Gå til innhold

1500 veterinærer protesterer mot avl på Cavalier King Chalres Spaniel m.fl.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig, stakkars dyr!

Anonymkode: 74733...e9a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Norsk Kennel Klubb er ren avskum!

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Og et veldig godt innlegg fra deg TS. 

Alle som sier de liker den og den rasen fordi den er sååååå søt, burde ikke ha lov til å eie hund. Og NKK må snart slutte å tenke profitt og heller begynne å tenke helse hos hunden. 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det skulle vært straffbart å avle på de fleste lap-dogs. Vi har mange flotte raser som er nærmere urhunden i Skandinavia. (Spisshunder). Det flotte med disse er at det også er brukshunder, som en kan aktivisere med iboende instinkter.

En annen ting er etter min mening hundehold. Hunder er ikke mennesker, de er programmert for en hierarkisk gruppetilhørighet. Hunde-eier skal være en tydelig leder, ikke drive å skjemme bort hunden med dill og dall, det gjør den bare forvirret og rar, spesielt i møte med andre hunder.

Anonymkode: 3f740...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefint at de gjør dette. Det er helt sykt at noen bevisst avler frem et dyr med kroniske smerter. Jeg har sett videoer av hunder som får panikk og hyler i smerte. (Link her. ADVARSEL: Veldig vondt å se/høre.)

Mopsen er en rase jeg også får helt vondt av å se på. Folk som skaffer seg mops fordi "de er sååå søøøte!" synes jeg burde skamme seg. Den gryntingen deres er ikke "søt", den er trist og vond å høre på, for det betyr at hunden ikke puster ordentlig. Og øyne som buler ut av hodeskallen, hudfolder som får infeksjoner m.m... Sykt, sykt, sykt.

Alle som på død og liv (bokstavlig talt) skal skaffe seg hunder med ekstreme helseproblemer, eller som skal avle de, burde være nødt til å gå minst en mnd. med de smertene/problemene dyret deres har. Skal de avle på mops eller kjøpe seg en renraset mops, må de gå en mnd. ved at de bare puster gjennom et lite sugerør. Uansett vær, uansett trening, soving, osv. Skal de skaffe seg Cavalier King Charles Spaniel skal de gå rundt med ekstreme hodesmerter. Så får vi se da, om de synes et søtt utseende og morsom grynting er verdt det.

Anonymkode: 75102...c02

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og Norsk Kennel Klubb er ren avskum!

Anonymkode: 2e45d...88e

Nei. NKK jobber faktisk for bedre helse for utsatte raser, og ønsker mer omfattende helsetesting.

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dette får fokus! 

Anonymkode: b481c...f0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det INGEN SOM NEVNER MENTAL HELSE.

Hvorfor driter dere i mental helse? Minst like mange bikkjer som er ødelagt psykisk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde bli forbudt å avle opp slike hunder! :raven::raven:

Anonymkode: cad4b...492

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Simbyxor skrev:

Men så er det INGEN SOM NEVNER MENTAL HELSE.

Hvorfor driter dere i mental helse? Minst like mange bikkjer som er ødelagt psykisk. 

Helg enig. Men fysisk helse påvirker jo også mental helse. En hund, som er sykdomsfri og smertefri, har lettere for å ha en god psykisk helse også. Men man må bestrebe seg etter å avle på mentalt trygge og gode hunder. 

Noe som har falt helt ut av avlaprogrammet også, er hunders bruksegenskaper. Alle hunder er avlet frem for et formål om bruk. Alt fra Chihuhua, som er avlet for å sitte på fanget og varsle, til puddel som faktisk er en vannaporterende hund, til Sennenhunder som er avlet for å trekke osv osv. Men folk kjøper hund etter utseende og glemmer å bruke dens egenskaper. Den tingen som har gjort de til den rasen de er. 

Ikke uten grunn det er mange skvett koko border collier i hager rundt om, som gjeter biler og syklister utenfor gjerdet osv. De har bare sett at det finnes så mange lydige og pene bc'r og skaffet seg en uten å skjønne hvordan de skal bruke hundens egenskaper.

Skulle ønske folk visste hva en hund var FØR de skaffet seg en :P 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne rasen. Men kommer aldri til å skaffe meg en renraset cavalier. En cavalier mix, som er avlet for å bedre helsen. er jeg helt for. Jeg er 100% for blandingshunder. Blandinger med mening. Ikke de som blander uten å tenke på konsekvensene. Blander du to raser med like helseproblemer, da er du like langt. 

Alle mine hunder har vært blanding. Halvparten var omplasseringshund. Aldri hatt en syk hund. Alle som er dø nå, de døde av alderdom. Resten lever enda og er frisk som en fisk. Samtlige jeg kjenner som har renraset har hatt problemer med sine renraset hunder. Alt fra små ting til store, alvorlige ting. De dør alt for tidlig. Må til veterinær hele tiden. Medisiner for det ene og det andre. 
 

Anonymkode: 9b47a...175

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helg enig. Men fysisk helse påvirker jo også mental helse. En hund, som er sykdomsfri og smertefri, har lettere for å ha en god psykisk helse også. Men man må bestrebe seg etter å avle på mentalt trygge og gode hunder. 

Noe som har falt helt ut av avlaprogrammet også, er hunders bruksegenskaper. Alle hunder er avlet frem for et formål om bruk. Alt fra Chihuhua, som er avlet for å sitte på fanget og varsle, til puddel som faktisk er en vannaporterende hund, til Sennenhunder som er avlet for å trekke osv osv. Men folk kjøper hund etter utseende og glemmer å bruke dens egenskaper. Den tingen som har gjort de til den rasen de er. 

Ikke uten grunn det er mange skvett koko border collier i hager rundt om, som gjeter biler og syklister utenfor gjerdet osv. De har bare sett at det finnes så mange lydige og pene bc'r og skaffet seg en uten å skjønne hvordan de skal bruke hundens egenskaper.

Skulle ønske folk visste hva en hund var FØR de skaffet seg en :P 

Anonymkode: 8ce37...c03

Ja, Border Collier er jo helt på trynet. Og Schæfere. Møter veldig, veldig ofte på hunder som er usikre. 

I går drev jeg i hagen, det kom en Pyreenerhund (?) forbi, klikka helt. Fordi jeg var i min egen hage!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært sertifikat for å kjøpe hund.

Ser vanskjøtsel av hund hver dag, oftest med tanke på diett, smellfeite hunder med ditto eiere.

Anonymkode: 3f740...d9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. NKK jobber faktisk for bedre helse for utsatte raser, og ønsker mer omfattende helsetesting.

Anonymkode: bbb8c...652

Totalt BS!  Det viste de til gangs på respons fra veterinærenes opprop mot tortur!  Hundeelskere har alltid vist denne organisasjonen er AV SISTE REST!!

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker denne rasen. Men kommer aldri til å skaffe meg en renraset cavalier. En cavalier mix, som er avlet for å bedre helsen. er jeg helt for. Jeg er 100% for blandingshunder. Blandinger med mening. Ikke de som blander uten å tenke på konsekvensene. Blander du to raser med like helseproblemer, da er du like langt. 

Alle mine hunder har vært blanding. Halvparten var omplasseringshund. Aldri hatt en syk hund. Alle som er dø nå, de døde av alderdom. Resten lever enda og er frisk som en fisk. Samtlige jeg kjenner som har renraset har hatt problemer med sine renraset hunder. Alt fra små ting til store, alvorlige ting. De dør alt for tidlig. Må til veterinær hele tiden. Medisiner for det ene og det andre. 
 

Anonymkode: 9b47a...175

Vit-  du kommer til å få svar her fra folk som vet nada om blandingshunder.

Men sannheten har du på din side!-:)

 Jeg bor delvis i utlandet og det er MEGET velkjent at trenden at mutts har bedre helse,  på generelt grunnlag blant veterinærer. Eksperter.

 I Norge? Norsk Kennel Klubb , molboene og bermen gjør alt for å unngå mentalt paradigme skifte.

Gratulerer med genetisk overlegen hund!

Anonymkode: 2e45d...88e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Simbyxor skrev:

Ja, Border Collier er jo helt på trynet. Og Schæfere. Møter veldig, veldig ofte på hunder som er usikre. 

I går drev jeg i hagen, det kom en Pyreenerhund (?) forbi, klikka helt. Fordi jeg var i min egen hage!

Ja helt grusomt å se folk kjøpe krevende raser og tro de skal bli søte kosehunder uten noe egeninnsats :( 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vit-  du kommer til å få svar her fra folk som vet nada om blandingshunder.

Men sannheten har du på din side!-:)

 Jeg bor delvis i utlandet og det er MEGET velkjent at trenden at mutts har bedre helse,  på generelt grunnlag blant veterinærer. Eksperter.

 I Norge? Norsk Kennel Klubb , molboene og bermen gjør alt for å unngå mentalt paradigme skifte.

Gratulerer med genetisk overlegen hund!

Anonymkode: 2e45d...88e

Jeg er imot blandingsavl. Ikke pga blandingen i seg selv. Har jo selv eid en blanding med super helse fysisk (og helt forferdelig mental helse :( ). 

Men jeg er imot blandingsavl fordi de fleste kjøkkenoppdrettere parrer hunder uten mål og mening. Når du ser folk annonserer på Finn på vegne av sin blandingshann fordi de vil at han skal få ha sex, så skjønner man jo hvor lite fornuft folk legger i det. Leste i dag en annonse om noen blandinger hvor de hadde laget et kult navn på blandingen, krevde 20 000,- per valp, og alt var gjort hjemme på kjøkkenet uten helsesjekker og bakgrunnssjekk av foreldredyra. Men de fikk jo et kult navn og det er jo helt i vinden fortiden :P 

Har man derimot en seriøs mening med avl og et dønn solid mål med avlen, så blir det en annen sak. 

Anonymkode: 8ce37...c03

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råbra du tar dette opp! Har faktisk ikke hørt om dette før du skriver det nå! Skulle ønske at det var sertifikat for avl av dyr (ja faktisk). Da ville vi nok fått friskere linjer og ikke så mange hjemløse dyr. Krav om veterinærsjekk av begge foreldrene og krav om kastrering/sterilisering av dyr som er for *syke (*les. pusteproblemer, rygg, hofte, HD, osv.) dersom dette ikke vil skape mer problemer. Krav om kontrakt ved omplassering og bot til de som avler på syke dyr. Det er ikke bare NKK men det er visse dommere som er altfor glade i å dømme en Schæfer som BIS  når hasene ligger i bakken og hofta er i 45 graders vinkel i forhold til skuldrene. Dommere som dømmer syke hunder som BIS eller BIR osv burde bli utestengt fra å dømme. :(

Anonymkode: 3725b...bbb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Totalt BS!  Det viste de til gangs på respons fra veterinærenes opprop mot tortur!  Hundeelskere har alltid vist denne organisasjonen er AV SISTE REST!!

Anonymkode: 2e45d...88e

Nope, NKK jobber MED raseklubbene til flere kortsnute-raser for å krysse inn andre raser for å forbedre pusteproblematikken og utvikler helsetester for å sjekke luftveiene. Samme med skallen og kroppen, målet er at de skal kunne føde sine avkom naturlig. Foreslår at du sjekker opp ting litt før du uttaler deg jeg ;)

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...