Gå til innhold

Kulturforskjeller i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler det er generelt stor forskjell på oppførselen og holdninger blandt østlendinger og vestlendinger.

 

Jeg opplever østlendinger som mer energiske og følsomme. Stemmer dette?

Anonymkode: a4e3d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg absolutt ikke.

Anonymkode: 2b399...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg absolutt ikke.

Anonymkode: 2b399...5e2

Vell, det er mitt inntrykk da.

Anonymkode: a4e3d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mer navere og uføretrygda på Østlandet, uten at man har den friske nærheten til elementene som gjør at slike grupper, til tross for at de er store også i Nord-Norge, oppleves som folk med meningsfulle liv. Virker som typisk østlandsk å enten være veldig vellykka, travel, bevisst, oppegående, empatisk, flink, urban osv. eller å subbe rundt nedsylta i husmannsånd blant pølsemenyer på bensinstasjoner og spille lotto og andre pengespill mens man venter på trygda.

 

Dette fra en vestlendings perspektiv. Her er livet et eksistensielt drama (jamfør Jon Fosse!), ikke et lunt nav-kontor hvor en kan sitte og bitche om at "dom" som bestemmer burde tenke på småfolk osv. Her på Vestlandet er det ikke noen andre som bestemmer. Det er vi som bestemmer og vi er ofte rykende uenige!

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På Sunday, June 18, 2017 den 23.11, AnonymBruker skrev:

 Vell, det er mitt inntrykk da.

 Anonymkode: a4e3d...06f

 Hvordan har du egentlig fått dette intrykket ?    

Anonymkode: dea82...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.6.2017 den 23.18, Hurepoix skrev:

Mye mer navere og uføretrygda på Østlandet, uten at man har den friske nærheten til elementene som gjør at slike grupper, til tross for at de er store også i Nord-Norge, oppleves som folk med meningsfulle liv. Virker som typisk østlandsk å enten være veldig vellykka, travel, bevisst, oppegående, empatisk, flink, urban osv. eller å subbe rundt nedsylta i husmannsånd blant pølsemenyer på bensinstasjoner og spille lotto og andre pengespill mens man venter på trygda.

 

Dette fra en vestlendings perspektiv. Her er livet et eksistensielt drama (jamfør Jon Fosse!), ikke et lunt nav-kontor hvor en kan sitte og bitche om at "dom" som bestemmer burde tenke på småfolk osv. Her på Vestlandet er det ikke noen andre som bestemmer. Det er vi som bestemmer og vi er ofte rykende uenige!

Har du bodd på det store geografiske området definert som "Østlandet" og uttaler deg basert på at du i en lengre periode har bodd der?

Jeg har bodd i en lengre periode (+10 år) i en del av det såkalte "Vestlandet" og opplevde folkene der som på overflaten veldig hyggelige og imøtekommende. Men bak den overflaten opplevde jeg såkalte "foreninger" som ikke slapp inn kvinner som ikke hadde gått på skole med, og var barndomsvenninner eller var inngiftet i familie med foreningsmedlemmene. Stort fokus på status og overfladiske verdier i mange miljøer. I den verste materialistiske tiden var det et høyt innslag av lokalbefolkning som oppførte seg som nyrike russere.

Mellom disse fant du mennesker som var fra andre steder av "Vestlandet" og som kjente på de samme utfordringene.

Kort oppsummert: Veldig trivelige på overflaten, og veldig lukkede.

Anonymkode: 4a0ae...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du bodd på det store geografiske området definert som "Østlandet" og uttaler deg basert på at du i en lengre periode har bodd der?

Jeg har bodd i en lengre periode (+10 år) i en del av det såkalte "Vestlandet" og opplevde folkene der som på overflaten veldig hyggelige og imøtekommende. Men bak den overflaten opplevde jeg såkalte "foreninger" som ikke slapp inn kvinner som ikke hadde gått på skole med, og var barndomsvenninner eller var inngiftet i familie med foreningsmedlemmene. Stort fokus på status og overfladiske verdier i mange miljøer. I den verste materialistiske tiden var det et høyt innslag av lokalbefolkning som oppførte seg som nyrike russere.

Mellom disse fant du mennesker som var fra andre steder av "Vestlandet" og som kjente på de samme utfordringene.

Kort oppsummert: Veldig trivelige på overflaten, og veldig lukkede.

Anonymkode: 4a0ae...fc0

Skriver under på den. Østlending oppvokst på vestlandet. Østlendinger og nordlendinger er mye mer gjestfrie og hyggelige. Vestlendinger er vanskelige å komme inn på, statusgjegere og dømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østleninger er veldig lukket og status dilla og dømmende spør du meg.. Vestleninger er mer åpbe, akseptable og imøtekommende etter min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge

Personlige erfaringer er ikke representative da de kan være svært varierende, hvordan man opplever tilværelsen og omgivelsene kan variere og er svært situasjonsbestemt, altså hva man opplever ett sted og på en skole eller i en jobb kan være ganske så annerledes enn hva man opplever i noe helt tilsvarende.

Sagt med andre ord så kan man jobbe på to forskjellige bensinstasjoner i samme by og oppleve to vidt forskjellige tilværelser avhengig av relasjonene man bygger etc. Noen steder blir man kjent med mennesker, andre steder ikke selv om situasjonen på papiret er veldig lik.

Selv har jeg jobbet i det samme yrket flere steder og situasjonen har variert veldig fra sted til sted, er en av flere ting som påvirker hvordan man opplever det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.6.2017 den 23.18, Hurepoix skrev:

Mye mer navere og uføretrygda på Østlandet, uten at man har den friske nærheten til elementene som gjør at slike grupper, til tross for at de er store også i Nord-Norge, oppleves som folk med meningsfulle liv. Virker som typisk østlandsk å enten være veldig vellykka, travel, bevisst, oppegående, empatisk, flink, urban osv. eller å subbe rundt nedsylta i husmannsånd blant pølsemenyer på bensinstasjoner og spille lotto og andre pengespill mens man venter på trygda.

 

Dette fra en vestlendings perspektiv. Her er livet et eksistensielt drama (jamfør Jon Fosse!), ikke et lunt nav-kontor hvor en kan sitte og bitche om at "dom" som bestemmer burde tenke på småfolk osv. Her på Vestlandet er det ikke noen andre som bestemmer. Det er vi som bestemmer og vi er ofte rykende uenige!

Nå er riktignok Hedmark og Østfold på uføretoppen i Norge - men det er sammen med de nordnorske fylkene. Og Oslo og Akershus har færrest uføre i landet. Dersom "nærhet til elementene" (regner med det er nærhet til natur du mener) skulle vært viktigst, så burde det vært mye færre uføre i Hedmark enn i Oslo. Så det inntrykket stemmer nok ikke helt med virkeligheten.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt kulturforskjeller mellom de norske landsdelene; det skulle jo bare mangle, jfr de store avstandene her i landet. Geografisk er det jo større avstand mellom Finnmark og Sørlandet enn Sørlandet og Italia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forskjellene er større innad i landsdelen enn mellom landsdeler.

Anonymkode: 48989...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror forskjellene er større innad i landsdelen enn mellom landsdeler.

Anonymkode: 48989...e23

Det er jo selvsagt forskjell mellom individer; alle østlendinger og alle vestlendinger er jo ikke like. Men det er definitivt kulturforskjeller mellom de ulike landsdelene, noe som er naturlig pga de store avstandene og fjellene. Å komme til Nord-Norge for en østlending er jo nærmest som å komme til et annet land, spesielt hvis du drar utenom de største byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...