Gå til innhold

Hvilken øye farge barna får


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min man har grønne brune øyer 

min far har blå, mor har brune

mannensine foreldre - far blå, mor grønnebrune 

 

hvilke øyenfarge kommer barna vår til å ha? 

Jeg vet det med blå og brune farger, men akkurat grønnebrune er litt vanskelig å finne svar ":)) 

Anonymkode: ead4c...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnbrune er brune i den genlæreren jeg antar du kan.

Anonymkode: 9dddf...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grønnbrune er brune i den genlæreren jeg antar du kan.

Anonymkode: 9dddf...cc8

Så med andre ord. Du har ca 50/50 for blå eller brun/grønnbrun.

Anonymkode: 9dddf...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de blir grønnbrune/brune. Brun dominerer vel såpass mye at det ikke blir 50/50 her?

Anonymkode: 70828...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25% For blå, utifra hva jeg har lest 

Anonymkode: d99d3...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både du og din mann koder antagelig Bb, så grovt sett: ca 50 % barn med brune øyne og 50% med blå og relativt stor sjanse for en blandingsfarge for begge.

Anonymkode: b62c3...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Jeg og min man har grønne brune øyer 

min far har blå, mor har brune

mannensine foreldre - far blå, mor grønnebrune 

 

hvilke øyenfarge kommer barna vår til å ha? 

grønn teller som brunt. Du bærer Bb (du har brune eller grønne som er dominant.men en av dine foreldre har blå øyne, de som har blå øyne har bb) og det gjør også mannen din, da er mulige kombinasjoner=

Bb + Bb

BB, Bb, Bb, bb. 25% sjanse til at barnet får blå øyne.

 

Anonymkode: cce68...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ab over har rett, 25% helt brune, 50 % brun-brunish 25% for blå

        B         b

B    BB       Bb

b    Bb       bb

Anonymkode: b62c3...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de blir grønnbrune/brune. Brun dominerer vel såpass mye at det ikke blir 50/50 her?

Anonymkode: 70828...e5f

mente 25/75 ja. Gikk litt fort her

Anonymkode: 9dddf...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle beregninger du får her er basert på enkel genlære. Det er ikke så enkelt. 

Anonymkode: 9dddf...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så fra linken, det er 75% for at barna får brune øyne, og 25% sjanse for en annen farge en brun, så kommer det an på hvilke anlegg dere er bærere av da for om det blir blå eller grønn. grønn er dominant over blått, recessivt til brun.

Anonymkode: cce68...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke stole HELT på sannsynlighet. Det er uforutsigbart. Foreldrene mine har vanlig blå øyne, samme med søsken, tanter, onkler og søskenbarn. Jeg har blågrønne, sannsynligvis arvet etter bestemor som hadde grønne øyne.

Du får nesten bare vente å se til ungene kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så lett å spå, da, og spesielt siden man vel ofte ikke kan vite om man har en BrunBrun eller BrunBlå gentype i deres genetisk sett brune øyne. Og så har du sånne rare unntak som min mor, som har mørkegrønne øyne som går svakt mot brunt, mens begge hennes foreldre hadde lyseblå øyne (og hun ligner også begge sine foreldre fysisk, så jeg er sikker på at hun er deres barn...) Det skulle vel i teorien ikke gå an.

Jeg selv har grønne øyne som går svakt mot brunt, altså som klassifiseres som brunt, mens mannen min har blå øyne. Vi har fått et barn mer hver øyenfarge, dvs. en med blå øyne og en med brune med et hint av grønt. Jeg antar med det at jeg har den brune typen som ikke er dominant, og har lest at det da er 50% sjanse for at barnet får blå/brune når jeg får barn med en blåøyd far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Det er ikke så lett å spå, da, og spesielt siden man vel ofte ikke kan vite om man har en BrunBrun eller BrunBlå gentype i deres genetisk sett brune øyne. Og så har du sånne rare unntak som min mor, som har mørkegrønne øyne som går svakt mot brunt, mens begge hennes foreldre hadde lyseblå øyne (og hun ligner også begge sine foreldre fysisk, så jeg er sikker på at hun er deres barn...) Det skulle vel i teorien ikke gå an.

Jeg selv har grønne øyne som går svakt mot brunt, altså som klassifiseres som brunt, mens mannen min har blå øyne. Vi har fått et barn mer hver øyenfarge, dvs. en med blå øyne og en med brune med et hint av grønt. Jeg antar med det at jeg har den brune typen som ikke er dominant, og har lest at det da er 50% sjanse for at barnet får blå/brune når jeg får barn med en blåøyd far.

Både TS og mannen har brun/blå, for begge har en forelder med blå.

Anonymkode: 9011a...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de blir grønnbrune/brune. Brun dominerer vel såpass mye at det ikke blir 50/50 her?

Anonymkode: 70828...e5f

Jo, det kan det bli. En i fam har 4 søsken. Alle med brune øyne, hun selv har blå. Mor har blå, far brune. Blå kan arves så lenge det ligger der :) 

Må sies at alle barnebarna har fått blå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vi lærer i skolen er at brune øyne (B) dominerer over blå (b) 

Så for å få blå øyne må man ha bb, genparet er homozygote. Alle andre kombinasjoner vil gi brune øyne. Har man Bb kan man få barn med blå øyne om partner også har et b gen. 

Men dette eksempelet er nok (svært) forenklet. Det er flere gener som er med på å styre farge på øynene. Dessuten er det flere aleler, genvarianter, enn bare disse to. 

Det man lærer i naturfag er ofte forenklet. Prinsippet er det viktigste, detaljene får komme senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både du og din mann koder antagelig Bb, så grovt sett: ca 50 % barn med brune øyne og 50% med blå og relativt stor sjanse for en blandingsfarge for begge.

Anonymkode: b62c3...af1

Om både mann og TS koder Bb (enig i den) så vil det kun være 25% sjanse for blå øyne! Kode bb.

Anonymkode: c73d5...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...