Gå til innhold

Vet ikke om jeg skal le eller grine *svigerfar som har kommet med "krav"*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si heller askaln får kommhente tingene ved et brudd.

Aode: 41a86...51a

Da faller i hvert fall verdien om vegger, maling og noen vinduer skal fjernes. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F.eks alle utlegg skrives jo evt. Av verdiøkningen. Si vi går i Null hvis vi må selge om 2 år. Da skylder jeg for alle utlegg.

Anonymkode: 3d562...e85

Men om boligen ikke har økt i verdi (hvis dere går i null) kan han ikke kreve å få avkastning på investeringen, nettopp fordi boligen IKKE har hatt noen verdiøkning. Om om de endringene har ført til en verdiøkning (dette bør vurderes av en takstmann) så må ditt bidrag i arbeidstimer også spille inn.

Anonymkode: f787b...7a2

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da faller i hvert fall verdien om vegger, maling og noen vinduer skal fjernes. 

Anonymkode: 3d562...e85

Du virker vanskelig, jeg skjønner at de kanskje tenker det kan være lurt å ordne dette...

Anonymkode: 41a86...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du virker vanskelig, jeg skjønner at de kanskje tenker det kan være lurt å ordne dette...

Anonymkode: 41a86...51a

De ønsker penger. Penger jeg ikke har ved brudd om det skjer innen noen få år. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der hørtes litt spesielt ut.. Tenker først og fremst at den samtalen der må han ta med sin sønn, ikke med deg.

Forøvrig, ang julegavene - der er jeg faktisk enig med ham, og tenker at de gavene dere har fått fra hans familie bør gå til ham hvis brudd. Samme logikk gjelder gaver dere har fått fra din familie, de går til deg

Anonymkode: 5d159...53b

Ikke enig, felles gaver er felles! (Og her får vi mest gaver fra min familie).

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker penger. Penger jeg ikke har ved brudd om det skjer innen noen få år. 

Anonymkode: 3d562...e85

Men det kan da ikke være lov. Snakk med advokat ( og samboeren din). Han må da skjønne at du ikke kan finansiere hans tapsprosjekt.

Anonymkode: f787b...7a2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker penger. Penger jeg ikke har ved brudd om det skjer innen noen få år. 

Anonymkode: 3d562...e85

Er dette egentlig så vanskelig?? Si at de kan hente de tingene som kan hentes, de andre tingene så du på som gaver. Si så at de ikke skal gi dere noe mer, hvis de skal gi så må de si klart at det er deres sønns gaver. De skal ikke bidra mer, og si at de ikke er lov til å kreve noe.

Anonymkode: 41a86...51a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit å ikke være naiv og ha ting på stell, men det er du og samboeren din som må ha en avtale/samboerkontrakt. Svigers har ingenting med deres avtale, synes det er et kraftig overtramp å komme med den permen. Jeg tror faktisk at jeg hadde blitt såpass kraftig fornærmet at jeg hadde samlet sammen sengetepper, servise etc og satt det på trappa deres. Jeg vil ha mine egne ting! Og hvis samboer da hadde syntes at jeg overdrev; da fikk han snakke med foreldrene sine selv og be de ta seg en bollepose. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjeld, hva er logikken bak dette? Du har jo sluppet å kjøpe disse tingene, og dermed spart penger?

Anonymkode: 41a86...51a

Om svigers nå hevder at pengene brukt til å kjøpe disse tingene er forskudd på arv, og dermed skal skjevdeles ved et brudd, så kan TS havne i gjeld. Det er greit med alt som er løsøre, det kan TS samboer ta med seg, men det som har blitt spyttet inn i boligen må jo betales ut. Og da blir det ekstra surt at svigers har betalt for løsninger som TS ikke selv ville valgt (for de er for dyre for hennes økonomi), men som TS har akseptert som gave.

Anonymkode: 5f053...cf9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om svigers nå hevder at pengene brukt til å kjøpe disse tingene er forskudd på arv, og dermed skal skjevdeles ved et brudd, så kan TS havne i gjeld. Det er greit med alt som er løsøre, det kan TS samboer ta med seg, men det som har blitt spyttet inn i boligen må jo betales ut. Og da blir det ekstra surt at svigers har betalt for løsninger som TS ikke selv ville valgt (for de er for dyre for hennes økonomi), men som TS har akseptert som gave.

Anonymkode: 5f053...cf9

Men er det lov å komme med et slikt krav i etterkant? Det må i så fall avklares og ordnes med kontrakt i forkant.

Anonymkode: f787b...7a2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om svigers nå hevder at pengene brukt til å kjøpe disse tingene er forskudd på arv, og dermed skal skjevdeles ved et brudd, så kan TS havne i gjeld. Det er greit med alt som er løsøre, det kan TS samboer ta med seg, men det som har blitt spyttet inn i boligen må jo betales ut. Og da blir det ekstra surt at svigers har betalt for løsninger som TS ikke selv ville valgt (for de er for dyre for hennes økonomi), men som TS har akseptert som gave.

Anonymkode: 5f053...cf9

Men det går vel ikke an å komme med dette i etterkant? "Å nei, parketten var ikke gave, det var forskudd på arv". Ja, de har en perm, men er det bevis nok? 

Tror jeg er enig med vedkommende over her, at hvis dette er seriøst og TS's samboer er enig med dem, hadde jeg krevd å ta oppgjøret med en gang, og starte på nytt med blanke ark- og ALDRI tatt i mot så mye som en fillerye fra svigers igjen. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med bompenger er en post. Jeg har fått beskjed at svigers vill betale bommen på den ene bilen vi eier sammen, det sa jeg ok til, fordi svigers låner denne en del ilp. Av året. Men nå skylder jeg halvparten. Altså... tror ikke vi har fått gaver sammen noen gang. 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med bompenger er en post. Jeg har fått beskjed at svigers vill betale bommen på den ene bilen vi eier sammen, det sa jeg ok til, fordi svigers låner denne en del ilp. Av året. Men nå skylder jeg halvparten. Altså... tror ikke vi har fått gaver sammen noen gang. 

Anonymkode: 3d562...e85

Det hjelper ikke å sitte her på KG å klage. Si at det er uaktuelt å betale noen verdens ting, dette skulle du fått beskjed om på forhånd. Så sier du at de skal slutte med denne sponsingen framover.

Anonymkode: 41a86...51a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å sitte her på KG å klage. Si at det er uaktuelt å betale noen verdens ting, dette skulle du fått beskjed om på forhånd. Så sier du at de skal slutte med denne sponsingen framover.

Anonymkode: 41a86...51a

Riktig, men Akkurat nå har jeg ingen å snakke med så godt å lufte det uansett.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det lov å komme med et slikt krav i etterkant? Det må i så fall avklares og ordnes med kontrakt i forkant.

Anonymkode: f787b...7a2

Jeg vet ikke. Det kan jo selvsagt være avklart med TS' samboer uten at TS har fått høre om det.

Men det virker jo som det er noe sånt svigerfar prøver på? Hun må gå igjennom permen og se at summene er korrekt før timen til advokaten der de skal oppdatere kontrakten. Jeg ville vært skeptisk til å skrive under på en ny kontrakt, tror jeg.

Anonymkode: 5f053...cf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår nå at TS er fortvilet og vil lufte dette. Om hun ikke har noen å snakke med ellers så forstår jeg at hun tyr til kg. 

Jeg synes dette virker veldig ubehagelig og hadde defintivt følt meg utrykk og "truet" i samme situasjon. Hadde ringt mannen og snakket om dette, definitivt. 

 

Anonymkode: 4b441...aa7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forguder de. Gjorde i hvert fall. Jeg har vært så takknemlig og sender smser, gir klemmer og bekrefter at de er fantastiske og gode. Jeg har heller ikke fått inntrykk av at de missliker meg som person. Jeg får masse positiv tilbakemelding fra dem også. Svigerfar var innom her for å hente noe boss da han var på vei med eget boss til søppelplassen og ga meg en perm han ville at jeg skulle se på. Der har han samlet all dokumentasjon og ville at jeg skulle gå over for å se om jeg mente dette var riktig beløper. Han hadde bestilt time til advokat slik at vi nå kunne oppdatere kontrakten vår. Advokat utgiftene fra forrige time sto også der med halvt beløp. Det var han som ville vi skulle gjøre det hos advokat sist slik at alt ble gjort riktig og betalte dette. For min del kunne vi skrevet samme avtale på kjøkkensbenken her hjemme.

Anonymkode: 3d562...e85

Har du en kontrakt med svigers? Eller bestiller svigerfar advokattime for at du og samboer skal lage samboerkontrakt? Eller er det en "forskudd på arv" avtale han vil lage med sin sønn, hvorfor gir han DEG beløpene? Dette er jo helt uhørt, og avtale om deling ved brudd er noe du og din samboer må bli enige om, og bare dere.

Jeg hadde avslått ALT av gaver (og tjenester) fra dem for all fremtid. Hvorfor henter han boss hos dere? Så må du ta en gedigen oppvask med samboer, og absolutt gå til den advokattimen og få alt i ordnede former, der svigerfar selvfølgelig ikke skal være med. Han får lage "forskudd på arv"-avtale med sin sønn, og hvis sønnen spytter det beløpet inn i huset, skal det skjevdeles. Men det er sønn og din sin sak, ikke svigerfar. Du må få deg eierandel i det huset asap! Hvis du har brukt 100 000,- på oppussing, og satt inn 200 000 på sparekonto, er ikke det da 300 000 du kan kjøpe deg inn med slik at det blir likt? Bli enig om (på krona) hvordan dere to ordner økonomien dere imellom, og foreslå at hvis svigers vil bidra, får de spare til barnebarna i fond eller noe, og at du heretter avstår fra "felles"-gaver.

Anonymkode: 05bad...338

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha han er jo ikke helt god, tror han seriøst at om han betaler en regning på 500 kroner, så skal det være +500 kr ekstra som sønnen får når huset selges?? Høres jo helt sykt ut dette her, neste gang jeg gir en potteplante som innflyttningsgave skal jeg ha med papirer som sier at nå eier jeg 199 kroner av dette huset altså :fnise:

Anonymkode: 90c40...42b

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt som dette er grunnen til at jeg ALDRI ber om økonomisk hjelp fra mine foreldre eller svigerforeldre. Skal vurdere det hvis jeg står i fare for å havne på gata, men jeg vil ikke gi dem den "retten" til å blande seg inn i vårt liv. Er kanskje sær, men snakker av dårlig erfaring. 

Det dere har fått som gaver er det selvsagt dere selv som bestemmer hvordan dere vil fordele ved evt. brudd.

Anonymkode: 41f13...85d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så leit dette er? mon tro hvem som er hjernen bak at alle gaver paret får skal gå til samboer, og at TS bare skal få låne tingene så lenge de er sammen. Vet ikke om jeg hadde giddet å dratt dit på julaften en gang, eller deltatt på bursdager om mine svigers skulle være så gniene. snakk om å gruslegge et sosialt samhold. :forvirra:

TS du får kreve alle gaver som du har gitt svigers tilbake. Jeg antar at dette går begge veier og at det er helt ok med svigermor og svigerfar??

Anonymkode: 4b441...aa7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...