Gå til innhold

Overvektig 6-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 6 som det siste halvannet året har lagt kraftig på seg. Jeg har nok ikke sett alvoret i det og tenkt at det kom til å "gå seg til" når hun strakk seg litt, de vokser jo i rykk og napp.

Men nå må jeg ta grep eller så får hun et problem. 

Hun er en normalt aktiv 6-åring, går på dans, er i aktivitet ute med venner, går på tur meg meg, sykler, hopper på trampoline osv. Hun er altså ikke inaktiv, og er sterk motorisk. 

Utfordringen er maten. Hun spiser helt vanlig mat, brød med ost og leverpostei, yoghurt, middag, frukt og grønnsaker. Kjempeglad i godterier og is selvsagt, men hun får kun på lørdager. Men *mengden* mat, hun kan spise kjempemasse av det hun liker, og hun henter frukt og knekkebrød og riskaker og slikt selv i skuffene.

Hvordan begrenser man en 6-åring i matveien? Nei, du får bare èn porsjon? Eller bare ett knekkebrød til kvelds selv om du er mere sulten.

Jeg trenger konkrete tips til ting jeg kan gi henne til å "fylle på", og hvordan jeg kan få henne til å forstå at hun ikke kan spise så mye hun vil og hele dagen lang. Går det i hele tatt an å slanke en 6-åring og i såfall hvordan?

 

Anonymkode: 5654b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har KMI helt på grensen mellom overvekt og fedme.

TS

Anonymkode: 5654b...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør gjøres i samarbeid med lege.

Anonymkode: 2eb6a...953

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder så unge barn er det best å ta det i samråd med lege. Det er veldig "enkelt" å trå feil og gi barnet ditt et problematisk forhold til mat som vil utvikle seg til en spisefortyrrelse. 

Har hun noe å gjøre på i hverdagen? Kanskje hun spiser fordi hun kjeder seg?

Skal sies at jeg som barn ikke fikk lov å spise ubegrenset av riskaker og frukt utenom måltidene. Noe som ikke var et stort problem da jeg var mye ute og lekte eller gjorde på andre ting

Anonymkode: 8a18e...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Barn bruker ikke KMI på samme måte som voksne, men et skjema som heter ISO KMI. Kan anbefale deg å ta en titt på kostverktoyet.no. Barn skal sjeldent slankes, men prøve å holde de i stabil vekt mens de vokser i høyden. Veldig fint at hun er aktiv, men ser at hun har sterk matlyst. Det kan være fint å gi henne passe porsjoner og tilby grønnsaker eller frukt dersom hun vil ha mer etterpå. Er også viktig at hele familien spiser sunt og ikke har usunn og energirik mat lett tilgjengelig. Ville uansett ha kontaktet lege eller helsesøster om jeg var deg, er viktig med oppfølging. Bra at du tar tak i problemet allerede nå, det vil bli vanskeligere når barna blir eldre. Lykke til! 

Anonymkode: a5065...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ISO-KMI jeg har regnet på, lagt inn alder høyde og vekt. Helsesøster har vi vært i kontakt med, hun hadde bare generelle kostholdsråd og tilbød og følge opp med ny veiing om 6 mnd.

Lege er ikke et alternativ akkurat nå, vi bor i en annen by enn fastlegen dette og neste skoleår.

Jeg kan kanskje legge opp til veldig nøye planlagte måltider, fjerne tilgang på frukt og annet utenom måltidene og generelt legge inn enda mere aktivitet nå i sommermånedene. Utfordrende med fem ukers ferie uten veldig fastlagte rutiner, men jeg må gjøre noe.

TS

Anonymkode: 5654b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt det i samarbeid med lege og videre dersom behov.( Ernæringsf)  )

Anonymkode: 5730a...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ISO-KMI jeg har regnet på, lagt inn alder høyde og vekt. Helsesøster har vi vært i kontakt med, hun hadde bare generelle kostholdsråd og tilbød og følge opp med ny veiing om 6 mnd.

Lege er ikke et alternativ akkurat nå, vi bor i en annen by enn fastlegen dette og neste skoleår.

Jeg kan kanskje legge opp til veldig nøye planlagte måltider, fjerne tilgang på frukt og annet utenom måltidene og generelt legge inn enda mere aktivitet nå i sommermånedene. Utfordrende med fem ukers ferie uten veldig fastlagte rutiner, men jeg må gjøre noe.

TS

Anonymkode: 5654b...247

Skaff dere fastlege der dere bor. Herregud

Anonymkode: ac35d...db6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skaff dere fastlege der dere bor. Herregud

Anonymkode: ac35d...db6

Hvorfor så uhøflig? her er en oppegående mor som setter inn tiltak FØR det går for langt, det er bra!

Anonymkode: 5730a...d02

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kanskje legge opp til veldig nøye planlagte måltider, fjerne tilgang på frukt og annet utenom måltidene

Dette praktiserer jeg for mine (normalvektige) barn, med begrunnelsen at jeg vil de skal ha god appetitt til måltidene og at det ikke er bra for tennene med nye syreangrep hele tiden. Så jeg tenker at dette kan du helt fint forsvare uten at jenta trenger å skjønne at det handler om vekt.

Endret av Hactar
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så uhøflig? her er en oppegående mor som setter inn tiltak FØR det går for langt, det er bra!

Anonymkode: 5730a...d02

Oppgående ifht. vekt ja. Utrolig lite oppegående å ikke anskaffe fastlege der man bor.

Anonymkode: ac35d...db6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff dere fastlege der dere bor. Herregud

Anonymkode: ac35d...db6

Hei herregud

Da mister den vi den vi har i hjembyen (som vi skal tilbake til om et år), så det er ikke et alternativ. Vi kan bruke legevakta her ved behov, men har ikke hatt det enda etter et år. 

TS

Anonymkode: 5654b...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta med helsepersonell. Du kan ikke la være å søke profesjonell hjelp til et barn fordi du har valgt å være uten fastlege i et helt år (hva om dere blir syke?). Dere må faktisk ikke på død og liv ha akkurat samme fastlege når dere flytter tilbake. Dette er uforsvarlig og her må du rett og slett ta deg sammen og gjøre det som er best for din datters helse. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Dette er NHI sine rådi en artikkel om overvekt hos barn, men de anbefaler jo å la barnet regulere en del selv, føler dette er sånn som vi har det i dag, og det fungerer altså ikke for oss

  • Kutt ut sukkerholdig brus! Lettbrus med kunstige søtningsmiddel anbefales! Vann er den beste tørstedrikken. 
  • Få barnet til å delta i handlerunder og tilbredning av maten
  • Ikke prøv å styre akkurat den mengden mat barnet skal spise, men la barnet styre mengde (og til en viss grad hva) mat selv
  • Sørg for at barnet ditt har et variert kosthold, og at det er ulik mat å velge mellom.
  • Gotterier og snacks må begrenses. En god regel, som praktiseres av svært mange, er å kun tillate gotterier en gang i uken, f.eks. til barne-TV på lørdag! Begrens mengden også da. Gotterier og snacks må også tillates i selskap eller til fest! 
  • Bruk frukt eller grønnsaker dersom barnet trenger mat mellom måltider
  • Oppfordre barnet til å spise sakte. Det gjør det lettere for barnet å vurdere når det er mett
  • Familien bør spise samlet så fremt det lar seg gjøre. Prøv å gjøre måltidene til en hyggelig familiestund

Anonymkode: 5654b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å begrense porsjoner etc venter man med til man har gjort alt annet. Man vil jo at det skal være minst mulig fokus på det og sørge for at barnet får et mest mulig normalt forhold til mat. Antar at dere har tatt grep på mye, men

1) fjern alle fristelser som er lett å spise mellom måltider. Riskaker er ikke så mye energi i, men det er raske karboh. så kan føre til at man har mer lyst på mat

2) sørg for at alle måltider er mest mulig sunne og langvarig energi. 

3) sjekk alle andre steder barnet spiser (naboer, venner, besteforeldre etc.) - snakk med de voksne om det og sørg for at det ikke blir servert snacks og mat utenom måltider

4) slutt å kjøpe saft, juice etc. 

5) lær deg mest mulig om kosthold selv

6) snakk med barnet hva som er bra for å bli sterk, sunn og flink, uten å ha fokus på "slanking"

7) vær gode forbilder

osv.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Dette må du ta med helsepersonell. Du kan ikke la være å søke profesjonell hjelp til et barn fordi du har valgt å være uten fastlege i et helt år (hva om dere blir syke?). Dere må faktisk ikke på død og liv ha akkurat samme fastlege når dere flytter tilbake. Dette er uforsvarlig og her må du rett og slett ta deg sammen og gjøre det som er best for din datters helse. 

Vi HAR fastlege, han er tilgjengelig på telefon og e-post om vi blir syke, og vi har legevakt her om vi blir akutt syke. Det er *ikke* uforsvarlig. Og som sagt, vi har snakket med helsesøster, hun kunne ikke tilby noe særlig annen hjelp enn generelle kostholdsråd som vi allerede følger, og tilbud om ny veiing.

Hører gjerne fra noen som har erfaring med overvekt hos barn. 

TS

Anonymkode: 5654b...247

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi HAR fastlege, han er tilgjengelig på telefon og e-post om vi blir syke, og vi har legevakt her om vi blir akutt syke. Det er *ikke* uforsvarlig. Og som sagt, vi har snakket med helsesøster, hun kunne ikke tilby noe særlig annen hjelp enn generelle kostholdsråd som vi allerede følger, og tilbud om ny veiing.

Hører gjerne fra noen som har erfaring med overvekt hos barn. 

TS

Anonymkode: 5654b...247

Jo, det er uforsvarlig. Dere tar fra akutt syke folk dyrebar tid på legevakten helt unødvendig. Og både barn og voksne, spesielt barn, trenger en fastlege. Iallefall når det er overvekt i bildet.

Anonymkode: ac35d...db6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært på legevakten sier jeg jo. Og hvor vi har fastlegen vår er strengt tatt en digresjon i forhold til temaet. Om jeg ser behov for legehjelp så skaffer jeg det fra fastlegen. Foreløpig tar vi grep selv, jeg ønsket råd fra andre foreldre eller andre som har kunnskap om temaet. Jeg kan tenke selv og tar ikke ukritisk til meg alle råd her heller.

TS

Anonymkode: 5654b...247

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Du kan ringe til nærmeste legekontor og høre om legene der tar imot andre som ikke hae fastlege. Bare å forklare situasjonen til helsesekretæren, så kan det godt være at dere får komme inn uten å måtte bytte lege.

Å begrense porsjonene kan fint gjøres ved å lage akkurat nok. Da begrenser jo for eks. Middagen seg selv.

Bytt ut vanlige knekkebrød med rugsprø. Fjern riskjeksen, hvis hun går og knasker på de hele dagen.

Ellers kan du begrense for eks banan og yoghurt til helgen, sammen med lørdagsnopet. Da trenger hun ikke så mye snop.

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Barn bruker ikke KMI på samme måte som voksne, men et skjema som heter ISO KMI. Kan anbefale deg å ta en titt på kostverktoyet.no. Barn skal sjeldent slankes, men prøve å holde de i stabil vekt mens de vokser i høyden. Veldig fint at hun er aktiv, men ser at hun har sterk matlyst. Det kan være fint å gi henne passe porsjoner og tilby grønnsaker eller frukt dersom hun vil ha mer etterpå. Er også viktig at hele familien spiser sunt og ikke har usunn og energirik mat lett tilgjengelig. Ville uansett ha kontaktet lege eller helsesøster om jeg var deg, er viktig med oppfølging. Bra at du tar tak i problemet allerede nå, det vil bli vanskeligere når barna blir eldre. Lykke til! 

Anonymkode: a5065...ae7

Takk for tips om kostverktoyet.no! Der lå det masse tips og råd som passet veldig godt!

TS

Anonymkode: 5654b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...