Gå til innhold

Tok DNA-test. Ikke min datter likevel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva jeg skal si eller tro. Jeg har en dater på 17 mnd. Som jeg har med en dame jeg ikke bor med. Etter mye press fra blant annet broren min tok jeg en DNA-test. Den viser at jeg ikke er faren. Jeg har ikke sagt noe til barnets mor enda...

jeg har vært dette barnets far i 17 mnd. Og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Dette er selvsagt et barn jeg har blitt veldig glad i, selv om jeg må innrømme at jeg ikke var så glad da jeg fikk vite om graviditeten.

Hva hadde du gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: c8e27...b70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble hun gravid rett før dere ble sammen, eller var hun utro mot deg?

Anonymkode: 5437e...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tok du DNA-testen?

Anonymkode: 7908a...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ble hun gravid rett før dere ble sammen, eller var hun utro mot deg?

Anonymkode: 5437e...aa1

Vi var aldri sammen. 

Anonymkode: c8e27...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var aldri sammen. 

Anonymkode: c8e27...b70

Åh, dere var aldri kjærester?

Anonymkode: 5437e...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor tok du DNA-testen?

Anonymkode: 7908a...551

Gjennom Internett, ble analysert i USA. Ville  ikke at det skulle komme barnets mor for øre.

ts

Anonymkode: c8e27...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh, dere var aldri kjærester?

Anonymkode: 5437e...aa1

Nei.

Anonymkode: c8e27...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har rett til å vite hvem hennes biologiske far er, så det er rett å varsle barnets mor slik at hun kan finne ut hvem som er den biologiske faren.

Anonymkode: 5437e...aa1

Hun må jo vite det, eller i alle fall mistenke det. Barnet ligner ikke spesielt mye på meg. 

Er egentlig ganske forbanna på henne. Jeg spurte henne om hun var helt sikker på at det var mitt og det sa hun ja til. 

Ts

Anonymkode: c8e27...b70

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo vite det, eller i alle fall mistenke det. Barnet ligner ikke spesielt mye på meg. 

Er egentlig ganske forbanna på henne. Jeg spurte henne om hun var helt sikker på at det var mitt og det sa hun ja til. 

Ts

Anonymkode: c8e27...b70

Har du skrevet under farskapspapirer?

Uansett må du snakke med barnets mor om dette, slik at rett far blir ført opp.

Anonymkode: 5437e...aa1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du skrevet under farskapspapirer?

Uansett må du snakke med barnets mor om dette, slik at rett far blir ført opp.

Anonymkode: 5437e...aa1

Ja, jeg har også regelmessig samvær og betaler bidrag. 

Ts

Anonymkode: c8e27...b70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også regelmessig samvær og betaler bidrag. 

Ts

Anonymkode: c8e27...b70

Få ordnet med en farskapstest i Norge (dersom det er her dere bor), og ta deretter kontakt med rett instans for å få ordnet opp i dette.

Anonymkode: 5437e...aa1

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det må være en forferdelig beskjed å få. Nå er du jo emosjonelt involvert så det kommer nok ikke til å bli lett å trekke deg unna, om det er det du velger å gjøre. Men du spørr hva vi ville gjort, og jeg tror ikke jeg hadde greid å ta farsrollen for ett barn som ikke var mitt om jeg var mann. Hadde vært en annen ting om dere fortsatt var kjærester og du ville være stefar. Men i din situasjon så tror jeg ikke at jeg hadde greid å fortsette når jeg hadde vist at jeg ikke var pappa. Du har jo ikke noen rettigheter om den biologiske faren kom inn i bildet eller om moren velger å gjøre seg vanskelig. Og uansett hvor hjerteknusende det må være nå, så blir det nok tusen ganger verre jo tettere bånd dere knytter.

Men du må bare følge hjerter ditt. Ingen av oss er i dine sko, du må ta avgjørelsen som kjennes rett :klem:

Endret av Elliespelli
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom Internett, ble analysert i USA. Ville  ikke at det skulle komme barnets mor for øre.

ts

Anonymkode: c8e27...b70

Har tatt samme test selv faktisk. Med faren min.

Jeg synes du burde snakke med barnets mor.

Anonymkode: 7908a...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må varsle mor, også går du til nav og ber dem om å utføre den offisielle dna-testen.

Anonymkode: 53a28...65c

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få ordnet med en farskapstest i Norge (dersom det er her dere bor), og ta deretter kontakt med rett instans for å få ordnet opp i dette.

Anonymkode: 5437e...aa1

Ja, hvis det er det jeg vil da. Må tenke litt på dette merker jeg. Er litt i sjokk, hadde forventet et annet resultat.

 

ts

Anonymkode: c8e27...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også regelmessig samvær og betaler bidrag. 

Ts

Anonymkode: c8e27...b70

Da må du gå til NAV å få tatt en skikkelig blodprøve. Du vil vel ikke krangle deg til samvær med et barn som faktisk ikke er ditt og alltid være redd for at mor skal si hvem som virkelig er faren. Da mister du alle rettigheter.

Anonymkode: aa0e5...1ed

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring av farskap

Dersom det oppstår tvil om et farskap som følger av ekteskap eller som er erklært, kan barnet, mor, far eller en tredjemann som mener han er far til barnet reise sak for domstolen om endring av farskapet. Er farskapet tidligere fastsatt ved dom, uten at DNA-analyse forelå, kan saken kreves gjenopptatt.

Et farskap kan også endres av NAV ved at en mann erklærer farskapet og at barnets mor og opprinnelige far godkjenner erklæringen. Dersom barnet er fylt 18 år må det også samtykke til endringen. Farskapet kan bare endres dersom en DNA-analyse godtgjør at den andre mannen er barnets far.

 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Farskap+og+morskap/farskap-og-foreldreansvar

Anonymkode: 53a28...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et dilemma, syns jeg. Siden moren oppga deg som sikker barnefar så er muligens den/de andre kandidatene ikke veldig egnet, så hvis du sier noe så kan det hende at jenta ikke vokser opp med noen far i det hele tatt.

Og du har jo blitt glad i jenta og ser på henne som din. 

Hva om du snakker med moren og sier at du vet at hun har løyet for deg, at jenta ikke er din. Men at du ønsker å adoptere henne? Så får jenta etterhvert vite at hun har en annen biologisk far og du får beholde jenta allikevel?

Jeg syns dette er vanskelig og prøver å tenke på hvordan det hadde vært og selv fått den beskjeden. Om at faren min ikke er faren min allikevel og at jeg ikke skulle få se den jeg anså som faren min ... bare fordi en jævla sædcelle ikke kom fra han som jeg kalte pappa. Jeg ville ikke visst det tror jeg, om den biologiske faren var en idiot i hvert fall. 

Anonymkode: b53f4...9f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elliespelli skrev:

Huff, det må være en forferdelig beskjed å få. Nå er du jo emosjonelt involvert så det kommer nok til å bli lett å trekke deg unna, om det er det du velger å gjøre. Men du spørr hva vi ville gjort, og jeg tror ikke jeg hadde greid å ta farsrollen for ett barn som ikke var mitt om jeg var mann. Hadde vært en annen ting om dere fortsatt var kjærester og du ville være stefar. Men i din situasjon så tror jeg ikke at jeg hadde greid å fortsette når jeg hadde vist at jeg ikke var pappa. Du har jo ikke noen rettigheter om den biologiske faren kom inn i bildet eller om moren velger å gjøre seg vanskelig. Og uansett hvor hjerteknusende det må være nå, så blir det nok tusen ganger verre jo tettere bånd dere knytter.

Men du må bare følge hjerter ditt. Ingen av oss er i dine sko, du må ta avgjørelsen som kjennes rett :klem:

Det er det jeg er usikker på. Jeg er jo nå blitt veldig glad i dette barnet og hun er veldig knyttet til meg. Dette er min mors eneste etterlengtede barnebarn og hele slekten er uendelig glad i henne. 

Samtidig føler jeg på at det kanskje ikke er det riktige å gjøre for barnet. Nå vet jeg jo ikke om det finnes noen alternativ far og om han evt. Ønsker å stille opp...

 

ts

Anonymkode: c8e27...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...