Gå til innhold

'Sånn går no dagan'


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra nord-Norge, bodd på Østlandet i mange år. Ettersom jeg var voksen da jeg flyttet hit, har jeg selvfølgelig beholdt dialekten min. Har lagt merke til at mange plutselig sier 'sånn går no dagan' i en samtale med meg. Veldig mange som sier det! Skjønner ikke helt greia jeg, og vet ikke helt hva jeg skal svare. De ler jo selv etter å ha sagt det. Det gjør ikke jeg. For meg blir det tullete aping med dialekten min. Er dette vanlig?

Anonymkode: f6e9b...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ganske vanlig ja. :) Vet ikke hvorfor. Er selv fra nord-norge, men her sier vi "sånn går nu dagan", og har generelt ikke en veldig bred nordnorsk dialekt. Likevel prøver østlendinger seg på skikkelig bred og tøvete nordnorsk type "næij no skal æ kjøre bil æ" med så nordnorsk tonefall de bare klarer. Som om jeg noen sinne har snakket sånn. :P Men det er jo ikke for å latterliggjøre på noe vis. 

Jeg pleier å si "nu har vi det løye dåkker" (uten at jeg prøver meg på mislykket skarring, til tross for at jeg er vokst opp med en mor som skarrer :ler: ), men det er nå bare et uttrykk jeg liker. Jeg har familie i Stavanger så har hørt det mange ganger, selv om jeg ikke helt mestrer å si det. :P Eller når jeg er i Trondheim til venninna mi så kan jeg finne på å si "det e itj no tullballj". 

Hadde i alle fall ikke giddet å bruke negativ energi på det ts. :)

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske vanlig å si uavhengig av hvor de som er med i samtalen kommer fra.  Tviler på at de sier det for å tulle med dialekten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det stadig vekk. Er trønder.

Anonymkode: 7ec10...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det stadig vekk, er bergenser og har ingen fra nordnorge i omgangskretsen min.

Bruker det bare som "fyll" i samtalen når den går litt trått eller man skal runde av emnet. Har aldri vært inne på tanken at noen kunne føle at jeg gjorde narr av dem når jeg bruker det.

Jeg har slekt litt utpå landet i hordaland, der hadde de en tilsvarende når samtalen stoppet: "Jaja, da var no saoooo..." Hender også jeg bruker dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun nordlendinger som kan bruke dette uttrykket, eller mener du at de sier det på din dialekt uten å kunne den?
For jeg sier også "sånn går no dagan" i min dialekt (Østlandet),men selvsagt ikke med nordnorsk tonefall, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det begynte å bli populært etter at Petter Schjerven sa det i en veldig morsom sammenheng, muligens på Typisk Norsk. Han sa for øvrig "Og sånn går nu dagan" med nynorsk dialekt.

Anonymkode: 0c5cb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt dette mange forskjellige steder i landet, definitivt ikke bare på Østlandet. Jeg har vel ikke hørt det på Sørlandet, men både flere steder på Vestlandet og i Trøndelag også. Det sies gjerne med litt nordnorsk schwung (så det er ikke slik at det passer naturlig inn i talemålet til de trønderne jeg har hørt si det heller), men jeg har ikke opplevd at det sies oftere når det er folk nordfra med i samtalen, det er i så fall helt tilfeldig. Heller aldri opplevd at det virker vondt ment, det er bare et uttrykk som har spredd seg.

Anonymkode: 7a4d9...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det begynte å bli populært etter at Petter Schjerven sa det i en veldig morsom sammenheng, muligens på Typisk Norsk. Han sa for øvrig "Og sånn går nu dagan" med nynorsk dialekt.

Anonymkode: 0c5cb...685

Det er nok mye eldre enn som så :)

Her en lenke fra 2008 hvor noen skriver at dette har vært mye i bruk nordpå i hvert fall fra og med 90-tallet:

https://schuweldahls.wordpress.com/2008/03/25/hva-kommer-uttrykket-og-sann-gar-no-dagan-i-fra/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 11.23, JackIost skrev:

Det er nok mye eldre enn som så :)

Her en lenke fra 2008 hvor noen skriver at dette har vært mye i bruk nordpå i hvert fall fra og med 90-tallet:

https://schuweldahls.wordpress.com/2008/03/25/hva-kommer-uttrykket-og-sann-gar-no-dagan-i-fra/

Typisk Norsk ble sendt fra 2004-2006.

Anonymkode: 0c5cb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Typisk Norsk ble sendt fra 2004-2006.

Anonymkode: 0c5cb...685

Ja, og jeg henviser altså til en lenke som forteller om at dette var vanlig i hvert fall fra 90-tallet. Enkel logikk skulle da tilsi at det ikke var Typisk Norsk som innførte dette, men at det eksisterte fra før av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så hårsår. Det er et uttrykk, har ingenting med deg å gjøre. 

Anonymkode: 3ea85...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er trønder, men bor på Østlandet. Jeg opplever ofte at folk smiler eller ler når de hører meg snakke, noen ganger prøver de også selv å snakke "liksom-trøndersk" og synes tydeligvis at det er morsomt. Jeg synes det er gøy at dialekten min vekker smil, latter og godt humør. :)

Anonymkode: 4c22a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt vanlig uttrykk. Jeg er østlending og det er bare sånn vi sier.

Anonymkode: 7ff2c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JackIost skrev:

Ja, og jeg henviser altså til en lenke som forteller om at dette var vanlig i hvert fall fra 90-tallet. Enkel logikk skulle da tilsi at det ikke var Typisk Norsk som innførte dette, men at det eksisterte fra før av :)

Har ikke sagt at det var han som fant på det, men jeg hadde aldri hørt det før det. Etterpå har jeg hørt det flere ganger, og sett at folk har spurt hvor det kommer fra.

Anonymkode: 0c5cb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær så hårsår. Det er et uttrykk, har ingenting med deg å gjøre. 

Anonymkode: 3ea85...855

Ingenting med hvem å gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det. Men aldri tenkt på det som å gjøre narr av nordlendinger. Selv om en ikke kan se bortifra at det opprinnelig kommer fra en sketsj en gang. Er 40 og har sagt dette leeeeenge. Syns bare det er en fin setning om dette med hverdagene som bare går og går. Passer fint som avrunding etter en oppdatering på hvordan det går for tiden. Og som i stedenfor : " og så over til deg"  Bruker det fordi jeg syns uttrykke er bra.

Altså aldri ment det som å gjøre narr. Men så legger jeg heller ikke brei tulle dialekt på når jeg sier det. Hm. har vi flere sånne dialekt-utrykk fra andre dialekter ? Spennende i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr akkurat det samme som når dere sørpå sier "og dagene går" men melankolsk stemme og stjerner i blikket 😂

Anonymkode: 1691a...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorsk kan være fint det, men får problemer med å samtale med noen fra Myre i Vesterålen. De bruker en sånn norsk-amerikansk r.

Anonymkode: b8042...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...