Gå til innhold

Dere som har pusset opp bad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere lyst å dele erfaringer? 

Hva angrer dere på? Hva er dere mest fornøyd med? Hva ville dere gjort annerledes?  Osv. 

Holder på å tegne og veksler mellom store avgjørelser og detaljplanlegging.  Så mange små og store avgjørelser som skal tas! 

Anonymkode: a3d35...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har til nå hatt tre bad med fliser og det skal jeg faktisk aldri ha mer. Folk kan mene hva de vil, men fuger er vanskelige å holde rene og spesielt hvis det dusjes rett på flisene. Verken jeg eller mannen i huset (Som er rørlegger...) er heller tilhengere av vegghengte toaletter. Fint når alt fungerer, men ikke fullt så fint når det ikke gjør det slik at man må inn i veggen for å utbedre feil. (Joda, vi er klar over at de kan planlegges/monteres slik at feilretting er mulig, men ofte blir den biten "glemt"...).

Det jeg er mest fornøyd med på mitt nåværende bad er et stort, bredt, men ikke veldig dypt, skap hvor alt av flasker, bokser og småting kan plasseres slik at det både er tilgjengelig og synlig uten at man trenger å ha militær orden.

Endret av Leo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med alt ved badet jeg pusset opp i gamleleiligheten da jeg flyttet inn der. Vi flyttet nå i vår, og jeg skulle så gjerne tatt det badet med meg, for det er mye bedre enn badene vi har nå. 

Spesielt fornøyd med de gråspraglede flisene. Man så overhodet ikke rusk og støv på dem, og det ble ikke skjoldete av vann. Nå har vi to bad; et med hvite fliser på gulvet, og et med mørkeblå. Man ser ALT av støv og rusk og hår... Og på de mørkeblå flisene blir det også synlige skjolder når vann på gulvet tørker. 

I tillegg var baderomsinnredningen genial. Skuffer, ikke skap. Jeg irriterer meg voldsomt over at det bare er en bitte liten skuff på hvert bad nå, og ellers bard skap. Jeg har kjøpt noen kurver på ikea å ha i skapene, så man slilpper å ta alt utover når man trenger den tingen som står innerst... 

 

 

Anonymkode: e6c46...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Leo skrev:

Som er rørlegger...) er heller tilhengere av vegghengte toaletter. Fint når alt fungerer, men ikke fullt så fint når det ikke gjør det slik at man må inn i veggen for å utbedre feil. (Joda, vi er klar over at de kan planlegges/monteres slik at feilretting er mulig, men ofte blir den biten "glemt"...).

Hvis han er rørlegger så vet han at man kommer til bak trykkplaten. 

Det er ikke et problem å utbedre feil i sisternen om man har vegghengt toalett. 

Er helt utrolig hvor langt bak i tiden vi ligger i forhold til resten av Europa. 

At noen pusser opp badet og velger å sette inn et gulvstående toalett er for meg helt ubegripelig.

Anonymkode: a93e0...51b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er rørlegger så vet han at man kommer til bak trykkplaten. 

Det er ikke et problem å utbedre feil i sisternen om man har vegghengt toalett. 

Er helt utrolig hvor langt bak i tiden vi ligger i forhold til resten av Europa. 

At noen pusser opp badet og velger å sette inn et gulvstående toalett er for meg helt ubegripelig.

Anonymkode: a93e0...51b

Det vet han veldig godt, men det er ikke bare i sisternen det kan bli problemer. Og ved nybygg så er vegghengte toaletter greit nok fordi røropplegg etc. er tilpasset, men når man skal pusse opp eksisterende bad så kan det bli slik at man må tilpasse og improvisere slik at det ikke blir optimalt. Slik som det for eksempel ville ha blitt på badet vårt dersom vi skulle ha hatt vegghengt toalett ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er rørlegger så vet han at man kommer til bak trykkplaten. 

Det er ikke et problem å utbedre feil i sisternen om man har vegghengt toalett. 

Er helt utrolig hvor langt bak i tiden vi ligger i forhold til resten av Europa. 

At noen pusser opp badet og velger å sette inn et gulvstående toalett er for meg helt ubegripelig.

Anonymkode: a93e0...51b

Helt enig! Vi har for øvrig 3 vegghengte toaletter i huset vårt og aldri hatt et eneste problem med noen av de...

Anonymkode: 628b6...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Leo skrev:

Det vet han veldig godt, men det er ikke bare i sisternen det kan bli problemer. Og ved nybygg så er vegghengte toaletter greit nok fordi røropplegg etc. er tilpasset, men når man skal pusse opp eksisterende bad så kan det bli slik at man må tilpasse og improvisere slik at det ikke blir optimalt. Slik som det for eksempel ville ha blitt på badet vårt dersom vi skulle ha hatt vegghengt toalett ;)

 

Det er sant at ved rehabilitering er det annerledes. Tilpasse og improvisere, hva da? Man må ofte bygge ut en kasse  f.eks. Men det er ikke så mye mer som kan gå galt enn det man kommer til i sisternen. 

Anonymkode: a93e0...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat totalrenovert et gammelt bad. 

Vegghengt do, med kasse bak. Lett å komme til om noe skulle gå galt. Fornøyd!! 

Store brede skuffer på innredning, ingen skap! Fornøyd!! 

Baderomsplater istedenfor fliser. Den satt langt inne, men er utrolig fornøyd med det!! Pent å se på ble det, vi har sånn som ser ut som sementvegg. Ikke så fint med plater om skal late som ekte fliser synes jeg.. UTROLIG lett å vaske!! Stort pluss! Ved vask av veggfliser synes jeg man nesten flytter skitten rundt.. 

Også har vi stort, godt badekar! Og stort dusjhørne! 

Elsker badet mitt!! 

Anonymkode: 978cd...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset opp et knøttlite bad for noen år siden (OBOS-leilighet.). Er mest fornøyd med at vi klarte å få til en løsning som gjør at vi har 120 cm benkeplate, skuffer under benkeplaten/vasken, at vi klarte å lage vaskesøyle så jeg har tørketrommel, samt at vi valgte speilskap over vasken (og ikke bare speil - superpraktisk og rommer masse!). Og at det er en liten "hylle" over det vegghengte toalettet, hvor jeg kan ha en kurv med vaskemidler osv.

Er ikke så fornøyd med at vi valgte en benkeplate fra Kvik med servant montert "oppå" fordi den benkeplaten vi har ser skitten ut igjen 1 minutt etter at den er vasket. O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker badet mitt (som ble totaloppusset for ti år siden). Det jeg angrer på/savner er at jeg ikke har godt nok lys over/rundt speilet. I dag må jeg ha tilleggslyskilde for å se alle de små ting man ønsker å se når man står og ser seg i speilet på badet...

Det jeg er ekstra fornøyd med er at dusjhjørnet ble ekstra stort. Deilig å ikke skalle albuene i veggene og dørene når jeg dusjer.

Anonymkode: 4a588...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med hvitoljet benkeplate over 80 cm innredning og vaskemaskin, og et speil som er like bredt og går nesten opp i taket. Badet er ikke stort (ca. 4 kvm), så et stort speil gjør mye med romfølelsen :)

Anonymkode: d7e1e...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med å ha valgt to store skuffer under vasken istedet for skap, servant som er nedfelt i benkeplata (gir mer plass og er lettvint å hode rent) samt å ha et stort speil over hele bekeplate/servant. 

Anonymkode: 4cb5f...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med heldekkende porselensservant og med skuffer som mange sier. 

Fornøyd med speilskapet også, som har lys som kan dimmes og underbelysning.

Anonymkode: a93e0...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til jeg er glad jeg har på badet: Baderomsmøbel med plass til å legge fra seg ting ved vasken. På ene badet har vi 90 cm møbel, på andre 120. Det holder greit med 90 til oss. Men et baderomsmøbel med kun vask, og ikke noe benkeplass til å legge fra seg til er horribelt. 

Jeg er også glad vi har nedfelte vasker. Det er mye lettere å rengjøre badet med slike vasker enn med sånne som står oppå benken. 

Jeg er også fornøyd med at vi ikke har noen åpne hyller/skap med glassdør på badet. Åpne hyller samler støv, og man ser alt av rot. 

Det som var kjekt med de nye badene våre er at alle har sånn tverrliggende stang å tørke håndklær på. Håndklærne tørker fortere = mindre grobunn for bakterier og surlukt.

Anonymkode: e6c46...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips. Skuffer er langt mer praktisk på kjøkkenet enn hva skap er, så jeg kan absolutt tenke meg at det samme gjelder på badet.

Vi er litt usikre på om vi skal ha speil over vasken eller speilskap. Speilskap virker praktisk,  men blir det ikke mye fingermerker på speilet av åpning og lukking?

 

Anonymkode: a3d35...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

også glad vi har nedfelte vasker.

Regner med at dere som sier dere har nedfelt vask, egentlig mener at dere har en heldekkende vask/servant. 

Speilskap er veldig greit om du trenger oppbevaringsplassen. Ellers synes jeg store speil er penest. Mitt speilskap har en gripekant under, tar ikke så mye på selve speilbladet. 

Anonymkode: a93e0...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

+ Heldekkende servant, med god plass på sidene
+ Masse skuffer
+ Speilskap over servanten
+ Dimbart lys. Må ha godt lys til å sminke meg osv, men deilig med svak belysning når man må opp på do om natta :fnise:

- 80x80 dusjkabinett, alt for lite!
- At vi ikke slo ut veggen mellom badet og boden ved siden av og fikk dobbelt så stort bad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maipai skrev:

 

- At vi ikke slo ut veggen mellom badet og boden ved siden av og fikk dobbelt så stort bad...

Hvor stort er badet ditt da?

Så utrolig mange ting å ta stilling til :

Vi skal ha 140 cm bredt baderomsmøbel med benkeplate og en vask. Men skal vasken være nedfelt eller skal den stå oppå? 

Skal vi ha belysning utover dimbare spotter?

Stort speil eller speilskap? 

Om vi går for stort speil: feste det rett på vegg uten flis under, altså innfelt bestilt på mål, eller kjøpe et stort på eks ikea?

Skal vi ta sjansen på å velge amatur til vask og dusj i messing eller sort,  eller blir det for lite tidløst.  

Vegghengt toalett eller ei?

Hvilket dusjhjørne? 

Helfigurspeil i tillegg,  eller blir det for mye speil da?

Mener ikke at dere skal kunne svare på alt dette, altså 😄

Anonymkode: a3d35...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stort er badet ditt da?

(...)

Anonymkode: a3d35...e92

Tror det er ca 2x2 meter. Er ikke hjemme, så får ikke målt nå. Mente det var 2x2, men merker at det virker ekstremt lite. Er i alle fall ikke noen boltreplass der inne. Dusj, toalett og servantskap.

Jeg for min del foretrekker å ha helfigurspeil i gangen. Er ikke sånn kjempeglad i å se hele meg i alle situasjoner på badet :fnise: Jeg er veldig fornøyd med speilskap! Mye god lagring til alt som brukes mye.

Har speilbelysning i tillegg til spottene. Verdt det.

Vi gikk for løsninger som var enkle å rengjøre. Rett og slett. Og det er vi veldig glad for! Deriblant heldekkende servant, glatte fibo trespo plater på veggene, slette fronter på innredningen og vegghengt toalett.

Enkelt og tidløst bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stort er badet ditt da?

Så utrolig mange ting å ta stilling til :

Vi skal ha 140 cm bredt baderomsmøbel med benkeplate og en vask. Men skal vasken være nedfelt eller skal den stå oppå? Heldekkende

Skal vi ha belysning utover dimbare spotter? Ja, over speil/speilskap

Stort speil eller Speilskap

Om vi går for stort speil: feste det rett på vegg uten flis under, altså innfelt bestilt på mål, eller kjøpe et stort på eks ikea? om du går for speil, ikke gå for Ikea og ikke lim på vegg. Da kan du ikke ombestemme deg

Skal vi ta sjansen på å velge amatur til vask og dusj i messing eller sort,  eller blir det for lite tidløst.  Krom

Vegghengt toalett eller ei? Vegghengt

Hvilket dusjhjørne? INR 

Helfigurspeil i tillegg,  eller blir det for mye speil da? Litt mye

Mener ikke at dere skal kunne svare på alt dette, altså 😄

Anonymkode: a3d35...e92

 

Anonymkode: a93e0...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...