har sett henne bruke den samme oppvaskkosten på matrester hun grovvasker vekk fra egne tallerkener før hun setter det inn i oppvaskmaskina..... det var visst ikke så nøye å bruke samme kosten for henne. Men det er jo samme sak!

 

Hva gjør andre hundeeiere? Vasker dere hundens skåler separat? Eller vasker dere det i oppvaskmaskinen som all annen oppvask?

Anonymkode: 9f667...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte bare å helle en skvett klor i oppvaskmaskinen gangen etter sånt har vært inni.

70c dreper vel ikke i nærheten av alle bakterier. Kravet på komersielle vaskemaskiner er høyere og de har sterkere vaskemiddel.

Ville aldri brukt samme oppvaskbørste på den da, det er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund men katt. Synes det er eklere å bruke samme oppvaskbørste enn å sette det i samme oppvaskmaskin. Her går skålene i oppvaskmaskinen. Bruker ikk oppvaskbørsten som jeg bruker på kjeler og slikt på skålene til katten.

Anonymkode: 51c50...902

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller av synlige rester før jeg setter det i oppvaskmaskinen som med alt annet, så vasker jeg det sammen med det andre.
Skyller også med varmt vann etter hvert måltid. Bytter en gang i uken.

Anonymkode: 08658...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Hadde ikke tenkt noe spesielt over å sette de i oppvaskmaskinen. Evt hvis man ikke ønsker det så kan man jo ha en separat børste til hundeskålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, hun har feil. 

Stakkars hunden hennes som må spise av skitten skål. 

Anonymkode: 56ac2...14f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi setter i oppvaskmaskin og bruker samme børste.... Men våre ligger i sengen og sofaen også, sleiker ungene i ansiktet og spiser matrester av tallerkener så vi er nok fortapt som det er:fnise:

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker børsten må den i alle fall i oppvaskmaskinen på 70 grader sammen med det andre. Hadde hjemmene deres blitt inspisert av matmyndighetene, så hadde kjøkkenet blitt stengt på dagen! ;) Men til mann og unger er det bra nok? Kun for at hunden skal ha en ren skål?

 

Anonymkode: 57bc2...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egen oppvasksbørste til dyrene, som jeg kun bruker til deres matskåler. Jeg har aldri tenkt på å vaske det i oppvaskmaskinen, det er bare snakk om tre skåler, så det er fort gjort å vaske de for hånd og jeg slipper å ha andre matskåler i reserve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bruker børsten må den i alle fall i oppvaskmaskinen på 70 grader sammen med det andre. Hadde hjemmene deres blitt inspisert av matmyndighetene, så hadde kjøkkenet blitt stengt på dagen! ;) Men til mann og unger er det bra nok? Kun for at hunden skal ha en ren skål?

 

Anonymkode: 57bc2...031

Jepp her hjemme. Er ikke bakteriehysteriker og om mannen og ungene klager så kan de gjerne overta ;)  Har ingen planer om å følge mattilsynets lover for serveringskjøkken, det er helt sikkert. 

Og med tanke på hvordan ungene blir sleiket på av hunder, kuer, grisunger og hvor mye de selv nusser på disse itillegg til alt de har smakt på/smaker på av jord, sand og diverse ute så er nok oppvaskbørsten minste bakterie "problemet" vårt :nori:

Endret av Infinitum
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:


Ei jeg kjenner brukte å vaske spaden hun brukte i kattdoen i oppvasken. DET er drøyt det. Hadde aldri falt meg inn å gjøre det.
Hiver den i en bøtte med klor og lar den ligge over natten. Det er eneste rengjøringen den får :fnise:

Der går min grense også kjenner jeg:ler2: klorin her også.

Endret av Infinitum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er temmelig hysteriske.

Jeg har ikke oppvaskmaskin. Jeg vasker skålen til våtfor så fort maten er spist opp, skyller børsten i kokende vann. Det rekker lenge.

Anonymkode: 6ae94...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi hadde dyr, så fikk de ren matskål hver dag. Oppvaskemaskin hadde vi ikke. Dyrenes matskål ble vasket til slutt om med egen oppvaskebørste. 

Matskåler og drikkeskåler er samlingsplass for mugg og bakterier. Dyrenes mathygiene er like viktig som menneskenes. 

Anonymkode: 9db8f...e88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller de godt og hiver de inn i oppvaskmaskina. Får være måte på hvor "prippen" man skal være.

Anonymkode: c42bd...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Synd du var litt frekk men. Begynne å undersøke andres ting og påpeke. 

Men ok. Jeg vasker hundeskåler med egen børste. Anbefaler plast,fordi det er absolutt lettest å holde rent. Matrester setter seg fort fast i annet,så det kunne bare ha ligget fra morgenmåltidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
4 timer siden, Infinitum skrev:

Vi setter i oppvaskmaskin og bruker samme børste.... Men våre ligger i sengen og sofaen også, sleiker ungene i ansiktet og spiser matrester av tallerkener så vi er nok fortapt som det er:fnise:

Beklager. Enkelte hundeiere har en ekkel praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Coolaid skrev:

Beklager. Enkelte hundeiere har en ekkel praksis. 

Enkelte mennesker er livredde for bakterier.

Det er bevist at hundeeiere gjerne har en sunnere tarmflora enn folk uten hund pga tilførsel av bakterier. Bakterier er ikke nødvendigvis farlig, det kan være sunt. 

Hilsen en som har kysset hunder,katter, hester på nesa siden hun var barn og er ALDRI syk! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 minutter siden, Ruccula skrev:

Enkelte mennesker er livredde for bakterier.

Det er bevist at hundeeiere gjerne har en sunnere tarmflora enn folk uten hund pga tilførsel av bakterier. Bakterier er ikke nødvendigvis farlig, det kan være sunt. 

Hilsen en som har kysset hunder,katter, hester på nesa siden hun var barn og er ALDRI syk! 

Jeg nevner ikke bakterier, gjør jeg? Påpeker kun at det er ekkelt.;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund så hadde jeg egen børste til skålene til hunden. Vasket dem ca annen hver dag, alt etter hvordan de så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...