Gå til innhold

Sliten pga av fasten- bruke egenmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som nå har vært borte fra jobb i flere dager, hun er sliten fordi hun faster. Er det bare meg som synes dette er en ugyldig grunn til fravær, eller er jeg litt streng mot henne? 

Anonymkode: 98447...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen gyldig grunn nei. Hun er ikke syk (syke mennesker trenger ikke følge fasten). 

Klarer de ikke jobbe under fasten er det ferie som skal brukes. 

Blir litt sånn at vi skal bruke egenmelding i julestria fordi den er stressende... 

Anonymkode: 7a498...eaa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg, var bare redd jeg hadde blitt en sur gammel tante😃

Anonymkode: 98447...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke lov til dette som muslimer. 

Anonymkode: 93c15...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gyldig grunn til fravær, hun utnytter systemet. Håper arbeidsgiver bestrider egenmeldingen.

Anonymkode: 6030c...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig. Meld fra om dette til arbeidsgiveren hennes og ta en alvorsprat med henne. Men vært beredt på at hvis du gjør det kommer du til å bli hengt ut som rasist og islamofob.

Anonymkode: 2cb15...762

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å velge å ikke spise er IKKE grunn nok til å ta egenmelding. Da tar man ferie.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som nå har vært borte fra jobb i flere dager, hun er sliten fordi hun faster. Er det bare meg som synes dette er en ugyldig grunn til fravær, eller er jeg litt streng mot henne? 

Anonymkode: 98447...070

Det er med på å ødelegge hennes faste da hun lyver og misbruker. Løyn og missbruk er ikke noe som er akseptert i islam og det anses som synd. Hvorfor skal man lyve og ødelegge hver dag man faster er meg uforståelig. 

Mange synder og tenker ikke på det som en synd fordi man har syndet så mye at man har blitt imun. Det er dessverre tilstanden til mange mennesker i denne tiden, enten man er muslim eller ej. Vi lever i en tid hvor mange grenser har blitt visket ut.

Det er ekstra trist at dise grensene er visket ut når man faster for å hengi seg til sin Herre ved å avstå fra mat og drikke. Det er sørgelig at vi hengir oss med synd i våre dåd. Det er nesten som å faste uten effekt, da man spise. 

Du kan prøve å veilede henne til heller å ta feriedager framfor egenmelding. 

Endret av omarel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg riktignok ikke muslim, men har religiøs faste.

Noe av poenget med fasten er å kjenne på hvor godt vi med Guds hjelp har det, som kan spise oss mette hver dag. Vi skal også minnes på hvordan det er for de som ikke er like heldig stilte som oss, slik at vi viser mer omsorg for de rundt oss. I løpet av fasteperioden er det også vitig å be for våre medmennesker, gjøre frivillig arbeid og donere penger til veldedige formål.

For å si det litt banalt så faster vi fordi vi skal "tenke på de sultne barna i Afrika". Vi vet ikke hvordan det er å gå sulten, og da blir det lett at vi glemmer de som har lite mat mens vi gafler i oss av vår overflod. Jeg tror ikke de "sultne barna i afrika" kan la være å jobbe en dag fordi de blir så sliten av å ikke spise. Derfor vil det være helt galt av oss å la være å jobbe bare fordi vi faster. Tvert imot burde vi jobbe ekstra hardt under fasten, siden vi helst skal gjøre frivillig arbeid i tillegg til våre vanlige gjøremål.

Som sagt er jeg ikke muslim, og den muslimske fasten kan være helt anderledes. Likevel vil jeg gå så langt å si at en faste der man bare kan ligge å late seg med tom mage er en ugudelig faste.

Anonymkode: 8869a...12a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...