Gå til innhold

1500 veterinærer protesterer mot avl på Cavalier King Chalres Spaniel m.fl.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

So much bs 😂👍

Anonymkode: bbb8c...652

Haha!!😂 tatt med buksa nede nå! 

 Godt jeg har gode kilder og erfaring da. Ps skal passe på å høre med veterinæren jeg treffer idag. Lykke til med fabelaktig erfaringsgrunnlag og null,  nada,  ikke et intelligent kny om saken!  Er jeg overrasket? Nope! Kjipt å leve i fortiden.  Får passe Dem neste gang en genetisk  overlegen mutt passerer din vei!   Skjønner det er skremmende for molboere!🤣   ps det viktigste er ikke å få rett men å HA rett-:)

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NKK bør virkelig ta tak i dette, og true med å stryke raser som CKCS, mops og engelsk bulldog fra hele registeret dersom man ikke ser en eksepsjonell kursendring på disse rasene. Gå grundig til verks, sjekk "alle" individer, følg utviklingen og dersom rasene ikke oppnår fastsatte mål innen en viss tid, så strykes rasene, med de ulempene det medfører. Vi bør egentlig vurdere et forbud mot å ha slike hunderaser i Norge, på lik linje med for eksempel amstaff.

Endret av OnFire
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha!!😂 tatt med buksa nede nå! 

 Godt jeg har gode kilder og erfaring da. Ps skal passe på å høre med veterinæren jeg treffer idag. Lykke til med fabelaktig erfaringsgrunnlag og null,  nada,  ikke et intelligent kny om saken!  Er jeg overrasket? Nope! Kjipt å leve i fortiden.  Får passe Dem neste gang en genetisk  overlegen mutt passerer din vei!   Skjønner det er skremmende for molboere!🤣   ps det viktigste er ikke å få rett men å HA rett-:)

Anonymkode: 2e45d...88e

Kom med dem, i dare you ;) men hvis jeg gjetter riktig er det nå du kommer til å si "nehei, dette er allmennkunnskap som du klarer å finne selv hvis du googler litt" i stedet for å faktisk hoste opp kildene dine, som du ikke har ;)

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom med dem, i dare you ;) men hvis jeg gjetter riktig er det nå du kommer til å si "nehei, dette er allmennkunnskap som du klarer å finne selv hvis du googler litt" i stedet for å faktisk hoste opp kildene dine, som du ikke har ;)

Anonymkode: bbb8c...652

Foreslår du flytter til et land millioner av blandingshunder jeg,  drar fra sted til sted,  er involvert i titalls rescues, har så og si daglig kontakt med personalet og veterinærer på disse stedene?

Ikke det? Hold k.

Btw lyser jo klokher når man selv ikke klarer å komme et kvekk av det du ber om.(nei,  tante Grunn som bor i gokks mening teller ikke-;).

Takk for underholdning!

Er ferdig med å diskutere med fortiden,  så sitt ikke ivrig og vent på svar 

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Donniedarko skrev:

Raser er et menneskelig påfunn og finnes ikke i naturen. 

 

AMEN. Men forvent ikke noe støtte av molboene her.

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår du flytter til et land millioner av blandingshunder jeg,  drar fra sted til sted,  er involvert i titalls rescues, har så og si daglig kontakt med personalet og veterinærer på disse stedene?

Ikke det? Hold k.

Btw lyser jo klokher når man selv ikke klarer å komme et kvekk av det du ber om.(nei,  tante Grunn som bor i gokks mening teller ikke-;).

Takk for underholdning!

Er ferdig med å diskutere med fortiden,  så sitt ikke ivrig og vent på svar 

Anonymkode: 2e45d...88e

Jeg må visst være klarsynt! :D Du gjorde akkurat det jeg visste du kom til å gjøre - å unnlate å komme med "kilder" som du sier du har (men som du i virkeligheten ikke har). Trekk deg ut du, jeg er ferdig med deg jeg ;)

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med oppropet og med majoriteten her inne, men lurer litt på hva dere ser for dere må til? Oppropet de linket til i artikkelen fokuserer på mattilsynet, myndighetene, oppdrettere og nevner forbrukerne helt til sist, men jeg føler at det er feil vei å gå, eller i alle fall feil ende å starte i. For det første tror jeg det blir vanskelig for Mattilsynet å føre tilsyn på en måte som har ønsket effekt, og jeg tror ikke myndighetene vil prioritere dette med mindre det blir tilstrekkelig "politisk hot". Så jeg tror veien å gå er via oppdrettere og forbrukere, med hovedvekt på de som skal kjøpe hunder og på raseklubber og interesseorganisasjoner. Informasjonen finnes jo der ute for de som er interessert, men kanskje burde den spres mer taktisk? Kanskje burde vi som er opptatt av velferd skape mer sosialt press på helsesjekk og forsvarlig avl? Hvordan? For min del er det en vedtatt sannhet at visse raser har blitt avlet til et nivå som jeg ser på som dyremishandling, men hvordan endre holdningene og opplyse om alternativer for de som ikke ser det slik? Det ville jeg gjerne hørt en diskusjon om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Hva er dumt med å si at spisshunder er flotte dyr med gode bruksegenskaper? De er jo det. 

Anonymkode: 8ce37...c03

De er jo det, men de har altså et sett med bruksegenskaper som gjør at de slett ikke passer for alle. Så det er ikke hunder man anbefaler på generell basis. 

På 20.6.2017 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Feil,  feil og feil. Det fins knapt noen sunne raser igjen,  halv na..  organisasjonen Norsk Kennel Klubb gjør sitt ytterste i hver bidige situasjon å avstå fra valg og påvirkning som hadde unngått tortur av hunder! At du har hatt 7 friske er irrelevant.

Anonymkode: 2e45d...88e

Hvis du stirrer deg blind på ti-på-topp lista ser du selvsagt mye problemer, siden alle raser får problemer dersom de blir for populære, siden det er da den hodeløse profittbaserte avlen starter. Ser du litt bredere på det vil du finne mange raser som ikke er spesielt utsatt for dårlig mental/fysisk helse. 

Problemet til NKK er også at de bare kan overstyre de rasene som hører til Norge. Når de gjelder feks den norske Lundehunden har de jo tatt tak i det grunnleggende problemet med utavlsprosjektet, dette er veldig spennende og positivt at de gjør dette, men dette er altså noe hjemlandet til rasene må gjøre noe lignende med feks mops, cavalier og schäferhunden. Samme med radikale endringer i rasestandarden. De eneste vi kan gjøre her er å stoppe avlen av disse rasene, og det må vel vurderes av mattilsynet i hvert enkelt tilfelle.

Internasjonalt har det også kommet retninglinjer som åpner for kryssavl av en del like raser, for å motvirke slike problemer, men dette er dessverre en litt for langsom prosess. Hva som må til er en endring av rasestandarden, slik at dommere blir tvunget til å prioritere andre trekk på utstilling. Og det er det bare hjemlandet som har lov til å gjøre. 

Anonymkode: 92970...3bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 2.55, AnonymBruker skrev:

Haha!!😂 tatt med buksa nede nå! 

 Godt jeg har gode kilder og erfaring da. Ps skal passe på å høre med veterinæren jeg treffer idag. Lykke til med fabelaktig erfaringsgrunnlag og null,  nada,  ikke et intelligent kny om saken!  Er jeg overrasket? Nope! Kjipt å leve i fortiden.  Får passe Dem neste gang en genetisk  overlegen mutt passerer din vei!   Skjønner det er skremmende for molboere!🤣   ps det viktigste er ikke å få rett men å HA rett-:)

Anonymkode: 2e45d...88e

Hør samtidig om hvor mange, spesielt store unge hanner, som blir avlid blant annet pga dårlig gemytt ;) statistikker på blandingshunder blir ikke ført opp. Derfor finnes det ingen bevis for at blandinger er mer utsatt for tidlig avliving enn renrasa ;) 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er jo det, men de har altså et sett med bruksegenskaper som gjør at de slett ikke passer for alle. Så det er ikke hunder man anbefaler på generell basis. 

Anonymkode: 92970...3bb

Man skal jo ikke anbefale en hund på generell basis. Man skal anbefale en hund etter dens egenskaper. Ikke hvor høy "nhååååå"-faktor den har. 

Den dagen folk skjønner at alle raser har bruksegenskaper, og velger utifra dette, så vil alle raser bli redda. Men så lenge folk velger etter utseende, så går det til helvete. 

Vi mennesker er dumme. Søte dyr er alltid søte. Uansett hvor kaldblodige mordere de er. Mens mindre pene dyr aldri vil bli populære, selv om de er de skjønneste dyr du kan finne. 

Anonymkode: 8ce37...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har en Cavalier. En fantastisk skjønn, morsom, tålmodig og godhjertet fyr stappfull av personlighet. Han er superstjerna i familien, rett og slett. Men dessverre med en kraftig bismak:-( 

Jeg leste meg ikke opp før jeg kjøpte han. Visste lite om hunder utover å ha vokst opp med en hund av selskapsrase. Forelsket meg helt i utseendet til cavalierne, og kjøpte derfor en sånn da jeg selv skaffet meg hund. Resultat: han har en mega personlighet, men dessverre nesten alle de rasetypiske skavankene med på kjøpet. Heldigvis plages han ikke i det daglige, men vi vet NÅ at for eksempel SM er en progressiv sykdom og at det sannsynligvis vil komme en tid da han begynner å kjenne smerte. Fram til det skjer, får jeg leve med at jeg gransker han litt ekstra hver dag, at jeg tolker adferden hans i stykker, livredd for å overse at han egentlig har det vondt. Føler meg foreløpig trygg på at han ikke plages på noen måte (men valper blir det selvsagt aldri etter han)  

Hunden ble for øvrig kjøpt av noen med verv i raseklubben. Utrolig skuffende at tilbakemeldinger om mulig arvelige sykdommer har blitt avfeid, bortforklart og betvilt av de som bør kunne mest. Jeg harfått utallige spørsmål om hva slags rase det er av folk som er på utkikk etter hund og mitt svar er alltid det samme: han er en fantastisk fyr, men jeg fraråder på det sterkeste alle å skaffe seg en hund med så mange helseplager som disse hundene har. Støtter absolutt de som mener avl på denne rasen må stoppes, og uansett hvor herlig gemytt det er på dem, blir det aldri mer cavalier på oss. 

Anonymkode: 83b66...442

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko

 

11 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Jeg er veldig enig med oppropet og med majoriteten her inne, men lurer litt på hva dere ser for dere må til? Oppropet de linket til i artikkelen fokuserer på mattilsynet, myndighetene, oppdrettere og nevner forbrukerne helt til sist, men jeg føler at det er feil vei å gå, eller i alle fall feil ende å starte i. For det første tror jeg det blir vanskelig for Mattilsynet å føre tilsyn på en måte som har ønsket effekt, og jeg tror ikke myndighetene vil prioritere dette med mindre det blir tilstrekkelig "politisk hot". Så jeg tror veien å gå er via oppdrettere og forbrukere, med hovedvekt på de som skal kjøpe hunder og på raseklubber og interesseorganisasjoner. Informasjonen finnes jo der ute for de som er interessert, men kanskje burde den spres mer taktisk? Kanskje burde vi som er opptatt av velferd skape mer sosialt press på helsesjekk og forsvarlig avl? Hvordan? For min del er det en vedtatt sannhet at visse raser har blitt avlet til et nivå som jeg ser på som dyremishandling, men hvordan endre holdningene og opplyse om alternativer for de som ikke ser det slik? Det ville jeg gjerne hørt en diskusjon om.

Forbrukerne har makten ja. Første gang jeg skulle ha hund skaffet jeg meg en omplasseringshund pga jeg hadde ikke penger til valp, men jeg kunne like godt ha støttet feilavl ved å kjøpe en schæfer rett fra oppdretter, med lav rygg etc. Nå når jeg vet mere blir det kun omplasseringer, blandinger eller å lete etter friske linjer...

Og det er jo utstillingsstandarden som må endres, man må få inn en eller annen regel om at hunden skal se ut som en hund og fungere skikkelig fysisk og helsemessig. Slik som det er nå virker det ikke som de tar hensyn til at dette er et dyr engang, det er som det skulle være en pyntegjenstand de dømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donniedarko

Syns dette var utrolig merkelig av NKK (sakset fra artikkelen i HI). De avviser at oppdrettere styres av kommersielle interesser? Hvordan vet de hva alle oppdretterne tenker? :klo: Feigt av dem å ikke stille til intervju også, det sier meg at de føler seg skyldige i saken. 

"Norsk Kennel Klub, som organiserer hundeeiere og oppdrettere, ønsker ikke å stille til intervju, men skriver i en e-post til NRK at de avviser at oppdrettere styres av kommersielle interesser, og ikke hundenes velferd. Klubben sier de også jobber mye med å kurse oppdrettere i avl." https://www.nrk.no/norge/1500-dyrleger-protesterer-mot-uetisk-hundeavl-1.13563203

Faktisk når jeg tenker over det nå: jeg kommer aldri til å kjøpe en renraset hund fra en oppdretter noen gang igjen.
Da jeg drev med hest, trodde jeg at utstillinger var til for å sikre kvaliteten på de dyrene man avlet på, og det tror jeg faktisk det var da, og kanskje det er slik fortsatt. Men dette er ikke hovedfokuset til hundeutstillinger. Jeg skjønner at det er forskjellig med forskjellige raser, men jeg kjenner på rævva mi at jeg boikotter hele dritten nå og kommer til å gå for en god bakgårdsblanding om jeg skal ha flere hunder. Har en blanding nå som er frisk og fin, og også to friske huskatter som aldri har sett renraset avl. Jeg tror ikke fokuset på at rasen må holdes ren er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Donniedarko skrev:

 

Forbrukerne har makten ja. Første gang jeg skulle ha hund skaffet jeg meg en omplasseringshund pga jeg hadde ikke penger til valp, men jeg kunne like godt ha støttet feilavl ved å kjøpe en schæfer rett fra oppdretter, med lav rygg etc. Nå når jeg vet mere blir det kun omplasseringer, blandinger eller å lete etter friske linjer...

Og det er jo utstillingsstandarden som må endres, man må få inn en eller annen regel om at hunden skal se ut som en hund og fungere skikkelig fysisk og helsemessig. Slik som det er nå virker det ikke som de tar hensyn til at dette er et dyr engang, det er som det skulle være en pyntegjenstand de dømmer.

Du trenger ikke nødvendigvis å lete så langt da. Forskjellen mellom feks "vanlig" cocker spaniel, amerikansk cocker spaniel og jakt cocker spaniel er ENORM. Ser jo ikke like ut i det hele tatt. Samme med golden, der har du også den vanlige familiehunden som ofte er litt sånn god og rund, tjenestehund-varianten og bruks varianten. Schæfer også. Så det er mulig å finne en "vanlig" familiehund eller brukshund som er i tipp topp stand, mens "utstillingsvarianten" er det litt så som så med (angående cocker er de ikke akkurat ekstremt utsatt for sykdom, men den amarikanske er nok for spesielt interesserte i forhold til pelsstell og sånn).

Anonymkode: bbb8c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK kan legge til krav til helse på sine utstillinger, alt som det skal testes på før avl bør også være et krav for å få stille ut. (For eksempel HD-røngten, ingen pusteproblemer, ingen avkom som kom fra keisersnitt osv)

Anonymkode: 3ca5e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Donniedarko skrev:

Da jeg drev med hest, trodde jeg at utstillinger var til for å sikre kvaliteten på de dyrene man avlet på, og det tror jeg faktisk det var da, og kanskje det er slik fortsatt. Men dette er ikke hovedfokuset til hundeutstillinger. Jeg skjønner at det er forskjellig med forskjellige raser, men jeg kjenner på rævva mi at jeg boikotter hele dritten nå og kommer til å gå for en god bakgårdsblanding om jeg skal ha flere hunder. Har en blanding nå som er frisk og fin, og også to friske huskatter som aldri har sett renraset avl. Jeg tror ikke fokuset på at rasen må holdes ren er riktig.

Utstillinger er til en viss grad det, spesielt for brukshunder. Selv har jeg en hund med ikke så god "overlinje". Han har en liten "knekk" i ryggen. Utstilling gjorde meg oppmerksom på dette, og da fant jeg ut at hunden faktisk trenger med trening for å få en stabil rygg. Jeg hadde aldri tenkt over dette om jeg ikke hadde vært på utstilling og lært dette. Så for meg har det vært positivt å lære mer om hunden min. Og nei, jeg har ikke schæfer :P

Anonymkode: bbb8c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 20 årene har jeg virkelig ikke skjønt poenget med rasehunder. Hunder bør avles etter det de skal brukes til. Kun dette. Hunder med genetiske feil som, HD, epilepsi, alergi, eksemer, ekstreme miniatyrhunder osv. osv.. skulle vært ulovlig og avle videre på. Eneste grunnen til at vet. ikke har satt dette på dagsordenen tidligere er at de har en egeninteresse i seigpining av disse genetisk deffekte hundene. 

Om du spør en veterinær om du burde avlive din 9 år gamle hund på grunn av kreft i jurene vil 80-90%svare at dette må du avgjøre selv. Til tross for at de vet at påfølgende operasjoner er dyre, tilbakefallsprosenten er stor, faren for komplikasjoner er store, hunden har mest sannsynlig ikke mer enn 2-3 år igjen og leve uansett. Det riktige svare burde vært, jeg anbefaler ut fra en faglig vurdering og la hunden din slippe. Dette hadde gjort valget mye lettere for eieren. 

NKK har på lik linje med vet. en egeninteresse, samme med klubber og oppdrettere som driver med renrasede hunder. 

Det er ikke mindre enn galskap og betale 15-20 000 for en mops som nesten ikke kan puste. Eks Robert Sørlie som driver oppdrett av verdens beste langdistangsehunder selger valper for 5-10 000. Dette blandingshunder som ar avlet med hensyn på evne til og løpe langt, evne til og spise, pels, poter, gemytt. Visuelt varierer de fra 17 kg store tisper til hannhunder på over 35 kg. Ingen rasestandard, Ingen krav til vinkling (med unntak av fokus rundt beveglighet) ingen krav til farge osv osv., Linjer med defekter som aggresjon, eplepsi osv. fjernes. Dette har gitt verdens beste hundetype med hensyn på denne bruken. Hvorfor ikke innføre tilsvarende tanker for andre brukshunder. Vår avlen er på ingen måte uten kontroll. Vi har stamtavler tilbake fra 50-60 tallet for tusenvis av hunder. Dette først å fremst for og unngå for trang avl og fordi vi kjenner egenskapene på linjene. Tidligere ble det hentet mye blod fra SH, GH, og fuglehundene, nå skjer dette nesten aldri lenger, først og fremst fordi kvaliteten på disse hundene ikke holder mål. Vi henter derfor først og fremst inn nytt blod fra Alaska   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utstillinger er til en viss grad det, spesielt for brukshunder. Selv har jeg en hund med ikke så god "overlinje". Han har en liten "knekk" i ryggen. Utstilling gjorde meg oppmerksom på dette, og da fant jeg ut at hunden faktisk trenger med trening for å få en stabil rygg. Jeg hadde aldri tenkt over dette om jeg ikke hadde vært på utstilling og lært dette. Så for meg har det vært positivt å lære mer om hunden min. Og nei, jeg har ikke schæfer :P

Anonymkode: bbb8c...652

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke nødvendigvis å lete så langt da. Forskjellen mellom feks "vanlig" cocker spaniel, amerikansk cocker spaniel og jakt cocker spaniel er ENORM. Ser jo ikke like ut i det hele tatt. Samme med golden, der har du også den vanlige familiehunden som ofte er litt sånn god og rund, tjenestehund-varianten og bruks varianten. Schæfer også. Så det er mulig å finne en "vanlig" familiehund eller brukshund som er i tipp topp stand, mens "utstillingsvarianten" er det litt så som så med (angående cocker er de ikke akkurat ekstremt utsatt for sykdom, men den amarikanske er nok for spesielt interesserte i forhold til pelsstell og sånn).

Anonymkode: bbb8c...652

Ja brukshundene blir jo avlet hensiktsmessig, det vet jeg. MEN disse hundene egner seg ofte ikke for folk flest da de er svært aktivitetskrevende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko
1 time siden, RoH skrev:

Det er ikke mindre enn galskap og betale 15-20 000 for en mops som nesten ikke kan puste. Eks Robert Sørlie som driver oppdrett av verdens beste langdistangsehunder selger valper for 5-10 000. Dette blandingshunder som ar avlet med hensyn på evne til og løpe langt, evne til og spise, pels, poter, gemytt. Visuelt varierer de fra 17 kg store tisper til hannhunder på over 35 kg. Ingen rasestandard, Ingen krav til vinkling (med unntak av fokus rundt beveglighet) ingen krav til farge osv osv., Linjer med defekter som aggresjon, eplepsi osv. fjernes. Dette har gitt verdens beste hundetype med hensyn på denne bruken. Hvorfor ikke innføre tilsvarende tanker for andre brukshunder. Vår avlen er på ingen måte uten kontroll. Vi har stamtavler tilbake fra 50-60 tallet for tusenvis av hunder. Dette først å fremst for og unngå for trang avl og fordi vi kjenner egenskapene på linjene. Tidligere ble det hentet mye blod fra SH, GH, og fuglehundene, nå skjer dette nesten aldri lenger, først og fremst fordi kvaliteten på disse hundene ikke holder mål. Vi henter derfor først og fremst inn nytt blod fra Alaska   

Dette mener jeg kan gjøres mere i alle raser. Og det må jo ha vært slik opprinnelige hunderaser har utviklet seg, som jakthundene og gjeterhundene f.ex. De var bare hunde"typer" som fantes på et bestemt område og som ble brukt til et bestemt formål. Idèen om en "renraset" hund eller "rent blod" og/eller å avle på et bestemt utseende gjør jo bare skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...