Gå til innhold

Mahad får ikke reise ut av Norge - Kan noen forklare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Spania er en del av både EU og Schengen, noe Somalia ikke er.

Anonymkode: e4f83...fef

Vis en skal fly så må man vel også vise pass innen Schengen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det også rart at en ansatt på ambassaden i Brussel ikke kan reise til Norge med reisepapirene hans.

Mulighetene er mange. Dette fremstår som trass.

Anonymkode: 8b201...0e3

Om du mistet passe ditt eller lignende, ville du forventet at Norges ambassade sendte en ansatt i fly for å overlevere nye reisedokumenter til deg?

Vel har vi det godt her i landet, men jeg tror du ville blitt skuffet om du har slike forventninger...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg viste ikke pass da jeg reiste til Spania i fjor. 

Anonymkode: 6949f...0da

Spania er Schengen-land, på lik linje med Norge. Dermed kan du reise passfritt mellom de to landene. 

Anonymkode: 483ba...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg viste ikke pass da jeg reiste til Spania i fjor. 

Anonymkode: 6949f...0da

Spania er Schengen. 

Anonymkode: b24ba...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Apis skrev:

Vis en skal fly så må man vel også vise pass innen Schengen, 

Nei man må ikke, men nordmenn har ingen annen godkjent identifikasjonpapirer enn pass, så derfor må vi ta passet med.

 

De kan ikke sende han til et land han ikke kommer fra. Han er fra Djboti og dit må han sendes. Mahad kan selvsagt ikke godta å få et Djibotisk pass, da har han mener han kommer fra Somalia.

Anonymkode: 41f44...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, applestories skrev:

Om du mistet passe ditt eller lignende, ville du forventet at Norges ambassade sendte en ansatt i fly for å overlevere nye reisedokumenter til deg?

Vel har vi det godt her i landet, men jeg tror du ville blitt skuffet om du har slike forventninger...

Nå har Somalia utstedt pass til denne fyren uten at han har satt sin fot utenfor Norge. 

Ambassaden til Somalia drives ikke slik norske ambassader drives, alt handler om penger og hva du kan betale. 

Det finnes en drøss av alternativer for Mahad til å få kloa i reisedokumentene som ligger klare i Belgia.

- Ambassaden kan sende papirene i posten 

- Ambassaden kan sende papirene til advokaten

- Advokaten kan hente de i Belgia

- Mahad kan ta toget til Sverige. I Sverige er det ingen som vil sende han tilbake til Norge. Ikke vil de holde han igjen heller når han går ombord i et fly til Belgia. Det er ikke passplikt innen Schengen.

Jeg nekter å tro at ingen alternativer lar seg gjennomføre.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har Somalia utstedt pass til denne fyren uten at han har satt sin fot utenfor Norge. 

Ambassaden til Somalia drives ikke slik norske ambassader drives, alt handler om penger og hva du kan betale. 

Det finnes en drøss av alternativer for Mahad til å få kloa i reisedokumentene som ligger klare i Belgia.

- Ambassaden kan sende papirene i posten 

- Ambassaden kan sende papirene til advokaten

- Advokaten kan hente de i Belgia

- Mahad kan ta toget til Sverige. I Sverige er det ingen som vil sende han tilbake til Norge. Ikke vil de holde han igjen heller når han går ombord i et fly til Belgia. Det er ikke passplikt innen Schengen.

Jeg nekter å tro at ingen alternativer lar seg gjennomføre.

Anonymkode: 8b201...0e3

Mulig det, vi vet lite om hvilke regler som gjelder for oversendelse av reisedokumenter.

Det jeg kommenterte på, det du skrev, var at de kan sende en ansatt fra Belgia til Norge for å overlevere papirer til en tilfeldig innbygger. Det kan sammenlignes med at du trenger nytt pass og vil at ambassaden skal sende en ansatt til deg med et nytt.

Hva tror du at du måtte betalt for en slik service?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, applestories skrev:

Mulig det, vi vet lite om hvilke regler som gjelder for oversendelse av reisedokumenter.

Det jeg kommenterte på, det du skrev, var at de kan sende en ansatt fra Belgia til Norge for å overlevere papirer til en tilfeldig innbygger. Det kan sammenlignes med at du trenger nytt pass og vil at ambassaden skal sende en ansatt til deg med et nytt.

Hva tror du at du måtte betalt for en slik service?

Det det kostet.

Norge har ikke ambassader og konsulater i alle land i verden. Noen ambassader har ansvar for flere land innen en geografisk område. 

Hva gjør du hvis du er i et land uten norsk ambassade, og mister passet?

Er du da statsløs og rettsløs? Må bli i landet resten av livet? Eller lar det seg løse på en eller annen måte?

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at Mahad faktisk skal komme seg til Brüssel er han avhengig av at norske myndigheter også innvilger ham en tillatelse til å reise dit, slik situasjonen er nå, så har han ingen reisedokumenter han kan benytte for å krysse grenseoverganger, 

Anonymkode: ec28a...020

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man må ikke, men nordmenn har ingen annen godkjent identifikasjonpapirer enn pass, så derfor må vi ta passet med.

 

De kan ikke sende han til et land han ikke kommer fra. Han er fra Djboti og dit må han sendes. Mahad kan selvsagt ikke godta å få et Djibotisk pass, da har han mener han kommer fra Somalia.

Anonymkode: 41f44...c62

Du skrev feil.

"Mahad kan selvsagt ikke få et Djiboutisk pass, da Djibouti mener han ikke kommer derfra og Somalia mener han kommer fra Somalia."

Hvis du tror folk bare kan "mene" at de er fra et land og så få statsborgerskap og pass der uten at landet det er snakk om anerkjenner tilhørigheten, er du passe naiv. Det er heller ikke sånn at et tredjepartsland (i dette tilfellet Norge) bare kan bestemme seg for at han ikke er fra et spesifikt land, men derimot fra et annet, mot de to landenes vilje. Hvem pokker er det mange av oss nordmenn tror vi er?

Og er det ingen her som synes det er litt merkelig at Djibouti avviser en sosialt veltilpasset, godt utdannet mann med gode forretningsevner og en av Afrikas trolig mest ettertraktede spesialkompetanser med begrunnelsen at han ikke er derfra? Tror du at de lyver fordi de ikke trenger og ønsker velutdannede, veltilpassede borgere? At de lyver fordi de ikke er interessert i hans spesialkompetanse som kan komme til å redde nærmest hele befolkningen dersom et ebolautbrudd sprer seg den veien?

Eller kan det rett og slett være fordi han ...tada!... ikke er fra Djibouti?

Anonymkode: b5b5b...26c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev feil.

"Mahad kan selvsagt ikke få et Djiboutisk pass, da Djibouti mener han ikke kommer derfra og Somalia mener han kommer fra Somalia."

Hvis du tror folk bare kan "mene" at de er fra et land og så få statsborgerskap og pass der uten at landet det er snakk om anerkjenner tilhørigheten, er du passe naiv. Det er heller ikke sånn at et tredjepartsland (i dette tilfellet Norge) bare kan bestemme seg for at han ikke er fra et spesifikt land, men derimot fra et annet, mot de to landenes vilje. Hvem pokker er det mange av oss nordmenn tror vi er?

Og er det ingen her som synes det er litt merkelig at Djibouti avviser en sosialt veltilpasset, godt utdannet mann med gode forretningsevner og en av Afrikas trolig mest ettertraktede spesialkompetanser med begrunnelsen at han ikke er derfra? Tror du at de lyver fordi de ikke trenger og ønsker velutdannede, veltilpassede borgere? At de lyver fordi de ikke er interessert i hans spesialkompetanse som kan komme til å redde nærmest hele befolkningen dersom et ebolautbrudd sprer seg den veien?

Eller kan det rett og slett være fordi han ...tada!... ikke er fra Djibouti?

Anonymkode: b5b5b...26c

Djibouti finner han ikke i noen av sine registre fordi han opererer med et alias. 

Hvilke grunner skal Djibouti ha for å innrømme statsborgerskap til en tilfeldig fyr de ikke finner i noen registre? Bare fordi Norge sier det? Selvsagt ikke. 

Hvis jeg hadde nektet for at jeg er norsk og operert med et falskt navn i utlandet, ville neppe Norge utstedt et norsk pass til meg. Faktisk hadde norske myndigheter ikke foretatt seg noen ting. Hvorfor skulle de det?

Somaliske papirer kan hvem som helst kjøpe.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det det kostet.

Norge har ikke ambassader og konsulater i alle land i verden. Noen ambassader har ansvar for flere land innen en geografisk område. 

Hva gjør du hvis du er i et land uten norsk ambassade, og mister passet?

Er du da statsløs og rettsløs? Må bli i landet resten av livet? Eller lar det seg løse på en eller annen måte?

Anonymkode: 8b201...0e3

"Annen måte" er for deg å sette en ambassadeansatt på flyet for å komme deg til unnsetning?

Norge har ikke ambassader i alle land, men de samarbeider og det finnes alltid en ambassade som har ansvar for det landet du er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Han har da vel neppe noe somalisk pass. Hvordan skulle han kunne ha det når han ikke er somalisk statsborger? Han har jo inntil nylig vært norsk statsborger, men er altså nå statsløs, og om han så får innvilget somalisk statsborgerskap (jeg kjenner ikke krieriene for å kunne søke og få det innvilget), så er ikke det gjort på dager eller uker. Slike ting tar tid å ordne og forenkles absolutt ikke av at man ikke kan møte personlig. 

Anonymkode: b5b5b...26c

Godt spørsmål! Somalia gjev pass til alle som aktivt søker om det og har somalisk kulturbakgrunn. Ein treng altså ikkje være fødd i Somalia eller ha hatt somalisk statsborgarskap tidlegare, så lenge ein altså er etnisk somaliar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Djibouti finner han ikke i noen av sine registre fordi han opererer med et alias. 

Hvilke grunner skal Djibouti ha for å innrømme statsborgerskap til en tilfeldig fyr de ikke finner i noen registre? Bare fordi Norge sier det? Selvsagt ikke. 

Hvis jeg hadde nektet for at jeg er norsk og operert med et falskt navn i utlandet, ville neppe Norge utstedt et norsk pass til meg. Faktisk hadde norske myndigheter ikke foretatt seg noen ting. Hvorfor skulle de det?

Somaliske papirer kan hvem som helst kjøpe.

Anonymkode: 8b201...0e3

Hvordan vet du så mye om hvordan ting fungerer på somaliske ambassader?

Regner så klart med du vet og ikke bare antar fordi "det er sånt alle vet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 20.12, AnonymBruker skrev:

 

Eller kan det rett og slett være fordi han ...tada!... ikke er fra Djibouti?

Anonymkode: b5b5b...26c

Les dommen så ser du kva vurderingar som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva myndigheten tenker. Ikke vil de sende han til Somalia, der han har fått tilbud om jobb og vil dra, og ikke kan han jobbe her i Norge, for han er ingen rettigheter lenger. Han lever nå på staten. Jeg forstår de har lyst og lage eksempel av ulovlige søkere, men de valgte feil fyr. idioter. 

Anonymkode: ec28a...020

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, applestories skrev:

"Annen måte" er for deg å sette en ambassadeansatt på flyet for å komme deg til unnsetning?

Norge har ikke ambassader i alle land, men de samarbeider og det finnes alltid en ambassade som har ansvar for det landet du er i.

Det var et eksempel. Legger man penger bordet så lar det løse. Somaliske ambassade-ansatte sier neppe nei til en sum penger mot å sette seg på et fly, de har tross alt utstedt pass til en fyr som ikke har satt sin fot i Belgia, de drar neppe grensen for hva de er villig til å gjøre der.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han er ikke fra Somalia - og da har han skaffet seg dokumenter via falske informasjon.  

Anonymkode: ff870...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev feil.

"Mahad kan selvsagt ikke få et Djiboutisk pass, da Djibouti mener han ikke kommer derfra og Somalia mener han kommer fra Somalia."

Hvis du tror folk bare kan "mene" at de er fra et land og så få statsborgerskap og pass der uten at landet det er snakk om anerkjenner tilhørigheten, er du passe naiv. Det er heller ikke sånn at et tredjepartsland (i dette tilfellet Norge) bare kan bestemme seg for at han ikke er fra et spesifikt land, men derimot fra et annet, mot de to landenes vilje. Hvem pokker er det mange av oss nordmenn tror vi er?

Og er det ingen her som synes det er litt merkelig at Djibouti avviser en sosialt veltilpasset, godt utdannet mann med gode forretningsevner og en av Afrikas trolig mest ettertraktede spesialkompetanser med begrunnelsen at han ikke er derfra? Tror du at de lyver fordi de ikke trenger og ønsker velutdannede, veltilpassede borgere? At de lyver fordi de ikke er interessert i hans spesialkompetanse som kan komme til å redde nærmest hele befolkningen dersom et ebolautbrudd sprer seg den veien?

Eller kan det rett og slett være fordi han ...tada!... ikke er fra Djibouti?

Anonymkode: b5b5b...26c

Grunnen til at han sendes ut, er at han har løyet om hvor han kommer fra. UNE mener han kommer fra Djiboti og skal selvsagt ikke ha pass fra somalia.

Fatter ikke at det lages en tråd om dette, da det er svært enkelt å forstå vranglåsen.

Sitat

– Norsk myndigheter ønsker å sende ham til Djibouti, men djiboutiske myndigheter ønsker ikke han skal reise dit. Mahad ønsker å reise til Somalia, og somaliske myndigheter ønsker ham velkommen dit, men norske myndigheter ønsker ikke å bidra til at han skal reise til Somalia. Dermed står saken bom fast.

 

Anonymkode: 41f44...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at han sendes ut, er at han har løyet om hvor han kommer fra. UNE mener han kommer fra Djiboti og skal selvsagt ikke ha pass fra somalia.

Fatter ikke at det lages en tråd om dette, da det er svært enkelt å forstå vranglåsen.

 

Anonymkode: 41f44...c62

Dette var ikke en tråd om vranglåsen. Dette var en tråd om Mahads manglende vilje til å komme seg ut av vranglåsen. Denne manglende viljen virker til å trass/protest/statemenet/offerrolle hva som helst. Spørsmålet blir hva hans egentlige motiv er. Mye tyder på at han ikke har et så godt forhold til somaliske myndigheter som først antatt. Og at han nå angrer på at han sa han skulle reise til Somalia.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...