Gå til innhold

Vet ikke om jeg skal le eller grine *svigerfar som har kommet med "krav"*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Nå var det ikke deres forhold jeg skrev om, men forholdet mellom mannen og barmas mor.

Vi vet heller ikke hvor mye de "pøste ut" I det forholdet til sønnen. Men de fleste deler ut til egene barn og ikke til deres x partnere dom det i prakis blir ved et samlivsbrudd. 

Det var hvert fall 300.000 i materialer (hørte jeg tidligere en gang), som da sikkert var mye innkjøpspris. 10.000 fikk de inn på konto hver mnd. i 3 år til husholdning og regninger + ferier og gaver. Da de gikk fra hverandre satt hun igjen i rekkehuset hvor han gikk ut med 200.000 som var egenkapitalen, bilen og 100.000,-

Anonymkode: 3d562...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er vel en litt annen måte å se det påvente å kreve sydenturen refundert. Forelderen ønsker sønnen skal ha det fint med sin partner. Det er vel mer slik han tenker. At forholdet varer livet ut ovs. 

Joa, men de er enda unge. Vet ikke noe om hans alder, men hun er 19 år. De færreste forhold på den alderen varer livet ut. 

Hadde min 19 åring kommet med en regning fra sine svigerforeldre på over 100.000 for ting de har spandert, men så funnet ut at de skal ha tilbake penger for. Så hadde jeg laget ett fint lite helvete. 

Man gjør bare ikke sånt! 

At familien vil sikre sine egne ved andre verdier som i hus osv er noe annet, men det må avklares på forhånd. Ikke etterpå...

Endret av MissPierce
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var hvert fall 300.000 i materialer (hørte jeg tidligere en gang), som da sikkert var mye innkjøpspris. 10.000 fikk de inn på konto hver mnd. i 3 år til husholdning og regninger + ferier og gaver. Da de gikk fra hverandre satt hun igjen i rekkehuset hvor han gikk ut med 200.000 som var egenkapitalen, bilen og 100.000,-

Anonymkode: 3d562...e85

Ja da ser jeg at de mener sønnen ble lurt eller var dumsnill. Hvofor skulle x ha rekkehuset som sansynligvis har verdi mye mer enn han fikk ut? 

Der er noen klassiske som at hun fikk bosted barna. Hvis hun ikke fikk huset på sine vilkår flyttet hun langt avsted med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MissPierce skrev:

Joa, men de er enda unge. Vet ikke noe om hans alder, men hun er 19 år. De færreste forhold på den alderen varer livet ut. 

Hadde min 19 åring kommet med en regning fra sine svigerforeldre på over 100.000 for ting de har spandert, men så funnet ut at de skal ha tilbake penger for. Så hadde jeg laget ett fint lite helvete. 

Man gjør bare ikke sånt! 

At familien vil sikre sine egne ved andre verdier som i hus osv er noe annet, men det må avklares på forhånd. Ikke etterpå...

Ja jeg ser poenget ditt. Jeg har også stilt spørsmål om en KONKRET  sydentur skulle refunderes ved samlivsbrudd senere. Der samme gjelder gaver ovs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja da ser jeg at de mener sønnen ble lurt eller var dumsnill. Hvofor skulle x ha rekkehuset som sansynligvis har verdi mye mer enn han fikk ut? 

Der er noen klassiske som at hun fikk bosted barna. Hvis hun ikke fikk huset på sine vilkår flyttet hun langt avsted med barna.

Vil heller si at foreldrene var dumsnille. Hun tok det hun klarte og samboer orket ikke styret, så vil ikke si han ble lurt. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎06‎.‎2017 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en vond erfaring ved forrige brudd til sønnen :fnise:

Anonymkode: 57f07...248

Jeg kan forstå at det virker kjipt, men her ligger nok hunden begravet.  Faren var sikkert like gavmild i sønnens forrige forhold, og opplevde at alt ble delt 50/50 da de to gikk fra hverandre.  

Derfor forstår jeg din svigerfars reaksjon også.  Min mann og jeg var så dumme at vi ga vår sønn og hans samboer gjennom mange år en stor tomt, av høy verdi.   De bygde hus, og min mann og jeg bidro med mye.  Ingen fra hennes familie stilte.
 
Da det ble brudd 2 år etter måtte sønnen vår  betale henne ut med 50% av takst.   

For å si det slik, en slik bommert gjør vi ikke igjen!  Vi burde selvsagt gitt sønnen vår den tomten i gave, og bare han.    


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller si at foreldrene var dumsnille. Hun tok det hun klarte og samboer orket ikke styret, så vil ikke si han ble lurt. 

Anonymkode: 3d562...e85

Lurt og dumsnill. Når en ikke orker styret er en dumsnill. Det kan være forskjellige årsaker til dette. Men nå vil foreldrene sikre at det ikke gjentar seg pga.det sønnen gjorde sist 

Det er mye som blir sagt lovet /truet med I slike situasjoner. Det er mange menn som ikke har orket styret og sittet igjen med mye gjeld og ingen bolig. De ville bare ha fred. Så har de angret bittert i ettertid. 

Men her var det ingen gjeld ovs.of han ble dekket inn av foreldrene. Men se må nok se at  han var svak som ikke klarte ivareta sine egne intresser.

Når hun var så kynisk så kaller jeg det lurt han. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Lurt og dumsnill. Når en ikke orker styret er en dumsnill. Det kan være forskjellige årsaker til dette. Men nå vil foreldrene sikre at det ikke gjentar seg pga.det sønnen gjorde sist 

Det er mye som blir sagt lovet /truet med I slike situasjoner. Det er mange menn som ikke har orket styret og sittet igjen med mye gjeld og ingen bolig. De ville bare ha fred. Så har de angret bittert i ettertid. 

Men her var det ingen gjeld ovs.of han ble dekket inn av foreldrene. Men se må nok se at  han var svak som ikke klarte ivareta sine egne intresser.

Når hun var så kynisk så kaller jeg det lurt han. 

Sikre seg.. greit... Begynne med alt 3 år etter på... rart.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikre seg.. greit... Begynne med alt 3 år etter på... rart.

Anonymkode: 3d562...e85

Noe må ha skjedd. Det glemmer de aldri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dette tilfelle er jeg samboeren din. jeg kommer fra en resurssterk familie, og da vi kjøpte vårt drømmehjem hjalp de oss mye, men mest meg. de la også ut for depositum på huset. 
 men hadde de gitt opp felles "gaver" og kommet med krav om at de er mine ved brudd hadde jeg bedt de rulle inn litt og la oss avgjøre slike ting. her har vi samboravtale på at alt skal deles 50/50 ved brudd, aboslutt alt! bortsett fra sminka mi og gamingpcen hans da, men u catch my drift? 

Anonymkode: 0c3ac...eb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 22.43, Zienna skrev:

Jeg kan forstå at det virker kjipt, men her ligger nok hunden begravet.  Faren var sikkert like gavmild i sønnens forrige forhold, og opplevde at alt ble delt 50/50 da de to gikk fra hverandre.  

Derfor forstår jeg din svigerfars reaksjon også.  Min mann og jeg var så dumme at vi ga vår sønn og hans samboer gjennom mange år en stor tomt, av høy verdi.   De bygde hus, og min mann og jeg bidro med mye.  Ingen fra hennes familie stilte.
 
Da det ble brudd 2 år etter måtte sønnen vår  betale henne ut med 50% av takst.   

For å si det slik, en slik bommert gjør vi ikke igjen!  Vi burde selvsagt gitt sønnen vår den tomten i gave, og bare han.    


 

Jeg forstår at dere føler det slik. Men om disse to unge hadde bestemt seg for å satse på hverandre. Også gikk det ikke slik som tenkt. Hvorfor skal da hun i dette tilfellet tape mer på dette? Det blir som å leie hos sin samboer da og så risikere å måtte flytte med null og niks. 

 

Jeg kan likevel veldig godt forstå deres side av saken. Men skal tro om det da ikke ville vært bedre om de unge ordnet seg med tomt selv? Man kan gi forskudd på arv. Arv skal slik jeg har forstått det holdes utenfor ved samlivsbrudd. Hadde dere gjort dette ville det ikke blitt et tap for deres familie og hun ville vært klar over at disse pengene var arv. De kunne delt huset likevel men han ville hatt mindre gjeld fordi han ville hatt mer egenkapital som skulle blitt holdt utenfor. 

Jeg er ikke så god på å forklare og tar forbehold om at jeg ikke er jurist. Poenget er at jeg syns ikke det er rett å lage et forhold slik at den ene parten blir tapende ved samlivsbrudd. Hvis man Feks forelsker seg i en person med lav lønn så velger man også å bidra med mer penger enn den andre i forholdet. 

 

Dette er kanskje en veldig naiv og uøkonomisk tankegang. Men for å si det sånn. Blir det slutt med meg og min kjære, så ønsker jeg at han får et minst like bra hjem som vi har ilag for hans del og for barna våre sin del. Og jeg vil iallfall ikke at han skal få en dårlig økonomisk start fordi han og jeg i sin tid valgte å satse på et liv sammen. Vi har felles økonomi og det skaper trygghet og fellesskap. 

At denne svigerfaren vil holde regnskap på gaver får han bare gjøre. Det er iallfall fint at han er ærlig. 

Anonymkode: 0915b...b37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at alt dere har fått/ lånt til huset virkelig er så dyre ting som kvitteringene viser/ de prisene dere har fått oppgitt? 

Får litt inntrykket av at det her haster med å binde opp verdier / kaptital i deres hus og få det på papiret som gaver til sønn og / eller forskudd på arv? Kan din svigerfar være i trøbbel m skattemyndighetene eller i forbindelse med underslag i bedriften sin? Og at din mann er klar over dette, pga dette med advokattimen? 

 

Anonymkode: c04df...a20

Har tenkt på noe slikt jeg og. At det ikke er TS og de andre svigerbarna som er problemet, men noe annet som ligger bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og mannen din skal avgjøre dette. Ikke faren. Skjønner han vil sønnen alt godt men dette er deres sak. De har valgt å hjelpe dere med GAVER. Hvis det er et LÅN selvfølgelig skal de ha det tilbake! Men GAVER kan man ikke kreve tilbake! ☺ 

Anonymkode: 796fb...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dere føler det slik. Men om disse to unge hadde bestemt seg for å satse på hverandre. Også gikk det ikke slik som tenkt. Hvorfor skal da hun i dette tilfellet tape mer på dette? Det blir som å leie hos sin samboer da og så risikere å måtte flytte med null og niks. 

 

Jeg kan likevel veldig godt forstå deres side av saken. Men skal tro om det da ikke ville vært bedre om de unge ordnet seg med tomt selv? Man kan gi forskudd på arv. Arv skal slik jeg har forstått det holdes utenfor ved samlivsbrudd. Hadde dere gjort dette ville det ikke blitt et tap for deres familie og hun ville vært klar over at disse pengene var arv. De kunne delt huset likevel men han ville hatt mindre gjeld fordi han ville hatt mer egenkapital som skulle blitt holdt utenfor. 

Jeg er ikke så god på å forklare og tar forbehold om at jeg ikke er jurist. Poenget er at jeg syns ikke det er rett å lage et forhold slik at den ene parten blir tapende ved samlivsbrudd. Hvis man Feks forelsker seg i en person med lav lønn så velger man også å bidra med mer penger enn den andre i forholdet. 

 

Dette er kanskje en veldig naiv og uøkonomisk tankegang. Men for å si det sånn. Blir det slutt med meg og min kjære, så ønsker jeg at han får et minst like bra hjem som vi har ilag for hans del og for barna våre sin del. Og jeg vil iallfall ikke at han skal få en dårlig økonomisk start fordi han og jeg i sin tid valgte å satse på et liv sammen. Vi har felles økonomi og det skaper trygghet og fellesskap. 

At denne svigerfaren vil holde regnskap på gaver får han bare gjøre. Det er iallfall fint at han er ærlig. 

Anonymkode: 0915b...b37

Forstår hva du mener, og du tenker ikke naivt og uøkonomisk.  Jeg hadde heller ikke villet sette min mann i økonomisk knipe og bare tenkt på meg selv, om vi skulle skilles.  Rettferdig, ville jeg at det skulle vært. 

Vi solgte tomta til sønn og svigerdatter for 1 kr.  De ønsket å bygge akkurat der.  I ettertid så vi at vi burde gitt sønnen vår tomta som forskudd på arv, slik at verdien hadde kommet han til gode da han kjøpte sin x ut.  Hun flyttet inn til sine nye mann og var ikke interessert i å overta huset. 

Tomta var ikke et tema mellom de to i deling av boet.  Juridisk eide de begge like mye.  Mitt poeng er bare at svigerforeldre bør tenke seg nøye om før de gir store verdier i gave til begge.  Når mer enn halvparten av alle ekteskap ryker, er det naivt å ikke tenke på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13. juni 2017 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg har som dokument er at jeg har ført over 200.000 til en sparekonto vi har felles. Aner ikke hvor mye samboer har lagt inn på denne, men det betyr ingenting. Jeg ønsker bare at huset vårt, vår hjem ,skal være felles. Om jeg så må nedgradere standaren så bryr jeg meg ikke. Det er samboer som ønsker fin fasade, spotter i tak osv... Jeg er fornøyd så lenge ting ser helt og ryddig ut her, og at hjemmet er like mye mitt, utenom det vi allerede har på papiret. Jeg er også med på å holde ting vedlike, men hvis det skal være slik at f.eks. plattingen utenfor skal være demmes så får de også stå for alt ugress og spyling. Hvorfor skal jeg jobbe for noen andre? Hvorfor skal jeg bruke tid på å male for noen andre? Da hadde vi ikke trengt å bytte farge på huset og beise terrassen, jeg hadde ikke trengt det. Jeg kunne fint levd uten mye av fasade endringene hadde jeg visst at jobben jeg er med på å gjøre skal gå mest til min samboers fordel fordi svigers kommer med malingspann og ustyr fordi samboer har nevnt at han ønsker å gjøre ditt og datt.

Anonymkode: 3d562...e85

Fortell svigers akkurat dette. For meg virker det som de blander seg veldig mye inn i livet deres. 

Anonymkode: c4e0d...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Zienna skrev:

Forstår hva du mener, og du tenker ikke naivt og uøkonomisk.  Jeg hadde heller ikke villet sette min mann i økonomisk knipe og bare tenkt på meg selv, om vi skulle skilles.  Rettferdig, ville jeg at det skulle vært. 

Vi solgte tomta til sønn og svigerdatter for 1 kr.  De ønsket å bygge akkurat der.  I ettertid så vi at vi burde gitt sønnen vår tomta som forskudd på arv, slik at verdien hadde kommet han til gode da han kjøpte sin x ut.  Hun flyttet inn til sine nye mann og var ikke interessert i å overta huset. 

Tomta var ikke et tema mellom de to i deling av boet.  Juridisk eide de begge like mye.  Mitt poeng er bare at svigerforeldre bør tenke seg nøye om før de gir store verdier i gave til begge.  Når mer enn halvparten av alle ekteskap ryker, er det naivt å ikke tenke på det. 

Skjønner veldig godt at det er surt. Er altså enig i det siste du skriver her. Slik blir det iallfall tydelig for begge hva som Evt skal holdes utenfor. 

når det gjelder han svigerfaren syns jeg egentlig det er smålig å regne på malingsspann. Ja det er dyrt med maling. Men kan godt forstå hennes tanker og følelser. Men da kan jo hun ta betalt for omsorg hun også. Alt etter hvordan man ser på ting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Zienna skrev:

Forstår hva du mener, og du tenker ikke naivt og uøkonomisk.  Jeg hadde heller ikke villet sette min mann i økonomisk knipe og bare tenkt på meg selv, om vi skulle skilles.  Rettferdig, ville jeg at det skulle vært. 

Vi solgte tomta til sønn og svigerdatter for 1 kr.  De ønsket å bygge akkurat der.  I ettertid så vi at vi burde gitt sønnen vår tomta som forskudd på arv, slik at verdien hadde kommet han til gode da han kjøpte sin x ut.  Hun flyttet inn til sine nye mann og var ikke interessert i å overta huset. 

Tomta var ikke et tema mellom de to i deling av boet.  Juridisk eide de begge like mye.  Mitt poeng er bare at svigerforeldre bør tenke seg nøye om før de gir store verdier i gave til begge.  Når mer enn halvparten av alle ekteskap ryker, er det naivt å ikke tenke på det. 

Det et nettopp her som du skriver en må sikre at arven går til sine barn, og ikke at de må dele den med sin x-partner. 

Mennesker har for dårlig kunnskap om hvordan en skal gå frem ved tilfeller som TS skriver om. Det er nettopp det foreldre til hennes mann har erfart fra hans tidligere forhold. Dette prøver de unngå på nytt. 

Men de virker gå frem på en klumsete måte. 

Det er derfor viktig at en bruker advokat når en gir bort noen verdier til barna. Advokat er ikke gratis men noen ganger et det fornuftig. Foreldre vil gjerne tro de vet best men advokat på området kan være en god løsning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har det gått en liten stund og det viser seg at svigerfar har levd ett dobbelt liv. Nå er han en blakk kriminell, mistet kone og samboer har fått tre stesøsken. Plutselig hadde moren til disse stått på døren til svigermor. Hun hadde akkurat fått vite at svigerfar hadde en familie fra før. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...