Gå til innhold

Prøvere 2017


magespiren

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ny her og ville fortelle litt om meg selv. Kanskje er vi flere prøvere som er i samme båt?

Jeg er 27 år gammel og har en samboer som jeg er forlovet med (bryllup sommeren 18). Vi bor sammen med vår hund, og har ønska oss barn lenge. Vi er prøvere på 4 året... i mai 2013 kasta vi p-pillene. Vi slet i godt over 1 år å ble ikke gravide. ble henvist til gyn på sykehuset og ble utredet der. Alt står bra til med mannen min, men jeg har PCO og får ikke eggløsning. Mens er svært sjelden. Til nå har vi prøvd 3 kurer med Femar, og det har ikke hjulpet. Jeg har tempet nå i 3 mnd og bruker appen Natural Cycles. Fikk akkurat mens nå på søndag, etter siste trippelkur med Femar, som da fortalte meg at det ikke hadde klaffet denne gangen heller. Vi hadde time hos gyn på sykehuset mandagen, altså dagen etter, og fikk snakket med han om veien videre...

Jeg er overvektig og sliter mye med vekta da jeg har PCO. Jeg har brukt nesten 2 år på disse 3 femarkurene fordi jeg var live redd for at vi ikke skulle få mer hjelp etter disse kurerene, og at gynekologen bare skulle si at jeg måtte gå ned 30-40 kg før vi fikk mer hjelp... Derfor var jeg skrekkslagen da jeg møtte opp hos han på mandag... Men jeg kunne gå ut der i fra med et smil. Han var kjempehjelpsom! Jeg fikk med meg noen Metformin tabeletter som skal gjøre hinnen rundt eggstokkene mine lettere å trenge igjennom slik at eggene kommer ut, og i tillegg til det stabiliserer disse tabelettene insulinet i kroppen og hjelper meg å gå ned i vekt. Ikke nok med det! han har også søkt meg inn til kikkhullsopprasjon slik at jeg kan få svidd 8-12 hull i hver eggstokk slik at eggene slipper lettere ut. Dette er planen fremover når. Kikkhullsoprasjon blir mot høsten en gang :)  

Etter å ha vært så langt nede på søndag da jeg så mensen kommer, er jeg med godt mot til å se om vi klarer å få til noe nå mot venting på opprasjonen. 

Er det noen andre som skal få denne type opprasjon? eventuelt noen som har gått igjennom dette? Jeg vil gjerne høre fra dere! og del din historie om du også er prøver nå i 2017 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir prøver i 2017, fra høsten av. Må prøve å beregne litt slik at baby ikke kommer midt i flytting og overtagelse av ny leilighet. Eventuelt før. Vi bor for trangt til at vi kan ha en baby her nå. Men, vi tar over en splitter ny leilighet januar 2018. I tillegg trenger jeg svar på celleprøvene mine før jeg tør å sette i gang prøvingen. Jeg har hatt celleforandringer av usikker betydning i et helt år nå. Så jeg krysser fingrene for at det ikke har blitt værre og at gynekologen gir meg tommel opp. 

Startet på folat 1 juni, da. Gleder meg. 

Anonymkode: 716a9...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende. Dere har ikke prøvd tidligere? 

Celleforandringer? er det type cyster eller lignende? kan lite om det kjenner jeg :P Vil det bli vanskelig for dere å få barn pga dette eller går det mest sannsynlig som planlagt? 

Tar også folat her :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celleforandringer er når cellene i livmorhalsen ikke deler seg slik de skal. Det er ganske vanlig å få, men utvikler det seg alvorlige celleforandringer kan det føre til forstadier til livmorhalskreft. Derfor skal alle jenter/damer over 25 sjekke seg hvert 3 år. Helst hvert år. Får du påvist celleforandringer blir du fulgt opp av gynekolog. Graviditet kan både føre til forverring og bedring av celleforandringene. Har du aldri tatt en celleprøve?

Anonymkode: 716a9...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har jeg tatt XD  Bare ikke fått noe påvist på den, så har egentlig ikke tenkt så mye over det :) Takk for oppklaring! Det blir veldig spennende å høre hvordan det går videre med deg om du holder meg/oss oppdatert i denne tråden :D Så håper jeg at det klaffer fort for dere og at dere ikke trenger å prøve så alt for lenge! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er prøver fra juli 2017 egentlig men droppet kondom i denne eggløsningsperioden da vi ikke orket den mer. Spennende å se hvordan det gikk. Hadde sex hverdag i eggløsningsuken. Er nå 7 DPO og tok en test som var blendahvit.  Holde ut en uke til nå hehe. Håper en spire sitter så er jg gravid i bryllupet vårt i juli ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende å følge med Hjertehåp! Krysser fingrene! :) Du får holde oss oppdatert. Ja kanskje er det større sjanse å se om en uke, 7 DPO er kanskje litt tidlig? Men skjønner godt at man må teste likevell! Jeg er slik selv... tester selv om jeg vet at det ikke er noe der, eller at jeg vet at det er alt og alt for tidlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, magespiren skrev:

Blir spennende å følge med Hjertehåp! Krysser fingrene! :) Du får holde oss oppdatert. Ja kanskje er det større sjanse å se om en uke, 7 DPO er kanskje litt tidlig? Men skjønner godt at man må teste likevell! Jeg er slik selv... tester selv om jeg vet at det ikke er noe der, eller at jeg vet at det er alt og alt for tidlig... 

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som tester som en gal om dagen. Nok en negativ test idag 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man er nok ikke alene om det. Det som er skummelt er jo at man blir skuffet oftere enn man trenger... etter å ha holdt på på dette viset i 4 år, vet jeg hva jeg snakker om :P Men jeg klarer likevell ikke lavære å teste... bare for å ha det gjort liksom... går en del penger i graviditetstester som kunne vært unngått. Nå sist når jeg faktisk trodde at jeg kunne være gravid, klarte jeg å holde meg litt lengre enn ellers og tenke "endten kommer mensen på lørdag, eller så tar jeg test søndags morgen" men mensen kom Lørdagskveld... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, magespiren skrev:

Ja man er nok ikke alene om det. Det som er skummelt er jo at man blir skuffet oftere enn man trenger... etter å ha holdt på på dette viset i 4 år, vet jeg hva jeg snakker om :P Men jeg klarer likevell ikke lavære å teste... bare for å ha det gjort liksom... går en del penger i graviditetstester som kunne vært unngått. Nå sist når jeg faktisk trodde at jeg kunne være gravid, klarte jeg å holde meg litt lengre enn ellers og tenke "endten kommer mensen på lørdag, eller så tar jeg test søndags morgen" men mensen kom Lørdagskveld... 

Hei!

 

Beklager at jeg spør såpass direkte men ser dere har vært prøvere i 4 år. Er det ingenting annet man kan gjøre for fremskynde prosessen enn det dere har fått tilbud om hittil? Spør av uvitenhet og ikke for å være ufin!

Jeg synes det virker helt forferdelig å må ha prøvd i så mange år! Veldig dumt sagt av meg for det er ikke meningen å demotivere dere..All ære til deg for at du virker så positiv! Håper det ordner seg for dere snart.

Anonymkode: f3592...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

Beklager at jeg spør såpass direkte men ser dere har vært prøvere i 4 år. Er det ingenting annet man kan gjøre for fremskynde prosessen enn det dere har fått tilbud om hittil? Spør av uvitenhet og ikke for å være ufin!

Jeg synes det virker helt forferdelig å må ha prøvd i så mange år! Veldig dumt sagt av meg for det er ikke meningen å demotivere dere..All ære til deg for at du virker så positiv! Håper det ordner seg for dere snart.

Anonymkode: f3592...e84

Det går helt fint! synes ikke du er ufin som spør ^^, Det som har skjedd er at vi måtte prøve i 1 år før vi fikk lov å bli henvist til gynekolog. Fastlegen min som da var ei idiotisk dame spurte meg om jeg ville gå til privat eller kommunal gyn. Jeg spurte henne hva som var forskjellen? Ingenting svarer hun. Og jeg var dum nok til å tro på henne... så jeg svarte at da var det jo akkurat det samme for meg så lenge vi fikk hjelp. Hun søkte med da inn på kvinneklinikken på det lokale sykehuset. Det skulle vise seg å ta 9 mnd før vi fikk timen vår... (Ei veninne av meg valgte privat på spørsmålet og kom inn etter 14 dager...) Så her gikk nesten et år. Vi starta med Femar som er en hormonkur for å stimulere til eggløsning etter at vi har vært noen ganger å tatt prøver og tester av begge og fant ut at jeg ikke hadde eggløsning. Alt bra med mannen. Vi tok først en enkel kur, måtte vente en mnd for så å ta en dobbel. Etter dette var vi så redde for at vi skulle bruke opp den siste kuren og at vi ikke skulle få mer hjelp fordi jeg er overvektig. Det gynn fortalte tidligere var at jeg måtte ha en Bmi under så å så mye om jeg skulle få kikkhullsopprasjon som var neste steg i prosessen om ikke tabelettene fungerte... Og det er snakk om 30-40 kg ned... noe jeg har slitt med hele livet. Pga mine syster gjør de noe med insulinnivået i kroppen min slik at jeg legger fortere på meg enn normale folk, og har dobbelt så vanskelig for å gå ned, da sukkret i all mat og drit jeg spiser, omdannes til fett med en gang.. Men uansett, jeg var live redd for at hjelpa skulle stoppe og at vi måtte vente i 100 år på å få til å gå ned nok til å få opprasjon... derfor utsatte vi og utsatte vi den siste kuren og prøvde å vente på en menstruasjon som vi kunne starte med pillene på (disse må tas på dag 3-4 i en syklus) men jeg fikk aldri en mens jeg ville sette tabelettene på... litt spotting her og litt spotting der men ikke en vanlig menstruasjon... så til slutt tenkte vi fan heller nå har vi nesten holdt på i 4 år... vi kjører på å bytter til privat gyn om vi ikke får de resultatene vi vil ha. Så nå i april/mai kjørte vi på. ingen ting skjedde på denne store trippelkuren heller...Var kjempeøm i bryster, de vokste, stram og øm i magen, stikkinger i livmor osv... mange tegn...så skufflesen var kjempestor da mensen kom på overtid natt til søndag, forige helg... men sånn er det.... Så da vi kom til gyn på mandag for å skjekke ståa og veien videre, var han kjempeforståelsesfull og søkte meg inn til kikkhullsopprasjon til tross for vekta mi og BMI :) så jeg er veldig fornøyd nå og med godt mot for nå føler jeg vi har en plan og mye usikkerhet er borte :) 

Haha  ble et veldig langt svar :P men dette er meg og min historie ... Så nå håper vi så inderlig at vi slipper Prøverør som er neste plan dersom ikke vi skulle bli gravide selv nå med Metformin (diabetesmedesin som skal hjelpe meg ned i vekt og som gjør slimhinnen rundt eggstokkene lettere å trenge igjennom. Jeg har ikke diabetes altså :P Femar var brystkreft medisin.. så er sterke saker, utrolig hvor mye forskjellig medisiner kan hjelpe mot). Og dersom jeg ikke skulle klare det etter kikkhullsopprasjonen :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Er 30 år. Vi begynte å prøve fra ca starten av året. Og siste måneder har vært flinkere til å treffe riktige dager, men fortsatt ikke lyktes. Nå er spent om det kommer mensen igjen. 

Prøver dere å ligge på ryggen rette etter eller løte beina oppover??...tror ikke det hjelper, men står noen plasser som anbefaling. 

Ønsker alle lykke til! og til med også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende Annevadisa :) Krysser fingrene for at du slipper å ha mensen igjen og at det sitter en liten spire hos deg :)
Jeg må innrømme at jeg gjør det noen gangen ja :P selv om jeg føler det ser helt teit ut...så lenge det kanskje kan virke så er det vell vært en forsøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Annevadisa skrev:

Hei! 

Er 30 år. Vi begynte å prøve fra ca starten av året. Og siste måneder har vært flinkere til å treffe riktige dager, men fortsatt ikke lyktes. Nå er spent om det kommer mensen igjen. 

Prøver dere å ligge på ryggen rette etter eller løte beina oppover??...tror ikke det hjelper, men står noen plasser som anbefaling. 

Ønsker alle lykke til! og til med også. 

Jeg inntar den stillingen. Kan ikke skade tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 9.41, Hjertehåp skrev:

Vi er prøver fra juli 2017 egentlig men droppet kondom i denne eggløsningsperioden da vi ikke orket den mer. Spennende å se hvordan det gikk. Hadde sex hverdag i eggløsningsuken. Er nå 7 DPO og tok en test som var blendahvit.  Holde ut en uke til nå hehe. Håper en spire sitter så er jg gravid i bryllupet vårt i juli ❤️

Hvordan går det Hjertehåp? Er så spendt på om du har testa noe mer eller om du enda venter på å teste? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, magespiren skrev:

Hvordan går det Hjertehåp? Er så spendt på om du har testa noe mer eller om du enda venter på å teste? :) 

Det går er på 11 DPO og testet negativt idag. Ble noen tårer og veldig skuffet. Så føler at jeg bare venter på mensen nå men har ingen tegn på at den er rundt hjørnet. Har forresten dagbok på prøvere A-L hvis du er intressert i litt mer utfyllende hvordan dagene i denne DPO tiden har vært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Hjertehåp skrev:

Det går er på 11 DPO og testet negativt idag. Ble noen tårer og veldig skuffet. Så føler at jeg bare venter på mensen nå men har ingen tegn på at den er rundt hjørnet. Har forresten dagbok på prøvere A-L hvis du er intressert i litt mer utfyllende hvordan dagene i denne DPO tiden har vært :)

Det skjønner jeg veldig godt :( Kjenner alt til skuffelsene og tårene som kommer når det er negative tester, og enda mer nå mensen melder seg og man kjenner at alt håp er ute... men man må bare børste det av seg og kommer seg opp igjen, for dette her skal vi klare alle sammen :D Vi er gjennom noe veldig tungt når man ønsker og ønsker men blir skuffet igjen og igjen. En følelsesmessig berg og dalbane... men vi må ikke glemme at vi er noen tøffinger! og dette skal vi få til tilslutt!  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som er prøvere i år, men som også har holdt på lenge? over 1 år? :) 

Kjenner mye på savnet etter en liten spire i dag... Det blir spennende å se om mensen melder seg oftere nå ettersom jeg har startet på metformin, Vil bare få en blødning snart slik at jeg vet at kroppen begynner å komme seg på rett kjøl, slik at vi forhåpentligvis snart kan få en eggløsning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 19.58, magespiren skrev:

Det skjønner jeg veldig godt :( Kjenner alt til skuffelsene og tårene som kommer når det er negative tester, og enda mer nå mensen melder seg og man kjenner at alt håp er ute... men man må bare børste det av seg og kommer seg opp igjen, for dette her skal vi klare alle sammen :D Vi er gjennom noe veldig tungt når man ønsker og ønsker men blir skuffet igjen og igjen. En følelsesmessig berg og dalbane... men vi må ikke glemme at vi er noen tøffinger! og dette skal vi få til tilslutt!  :D 

Jeg fikk positiv stav og cb på ettermiddagsurin ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii hei :)
Ung kvinne på 31år her, navnet er Veronica.

Har en laaaaaaang historie mtp fertilitet og ønske om barn. Etter 3år som prøvere (08-2011) ble vi spontant gravid etter et mislykket IVF forsøk. Før dette var vi igjennom alt av utredning uten å finne noe feil - altså uforklarlig barnløs.
Har i dag en vakker å helt perfekt 5år gammel prinsesse <3 

Etter å ha prøvd i litt over 1år igjen, så har vi søkt hjelp. Nå skal vi prøve FEMAR for aller første gang. Har ikke EL hver mnd, så jeg tipper vi trenger litt hormonhjelp :)
Første kur starter nå i Juli 2017. (om ca 2uker)

TVITVI <3 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...