Gå til innhold

Er jeg rasist?


Belima

Anbefalte innlegg

Vet vel egentlig at jeg ikke er det, men etter en opplevelse i går ble jeg tatt for å være det.

Hendelsen er som dette: Var i taxfree butikken ombord i en båt med et barnebarn. Vi skulle betale varene våre. Jentungen på 7 fikk lov til å betale sine varer. Jeg var først av oss. Betalte mitt og ventet på at hun  skulle bli ferdig. Bak henne sto det to mørkehudede, regner med at de kom fra et afrikansk land. Hun betalte sitt og ga meg resten av pengene sine. Jeg spør hvor er lommeboka di? Vet ikke var svaret. Da spør jeg de voksne mennene om de så en lommebok der de sto. Hjelpes meg for en reaksjon det ble. De klikket i vinkel og sa at jeg kun spurte dem fordi de hadde en annen farge enn oss. Jeg svarte rolig at det var fordi de sto nærmere ungen og kanskje hadde sett den falle ned på gulvet.
Det de da sa, var at de skulle huske hvem jeg var og jeg ikke skulle føle meg trygg mer.
Det er i sånne sammenhenger jeg nesten blir rasist. Makan til oppførsel!
Måtte bare få ut litt frustrasjon. (Lommeboka kom til rette.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det var jo åpenbart en misforståelse. Men siden de ikke var innblandet, så tenkte de sikkert at det var "typisk" at noen trodde at de var innblandet. For øvrig blir det mer og mer anstrengt å være "ekte" rasist som tiden går videre. Med tanke på opperasjon Eurafrika som er i full sving. Hvis man ikke tåler tryne på afrikanere nå, blir det mye vanskeligere på sikt.

Anonymkode: b3161...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-06-18 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Nei, det var jo åpenbart en misforståelse. Men siden de ikke var innblandet, så tenkte de sikkert at det var "typisk" at noen trodde at de var innblandet. For øvrig blir det mer og mer anstrengt å være "ekte" rasist som tiden går videre. Med tanke på opperasjon Eurafrika som er i full sving. Hvis man ikke tåler tryne på afrikanere nå, blir det mye vanskeligere på sikt.

Anonymkode: b3161...3a8

Opperasjon Eurafrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Nei, du er ikke rasist ut fra det. Synd, litt rasisme er et sunnhetstegn IMO. At de faktisk truet deg fordi de trodde du var rasist er ganske bekymringsverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de klikker i vinkel for noe de feilaktig opplever som rasisme. Men grov vold og trusler er helt greit. 

Det sier litt om hvor samfunnet vårt er på vei. 

Anonymkode: 15bdd...02a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Dette er nok en av de få situasjonene jeg kunne vært troendes til å miste besinnelsen i. At noen hadde beskyldt meg for rasisme bare for å stille et helt normalt spørsmål og slengt på referanser til religionskrig, hadde jeg ikke tatt lett på. Jeg var engang i Hyde Park med en kvinne som etter vanlige vestlige forhold alltid kler seg meget tekkelig og elegant. Et par andre damer gikk forbi henne og spyttet på henne, og sa nok til at vi skulle skjønne at de fordømte klærne hennes. Jeg kunne akkurat nok av stygge gloser på språket deres til at jeg kjeftet tilbake. Mennene som var på en armlengdes avstand og "passet på" dem turte ikke engang å komme i nærheten av meg. I etterpåklokskapens lys ser jeg at det ikke er så veldig lurt å ta til motmæle, men jeg takler bare sånt rase/religionstull skikkelig dårlig (det gjelder begge veier).

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 19.03, Belima skrev:

Vet vel egentlig at jeg ikke er det, men etter en opplevelse i går ble jeg tatt for å være det.

Hendelsen er som dette: Var i taxfree butikken ombord i en båt med et barnebarn. Vi skulle betale varene våre. Jentungen på 7 fikk lov til å betale sine varer. Jeg var først av oss. Betalte mitt og ventet på at hun  skulle bli ferdig. Bak henne sto det to mørkehudede, regner med at de kom fra et afrikansk land. Hun betalte sitt og ga meg resten av pengene sine. Jeg spør hvor er lommeboka di? Vet ikke var svaret. Da spør jeg de voksne mennene om de så en lommebok der de sto. Hjelpes meg for en reaksjon det ble. De klikket i vinkel og sa at jeg kun spurte dem fordi de hadde en annen farge enn oss. Jeg svarte rolig at det var fordi de sto nærmere ungen og kanskje hadde sett den falle ned på gulvet.
Det de da sa, var at de skulle huske hvem jeg var og jeg ikke skulle føle meg trygg mer.
Det er i sånne sammenhenger jeg nesten blir rasist. Makan til oppførsel!
Måtte bare få ut litt frustrasjon. (Lommeboka kom til rette.)

Det er slike folk som ødelegger for andre innvandrere som oppfører seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at de klikker i vinkel for noe de feilaktig opplever som rasisme. Men grov vold og trusler er helt greit. 

Det sier litt om hvor samfunnet vårt er på vei. 

Anonymkode: 15bdd...02a

Rart med det. Som du sier trusler er greit, men et høflig spørsmål om en lommebok er helt feil. Hadde spurt, uansett hudfarge, om de som sto nærmest barnebarnet mitt det samme spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/statsministeren-ber-landets-innbyggere-tilpasse-seg-eller-flytte/66904760

Det er ikke bare i Norge dette er et problem.

Nederlands statsminister har for ikke lenge siden adressert dette problemet.

"Statsministeren ber landets innbyggere tilpasse seg, eller flytte

Mener de «trakasserer homofile, plystrer på kvinner i korte skjørt og stempler vanlige nederlendere som rasister»."

Anonymkode: 15bdd...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/18/2017 den 19.03, Belima skrev:

Vet vel egentlig at jeg ikke er det, men etter en opplevelse i går ble jeg tatt for å være det.

Hendelsen er som dette: Var i taxfree butikken ombord i en båt med et barnebarn. Vi skulle betale varene våre. Jentungen på 7 fikk lov til å betale sine varer. Jeg var først av oss. Betalte mitt og ventet på at hun  skulle bli ferdig. Bak henne sto det to mørkehudede, regner med at de kom fra et afrikansk land. Hun betalte sitt og ga meg resten av pengene sine. Jeg spør hvor er lommeboka di? Vet ikke var svaret. Da spør jeg de voksne mennene om de så en lommebok der de sto. Hjelpes meg for en reaksjon det ble. De klikket i vinkel og sa at jeg kun spurte dem fordi de hadde en annen farge enn oss. Jeg svarte rolig at det var fordi de sto nærmere ungen og kanskje hadde sett den falle ned på gulvet.
Det de da sa, var at de skulle huske hvem jeg var og jeg ikke skulle føle meg trygg mer.
Det er i sånne sammenhenger jeg nesten blir rasist. Makan til oppførsel!
Måtte bare få ut litt frustrasjon. (Lommeboka kom til rette.)

Er du feminist? For det er nøyaktig slike eksempler menn bruker for å sverte feminismen. De forteller om ekstreme situasjoner der menn blir svertet urettferdig og bruker det som eksempel på at feminismen er sykelig

Anonymkode: 729df...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen innvandrere virker å tro nær sagt alle hvite nordmenn som våger å snakke til dem er rasister. Ganske rasistisk, syns jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du feminist? For det er nøyaktig slike eksempler menn bruker for å sverte feminismen. De forteller om ekstreme situasjoner der menn blir svertet urettferdig og bruker det som eksempel på at feminismen er sykelig

Anonymkode: 729df...45b

Ikke som jeg vet. Jeg er fullstendig klar over at kvinner og menn er født ulike. Jeg er vel heller det som kalles litt gammeldags. Liker å stryke, men ikke mekke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 15.46, Overrasket skrev:

Dette er nok en av de få situasjonene jeg kunne vært troendes til å miste besinnelsen i. At noen hadde beskyldt meg for rasisme bare for å stille et helt normalt spørsmål og slengt på referanser til religionskrig, hadde jeg ikke tatt lett på. Jeg var engang i Hyde Park med en kvinne som etter vanlige vestlige forhold alltid kler seg meget tekkelig og elegant. Et par andre damer gikk forbi henne og spyttet på henne, og sa nok til at vi skulle skjønne at de fordømte klærne hennes. Jeg kunne akkurat nok av stygge gloser på språket deres til at jeg kjeftet tilbake. Mennene som var på en armlengdes avstand og "passet på" dem turte ikke engang å komme i nærheten av meg. I etterpåklokskapens lys ser jeg at det ikke er så veldig lurt å ta til motmæle, men jeg takler bare sånt rase/religionstull skikkelig dårlig (det gjelder begge veier).

Begriper ikke hvorfor de ikke kan dra tilbake til den delen av verden de anser å være så mye bedre. Hvordan hadde vi blitt tatt imot hos dem hvis vi flyttet dit og begynte å spytte på landets innbyggere? Mye mulig vi ikke hadde overlevd dagen.

Anonymkode: ec834...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet utvikler seg i en retning hvor vi blir nødt til å sende ut mange av de som har kommet hit. Den setningen er nok til at innlegget kan bli fjernet, men selveste Nansen foreslo dette for sin tids store flykningekrise: Opprett et eget område for dem i Sør-Amerika (det var mulig på den tiden). Å integrere dem i ulike land var gale-matias da, og er gale-matias i dag. Verdenssamfunnet blir nødt til å finne områder på kloden hvor flyktninger kan etablere seg selvstendig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi

For et merkelig innlegg! En dårlig opplevelse med afrikanere. Og da tenker du at alle afrikanere er sånn?  Siden du spør om du er rasist?  Jeg må be til Gud om at folk tar til vett jeg! For europeere er jo alltid ok :'p

Begynner å skjønne hvorfor folk tror på Gud jeg. For noe bedre enn oss mennesker skjønner jeg at noen håper på :'D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begriper ikke hvorfor de ikke kan dra tilbake til den delen av verden de anser å være så mye bedre. Hvordan hadde vi blitt tatt imot hos dem hvis vi flyttet dit og begynte å spytte på landets innbyggere? Mye mulig vi ikke hadde overlevd dagen.

Anonymkode: ec834...874

Fordi Vesten er rikere og har gode trygdeordninger. Doh!

Anonymkode: bf567...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NotNaomi skrev:

For et merkelig innlegg! En dårlig opplevelse med afrikanere. Og da tenker du at alle afrikanere er sånn?  Siden du spør om du er rasist?  Jeg må be til Gud om at folk tar til vett jeg! For europeere er jo alltid ok :'p

Begynner å skjønne hvorfor folk tror på Gud jeg. For noe bedre enn oss mennesker skjønner jeg at noen håper på :'D 

Den hendelsen var for meg toppen på kransekaka. Enten lever du veldig beskyttet eller så møter du ikke mange utenlandske mannfolk fra Afrika. Det er jo ikke snakk om at jeg tar alle over en kam, hvor står det? Hvis jeg nikker og smiler når jeg passerer mørkehudede menn, så er det ganske vanlig å bli spyttet etter eller få nedverdigende kommentarer. Det skjer aldri når jeg møter mørkhudede damer. Er ofte på skolen og henter barnebarnet mitt og har ofte hyggelige samtaler med konene til mange av disse mennene. (Ikke de fra båten, de bor ikke her hvor jeg bor) Her jeg bor har vi et stort spekter av flyktninger/innvandrere. Har også jobbet som flyktningeguide og vet hvor viktig det er at vi nordmenn er høflige og imøtekommende mot våre nye landsmenn. Det er faktisk mange "fargenyanser" blandt disse nye landsmenn, men det er alltid de aller mørkeste som er nedlatendene. Alle er ikke det, for de som jobber ser jeg ikke, bare de som er ute om dagen sånn som jeg er. Det er ikke min skyld at de ikke blir intergrert eller vil la seg intergrere. Livet er annerledes i Norge enn mange steder i Afrika og andre fjerne land. Har en nabo fra Irak som sier: "Misunner barnebarnet ditt som har et nettverk av voksne. Det hadde jeg også da jeg bodde i Irak, men her har vi ikke noen." Denne familien er veldig godt intergrert sammen med mange andre familier fra andre land enn Afrika. De får tro på Gud de som vil, men hadde det vært en Gud, så hadde vel ikke verden vært så grusom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 13.37, Fiskegrateng skrev:

Opperasjon Eurafrika?

Nedriving av barrieren mellom Europa og Afrika og samstemt enighet om at det skal bli blandet. Det er ikke så lenge siden da det var bortimot umulig å komme seg til Europa. 

Nå er det relativt lett. Hver dag er det tusenvis av folk som kommer til havner i Italia. I det siste har det åpnet seg en rute til Spania som blir delvist brukt. Bare fra Nigeria i fjor, flyttet over  600 000 til Europa. Det er fra kun ett land. 

https://guardian.ng/news/602000-nigerians-migrated-to-europe-in-2016-says-un-ex-envoy/

Anonymkode: b3161...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...