Gå til innhold

1500 veterinærer protesterer mot avl på Cavalier King Chalres Spaniel m.fl.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver aktivt med hund i en brukshundrase. Hos oss kan vi få hunden avelsgodkjent dersom  jaktegenskaper, helse og utseendet er med hunden. Heldigvis er det et særforbund for min rase som holder knallhardt på bruks kravet som skal være oppfylt for å få avelsgodkjent  hund (må være jaktpremiert). Feks ser man fra samme rase i UK at der har man fått en showdog stamme. Ser faen ikke ut og er ikke frisk. 

Poenget etter den heller lange introduksjonen er at når vi mennesker får begynne å leke oss med utseendet på hundene så går det til helvette. Fokuset må over på bruksegenskapene og helse. 

Kjenner jeg blir så forbanna på de særforbundene som fokuserer på utseende og ikke de andre kvalitetene en hund også skal ha. Når man gir 1 uk og cert til dyr som tydelig lider er det noe riv ruskende galt med rasestandarden. 

Nei takke meg til brukshunder. Mye jobb, men slipper å ha bikkjer som ikke kan puste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Donniedarko
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. NKK jobber faktisk for bedre helse for utsatte raser, og ønsker mer omfattende helsetesting.

Anonymkode: bbb8c...652

Det skjønner ikke jeg. Er det ikke de som er årsaken til alt, de håndhever jo rasestandarden? Uten dem hadde ikke folk i Norge visst hvordan man skulle feilavle en mops, og hvis utstillingene ikke fantes, hadde ikke folk hatt noen grunn til å feilavle dem heller. Alt er pga dømmingen til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bort med rasene som lider! Og da mener jeg denne rasen og alle de andre stakkars hunderasene med sammentrykte neser og hoder, som plages og lides på grunn av dårlig avl. Tenk om vi mennesker skulle avlet frem mennesker med store helseplager fordi de barna hadde vært "søtere" å se på - hadde ikke falt i god jord. På tide at oppdrettere og hundeeiere (både eksisterende og soon-to-be hundeeiere) setter seg inn i hvilke raser som er syke og hvilke raser som er friske i egen kropp. Ikke bare er det uetisk og forferdelig grusomt å la en hund som lever 10-15 år, være lidende og plaget alle disse årene med forferdelig hodepine, pusteproblemer, vansker med bein og muskler, etc. Men det er også dyrere å forsikre slike hunder. De koster mer i løpet av livet for hundeeierne, da de trenger langt mer veterinærtilsyn enn friske hunder. 

For min del kan disse rasene bare forbys. De som lever i dag skal selvfølgelig få fortsette å leve, men forby avl på slike hunder, og la rasene sakte og sikkert dø ut. Avl frem friske hunder, eller lag blandingsraser (fornuftige blandinger) som ofte er friskere enn avlshunder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Donniedarko skrev:

Det skjønner ikke jeg. Er det ikke de som er årsaken til alt, de håndhever jo rasestandarden? Uten dem hadde ikke folk i Norge visst hvordan man skulle feilavle en mops, og hvis utstillingene ikke fantes, hadde ikke folk hatt noen grunn til å feilavle dem heller. Alt er pga dømmingen til NKK.

Det er raseklubbene for de aktuelle rasene, NKK er bare en paraplyorganisasjon. NKK er ikke spesialiser på alle raser, raseklubbene er det. Men NKK har satt ned foten, og heldigvis er flere raseklubber enig i at ting bør endres.

Alle dommere tolker en rasestandard forskjellig, noen liker korte snuter mens andre liker lange, på akkurat samme rase og hund. Mange dommere er også tilreisende fra forskjellige land, men de har akkurat samme standard. Norsk standard er ikke noe annerledes enn si fransk, så det er ikke "dømmingen til NKK" nei.

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Det skulle vært straffbart å avle på de fleste lap-dogs. Vi har mange flotte raser som er nærmere urhunden i Skandinavia. (Spisshunder). Det flotte med disse er at det også er brukshunder, som en kan aktivisere med iboende instinkter.

En annen ting er etter min mening hundehold. Hunder er ikke mennesker, de er programmert for en hierarkisk gruppetilhørighet. Hunde-eier skal være en tydelig leder, ikke drive å skjemme bort hunden med dill og dall, det gjør den bare forvirret og rar, spesielt i møte med andre hunder.

Anonymkode: 3f740...d9e

Dummeste jeg har hørt begge deler. Det er tilfeldigvis ikke du anonyme som har egen nettside (uten navn) som skal starte nettkurs og spre disse vrangforestillingene dine?

Anonymkode: ceac5...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Blå politibil skrev:

Jeg driver aktivt med hund i en brukshundrase. Hos oss kan vi få hunden avelsgodkjent dersom  jaktegenskaper, helse og utseendet er med hunden. Heldigvis er det et særforbund for min rase som holder knallhardt på bruks kravet som skal være oppfylt for å få avelsgodkjent  hund (må være jaktpremiert). Feks ser man fra samme rase i UK at der har man fått en showdog stamme. Ser faen ikke ut og er ikke frisk. 

Poenget etter den heller lange introduksjonen er at når vi mennesker får begynne å leke oss med utseendet på hundene så går det til helvette. Fokuset må over på bruksegenskapene og helse. 

Kjenner jeg blir så forbanna på de særforbundene som fokuserer på utseende og ikke de andre kvalitetene en hund også skal ha. Når man gir 1 uk og cert til dyr som tydelig lider er det noe riv ruskende galt med rasestandarden. 

Nei takke meg til brukshunder. Mye jobb, men slipper å ha bikkjer som ikke kan puste.

Akkurat. Gå tilbake til der det startet. Nemlig avl på bruksegenskaper. Ikke utseende. 

Problemet er bare at folk kjøper hund pga utseende og ikke bruksegenskaper lengre. Folk vil ha et pent tilbehør, og ikke en arbeidskamerat. Og det er her de fleste hunderaser gikk til helvete. Omtrent alle raser har nå fremavla skavanker fordi folk vil ha noe pent å se på :( 

Jeg går etter hundens egenskaper når jeg velger. Den må ha egenskaper som passer inn i mitt liv. Og den må matche min personlighet. Om den er lilla med grønne prikker eller bare en brun pelsdott, spiller ingen rolle. Helse, psyke og egenskaper er det jeg velger utifra. 

Hvorfor kan ikke alle andre gjøre det samme? 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har hørt begge deler. Det er tilfeldigvis ikke du anonyme som har egen nettside (uten navn) som skal starte nettkurs og spre disse vrangforestillingene dine?

Anonymkode: ceac5...5b0

Hva er dumt med å si at spisshunder er flotte dyr med gode bruksegenskaper? De er jo det. 

Samme med at man ikke skal menneskeliggjøre hunder. Det er jo sant. Man skal ikke påtvinge hunder menneskelige egenskaper. 

Så jeg synes vel ditt innlegg var ganske dumt :P 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dumt med å si at spisshunder er flotte dyr med gode bruksegenskaper? De er jo det. 

Samme med at man ikke skal menneskeliggjøre hunder. Det er jo sant. Man skal ikke påtvinge hunder menneskelige egenskaper. 

Så jeg synes vel ditt innlegg var ganske dumt :P 

Anonymkode: 8ce37...c03

Ok

Anonymkode: ceac5...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok

Anonymkode: ceac5...5b0

Det var vel ikke mye til motbevis for din påstand. 

Jeg er foresten ikke den ab du siterte først heller. Synes bare påstanden om at pisshunder er dumt, var noe drøyt. Det er veldig fine, og undervurderte raser ;) 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke mye til motbevis for din påstand. 

Jeg er foresten ikke den ab du siterte først heller. Synes bare påstanden om at pisshunder er dumt, var noe drøyt. Det er veldig fine, og undervurderte raser ;) 

Anonymkode: 8ce37...c03

Jeg var muligens litt uklar. Mener selvføelig ikke at det er noe galt med spisshunder, men at uttalelsene om "lap-dogs" og generelt meningen om hundetrening (basert på ekstremt utdaterte metoder - men noen nekter jo å gi opp...)

Anonymkode: ceac5...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var muligens litt uklar. Mener selvføelig ikke at det er noe galt med spisshunder, men at uttalelsene om "lap-dogs" og generelt meningen om hundetrening (basert på ekstremt utdaterte metoder - men noen nekter jo å gi opp...)

Anonymkode: ceac5...5b0

OK da skjønner jeg. Jeg er jo selv enig i at alfahundprinsippet er utdatert. 

Anonymkode: 8ce37...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte oppdrettere oppfører seg som om de tilhører en religiøs sekt.

De er fanatisk opptatte av hvordan dyrene SKAL se ut, og har null kunnskap eller interesse for genetikk. For å drive med oppdrett burde det vært et minimuskrav å ha god kjennskap til det. 

Ironisk nok kaller mange seg for "hundeelskere".

Anonymkode: 6f42b...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker denne rasen. Men kommer aldri til å skaffe meg en renraset cavalier. En cavalier mix, som er avlet for å bedre helsen. er jeg helt for. Jeg er 100% for blandingshunder. Blandinger med mening. Ikke de som blander uten å tenke på konsekvensene. Blander du to raser med like helseproblemer, da er du like langt. 

Alle mine hunder har vært blanding. Halvparten var omplasseringshund. Aldri hatt en syk hund. Alle som er dø nå, de døde av alderdom. Resten lever enda og er frisk som en fisk. Samtlige jeg kjenner som har renraset har hatt problemer med sine renraset hunder. Alt fra små ting til store, alvorlige ting. De dør alt for tidlig. Må til veterinær hele tiden. Medisiner for det ene og det andre. 
 

Anonymkode: 9b47a...175

Hold your horses, det var da voldsomt til generalisering. Har hatt 7 ulike raser jeg og ingen av dem har noen sinne vært utsatt for sykdom. Det finnes veldig mange sunne og friske raser å velge i og man bør ikke prøve å villede folk til å tro at kjøkkenavl på blandingshunder er veien å gå, virkelig ikke.

Anonymkode: 9b22d...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!

Har forståelse for at folk vil ha et spesifikt utseende på hunden sin, men hvorfor så ekstremt? Her er noen gamle bilder av CKCS, bulldog, mops og basset, for å sette ting i perspektiv:

ec83741eb22a9222ae48d8ea323d0043.jpg

5ea71b4479f5224c1aeae3995ff30485.jpg

William_H_Hopkins_-_Pug_1880_-_os_2.jpg~c200

980x.jpg

VS:

Charles-Spaniels-face-pics.jpg

Victorian-Bulldog-Full-Grown.jpg

pug-info-446x320px.jpg

fe4c08687656079120b74d4efd7052e4.jpg

Det er jo åpenbart at det er smertefullt å se sånn ut. :icon_frown: 

Anonymkode: 7fcf7...0ac

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra!

Har forståelse for at folk vil ha et spesifikt utseende på hunden sin, men hvorfor så ekstremt? Her er noen gamle bilder av CKCS, bulldog, mops og basset, for å sette ting i perspektiv:

ec83741eb22a9222ae48d8ea323d0043.jpg

5ea71b4479f5224c1aeae3995ff30485.jpg

William_H_Hopkins_-_Pug_1880_-_os_2.jpg~c200

980x.jpg

VS:

Charles-Spaniels-face-pics.jpg

Victorian-Bulldog-Full-Grown.jpg

pug-info-446x320px.jpg

fe4c08687656079120b74d4efd7052e4.jpg

Det er jo åpenbart at det er smertefullt å se sånn ut. :icon_frown: 

Anonymkode: 7fcf7...0ac

Siterer vanligvis aldri lange innlegg med bilder, men dette innlegget var så utrolig bra. Så mye vakrere hundene var da de hadde eksteriør som matchet deres egenskaper <3 

CKCS er jo en jakthund. Opprinnelig. Nå er den bare veldig vond å se på pga alle dens lidelser :( det sjuke er jo at dette har vært et problem med rasen i veldig mange år nå, og allikevel avles deg videre på rasen med feil skalleform :( 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.6.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

CKCS er jo en jakthund. Opprinnelig. Nå er den bare veldig vond å se på pga alle dens lidelser :( det sjuke er jo at dette har vært et problem med rasen i veldig mange år nå, og allikevel avles deg videre på rasen med feil skalleform :( 

Anonymkode: 8ce37...c03

Jeg har vært så heldig å vært på jaktprøve i danmark der en ckcs som er avlet i en såkalt jaktlinje stilte. I UK forstår jeg det slik at det nå er en jakt linje og en show dog linje. 

For en fantastisk liten tass den hunden var. Den var kvikk, våken, ivrig, bestemt og egentlig ganske lik en breton i både oppførsel og jaktegenskaper. 

Blir trist når man ser den skyggen av seg selv de fleste ckcs er. Når "seriøse" oppdrettere avler på bikkjer med hodwproblemer er de virkelig ikke mye seriøs i mine øyne.  

Anbefaler alle å se denne dokumentaren. Helt jævlig hvordan noen holde på og lidelsene hundene påføres. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/19/2017 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Hold your horses, det var da voldsomt til generalisering. Har hatt 7 ulike raser jeg og ingen av dem har noen sinne vært utsatt for sykdom. Det finnes veldig mange sunne og friske raser å velge i og man bør ikke prøve å villede folk til å tro at kjøkkenavl på blandingshunder er veien å gå, virkelig ikke.

Anonymkode: 9b22d...c2d

Feil,  feil og feil. Det fins knapt noen sunne raser igjen,  halv na..  organisasjonen Norsk Kennel Klubb gjør sitt ytterste i hver bidige situasjon å avstå fra valg og påvirkning som hadde unngått tortur av hunder! At du har hatt 7 friske er irrelevant.

Jeg er mot 90% av norsk oppdrett. Sjeldent jeg ser så mange forkrøplete raser som i Norge! Selvsagt er mutts sunnere! Nytt blod,  gjerne blanding av flere enn 2 hunder.  På generelt grunnlag er blandinger sunnere, lever lenger. De er ALLTID  de billigste å forsikre. Jeg tenker ikke på blandingsoppdrett. Selv om de har større sjanse for bedre livskvalitet enn de fleste oppdrettere.   Det gjelder ikke alle så ikke prøv deg og lat som om jeg sier det. En mix av german Shepherd,  husky og en, to noe lignende hunden har dog garantert bedre livsbetingelser enn de fullstendig ødelagte (!!) German S jeg ser folk har. Det gjør vondt å se på!!

Min soleklare erfaring med MANGE hunder rundt meg er at blandinger er genetisk overlegne! Den kjensgjerning rokker meg norske hundemiljøet, klart de kjemper imot! 

Ps det er lite erfaring med blandinger i Norge, prøv og ta kontakt  med veterinærer som har stort sammenligningsgrunnlag og kom tilbake 

Til alle med mutts! Gratulerer! 

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blå politibil skrev:

Jeg har vært så heldig å vært på jaktprøve i danmark der en ckcs som er avlet i en såkalt jaktlinje stilte. I UK forstår jeg det slik at det nå er en jakt linje og en show dog linje. 

For en fantastisk liten tass den hunden var. Den var kvikk, våken, ivrig, bestemt og egentlig ganske lik en breton i både oppførsel og jaktegenskaper. 

Blir trist når man ser den skyggen av seg selv de fleste ckcs er. Når "seriøse" oppdrettere avler på bikkjer med hodwproblemer er de virkelig ikke mye seriøs i mine øyne.  

Anbefaler alle å se denne dokumentaren. Helt jævlig hvordan noen holde på og lidelsene hundene påføres. 

 

Mye av det samme som golden, cocker, schæfer m.fl. "Problemet" med jakt-ckcs er at folk flest vil ha en søt selskapshund og en jakt-ckcs vil da bli for mye for de som ønsker selskapshund.

Anonymkode: bbb8c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil,  feil og feil. Det fins knapt noen sunne raser igjen,  halv na..  organisasjonen Norsk Kennel Klubb gjør sitt ytterste i hver bidige situasjon å avstå fra valg og påvirkning som hadde unngått tortur av hunder! At du har hatt 7 friske er irrelevant.

Jeg er mot 90% av norsk oppdrett. Sjeldent jeg ser så mange forkrøplete raser som i Norge! Selvsagt er mutts sunnere! Nytt blod,  gjerne blanding av flere enn 2 hunder.  På generelt grunnlag er blandinger sunnere, lever lenger. De er ALLTID  de billigste å forsikre. Jeg tenker ikke på blandingsoppdrett. Selv om de har større sjanse for bedre livskvalitet enn de fleste oppdrettere.   Det gjelder ikke alle så ikke prøv deg og lat som om jeg sier det. En mix av german Shepherd,  husky og en, to noe lignende hunden har dog garantert bedre livsbetingelser enn de fullstendig ødelagte (!!) German S jeg ser folk har. Det gjør vondt å se på!!

Min soleklare erfaring med MANGE hunder rundt meg er at blandinger er genetisk overlegne! Den kjensgjerning rokker meg norske hundemiljøet, klart de kjemper imot! 

Ps det er lite erfaring med blandinger i Norge, prøv og ta kontakt  med veterinærer som har stort sammenligningsgrunnlag og kom tilbake 

Til alle med mutts! Gratulerer! 

Anonymkode: 2e45d...88e

So much bs 😂👍

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...