Gå til innhold

Ingeborg Senneset


dovrefaller

Anbefalte innlegg

Har lest boken hennes nå, og det er flere ting jeg sliter med å forstå angå troverdighet. Gjentatte publiseringer av eldre bilder i SoMe av sykdom, bilder i boken (hva er formålet), poengtere at vekt/bmi aldri er opplyst (https://p3.no/dokumentar/tanker-fra-post-4/ dette gjelder vel ikke?). Jeg skjønner ikke hvordan en sykepleier utdannet journalist kan dele så ukritsk om mat/trening/bilder og forsvare valgene. Ettersom hun også poengterer at hun i tildlig sykdom fant slikt om andre. 

Selv friske mennesker har blitt negativt påvirket av dette.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort fokus på hvor syk hun var, laveste vekt, sykehus osv. Veldig mye "se på meg, se så syk jeg var/er". Veldig typisk anorektikere i grunn . 

(Her tenker jeg anorektikere som personer som er sykdommen sin, med alt det innebærer.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Njuta

Jeg har ikke noe forhold til den dama og arbeidet hun har gjort. Eneste jeg har tenkt er at hun fremdeles ser syk ut. Veldig tynn og ansiktet hennes er så markert. Håper dog at hun virkelig er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun har vel sagt at hun aldri har delt bilder og vekt fra det laveste, ikke at hun aldri har nevnt tall i det hele tatt. Det står vel også i boken om jeg husker rett.

Jeg oppfatter henne ikke som en som skriker høyt om hvor syk hun har vært/er. Heller motsatt, har inntrykk av at hun har sensurert en del, men noe må en nesten nevne for å få frem alvoret i situasjonen og hvor mye en spiseforstyrrelse kan ødelegge. Det er en vanskelig balanse mellom advarsel(i mangel på bedre ord) og trigger, noen vil finne triggere i alt. Man MÅ kunne snakke om og sette fokus på sykdom, uten at folk vil hysje det ned fordi noen vil finne det triggende eller tror en bare vil ha oppmerksomhet.

Jeg synes hun er modig som deler noe av sin sterke historie og også gjør en god jobb som journalist. Hun fremmer viktige saker på flere områder. Ingeborg gjør en forskjell og bruker sin stemme godt, i motsetning til mange andre. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senneset har delt høyden sin. Og en vekt som er  lav. Sammen utgjør det en ekstremt skadelig bmi de færreste kommer ned på. Om det ikke er laveste, så er det ekstremt trist. Dog ikke en unnskyldning. Den bmien hun allerede indirekte har delt, og den konstante påminnelsen om at hun aldri har delt laveste er totalt unødvendig. Det er ikke til nytte for noen. Heller ikke for temaet. Det er ikke snakk om å ikke snakke om temaet. Fokus på alle typer spiseforstyrrelser er ekstremt viktig. Mye av dette gjør Senneset bra. Dette er ikke bra er.

Balansen mellom å trigge og formulere en sak er hårfin. Det er forståelig, men å ikke ta selvkritikk blir feil. Det går ikke ann å lage en triggerfri sone. Mer kritisk deling hadde forsatt vært å foretrekke, og saken ville stått like sterkt.

Dessverre kjenner jeg en rekke unge damer som har blitt påvirket av Senneset i det negative. Kanskje fordi det meste trigger, men spesielt det med at det hele tiden ble poengtert at hun har vært sykere enn anvist i SoMe og bok. Formålet til Senneset med dette skjønner jeg ikke. Viktig bok, for all del. For mye detaljer i boken enn nødvendig

Endret av dovrefaller
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet. Synes det er bra hunsnakker om egne erfaringer som kan hjelpe andre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kjenner jeg en rekke unge damer som har blitt påvirket av Senneset i det negativer. Kanskje fordi det meste trigger, men spesielt det med at det hele tiden ble poengtert at hun har vært sykere enn anvist i SoMe og bok. Formålet til Senneset med dette skjønner jeg ikke. Viktig bok, for all del. For mye detaljer i boken enn nødvendig

Måtte kopiere da jeg ikke klarte å sitere eller utheve kun det siste du skrev @dovrefaller. Beklager om det ikke er ok. 

 

Jeg tror, nei, jeg vet at mange blir trigget av Ingeborg. En person med spiseforstyrrelser vil alltid kunne finne et eller annet tips og råd å misbruke. Det er noe av grunnen til at å bli frisk er så vanskelig. Sykdommen er så smart, så djevelsk flink til å vende på virkeligheten at selv den minste setning kan misbrukes. Jeg har lest boka, og må si jeg ikke hang meg så opp i at hun poengterte dette med at hun var sykere enn hun har vist frem. Som tidligere anorektiker og atypisk anorektiker (hehe litt rart formulert) kan jeg fortsatt se bøker, tidsskrifter osv som handler om temaet med syke øyne. Mine så ikke dette i det hele tatt. Jeg så en kvinne som vet å bruke ordene sine riktig. En som beskriver det mange har beskrevet før. Slike bøker er skremmende like, noe som understreker monotoniteten i en spiseforstyrrelse. Selv om jeg ikke så det du så, er det flott det tas opp da linjene er tynne og fallhøyden stor når det kommer til bøker om spiseforstyrrelser. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen er rå! Kunnskap, lidenskap og driven.

Dessverre selv blitt trigget, men verden er ikke triggerfri. Enkelte ting burde ikke vært delt, men om man ser bort i fra det er boken ekstremt viktig, i likhet med andre temaer hun tar opp. Som vaksinering!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En triggerwarning på en bok om spiseforstyrrelser burde være unødvendig imo. Du vet hva du går til, og det er ikke bare regnbuer og sommerfugler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 1.19, bobleplast_ skrev:

Stort fokus på hvor syk hun var, laveste vekt, sykehus osv. Veldig mye "se på meg, se så syk jeg var/er". Veldig typisk anorektikere i grunn . 

(Her tenker jeg anorektikere som personer som er sykdommen sin, med alt det innebærer.

Herregud. For det første så er man ikke sykdommen sin. For det andre så kan du ikke snakke for absolutt alle anorektikere og si at det er et generelt trekk. For det tredje så er det jo TYDELIG at vedkommende sliter med noe, ERGO SE MEG, HØR MEG, HJELP MEG. Bare fordi du ikke forstår sykdommen og hvordan den fungerer, så trenger du ikke å trekke korttenkte og teite konklusjoner for absolutt alle. Det er dessuten ganske lite hensiktsmessig å dele anorektikere inn i hvem som er og ikke er sykdommen sin. Og i så fall, hvem er du til å avgjøre det. Anoreksi er en føkkings dødelig sykdom, så ikke kom her og skriv om det som om det ikke er en ganske alvorlig tilstand å være i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, verpesyk skrev:

Herregud. For det første så er man ikke sykdommen sin. For det andre så kan du ikke snakke for absolutt alle anorektikere og si at det er et generelt trekk. For det tredje så er det jo TYDELIG at vedkommende sliter med noe, ERGO SE MEG, HØR MEG, HJELP MEG. Bare fordi du ikke forstår sykdommen og hvordan den fungerer, så trenger du ikke å trekke korttenkte og teite konklusjoner for absolutt alle. Det er dessuten ganske lite hensiktsmessig å dele anorektikere inn i hvem som er og ikke er sykdommen sin. Og i så fall, hvem er du til å avgjøre det. Anoreksi er en føkkings dødelig sykdom, så ikke kom her og skriv om det som om det ikke er en ganske alvorlig tilstand å være i. 

Jeg refererer til anorektikere som personer som er sykdommen sin. Jeg skiller mellom det å være anorketiker og det å ha anoreksi. Jeg vet meget godt hva anoreksi er, og jeg kjenner både folk som er sykdommen sin (altså identifiserer seg som hun med anoreksi), og den andre gruppen som ikke har så sinnsykt stort behov for å fortelle verden hvor syk man var/er. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Jewelz

Får ikke inntrykk av at hun er helt frisk nå heller. På Instagram delte hun nylig (igjen!) et bilde av seg selv som syk, jeg skjønner ikke dette konstante behovet for å gjøre det. Linnèa Myhre skrev vel i bok to at hun fikk tilbakefall etter bok én, pga medieinteressen og det økte fokuset på henne som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jewelz skrev:

Får ikke inntrykk av at hun er helt frisk nå heller. På Instagram delte hun nylig (igjen!) et bilde av seg selv som syk, jeg skjønner ikke dette konstante behovet for å gjøre det. Linnèa Myhre skrev vel i bok to at hun fikk tilbakefall etter bok én, pga medieinteressen og det økte fokuset på henne som person. 

Har sluttet å følge henne på IG, satt igjen med det inntrykk at hun i bunn og grunn var veldig fornøyd med å være tynn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jewelz
1 minutt siden, filifjonka skrev:

Har sluttet å følge henne på IG, satt igjen med det inntrykk at hun i bunn og grunn var veldig fornøyd med å være tynn.

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Jewelz skrev:

Får ikke inntrykk av at hun er helt frisk nå heller. På Instagram delte hun nylig (igjen!) et bilde av seg selv som syk, jeg skjønner ikke dette konstante behovet for å gjøre det. Linnèa Myhre skrev vel i bok to at hun fikk tilbakefall etter bok én, pga medieinteressen og det økte fokuset på henne som person. 

Ingeborg har selv sagt at hun ikke er frisk enda, men at hun har en fungerende hverdag. Det er ikke sånn at en anorektiker er fornøyd med å være tynn, men likevel ønsker man ofte å få en bekreftelse på at man har vært tynn nok til å gå opp i vekt. (ja, jeg vet..)
De fleste strever med tankene om at de ikke har vært "syke nok" til å fortjene å bli frisk. Det er ikke sånn at hun er syk fordi hun ønsker å være tynn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jewelz
Akkurat nå, pepsimaxtakk skrev:

Ingeborg har selv sagt at hun ikke er frisk enda, men at hun har en fungerende hverdag. Det er ikke sånn at en anorektiker er fornøyd med å være tynn, men likevel ønsker man ofte å få en bekreftelse på at man har vært tynn nok til å gå opp i vekt. (ja, jeg vet..)
De fleste strever med tankene om at de ikke har vært "syke nok" til å fortjene å bli frisk. Det er ikke sånn at hun er syk fordi hun ønsker å være tynn.

Forferdelig sykdom, anoreksi, må være veldig vanskelig å bli helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg er en skarp samfunnsdebattant som tar for seg et bredt spekter av temaer. I tillegg snakker hun klokt i debatter og kropp. Jeg liker Ingeborg veldig godt! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, listefyll skrev:

Ingeborg er en skarp samfunnsdebattant som tar for seg et bredt spekter av temaer. I tillegg snakker hun klokt i debatter og kropp. Jeg liker Ingeborg veldig godt! 

Jeg også, ble bare litt lei av dette spiseforstyrrelseaspektet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...